Característiques de l’etapa

L’etapa evolutiva de les característiques físiques i psíquiques dels infants entre els 8 i 10 anys s’ha tenir en compte, per entendre la seva evolució en l’aprenentatge, comportament i educació dins i fora de l’escola.

L’educació dels fills/es és un procés continu, que exigeix la nostra dedicació pacient les vint-i-quatre hores del dia.

 

Des de la seva entrada en el món escolar, primer canvi sobtat en el seu món, els nens/es passen per diverses etapes de creixement i maduració fins arribar a fer-se adults.

 

Això exigeix de nosaltres, pares i educadors, l’esforç permanent de comprendre la seva situació, ajudar-los a fer-se persones madures, crítiques, responsables i lliures, respectant la seva llibertat i personalitat.

 

Per tot això cal estar atents, observar-los i escoltar-los, compartir amb ells la nostra experiència i la seva, dedicar-los el nostre temps per poder descobrir des d’un clima positiu com són, per què són així i què necessiten de nosaltres.

 

(“EDUCAR HOY…” Bernabé Tierno)

El nen/a de TERCER acostuma a:

 

1.      Es mostra mogut i espontani.

2.      Li agraden els esports i jocs de moviment i s’entrega amb entusiasme.

3.      S’interessa pel món dels adults.

4.      Sent curiositat per tot i passa sovint d’un tema a l’altre.

5.      Apareixen les preguntes sobre el tema de la procreació. Cal que els pares les contestin com qualsevol altra doncs si el nen/a ho planteja vol dir que té necessitat de saber.

6.      Es mostra menys servicial. Quan se li manem tasques, protesta (no s’ha de sortir amb la seva).

7.      Té necessitat d’afecte i que el felicitin per les feines ben fetes.

8.      És l’etapa de confirmació de la lectura, el nen/a llegeix més àgilment i és capaç de reflexionar sobre el que llegeix, li agraden els còmics i les revistes.

9.      Li agrada la televisió però encara li cal la presència d’un adult per poder comentar i valorar el que veu.

10.  La seva intel·ligència es torna més lògica.

11.  Té més capacitat de memoritzar. Cal que els ensenyem (pares i mestres) a descobrir coses i retenir-les a la memòria. És el procés d’aprendre a aprendre que té tres frases: Percebre (hem d’ensenyar al nen/a a informar-se del que no coneix); repetir (cal repetir sovint una mateixa cosa per fixar-la a la memòria) i repàs (passat un temps cal veure què recorda).

 

Tenint en compte els anterior aspectes, el podem ajudar:

 

·         L’actitud que els pares i mares adoptin sobre l’escola influirà en la percepció que el nen/a tindrà de l’escola.

·         És important que juguin. El joc també educa, tant el que té regles com el lliure.

·         Ensenyeu als vostres fill/es a organitzar-se el temps establint un horari funcional i a la vegada flexible que li permeti conèixer en cada moment el que pot fer.

·         El càstig s’ha d’utilitzar però com a últim recurs per aconseguir que alguna cosa es faci o es deixi de fer (segons el cas).

El càstig només funciona si:

          És immediat.

          Passa sempre que fa allò.

          El nen/a ha de saber perquè se’l castiga, conèixer les normes per saber que no ho ha complert.

          Ha de ser intens i curt.

          Cal ensenyar una forma alternativa per actuar correctament.

          Evolutivament s’ha vist que l’explicació acompanyant al càstig resulta eficaç.

El nen/a de QUART acostuma a:

 

1.      Estar ple d’energia. No es cansa de jugar, practicar esports, moure’s…

2.      Té més dificultats per calmar-se.

3.      Dona la imatge de nen/a però la veritat és que té una personalitat força formada i una afectivitat profunda.

4.      Tenir ganes d’independència. Cal començar a confiar en ell/a, quan s’ho mereixi. Cal començar a donar-li responsabilitats perquè tot té més sentit per ell/a si ho assumeix com una responsabilitat.

5.      Ser l’edat en que es motiva per llegir i pot arribar a divertir-se llegint. S’interessa pel cinema, per les hores dels seus programes favorits de TV.

6.      Els 10 anys és l’edat d’or del creixement:

          Un nen/a content, alegre i satisfet d’ell mateix i del món que l’envolta.

          Sense dificultats de relacionar-se.

          Plora poc i la causa principal és quan s’enfada.

          Les pors van desapareixen.

          Es mostra afectuós i molt expressiu amb els pares.

          Es mostra cooperatiu i participa molt de les activitats.

          A l’escola es mostra actiu i participatiu, té curiositat encara que la seva atenció és inestable però la memòria està en el seu millor moment.

          Es mostra sensible i a vegades pot patir crisis de còlera que pot ser capaç de controlar sense que li quedi rancúnia.

          En aquesta edat detesta la trampa, la mentida i té un sentit molt acusat de la justícia i de l’amistat.

          Les nenes normalment tenen una o vàries amigues íntimes, mentre que els nens desenvolupen les seves amistats dins del grup.

          No es preocupa molt de si mateix i generalment és desordenat i deixat en el seu aspecte personal. Li costa ordenar l’habitació i cuidar la roba.

          Una de les característiques d’aquest període és el ràpid desenvolupament de la capacitat de raonar fins poder arribar al raonament hipotètic deductiu.

          Augmenta la seva capacitat de ser responsable i de prendre iniciatives.

          La nena a aquesta edat experimenta un desenvolupament molt més ràpid que el dels nens.

·         Els pares i educadors hem d’ensenyar-los a conèixer i estimar als altres com éssers socials que som per naturalesa. Però al mateix temps cal que tingui un bon concepte de si mateix, que valori les seves accions per tal que agafi equilibri i confiança i tingui una bona entrada a l’adolescència.

 

 

·       A TENIR EN COMPTE:

 

La televisió, el vídeo i l’ordinador no són ni dolents ni bons en si mateix, tot depèn de l’ús que fem d’ells. Per tal de donar-li un ús positiu s’hauria de fer servir per:

          Subministra informació, proporcionar idees i com ajut per tranquil·litzar els nervis.

          Pot estimular el diàleg entre la família depenent dels temes que planteja.

          Encara que físicament estàs inactiu, estàs actiu psicològicament.

          Ens pot donar suggerències per la vida, el joc i la creativitat.

          Pot proporcionar un estímul social per l’aprenentatge, el desenvolupament del vocabulari…