Ens movem a 270 kilòmetres per segon

“We live in a galaxy that is called the Milky Way. It’s called a barred spiral galaxy, which means that it has a spiral shape with a bar of stars across its middle. The galaxy is rather huge — at least 100,000 light-years in diameter, making it the second-biggest in our Local Group of galaxies.

More mind-blowing is that this mass of stars, gas, planets and other objects are all spinning. Just like a pinwheel. It’s spinning at 270 kilometers per second (168 miles per second) and takes about 200 million years to complete one rotation…”
Molt recomanable, l’enllaç a l’article sencer:
http://www.universetoday.com/23870/the-milky-ways-rotation/

El sistema solar, la Terra i la Lluna

Uns vídeos senzills i aclaridors:
[youtube]http://youtu.be/z8aBZZnv6y8[/youtube]
[youtube]http://youtu.be/W47Wa7onrIQ[/youtube]
[youtube]http://youtu.be/hWkKSkI3gkU[/youtube]
[youtube]http://youtu.be/OZIB_leg75Q[/youtube]

Una animació molt interessant:
http://astro.unl.edu/classaction/animations/lunarcycles/moonphases.html

I un web amb molts enllaços que val la pena visitar:
http://mintaka.sdsu.edu/faculty/erics/teach/animations.html

Aprenent ciència amb Actimel

Us adjunte un post molt interessant sobre com aconseguir que un missatge tinga l’aparença de “científic”.

Val la pena dedicar-li uns minuts.

Selecció_200

http://medtempus.com/archives/aprendiendo-ciencia-con-actimel/

III Concurs de Cristal·lització a l’Escola (Edició 2013-2014)

Hem guanyat el premi al millor vídeo!!
Felicitats a Pau, Sergi i a Jaume.
Tots els equips guanyadors al web de la UB.
Facebook del concurs.

[youtube]http://youtu.be/7xDoAp_fsSs[/youtube]

JP

Electroforesi d’ADN (gen p51)

L’alumnat de 4t d’ESO ha realitzat una electroforesi d’ADN per a identificar la presència d’una mutació en el gen p51. Es tracta d’un gen supressor de tumors, i la mutació està relacionda amb el càncer de mama.
Gràcies al Centre de Regulació Genòmica pel seu suport.
Gràcies a Pau Loyo per gravar i editar el vídeo, i a tot l’alumnat que ha participat en aquesta experiència.

CSI amb BLAST: El cas de l’assassinat a l’aeroport.

BLAST (Basic Local Alignment Search Tool) és una potent eina del National Center for Biotechnology Information que ens permet comparar una seqüència de nucleòtids o d’aminoàcids utilitzant bases de dades que contenen el genoma i les seqüències d’aminoàcids de conegudes fins al moment de les proteïnes dels diferents organismes.

Amb l’opció “nucleotide blast” podem comparar l’alineament entre una seqüència de nucleòtids determinada i les seqüències que existeixen a les bases de dades.
Amb l’opció “protein blast” podem comparar una seqüència d’aminoàcids (utilitzant el codi d’una sola lletra per aminoàcid) amb les seqüències de totes les proteïnes que es coneixen fins al moment, de manera que, donada una determinada seqüència problema, és probable que puguem esbrinar de quina proteïna es tracta i a quina espècie pertany.
Així, amb aquestes eines, podeu saber a quina espècie pertany una determinada seqüència de DNA, o amb quina proteïna i de quina espècie es correspon una seqüència d’aminoàcids donada.
Per tal d’identificar una seqüència de nucleòtids us recomane l’enllaç del NCBI que us he ofert unes línies amunt.
Per tal d’identificar una seqüència d’aminoàcids us recomane la interfície MRS amb la base de dades “SwissProt”:

Amb el coneixement d’aquestes eines, sabríeu resoldre el cas de l’assassinat a l’aeroport?
Seguiu el següent enllaç i utilitzeu la vostra capacitat de deducció junt amb els vostres coneixements científics:
Murder at the airport.

