Educació i TICC

Un bloc dedicat al procés d’aplicació de les noves tecnologies a l’educació
  • rss
  • Inici
  • Propostes
  • Activitats
  • Programari
  • Formació
  • Contacte

La importància de l’exemple

mvazqu44 | 16 octubre 2010

L’altre dia anava caminant pel carrer, amb ganes d’arribar a casa, quan em vaig creuar amb una mare i la seva filla, d’uns tres anys. La mare li anava dient “No sirves para nada, te voy a matar la cabeza” i la nena va respondre “Mama jilipollas”… i res, la vida va continuar.

En aquell moment vaig estar pensant… si t’arriba a una aula un nen o una nena que tota la vida ha estat tractada d’aquesta manera… com li hem de demanar que es comporti segons els nostres valors quan en l’exemple que ha rebut aquests no s’han contemplat? Pot respectar algú que mai ha sigut respectat? Com ha pogut aprendre?

Seguint aquesta línia, fa uns anys vaig llegir una suposada tira còmica d’un diari en la qual sortia un adolescent parlant amb la seva mestra i li deia “Si pego a mi madre, si insulto a mi abuela… ¿Cómo pretendes que te respete a ti que solo eres mi profesora?”. D’aquests punts parteix la meva reflexió. A l’escola, a part d’aprendre a aprendre també hem d’aprendre a ser… passant tantes hores rodejats de les mateixes persones no podem obviar les relacions socials que allà es creen i les conductes que es condenen o reforcen. Em fa por que a vegades, quan un infant no respon a les nostres expectatives actitudinals, el tatxem de maleducat…. però que passa si mai ha tingut un altre exemple? La possibilitat de relacionar-se d’una altra manera?

Us animo a que veieu el següent vídeo (accedireu clicant sobre la imatge inferior), el qual crec que fa reflexionar sobre la importància de l’exemple rebut pel nen/a. Siguem pares, mares o mestres, el nostre exemple és vital pel seu desenvolupament.

children

Si no heu pogut veure bé el vídeo, el trobareu clicant sobre el següent enllaç: Children see, children do

Comentaris
Sense Comentaris »
Categories
General, Reflexions, Vídeos
Comentaris RSS Comentaris RSS
Retroenllaç Retroenllaç

Una mirada crítica per una ciutadania crítica

mvazqu44 | 4 octubre 2010

Fidel al seu objectiu de difondre l’esperit crític i de crear materials de qualitat per al professorat,  AulaMèdia ens ofereix una proposta ben interessant. Emmarcada dins la campanya “Una mirada crítica per una ciutadania crítica” es durà a terme una taula rodona on es farà la presentació del material didàctic “Per a una ciutadania crítica“, el qual conté unitats didàctiques per a l’anàlisi dels mitjans a Educació per la ciutadania.

A les persones assistents se’ls lliurarà un exemplar del DVD Els dramàtics de televisió de la col·lecció Darrere la Pantalla i el DVD Per una mirada crítica.

.

*Dades de la taula rodona:

  • Dimecres, 20 d’octubre a les 18 hores
  • Col·legi de Periodistes de Catalunya (Rambla de Catalunya 10, principal. Barcelona).

.

* Inscripció gratuïta a: http://www.aulamedia.org/ciutadania/

Comentaris
2 Comentaris »
Categories
Events, Formació
Comentaris RSS Comentaris RSS
Retroenllaç Retroenllaç

Nova edició del seminari virtual sobre llibre digital

mvazqu44 | 4 octubre 2010

En coherència amb l’objectiu de la UOC d’oferir una formació contínua de qualitat, enguany es presenta una nova edició del seminari “El llibre digital: el nou repte per al professorat“. Aquesta proposta es dura a terme entre el 18 de novembre i el 16 de desembre i les formadores seran Esther Subias Vallecillo i Azucena Vázquez Gutiérrez (autora d’aquest edubloc).

Els objectius d’aquest seminari són:

Conèixer els nous dispositius de l’aula: el llibre de text digital, la pissarra digital i els nous portàtils.
Reflexionar sobre l’impacte que, a diferents nivells, comportarà la introducció massiva de les TIC a l’aula.
Saber localitzar recursos, desplegar tècniques de cerca i saber introduir estratègies que poden dinamitzar la nova aula digital.
Conèixer i dominar programari que permeti traspassar elements de l’ensenyament tradicional al nou ensenyament de caràcter digital.

La matrícula està oberta, t’animes a participar? Pots trobar tota la informació a http://www.uoc.edu/seminaris/7/llibre_digital_presentacion.html.

