Estimades vacances…

Image result for viaje verano

Estimats/des alumnes,

les vacances d’estiu són molts dies en què no sabem res els uns dels altres, però m’agradaria que cadascú de vosaltres compartís les seves experiències, els vostres viatges, què heu fet de nou, què us ha sorprès, què us ha encantat… en aquest article.

Escrviu un comentari (5-10 línies) en què compartiu les vostres vivences estiuenques. El primer dia de classe farem una lectura col·lectiva i així les podrem compartir!

(No us preocupeu si quan l’envieu no el podeu veure publicat, jo els he d’acceptar primer perquè es publiquin. El primer dia els podreu veure tots publicats 😉 )

Bon estiu a tots i totes!!

Publicat dins de 1r ESO, 2n ESO, General | 1 comentari

Lectura d’estiu

Image result for libros verano

Recordeu que TOTS els alumnes heu de fer una lectura obligatòria que trieu voluntàriament aquest estiu i entregar al setembre la fitxa de lectura corresponent.

Us l’adjunto i la podeu descarregar.

FITXA DE LECTURA 1I2 català

Llistat on podeu trobar recomanacions de lectures:

Llistat Lectures recomanades

http://www.edu365.cat/eso/muds/catala/lectures/index.htm

Lecturas recomendadas en llengua castellana:

LIBROS GRANDES ÉXITOS EN LA ESO

http://www.edu365.cat/eso/muds/castella/lectures/index.htm

Molt bon estiu a tothom!

Publicat dins de 1r ESO, 2n ESO, 2n ESO 17-18, 3r ESO, General | Deixa un comentari

Manuel de Pedrolo, El Mecanoscrit del segon origen

http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/programa/Mecanoscrit-del-segon-origen/video/4303190/

Publicat dins de Curs 17-18, General | Deixa un comentari

Fem de periodistes! El diari de 3r

Resultat d'imatges de prensa

Aquest curs, estudiarem amb detall els gèneres periodístics. Quina millor manera que capficant-nos-hi que fent de reporters. Buscarem la informació i hi estarem present per redactar-les i publicar-les al diari de la classe.

Els diferents grups hauran de redactar una edició d’un diari (amb els seu format corresponent), on s’inclouran els diversos textos periodístics: notícia, entrevista, article d’opinió, crítica, sobre diferents seccions: món, societat, cultura, esport, ciència i tecnologia, oci, economia i política. 

Per anar agafant idees, podeu llegir diferents notícies als diaris locals i nacionals, per exemple:

www.lavanguardia.cat

www.elperiodico.cat

www.ara.cat

www.elpuntavui.cat

http://www.ccma.cat/tv3/noticies/

Començarem amb la notícia.

Cada grup ha de redactar dues notícies sobre el tema/secció que li ha tocat. Aquestes han de redactar-se segons l’estructura típica d’aquest tipus de text: la piràmide invertida. 

Tingueu en compte de respectar l’estructura de la piràmide invertida: titulars, Subtitulars, Entrada i cos de la notícia. (D’informació més general a informació més concreta).

La informació s’organitza de la següent manera:

  • El titular, destacat amb la mida més gran i negreta.
  • L’entrada que aporta més informació al titular.
  • El cos de la notícia que, a vegades, es divideix en apartats, cada un d’ells amb un títol.

El text de la notícia ha de respondre a:

  • QUÈ: fet o esdeveniment que ha succeït.
  • QUI: protagonistes de l’esdeveniment.
  • ON: lloc o espai on ha tingut lloc el fet o esdeveniment.
  • QUAN: moment o temps en què s’ha produït el fet.
  • PER QUÈ: causes de l’esdeveniment.
  • COM: de quina manera ha passat.

Característiques lingüístiques de la notícia:

Varietat estàndard

Claredat

Concreció

Estil senzill

Objectivitat (sense opinió, verbs en 3ª persona)

L’article d’opinió:

Resultado de imagen de OPINIÓ

L’article d’opinió

Tria una notícia d’actualitat sobre cultura, ciència, tecnologia, societat i redacta dos articles d’opinió per grup sobre el tema en qüestió, en forma de COLUMNA

Text argumentatiu d’opinió: (12 – 13 línies)

TÍTOL

1er paràgraf: Introducció  (idea general)

2n i 3r paràgraf: idees concretes, arguments, opinió, exemples, resultats d’enquestes, referències a estudis fets…

4t paràgraf: Conclusió (repetim la idea general)

Connectors:

Ordre: En primer lloc, en segon lloc, seguidament, per acabar…

Opinió: En la meva opinió, Des del meu punt de vista, A parer meu…

Contrast: malgrat tot, malgrat que, no obstant, tot i que…

Causa: perquè, ja que, atès que…

Conseqüència: per tant, en conseqüència…

Publicat dins de 3r ESO, General | Deixa un comentari

Fem de reporters! El diari de 3r

Resultat d'imatges de prensa

Aquest curs, estudiarem amb detall els gèneres periodístics. Quina millor manera que capficant-nos-hi que fent de reporters. Buscarem la informació i hi estarem present per redactar-les i publicar-les al diari de la classe.

Els diferents grups hauran de redactar una edició d’un diari (amb els seu format corresponent), on s’inclouran els diversos textos periodístics: notícia, entrevista, article d’opinió, crítica, sobre diferents seccions: món, societat, cultura, esport, ciència i tecnologia, oci, economia i política. 

 

Per anar agafant idees, podeu llegir diferents notícies als diaris locals i nacionals, per exemple:

www.lavanguardia.cat

www.elperiodico.cat

www.ara.cat

www.elpuntavui.cat

http://www.ccma.cat/tv3/noticies/

Començarem amb la notícia.

Cada grup ha de redactar dues notícies sobre el tema/secció que li ha tocat. Aquestes han de redactar-se segons l’estructura típica d’aquest tipus de text: la piràmide invertida. 

Tingueu en compte de respectar l’estructura de la piràmide invertida: titulars, Subtitulars, Entrada i cos de la notícia. (D’informació més general a informació més concreta).

La informació s’organitza de la següent manera:

  • El titular, destacat amb la mida més gran i negreta.
  • L’entrada que aporta més informació al titular.
  • El cos de la notícia que, a vegades, es divideix en apartats, cada un d’ells amb un títol.

El text de la notícia ha de respondre a:

  • QUÈ: fet o esdeveniment que ha succeït.
  • QUI: protagonistes de l’esdeveniment.
  • ON: lloc o espai on ha tingut lloc el fet o esdeveniment.
  • QUAN: moment o temps en què s’ha produït el fet.
  • PER QUÈ: causes de l’esdeveniment.
  • COM: de quina manera ha passat.

Característiques lingüístiques de la notícia:

Varietat estàndard

Claredat

Concreció

Estil senzill

Objectivitat (sense opinió, verbs en 3ª persona)

L’article d’opinió:

Resultado de imagen de OPINIÓ

L’article d’opinió

Tria una notícia d’actualitat sobre cultura, ciència, tecnologia, societat i redacta dos articles d’opinió per grup sobre el tema en qüestió, en forma de COLUMNA

Text argumentatiu d’opinió: (12 – 13 línies)

TÍTOL

1er paràgraf: Introducció  (idea general)

2n i 3r paràgraf: idees concretes, arguments, opinió, exemples, resultats d’enquestes, referències a estudis fets…

4t paràgraf: Conclusió (repetim la idea general)

Connectors:

Ordre: En primer lloc, en segon lloc, seguidament, per acabar…

Opinió: En la meva opinió, Des del meu punt de vista, A parer meu…

Contrast: malgrat tot, malgrat que, no obstant, tot i que…

Causa: perquè, ja que, atès que…

Conseqüència: per tant, en conseqüència…

 

 

Publicat dins de 3r ESO, General | 2 comentaris

Góngora y Quevedo: la poesía del Siglo de Oro

Resultado de imagen de gongora y quevedo

Los eternos enemigos del Siglo de Oro: Luis de Góngora y Francisco de Quevedo. El poeta de la vida frente al poeta de la muerte. El culteranismo literario de Góngora frente al conceptismo de Quevedo. Dos estilos literarios distintos, pero poesía brillante por ambos lados.

 

https://www.youtube.com/watch?v=P_SfrQk_Mvk

https://www.youtube.com/watch?v=JgvLR-K6l9o

Breve presentación de clase:

EL BARROCO

SONETO A LUIS DE GÓNGORA

Yo te untaré mis obras con tocino
porque no me las muerdas, Gongorilla,
perro de los ingenios de Castilla,
docto en pullas, cual mozo de camino;

apenas hombre, sacerdote indino,
que aprendiste sin cristus la cartilla;
chocarrero de Córdoba y Sevilla,
y en la Corte bufón a lo divino.

¿Por qué censuras tú la lengua griega
siendo sólo rabí de la judía,
cosa que tu nariz aun no lo niega?

No escribas versos más, por vida mía;
aunque aquesto de escribas se te pega,
por tener de sayón la rebeldía.

Quevedo
………………..
A UNA NARIZ

Érase un hombre a una nariz pegado,
érase una nariz superlativa,
érase una nariz sayón y escriba,
érase un pez espada muy barbado.

Érase un reloj de sol mal encarado,
érase un alquitara pensativa,
érase un elefante boca aariba,
era Ovidio Nasón mas narizado.

Érase un espolón de una galera,
érase una pirámide de Egipto,
las doce tribus de narices era.

Érase un naricísimo infinito,
muchísima nariz, nariz tan fiera,
que en la cara de Anás fuera delito.

Quevedo

………………………….

 

 

 

Poemas de Luis de Góngora

Si Quevedo se reía de la nariz de Góngora, Góngora se burla ahora de los pies zambos de Quevedo, que hacían que anduviera cojeando, y de sus gafas, los famosos “quevedos”:

Anacreonte español, no hay quien os tope,
Que no diga con mucha cortesía,
Que ya que vuestros pies son de elegía,
Que vuestras suavidades son de arrope.

¿No imitaréis al terenciano Lope,
Que al de Belerofonte cada día
Sobre zuecos de cómica poesía
Se calza espuelas, y le da un galope?

Con cuidado especial vuestros antojos
Dicen que quieren traducir al griego,
No habiéndolo mirado vuestros ojos.

Prestádselos un rato a mi ojo ciego,
Porque a luz saque ciertos versos flojos,
Y entenderéis cualquier gregüesco luego.

Góngora

…………………….

Este último poema, atribuido a Góngora, titulado  A don Francisco de Quevedo

Cierto poeta, en forma peregrina
cuanto devota, se metió a romero,
con quien pudiera bien todo barbero
lavar la más llagada disciplina.

Era su benditísima esclavina,
en cuanto suya, de un hermoso cuero,
su báculo timón del más zorrero
bajel, que desde el Faro de Cecina

a Brindis, sin hacer agua, navega.
Este sin landre claudicante Roque,
de una venera justamente vano,

que en oro engasta, santa insignia,
aloque, a San Trago camina, donde llega:
que tanto anda el cojo como el sano.

Góngora

Publicat dins de 3r ESO, General | Deixa un comentari

EL Novecentismo y las Vanguardias

Aquí tenéis el pp del Novecentismo y las Vanguardias. ¡Buen estudio!

Image result for novecentismo

El Novecentismo y las Vanguardias

Publicat dins de 4t ESO, General | Deixa un comentari

Durante el tercer trimestre, la lectura que haremos de Lengua castellana es “La casa de Bernarda Alba”, un clásico del teatro español del siglo XX, y una obra cumbre del poeta y dramaturgo de la Generación del 27, Federico García Lorca.

Resultat d'imatges de la casa de bernarda Alba

Resultat d'imatges de la casa de bernarda Alba

Podéis visualizar el siguiente tráiler de la obra de la versión cinematográfica que se realizó en el año 1987.

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Soluciones deberes castellano

Aquí tenéis las soluciones a los ejercicios 2 y 5, p. 128; 2-7, p. 129, para repasar para el examen del Tema 5.

Suerte!

SOLUCIONES TEMA 5

Publicat dins de 4t ESO, General | Deixa un comentari

Treball de recerca

Resultado de imagen de treball de recerca

Aquest és un link on trobareu indicacions per a redactar les diferents parts del treball de recerca:

http://www.edu365.cat/batxillerat/comfer/recerca/#intro

Què ha d’incloure la introducció: 

Introducció Treball de recerca

Com redactar la bibliografia:

http://www.xtec.cat/iesb7/departs/experim/documents/com_referenciar_les_fonts_d’informacio.pdf

 

 

Publicat dins de 4t ESO, General | Deixa un comentari