Us deixe els documents relatius a aquest cas policial, traduïts al català, en format Open Document. (Els podeu obrir amb Libre Office / Open Office, podeu trobar aquests programes ací: http://www.softcatala.org/):
Document n1: descripció del cas i guia.
Document n2: les seqüències de proteïnes que s’han trobat a l’ampolla.
Cordialment,
Jesús Pedrós

Aclariments respecte a conceptes relacionats amb el metabolisme que freqüentment són interpretats erròniament

1) Relatius a la fotosíntesi i la respiració:
– Només els organismes fotosintètics realitzen la fotosíntesi.
– Les plantes i els animals realitzen la respiració. No s’ha de confondre respiració i ventilació. Bioquímicament parlant la respiració consisteix en la incorporació de l’oxigen a la cadena de transport electrònic mitocondrial, per a formar aigua. L’oxigen és el darrer acceptor d’electrons de la cadena. La respiració és semblant en plantes, animals i en els organismes aeròbics en general. És un procés intracel·lular.
– La ventilació consisteix en l’intercanvi gasós que es realitza a nivell del teixit pulmonar o brànquies en animals, i mitjançant els estomes en vegetals.

2) Relatius a la fotosíntesi:
– Tant la fase lluminosa com la fase fosca necessiten llum!!
Durant la fase lluminosa la llum és necessària per a obtenir ATP i NADPH
Durant la fase fosca (Cicle de Calvin) l’ATP i l’NADPH s’utilitzen per a incorporar el CO2 atmosfèric i crear així matèria orgànica a partir de la inorgànica. Però la fase fosca està “acoblada” a la fase lluminosa: l’ATP i NADPH s’ha de reciclar constantment, i si bé es pot obtenir ATP per les reaccions catabòliques, l’NADPH només es pot obtenir durant la fase lluminosa de la fotosíntesi, de manera que si no hi ha llum no hi ha NADPH i no hi ha fixació de CO2. S’anomena fase fosca però necessita (indirectament) de la llum.
– Les plantes realitzen la respiració constantment, de dia i de nit, només que durant el dia la producció d’oxigen és superior al seu consum.

3) Respecte a la fermentació:
Per a entendre bé la fermentació cal entendre bé la glicòlisi.
Recordeu el balanç energètic de la glicòlisi: en la transformació d’una molècula de glucosa en 2 de piruvat es consumeixen dues molècules d’ATP i s’obtenen 4. En total s’obtenen 4-2 = 2 molècules “netes” d’ATP.
És fonamental també recordar que s’obtenen 2 (NADH+ H+) a partir de 2 NAD+, i què sense NAD+ no tindrà lloc la glicòlisi i per tant no tindrà lloc l’obtenció de les dues molècules d’ATP esmentades.
En quines condicions es realitza la fermentació?
Resposta: en absència d’oxigen.
Què passa quan no hi ha oxigen?
Resposta: la cadena de transport electrònic mitocondrial s’atura (precisament per la manca d’oxigen, el darrer acceptor d’electrons). Si s’atura aquesta cadena de transport, el FADH2 i l’NADH no cedeixen els electrons, i no es recupera NAD+. Si no es recicla el NAD+ aviat no en hi haurà prou per a la glicòlisi… Quina solució ha trobat l’evolució? que el NADH cedeixi els electrons al piruvat, d’aquesta manera es recupera NAD+ i la glicòlisi pot continuar produint 2 molècules “netes” d’ATP per cada molècula de glucosa.
Quan la fermentació te lloc a les cèl·lules musculars el piruvat (el substrat) se transforma en lactat (el producte).
Alguns llevats transformen el piruvat (substrat) en etanol (producte), aquest procés bioquímic està darrere de l’obtenció de begudes com el cava o la cervesa.

Altres enllaços sobre la fotosíntesi

En els següents enllaços podeu trobar altres animacions interessants per ajudar-vos a comprendre millor les fases lluminosa i cíclica de la fotosíntesi, així com algunes altres rutes metabòliques:

Biology 203 Cell Biology Laboratory
http://www.science.smith.edu/departments/Biology/Bio231/

The Cell (Cooper et. al. Fifth Ed.)
http://www.sinauer.com/cooper5e/animation0305.html

La fase lluminosa de la fotosíntesi

Fixeu-vos en com als cloroplasts l’energia de la llum solar (fotons) s’utilitza per a separar electrons de l’aigua, generar poder reductor (NADPH) i formar ATP.
S’han d’absorbir 8 fotons (quatre a cada fotosistema) per a extreure quatre electrons de dues molècules d’aigua i generar una molècula d’oxigen, dues de NADPH i tres d’ATP.

El fotosistema II

El fotosistema II és un complex transmembranós enorme format per més de vint subunitats.
Aquest vídeo us ajudarà a comprendre millor la seva estructura i funcionament.