Comentaris
1 Comentari »
Categories
Events, Formació
Comentaris RSS Comentaris RSS
Retroenllaç Retroenllaç

Escola de Tardor d’Espiral

mvazqu44 | 4 octubre 2010

L’Escola Virtual de Tardor 2010 ja està en marxa, portant-nos interessants i innovadors cursos que podeu veure a continuació:

  • Libros y plataformas digitales (Artur Tallada)
  • Administración básica de Moodle (Valeria Pleszowski i Jaione Irisarri).
  • Moodle avanzado (Josep Ramon Planas).
  • Recursos colaborativos para mejorar la competencia comunicativa lingüística y audiovisual (Pilar Soro).
  • Elaboramos unidades didácticas con Moodle (Jordi Fontich).
  • Recursos TIC para el aula (Manuel Rino).
  • ABC del profesorado digital (Tecnologías de la información, la comunicación y la colaboración, per Ernesto González).
  • Redes sociales y creación de comunidades (Dolors Reig).
  • Aprendizaje basado en problemas (Jordi Guim).

Trobareu tota la informació relacionada a l’espai web de l’Escola: http://ciberespiral.org/eoe10/.

Comentaris
Sense Comentaris »
Categories
Events, Formació
Comentaris RSS Comentaris RSS
Retroenllaç Retroenllaç

I Trobada de Professorat de Llengües i TIC

mvazqu44 | 29 setembre 2010

Els propers dies 19, 20 i 21 de novembre tindrà lloc l’EspluL(Len)gües, la trobada per a professors i professores de llengües.

Tota la informació entorn de L’EspluL(Len)gües i ,més concretament sobre la matriculació i el programa, les trobareu al portal de la Trobada http://esplullengues.wordpress.com/.

No us el perdeu! 😀

Comentaris
Sense Comentaris »
Categories
Events, Formació
Comentaris RSS Comentaris RSS
Retroenllaç Retroenllaç

Matrícula oberta: Innovació i ús creatiu de les TIC en educació

mvazqu44 | 1 setembre 2010

Ja està obert el nou termini per inscriure’s al Postgrau Innovació i ús creatiu de les TIC en educació. UOC-Espiral que enguany començarà el 21 de setembre. Es tracta d’una proposta de formació virtual molt interessant, duta a terme per grans professionals.

Els continguts desenvolupats al postgrau estan directament relacionats amb la pràctica educativa diària a l’aula de les persones que hi participen i prenen tot el seu sentit en l’elaboració d’un projecte final d’aplicació al centre de treball.

Els objectius competencials que es treballen al postgrau són:

  • Desenvolupar un enfocament creatiu de les problemàtiques vinculades a l’ús de les tecnologies en l’organització de l’aula i de l’escola.
  • Analitzar i valorar el potencial d’aplicació de noves metodologies, tendències i experiències de bon ús de la tecnologia per a l’educació en tots els seus nivells.
  • Conèixer i utilitzar noves eines i recursos tecnològics en xarxa.

Durada i càrrega lectiva

El postgrau té una càrrega de 30 crèdits ECTS i una durada de 2 o 3 semestres.

Estructura i assignatures

El postgrau està estructurat en assignatures de 6 crèdits ECTS, entre elles podeu trobar: Fonaments pedagògics i competència digital, Recursos per al desenvolupament de la creativitat, Organització innovadora de l’aula i xarxes socials docents o Metodologies col·laboratives per a l’aprenentatge.

Inscripcions i més informació:

Podeu trobar les dades completes al portal de la UOC, clicant aquí.

Telèfon 902 372 373, de dilluns a divendres de 9 a 20 hores.

També em podeu escriure un e-mail al meu correu personal (azuvazgut@gmail.com) per fer-me arribar tots els dubtes que us vinguin al cap :-D.

  • Important: Si us interessa participar en aquest postgrau (realment si esteu buscant aprofundir en temàtiques d’educació i TIC, us el recomano) heu de saber que us fan un important descompte si, prèviament a la matrícula, us feu socis o sòcies de l’Associació Espiral.

Animeu-vos, realment val la pena!

Comentaris
Sense Comentaris »
Categories
Events, Formació, General
Comentaris RSS Comentaris RSS
Retroenllaç Retroenllaç

Un nou curs, un nou repte

mvazqu44 | 30 agost 2010

L’inici del curs escolar ja s’apropa i, amb ell, els nervis i la il·lusió per allò que vindrà. Nou alumnat, noves famílies, noves escoles, nous companys i companyes… fins i tot, per alguns o algunes de nosaltres, aquesta serà la primera vegada que participarem activament en la vida d’una aula i estarem fins i tot una mica més nerviosos i emocionats que la resta per la novetat de l’experiència.

