L’àlbum il·lustrat, és lectura?

Hi ha àlbums il·lustrats que cada cop que els mires descobreixes un nou detall que abans t’havia passat desapercebut, són veritables obres d’art. En el dia a dia a la biblioteca, observem que a molts dels nostres alumnes els passa el mateix perquè trien el mateix llibre en diverses ocasions i se’l miren i remiren, comenten amb els companys, riuen i, fins i tot, es posen a dibuixar alguna escena en un full.
Però també escoltem alguns pares que, en agafar un àlbum, obrir-lo i adonar-se que té molta imatge i poca lletra, el deixen i diuen: “Aquest no, és per a nens petits. Jo vull un amb més lletra que ha de llegir”. Ni tan sols s’aturen a mirar les il·lustracions perquè el que busquen es un llibre per llegir, no per “mirar”. I costa fer que canviïn d’idea perquè… “sí, tu diràs el que voldràs però, a més de què són més cars, aquest l’acabarà en un moment i ja no tindrà res per llegir que és el que realment interessa”. Sovint no t’ho diuen tan clarament però ho pots llegir amb el que diuen i la seva expressió a la cara. Comprem llibres “al pes”.
Els mateixos alumnes, que a l’escola gaudeixen amb les il·lustracions, a l’hora de comprar es decanten més per llibres amb poca il·lustració, de col·leccions diverses. Pel préstec o la lectura a la sala sí que n’agafen però no tant per la seva biblioteca personal a casa.
Malgrat tot, quan seleccionem el material de l’exposició de llibres de Sant Jordi, triem molts àlbums il·lustrats de gran qualitat i per a totes les edats.
Enguany vam parlar amb les tutores del Cicle Superior i ahir vam dedicar una sessió amb cada classe per presentar àlbums il·lustrats dels que després trobaran a la parada. L’exposició encara estava sense acabar de muntar però vam preparar uns quants i va anar molt bé.
Presentar les imatges, el color, la tipografia, la composició, la relació amb el text… i veure les seves cares mentrestant, desitjant tenir-los a les mans per veure’ls millor. I ho van poder fer. Mireu!
Un viatje per la il·lustració on PhotoPeach

Es importante educar el gusto de aquellos que empiezan a asomarse a los libros y, en un mundo donde lo visual ocupa un lugar tan destacado, es necesario aprender a leer y criticar las imágenes. Es un camino largo que hay que empezar a andar desde muy pronto”. (Vicente Ferrer Azcoiti).

“Las imágenes y la concepción gráfica son de gran importancia en un libro para niños. En el aprendizaje de la lectura y en la consolidación de hábitos de lectura, las imágenes juegan un papel interesante de apoyo, motivación y apresto a la lectura. No deben ser simples adornos del libro ni debemos considerar que simplemente hacen al libro más bonito. Las imágenes constituyen por sí mismas un lenguaje de fácil aprehensión por parte de los niños, que pueden tener tanta o más importancia que el lenguaje escrito. Por este motivo, es indispensable prestar atención a la calidad gráfica de los libros para niños” (Uribe, V.- Delon, M.).

La il·lustració no és una crossa comunicativa ni un ornament. La il·lustració és un llenguatge. Un llenguatge genuí. És cert que l’escola catalana ha fet i continua fent una gran tasca envers el llibre infantil i juvenil. Però, per a l’escola, el llibre servia i serveix per aprendre a llegir, o, com es divulga darrerament, ‘per trobar plaer en la lectura’. Malauradament la il·lustració ve a ser com l’esquer d’aquest plaer; la via per arribar a assolir aquest ‘plaer de la lectura’, però sense constituir un plaer ni una lectura ‘per se’.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà