Plans individualitzats

Share

pepacolor-naranjaBenvolguts companys,

us deixo a la vista el lloc web del departament on s’explicita bé tot allò relatiu als plans individualitzats, tema que hem d’abordar aquestes properes setmanes a les reunions d’equips docents i que sovint provoca molts dubtes.

Plans individualitzats: http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/diversitat/centreseducatius/suports/plans/

Elaboracio i concreció del PI: http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/diversitat/centreseducatius/suports/plans/procediments/concpi/

Models de PI: http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/diversitat/centreseducatius/suports/plans/models/

Publicat dins de acollida, alumnes participants, avaluació, Bibliografia, cohesió social, document adjunt, enllaços, èxit educatiu, PI | Deixa un comentari

L’INS Torrent dels Alous contra la violència de gènere. Propostes de treball.

Share

Benvolguts companys,

la propera setmana se celebra la Setmana contra la violència de gènere i he pensat que estaria bé treballar el tema al nostre centre. Ja sé que tots tenim les nostres matèries i programacions però molt especialment el dia 25, divendres, podríem posar-nos d’acord i mostrar, per exemple, a les 8h del matí, algun dels vídeos que us proposo o simplement parlar del tema cinc minuts. A més a més, penjaré als passadissos un mural per a què els alumnes enganxin mostres de les seves reflexions sobre el tema en forma de dibuixos, fotos, escrits, núvols de paraules, cançons, etc., el que ells vulguin. Ja he parlat d’aquesta proposta sobretot amb els grups de 3r, algun 2n i algun 1r però us convido, des de les tutories, a fer-ne difusió. Tota expressió relacionada amb el tema serà benvinguda! El tema és cosa de tots!

Us passo material per mostrar a l’alumnat. Amb els grup de 2n cicle de l’ESO, i sobretot Batxillerat, us recomano moltíssim el vídeo El orden de las cosas, és simplement brutal i podríeu fer una composició escrita, en català, en castellà, en anglès, a l’assignatura de filosofia, com a comentari de la realització del curt audiovisual, a orientació, no sé, es pot treballar de moltes maneres però sobretot és molt interessant la reflexió que hi ha al darrere. No deixeu de veure’l!

Altres materials que us poden anar bé:

El OrientaBlog
http://elorientablog.blogspot.com.es/2010/11/violencia-de-genero-recursos-y.html

 Un conte audiovisual

 Curtmetratge La jaula de Sara

Cançons de la cantant Bebe com aquesta,Ella (enllaç a la lletra):

Cançó de Aamaral, Salir corriendo.

Cançó del cantant Porta, La bella y la bestia:

Curt que van fer els alumnes de l’Institut Joan Ramon Benaprés, de Sitges, des del treball de l’assignatura de filosofia, en un projecte de taller cinema sobre canvi de gènere:

Agraeixo moltíssim l’ajuda que m’ha prestat l’assessora lingüística de zona, Susana Jiménez.
Bona feina!
Publicat dins de alumnes participants, anglès, castellà, català, CLIC, cohesió social, conscienciació, enllaços, General, interculturalitat, intergenaracions, masclisme, participació, recursos, reflexió, sensibilització, Setmana conttra la violència masclista, violència de gènere | Deixa un comentari

Criteris per adaptar un text i fer-lo entenedor

Share

Aquí teniu un document amb alguns dels criteris que fan més comprensible una lectura. Us poden ser molt útils si heu d’adaptar material a l’alumnat nouvingut i/o de suport lingüístic. Si us plau, consigneu-ne la procedència sempre a peu de pàgina. És aquesta:

“Criteris per adaptar un text i facilitar-ne la comprensió”, extret del curs ANSU. Estratègies de suport a l’aprenentatge de l’alumnat de procedència estrangera a l’aula ordinària, Odissea. Entorn virtual de Formació permanent del professorat, Curs 2016.17, Departament d’Ensenyament, Generalitat de Catalunya.