En tot cas, sigui el nostre primer, tercer o divuitè any com a docents, aquesta feina continua sent un plaer… ens treuen recursos, ens sentim sols, incompresos… però encara així continuem i ho fem il·lusionats i oferint quelcom molt especial al nostre alumnat: el fet que malgrat aquell hagi sigut un dia horrible, plujós, ple d’entrebancs… sempre els hi oferirem un somriure davant d’un encert, d’un nou aprenentatge, d’una mostra d’interès per créixer plegats. Potser tot és molt utòpic? Què voleu que us digui, jo m’ho crec! I també crec que sense aquesta energia positiva em costaria molt enfrontar-me cada any a un nou curs.

Us desitjo a tots i a totes un magnífic curs i aprofito per felicitar-vos per la important tasca educativa que feu dia rere dia.

Comentaris
3 Comentaris »
Categories
General, Reflexions
Comentaris RSS Comentaris RSS
Retroenllaç Retroenllaç

El bazar de los locos – The Twitter Experience

mvazqu44 | 15 agost 2010

En aquest post us vull parlar d’un projecte proposat per l‘Associació Novadors, la qual des de la seva secció editorial ha impulsat la creació d’un open book. Aquest projecte es basa en crear un llibre col·laboratiu on els autors i les autores siguin els usuaris de Twitter que vulguin compartir les seves experiències entorn d’aquesta eina.

.

Emprant les seves paraules, El bazar de los locos és un projecte col.laboratiu i obert, un intent de mostrar que pot generar coneixement útil des de les comunitats que comparteixen lliurement els seus interessos, recerques, investigacions i idees. Un mirall del basar i del caos, del qual, en la virtualitat, emergeix una nova consciència compromesa i una intel ligència col lectiva.

Us animeu a participar en aquest innovador projecte? Trobareu tota la informació a http://www.elbazardeloslocos.org/

Comentaris
Sense Comentaris »
Categories
Events, General, Llocs webs interessants
Comentaris RSS Comentaris RSS
Retroenllaç Retroenllaç

Recull de minitutorials de Notebook

mvazqu44 | 4 agost 2010

note

Podreu accedir als altres minitutorials clicant sobre els següents enllaços:

  • Primers passos amb Notebook
  • Afegir anagrames a Notebook
  • Treball amb categories d’imatge
  • Treball amb categories de text
Comentaris
2 Comentaris »
Categories
Eines, General, Materials
Comentaris RSS Comentaris RSS
Retroenllaç Retroenllaç

Anàlisi d’un llibre digital

mvazqu44 | 2 agost 2010

De la mà del Projecte 1×1 els llibres digitals estan arribant a les nostres aules. En aquest article em proposo fer una anàlisi d’una proposta editorial de llibre digital, en concret, he explorat les possibilitats de l’anomenat Llibreweb de Santillana.

Per començar, voldria comentar que un gran avantatge d’aquesta proposta és que es pot utilitzar des de qualsevol plataforma que compleixi els estàndards SCORM, entre les quals es troba el Moodle (per cert, no entenc perquè en el catàleg de Santillana ens parla d’Àgora i de Moodle com si fossin plataformes diferenciades, quan de fet Àgora no deixa de ser, i corregiu-me si m’equivoco, un servidor en el qual s’ha instal·lat Moodle…).

Un altre punt a favor és la diversitat de continguts, entre els quals trobem les següents matèries: Llengua catalana i literatura, Lengua y literatura (avui estaré espesa… però tampoc no entenc perquè la llengua catalana ha de dir-se “catalana” i, en canvi, la castellana es digui “Lengua” sense precisar cap idioma… si no diem res es dóna per entès que parlem de llengua castellana? Potser algun professor/a de llengües m’ho podrà aclarir), Tecnologies, Matemàtiques, Ciències de la naturalesa, Geografia i història, Anglès i (un dels clàssics oblidats per algunes editorials) Francès.

Curiosament (i pel que he pogut anar veient aquesta és una tendència comuna de diverses editorials), aquest llibre digital pot venir acompanyat, si el professorat ho desitja i està disposat a pagar un suplement, d’un quadern en paper que recull resums i activitats de cada unitat didàctica. Aquest punt em fa reflexionar: Si necessitem un llibre en paper que complementi el llibre digital, no vol dir que no ens hem acabat de creure l’efectivitat d’aquest últim? I perquè les activitats cal fer-les sobre paper? I no seria millor que el resum de les unitats didàctiques les fes el propi alumnat, no ens aproparíem d’aquesta manera a un aprenentatge més constructivista?

