Us recomane la visió d’aquesta pel·lícula si no us fa por el cinema documental subtitulat i si teniu interès en entendre la situació política i econòmica actual. A mi, m’ha agradat molt i m’ha resultat molt interessant.
El director vol indicar amb el títol com s’ha passat de la democràcia (el poder del ploble) a la “deutecràcia“: el poder dels que maneguen el deute públic dels estats (el deute sobirà).
Altres conceptes que us poden resultar interessants per a entendre aquest període què vivim, són plutocràcia i cleptocràcia.
Us deixe que esbrineu per vosaltres mateixos el seu significat.
Cordialment,
Jesús Pedrós
Debtocracy
La transducció, els cogombres i la verotoxina
Segurament esteu al cas del gravíssim problema sanitari en el que estan implicats uns cogombres i que han causat algunes morts a Alemanya.
Probablement heu sentit o llegit que els cogombres estan contaminants amb Escherichia coli.
Potser us heu preguntat, però si E.coli viu amb nosaltres i no ens fa mal (al contrari), com pot ser responsable d’una malaltia greu com la síndrome urèmica hemolítica?
La resposta és la transducció, un procés mitjançant el qual un virus intercanvia gens entre bacteris diferents, fixeu-vos en aquest vídeo:
La toxina que ocasiona la síndrome (mortal aproximadament en el 10% de les infeccions) és codificada primerament per un bacteri del gènere Shigel·la.
En algun moment, un virus infectà Shigel·la, integrant el DNA víric en el DNA bacterià, però quan el DNA víric es va separar, arrossegà amb ell part del DNA bacterià, en concret un fragment de DNA que contenia el gen que codificava la toxina anomenada “verotoxina”, la responsable de la síndrome urèmica hemolítica.
Ja podeu imaginar el que vingué després:
El mateix virus infectà a E.coli i li va introduir el gen de la verotoxina.
Des d’aquest moment, hi ha pel món una soca de E.coli potencialment mortal.
Si voleu més informació podeu consultar aquest article:
http://ciencia.ara.cat/centpeus/2011/05/27/cogombres-bacteris-i-toxines/
i aquest blog:
http://microbiologia0910udg.blogspot.com/2009/10/transduccio-la-natura.html
Cordialment,
JP
El potencial d’acció i la transmissió de l’impuls nerviós
Recordeu que el potencial de membrana d’una cèl·lula en repòs es manté aprox. en -60 mV per:
– L’ATPasa de sodi-potasi (amb consum d’una molècula d’ATP bombeja 3 Na+ a l’exterior i 2 K+ a l’interior)
– Els canals de fuga de K+, pels quals el K+ surt cap a l’exterior.
I recordeu que en la formació del potencial d’acció (uns +50 mV) intervenen:
– Canals de Na+ regulats per voltatge, s’obren 1ms i després romanen tancats cert temps (període refractari)
– Canals de K+ regulats per voltatge.
– Les neurones del sistema nerviós perifèric i moltes del sistema nerviós central estan mielinitzades (recobertes de cèl·lules que creen al voltant de l’axó una membrana aïllant d’una substància anomenada mielina). En aquestes cèl·lules els canals iònics regulats per voltatge només es troben als espais no mielinitzats (nòduls de Ranvier), i la conducció del potencial d’acció és molt més ràpida.
En la malaltia anomenada esclerosi múltiple aquesta “banda de mielina” es destrueix, dificultant així la transmissió de l’impuls nerviós:
Transmissió de l’impuls nerviós entre dues neurones (sinapsi):
http://highered.mcgraw-hill.com/sites/9834092339/student_view0/chapter44/transmission_across_a_synapse.html
Reaccioneu!
Frente a los peligros que afrontan nuestras sociedades interdependientes es tiempo de acción, de participación, de no resignarse. Es tiempo de democracia genuina.
Tiempo de movilizarse, de ser actores y no sólo espectadores impasibles, progresivamente uniformizados, gregarizados, obedientes.
(…)
Reacciona es un libro que aporta respuestas, caminos para canalizar el descontento y desconcierto que la crisis de un sistema, a escala global y local, vierte sobre la sociedad, capaz, por fin, de movilizarse. Es hora de actuar.
Este libro contiene críticas razonadas, vehementes en muchos casos, y propuestas de cambio que hay que tener muy en cuenta. Se lee de principio a fin como un solo relato. Con distintas modulaciones todos reiteran la necesidad de reaccionar, que comparto plenamente.
(…)
STÉPHANE HESSEL Febrero de 2011
http://www.librosaguilar.com/es/libro/reacciona/
http://www.elpais.com/articulo/cultura/Sampedro/indigna/reacciona/elpepicul/20110403elpepicul_3/Tes
José Luis Sampedro, a propòsit de l’obra de de Hessel “Indigneu-vos!”:
A les aules de les assignatures de batxillerat, podeu trobar més informació sobre el llibre “Reacciona”.