Publicat dins de acollida, alumnes participants, castellà, català, CLIC, dinamització lectora, fitxer adjunt, immersió, lectura, professorat, recursos, suport lingüístic | Deixa un comentari

Treball de vocabulari a la classe de ciències

Share

En el següent enllaç podeu veure alguns dels mecanismes que podem dur a terme a la classe de ciències per ajudar a assimilar conceptes, a través del vocabulari, difícils per a un alumne nouvingut. Tot seguit teniu la transcripció dels vídeos per a un millor seguiment de la proposta didàctica.

conv_60f7fa60-4be7-481d-b3cf-5f741c96b3e8

http://wordgen.serpmedia.org/hayes.html

En aquest arxiu hi podeu veure la transcripció dels vídeos anteriors.

Publicat dins de alumnes participants, ciències, CLIC, fitxer adjunt, suport lingüístic, Word Generation | Deixa un comentari

Cohesió social del professorat

Share

imageEl professorat de l’INS Torrent dels Alous també és dinamitzat pels equips docents de llengües a realitzar sortides fora de l’horari escolar. En aquesta ocasió, i de la mà del departament de Llengua castellana, uns quants assistirem avui mateix a la representació de L’avar, de Molière, per part de l’actor Joan Pera.

La sessió tindrà lloc al teatre La Sala de Rubí aquesta tarda a les 18:30. Si algú encara vol acompanyar-nos, les entrades es poden adquirir una hora abans a les taquilles del mateix teatre. Sereu benvinguts!

https://www.rubi.cat/cultura/ca/agenda/teatre-lavar

Publicat dins de cohesió social, L'avar, Molière, professorat, teatre | Deixa un comentari

Aprendre a parlar ciències i altres matèries en la immersió. Article de Bernard Laplante

Share

Benvolguts companys,

sovint els alumnes que entren a l’aula ordinària no estan en disposició de fer-ho, no tenen un nivell de llengua “general” prou establert per vehicular missatges més especialitzats, i aquest és un greu impediment per arribar a integrar-se en el grup-classe i en la comunitat escolar en general. Sembla com si, un cop surten de l’aula d’acollida, ja estiguin preparats per afrontar l’aprenentatge de totes les matèries tot sols quan, en realitat, aquests alumnes necessiten d’un suport lingüístic molt més gran encara, si volem que reïxin en els seus objectius acadèmics. És per aquest motiu que us convido a llegir -i estudiar una mica- l’article Aprendre a parlar ciències en la immersió: implicacions en les altres matèries, de Bernard Laplante, expert en l’aprenentatge de L2 a través de les diverses matèries del currículum escolar.

El projecte de Laplante sembla força ambiciós si és d’aplicació aquí perquè en el col·lectiu d’alumnes de secundària persisteixen els problemes a l’hora d’entendre conceptes, a l’hora d’expressar oralment o per escrit idees molt bàsiques del món que ens envolta, i no només entre l’alumnat estranger sinó en general, i això vol dir que és necessari “parlar” més, i més profundament, en totes les matèries, i fer-ho des de l’educació infantil i primària, treballant l’argumentació, l’establiment d’hipòtesis de treball i l’arribada a unes certes conclusions, en la llengua vehicular de l’ensenyament però també en les altres llengües que són presents al nostre centre.

L’article de Bernard Laplante m’agrada perquè ofereix situacions pràctiques i que poden servir com a model als diferents especialistes docents del instituts de secundària, i m’agrada perquè deixa de banda aquesta idea que la llengua només l’ensenyem els filòlegs que per això hi som. No sé si serà fàcil estendre aquesta idea entre aquells docents que no són especialistes en llengües, però ara que està tan de moda treure’s un B2 per a alguns idiomes estrangers potser seria bona idea pensar en reciclar el coneixement de les llengües usades a l’aula, alhora que també seria interessant conèixer una mica més la llengua dels parlants que ens arriben: no és només el nouvingut qui s’hi ha d’adaptar a aquest nou entorn, nosaltres també podem veure els vincles que ens uneixen a ells. La proposta que ofereix Laplante, doncs, és molt més innovadora del que es pot veure a simple vista perquè aposta per un ensenyament proactiu que desbanca antigues maneres d’ensenyar i que encara persisteixen a l’educació secundària.

Pel que fa a possibles maneres d’aplicar aquest ensenyament proactiu i aquest ús de la llengua en consonància amb la matèria d’estudi, jo triaria l’ús d’imatges i de mapes conceptuals elaborats a partir d’aquestes imatges per simplificar el tema a tractar entre els alumnes amb necessitats específiques, partint, per exemple, de paraules clau, de l’ús de mitjans audiovisuals, de murals, fins i tot, amb la traducció al seu idioma com ja es fa en alguns assignatures… Tots sabem que l’ajuda d’un acompanyant que parla la mateixa llengua és molt útil, tot i que a mida que l’alumne es va adaptant al nostre sistema educatiu i va coneixent la llengua és bo canviar aquesta parella per una altra d’autòctona, aprofitem-la, doncs! Tota ajuda és poca i, sobretot, crec molt necessària la implicació de tot el claustre en l’elaboració de materials i recursos d’adaptació del currículum a aquestes noves necessitats i no deixar-ho tant per als responsables de les aules d’acollida, la tasca és de tots, tot i que en breu us deixaré anar per aquí algunes pautes per a l’elaboració d’aquests materials que, de ben segur, us seran molt úitls.

Publicat dins de Bernard Laplante, ciències, General, immersió, recursos, suport lingüístic | Deixa un comentari

Setmana contra la violència de gènere a Rubí

Share

setmana-violencia-genere-768x576

El 25 de novembre és el Dia Contra la Violència Masclista, per aquest motiu a Rubí podreu participar durant la setmana d’una sèrie d’activitats pels i les joves amb els quals volem conèixer millor aquesta xacra de la nostra societat. Els i les joves tenim la clau per poder viure en una societat més igualitària, no perdem l’oportunitat.

  • Fotografia la música sexista. Sentim moltes cançons extremadament violentes i sexistes. Diuen que una imatge val més que mil paraules, representem aquestes cançons en una fotografia i veurem més clarament que hem d’aconseguir que les lletres canviïn de to.
    • Dia: dilluns 21 de novembre a les 17h.
    • Lloc: Torre Bassas
  • Fes-te una samarreta contra la violència masclista. Dissenyem una samarreta contra la violència masclista per poder després fer veure pel carrer que volem que això s’acabi. A més, de pas, podrem aprendre què és i com funciona la tècnica de la serigrafia.
    • Dia: dimecres 23 de novembre a les 17h.
    • Lloc: Torre Bassas
  • Performance contra la violència masclista. Vine amb nosaltres a escenificar com a vegades ignorem o no volem veure les situacions de violència quotidiana que ens envolten. Serem còmplices o serem capaces entre totes d’acabar amb aquestes situacions?
    • Dia: divendres 25 de novembre a les 17,30h.
    • Lloc: Pl. Doctor Guardiet.

Per inscriure’t als tallers et pots baixar aquí la inscripció o venir a buscar-la a l’Espai Jove Torre Bassas.

FONT: http://www.rubijove.cat/setmana-contra-la-violencia-de-genere/

Publicat dins de enllaços, extraescolars, General, masclisme, reflexió, sensibilització, Setmana conttra la violència masclista, Torre Bassas, violència | Deixa un comentari

Changing Paradigms

Share

Publicat dins de General | Deixa un comentari

El teu barbarisme preferit

Share

Des de fa uns dies la nostra ciutat és a la recerca de barbarismes, aquestes  expressions, paraules o construccions que no es consideren assimilades a la llengua pròpia sinó que es consideren un empobriment a la llengua on s’importen però que, d’altra banda, formen part de la vida d’aquesta mateixa parla que tots estimem i potser hauríem de valorars una mica també, no us sembla? És per això que fem extensiva la proposta del Servei Local de Català de Rubí-Terrassa i us adjunto el comunicat que l’assessora LIC de zona, Susana Jiménez, em va transmetre per posar-lo en el vostre coneixement. Al nostre centre ja s’han repartit algunes butlletes i, fins i tot, hi ha una alumna de 2n de l’ESO que ja l’ha omplert, així és que us animo, també a vosaltres, professors, a participar i jugar una estona amb les paraules.

La proposta va acompanyada d’una proposta didàctica que els professors de català podem treballar també a l’aula aprofitant l’avinentesa. Teniu l’arxiu adjunt més a baix, llest per a descarregar!

Servei Local de Català Rubí-Terrassa:

http://www.cpnl.cat/xarxa/cnlterrassa/agenda.html?ID=14242

e_imatge1_editora_129_14242_1Benvolgudes i benvolguts,

Us faig saber que s’ha donat el tret de sortida a l’activitat que impulsa el Servei local de Català de la nostra ciutat i que tenim inclosa dins del Pla Educatiu d’Entorn, que enguany es diu “El teu barbarisme preferit”.

Es tracta d’una campanya que fomenta el coneixement de la llengua, la cohesió social i el treball en xarxa, no tant en referència a les noves tecnologies, però sí pel fet que durant els mateixos dies totes les escoles poden participar de la mateixa activitat. D’altra banda, cal tenir en compte que és una activitat que es pot fer amb família, per tant, és intergeneracional.

Poc abans de la Castanyada, els comerços associats a la Federació d’Associacions de Comerciants i Gremis de Rubí van rebre un cartell amb un barbarisme escrit i unes butlletes que els petits i grans han d’emplenar amb els barbarismes que trobin en els cartells dels establiments. Aquest funcionament, mig innocent i mig provocatiu a primer cop d’ull, ha de servir per esperonar el desig de saber la forma correcta dels barbarisme, o almenys per prendre consciència dels que diem.

En les mateixes butlletes hi ha un requadre perquè cadascú posi el seu barbarisme preferit, perquè l’ha sentit a casa tota la vida o bé perquè el fa servir amb freqüència i li té una estimació especial. Així, quan s’acabi la campanya i es recullin les butlletes, podrem saber quins barbarismes han sortit en primer lloc, és a dir, quin barbarisme o quins barbarismes són els preferits de la gent de Rubí. I és que, si eliminem tots, tots els barbarismes i deixem la llengua polida com un palet de riera, potser trobaríem a faltar aquesta especial substància de la parla col.loquial que sovint ens captiva.

La campanya s’acabarà abans de Nadal amb un acte públic a la Biblioteca Mestre Martí tauler, en què és probable que ens acompanyi el director dramaturg, actor i filòleg Joan Ollé.

Al mateix temps us faig arribar la proposta didàctica que a la darrera Comissió de PEE us va presentar la Roser i l’Angelina del Servei Local de Català i que ja han enllestit.

Bé, esperem que sigui un èxit! 

Molt cordialment,

Susana Jiménez

Publicat dins de alumnes participants, Assessora LIC, barbarisme, biblioteca, butlleta, campanya, català, cohesió social, comerç de Rubí, fitxer adjunt, intergenaracions, participació, Servei Local de Català Rubí-Terrassa, Susana Jiménez | Deixa un comentari

Alfabetitzem!

Share

a5fb7a27-d112-47f4-a0d3-f64fef20e0a8

Rescat de pantalla de la web del CFA Els Tarongers de Cerdanyola del Vallès i Mataró.

Sovint arriben al nostre institut alumnes d’altres llocs i cultures del món que no han rebut una educació del tot reglada i que, inserits en el nostre sistema educatiu, tenen greus problemes d’adaptació per la complexitat que els suposa aquest canvi i situació nova que han de viure. És per això que els docents hem de tenir recursos per ajudar aquests alumnes a sentir-se part del sistema on són escolaritzats i és imprescindible comptar amb eines que els ajudin a integrar-se, no només a l’escola o institut sinó també, i més encara, a les formes de vida i de fer del grup de companys amb qui han de compartir moltes hores del seu temps dia a dia.

Com que la situació descrita és força complexa i sovint no sabem ben bé què fer amb aquests alumnes ni com acompanyar-los en aquesta acollida inicial, us adjunto uns materials facilitats per l’assessora LIC de Rubí-Castellbisbal, Susana Jiménez Ouro. Són eines molt valuoses que de ben segur ens ajudaran a veure avançar aquests alumnes que tot just acaben d’arribar i no coneixen el nostre sistema lingüístic més bàsic, començant per l’alfabet (alumnat de procedència marroquina i xinesa, sobretot).

Espero que us sigui d’ajuda. Ja direu!

Web del CFA Els Taroogers de Cerdanyola del Vallès i Mataró, molt interessant:

http://catalainicial.weebly.com/

Publicat dins de acollida, alfabetització, alumnes participants, aula d'acolllida, castellà, català, CLIC, cohesió social, enllaços, èxit educatiu, fitxer adjunt, nouvinguts, pla d'acollida, recursos, reflexió, sensibilització, tutors AA | Deixa un comentari