Si entrem en una mostra d’unitat didàctica (en aquest cas, he analitzat Nombres naturals per a 1r d’ESO, la qual podeu visualitzar clicant aquí), veurem els següents apartats:

  • Títol (matèria i nivell) i subtítol (unitat didàctica, anomenada “tema” en aquest cas).
  • Un menú amb un enllaç directe a les diferents pàgines que formen aquest unitat, el qual té la interessant opció de poder-se mostrar o ocultar.
  • A la part central de cada pàgina trobarem la teoria (complementada amb imatges ampliables i vídeos) i unes activitats relacionades (en molts casos, fetes amb flash).
  • Als laterals trobem una sèrie de blocs que es mantenen estables i amb la mateixa informació al llarg de totes les pàgines que conformen la unitat. No són recursos complementaris ni nova informació, aquí ens apareixen els recursos existents al llarg de les diferents pàgines però organitzats per tipologies.
  • A la part inferior trobarem interessants hipervincles a pàgines externes, encara que gran part d’aquests són a la Kalipèdia, un producte obert al públic creat per Santillana. D’aquesta manera, crec que els enllaços de matemàtiques són molt útils però que es troba a faltar una mica de varietat (caldrien més recursos i provinents de fonts més diferenciades). Aquesta sensació no l’he tingut en altres matèries; per exemple, els recursos d’algunes de les unitats de Ciències de la Naturals són força complets i variats.
  • Totes les unitats didàctiques tenen una pàgina anomenada “Introducció al tema” on apareix: el menú amb l’enllaç directe a les diferents pàgines, els recursos més destacats de la unitat i, de nou, un enllaç a les diferents pàgines, però aquesta vegada acompanyades d’icones. Segons la meva opinió, la informació que apareix aquí és repetitiva. Per molt que en el menú inferior els enllaços vinguin acompanyats de dibuixets, crec que no cal un altre menú d’accés a les pàgines quan a dalt ja n’hi ha un. Subjectivament, per mi hagués estat preferible que aquest espai es veiés buit, evitant la sensació d’aglomeració de continguts.

Un element que s’agraeix molt són les fletxes inferiors que ens permeten accedir a la pàgina anterior i a la següent . És un factor molt bàsic, però que ens facilita en gran mesura la navegació.

El que més trobo a faltar és un major aprofitament de les possibilitats hipertextuals. El text és pla, no es permet interactuar d’una manera  no lineal amb ell. La lectura comença a la part superior i acaba a la inferior de la pàgina, no hi ha possibilitat d’anar accedint a nova informació complementària a mesura que es va avançant. Per posar un exemple, seria interessant que la paraula Potència estigués hipervinculada i, en clicar sobre ella, l’alumnat pogués accedir a una definició, alguns exemples…

Pel que fa a l’accessibilitat per a persones amb deficiències visuals o ceguesa, podem dir que aquest llibre digital permet utilitzar el lector de pantalles Jaws, però en el cas de les animacions això no és possible. A més, la pròpia eina inclou la possibilitat d’augmentar la lletra (ens dóna l’opció d’escollir entre 7 mides diferents) per tal d’ajustar-la a les necessitats pròpies. Però en clicar sobre aquesta opció, els canvis de mida de lletra només afecten a la part central de la pàgina, de manera que els menús laterals i superiors resten iguals i una persona amb dificultats visual hauria d’utilitzar eines complementàries de visualització, com podria ser el ZoomText o l’alternativa gratuïta EasyRead.

Per finalitzar us diré allò que és obvi: la meva visió és totalment subjectiva i, si voleu conèixer una mica més aquest llibre digital, el millor és que sigueu vosaltres mateixos els navegants de l’expedició: us animo a fer aquest viatge d’aprenentatge i a seguir explorant.

Comentaris
2 Comentaris »
Categories
Eines, Reflexions
Comentaris RSS Comentaris RSS
Retroenllaç Retroenllaç

« Previous Entries Next Entries »

Categories

  • Eines
  • Events
  • Formació
  • General
  • Llocs webs interessants
  • Materials
  • Reflexions
  • Vídeos

FEMTICC. Dones actives i TICC.

tredmu

Campanya AulaMèdia

tredmu

Amicus


Visit Amicus Espiral

Perfil a XING

XING

Llista de blocs

  • AulaMedia
  • Bitàcola de MestraTic
  • Blog d’Óscar Barquín
  • Blog de recursos TIC en educación
  • Blog del Mudejarico
  • Els micos de P5
  • Escola oberta. Educació Infantil.
  • FEMTICC. Dones actives i TICC.
  • Idees magistrals
  • InfanTIC
  • La vida sorprenent i bella
  • Las TIC y la discapacidad
  • Noticiucas de Infantil
  • Una mirada sobre el treball social amb les TIC

Visites rebudes:

contador de visitas

RSS L’Azu a Twitter!

rss Comentaris RSS valid xhtml 1.1 design by jide powered by Wordpress get firefox