Reaccioneu!
Cordialment,
J
De l’RNAm a les proteïnes: la traducció
Aquesta animació mostra de manera molt clara el procés de la traducció (piqueu l’enllaç, sel·leccioneu “Narrated” y piqueu “Play”:
animació de la síntesi de proteïnes
Mireu també aquest vídeo:
Aquest:
La traducció
… i aquest, que és menys clar però més representatiu de la velocitat a la qual transcorren els processos:
Cordialment,
JP
Enginyeria genètica: La tecnologia del DNA recombinant
Fixeu-vos en aquesta presentació i en el vídeo i intenteu respondre a les preguntes:
1) Què és l’enginyeria genètica?
2) Què significa clonar un gen?
3) Què són els “vectors”? (http://ca.wikipedia.org/wiki/Vector_%28biologia_molecular%29)
4) Indica algunes aplicacions de l’enginyeria genètica.
(Veureu millor la presentació en la seva ubicació original:
http://www.slideshare.net/ges_c_tarda/enginyeria-genetica-333154)
No us preocupeu si el vídeo no l’enteneu del tot:
Altres llocs que podeu consultar són:
http://www.juntadeandalucia.es/averroes/recursos_informaticos/concurso2000/3premio/viginsercion.html
http://blocs.xtec.cat/pgarcia7/2008/07/14/transferencia-dadn-clonacio-de-gens/
http://www.ugr.es/~eianez/Biotecnologia/IngGenet.htm
Finalment, intenteu realitzar aquest exercici:
http://webs.ono.com/angelferp/webgenetica_hot_potatoes/ingenieria_genetica.htm
Els retrovirus
Els retrovirus són virus animals amb embolcall que contenen un genoma d’RNA monocatenari i una transcriptasa inversa. Quan infecten una cèl·lula, la transcriptasa inversa converteix el genoma viral d’RNA en DNA bicatenari, que s’integra al DNA cromosòmic.
El DNA viral integrat (provirus) serà transcrit per la RNA pol de la cèl·lula infectada generant nou RNA genòmic víric i RNAm que codificarà les proteïnes víriques.
Veieu aquesta animació (pas a pas, “step-through”; o tot d’una, “narrated”):
[kml_flashembed movie="http://dl.dropbox.com/u/5078756/cicle_vida_retrovirus.swf" width="450" height="450" wmode="transparent" /]
(Font original)
i veieu també aquests vídeos:
Mireu també l’esquema que conté aquesta pàgina:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/retroviruses/
—
Cordialment,
Jesús P
La enginyeria genètica a tv3
Per tal de comprendre el poder de la tecnologia del DNA recombinant i les tècniques relacionades amb l’enginyeria genètica m’agradaria que veiéreu aquests vídeos de tv3:
Avenços en el tractament de la psoriasi:
http://www.tv3.cat/videos/987269/Pas-per-curar-la-psoriasi
Com es pot eliminar la malaltia genètica d’una cèl·lula:
http://www.tv3.cat/videos/1260739/Eliminar-la-malaltia-genetica-duna-cellula
El tractament genètic de les malalties:
http://www.tv3.cat/videos/800829/Tractament-genetic-de-mes-malalties
Dolly:
http://www.tv3.cat/videos/406369/Clonacio-de-lovella-Dolly
Debat sobre els aliments transgènics:
http://www.tv3.cat/videos/1345929/Els-aliments-transgenics
D’on venim els catalans?
http://www.tv3.cat/videos/891869/Don-venim-els-catalans
Comenceu a veure’ls i en uns dies els comentem a l’aula, d’acord?
M’agradaria que, de cada vídeo, féssiu un petit resum (unes tres línies) indicant els conceptes o idees fonamentals.
Cordialment,
Jesús
La replicació del DNA
Font de la imatge: http://www.dnareplication.info/
Us presente un parell de vídeos molt interessants per tal d’entendre el mecanisme semiconservatiu de la replicació del DNA. Recodeu que la polimerasa només llegeix el patró en sentit 3′–>5′, i només sintetitza en sentit 5′–>3′. Per aquesta raó, una cadena es pot copiar de manera contínua (la cadena líder o avançada, a la part superior de la imatge, que es pot llegir directament en sentit 3′–>5′), mentre que l’altra (la cadena retardada, a la part inferior) s’ha de llegir de manera discontínua conforme és desenrotllada.
El primer vídeo és molt clar, i molt esquemàtic. (Premeu a sobre de l’enllaç i s’obrirà en una altra finestra)
El segon vídeo no és tan clar, però és més realista, el trobareu al següent enllaç (novament, s’obrirà en una nova finestra, així no perdreu aquest text).
—
Jesús Pedrós