AQUEST CURS 2010-11 A L’ESCOLA DE CABRA DEL CAMP ENS HEM PROPOSAT DE FERM EDUCAR PER A LES RELACIONS INTERPERSONALS I APRENDRE A RESOLDRE CONFLICTES.

Dins l’àmbit escolar hem de trobar moments i oportunitats de donar espai i temps a les criatures per poder expressar els seus estats d’ànim, les emocions i els valors que actuen davant d’un conflicte; la necessitat com a educadors i educadores de contemplar i tenir en compte aquests estats d’ànim; la necessitat, en definitiva, de fer visible el món de les emocions i de les relacions interpersonals, normalitzant i incorporant tots aquests aspectes en diferents contextos de la vida.

Per tant per aquest curs i cursos posteriors, ens hem proposat aquests objectius:
-Aprendre a reconèixer els propis sentiments i estats d’ànim i els de les persones que els envolten.
-Aprendre a localitzar el que provoca els sentiments i reaccionar-hi de manera adequada.
-Aprendre a analitzar els conflictes amb què es troben en la vida de relació i buscar solucions vàlides.

L’equip de mestres creiem que l’educació emocional s’ha d’interpretar en el sentit de respectar tothom i valorar les diferències com a font de riquesa. Saber gestionar les pròpies emocions, trobar solucions adequades als conflictes interpersonals i afavorir que les nenes i els nens contemplin el punt de vista de l’altre en situació d’igualtat.

El que les criatures siguin conscients de les seves pròpies emocions, de les emocions dels altres, que les acceptin com una cosa natural, i que no les hagin d’amagar, o dissimular, són passes fonamentals que es poden aconseguir en el transcurs dels cursos escolars.
Si una criatura verbalitza el que sent, i li dóna nom, comporta un acte d’autoconeixement personal, que posa les bases per a un posterior desenvolupament emocional.
Ser capaç d’això vol dir alhora treballar l’empatia perquè el que sents tu també ho poden sentir els altres. Això ens pot ajudar a tots (adults inclosos) a evitar les etiquetes, i a modificar creences i idees a priori que tenim de persones o situacions.
Amb tot això es pot anar variant les anàlisis que fan les criatures, de situacions conflictives donant-ne una perspectiva nova. Per exemple dir: “em costa controlar-me”, o bé “tinc gelos”, o “mestre ajuda’m perquè no puc dominar-me en les situacions que em generen frustració”…

Un altre aspecte de vital importància i lligat amb tot el que hem explicat anteriorment és la resolució de conflictes. Les criatures poden veure que els conflictes es poden solucionar parlant, que poden fer de mediadors i observen situacions semblants a les que ells han viscut i poden aportar solucions. El fet de ser mediador els és molt enriquidor, perquè per una banda prenen el distanciament correcte del conflicte, eviten l’etiquetatge i mostren actituds d’apropament a les parts en conflicte.
L’equip de mestres creiem que incorporant aquest aspecte educatiu augmentarà el benestar mental i emocional dels nostres alumnes i de nosaltres mateixos tenint en compte que hem d’anar incorporant noves maneres d’introspecció, de relació interpersonal i d’anàlisi tot adaptant-nos a les diferents realitats del moment social perquè no hi ha cap realitat ni la dels nostres alumnes, ni la nostra, que sigui sempre estable.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *