PARTICIPACIÓ DELS NOSTRES ALUMNES EN EL II CERTAMEN D’ORATÒRIA!

Share

certamen_oratoria_2017_2

Benvolguts,

em plau informar-vos que una desena d’alumnes del nostre centre s’han inscrit avui al II Certamen d’Oratòria que tindrà lloc el 25 d’abril de 2017 al Paranimf de la Universitat de Barcelona. La finalitat del concurs és millorar les competències de comunicació oral i plurilingüe de l’alumnat de secundària i batxillerat, incorporant l’oratòria com a complement de l’aprenentatge i mitjà d’enriquiment personal. Capacitar els nostres alumnes amb les competències clau per al segle XXI significa, també, dotar-los de les estratègies necessàries perquè puguin expressar-se oralment i en públic de manera eficient. Ensenyar els nostres alumnes  a escoltar, dialogar, argumentar, reflexionar i sintetitzar és imprescindible per al seu desenvolupament personal i per al seu èxit acadèmic i professional. En aquest certamen podien participar alumnes de 1r a 4t d’ESO, i de 1r i 2n de Batxillerat.

El concurs comença amb la redacció, per part de l’alumne, d’un text d’entre 500 i 600 paraules de tema lliure en qualsevol de les llengües treballades al currículum de l’educació secundària, català, castellà i anglès. L’equip del certamen valora els textos rebuts i comunica a cada centre educatiu el nom de l’alumne/a o alumnes seleccionats. Aquests alumnes rebran una formació específica sobre Oratòria i Comunicació d’Impacte que consistirà en vuit tallers per adquirir estratègies de comunicació oral.

oratogafinalistas_1

Un cop finalitzada la formació, els alumnes defensaran públicament el seu text el dia del Certamen. Les intervencions orals s’avaluaran a partir de criteris com la claredat expositiva, l’ús d’un llenguatge assertiu, la declamació, l’empatia i emotivitat, el llenguatge corporal i les estratègies de persuasió. S’ofereixen tres premis als millors oradors consistents en estades en una ciutat europea per a diverses persones.

El Certamen l’impulsa l’editorial Santillana i l’escriptora, educadora i experta en oratòria, Bárbara Pastor.

Des d’aquest espai animem i encoratgem els nostres alumnes a fer una molt bona feina.

Endavant les atxes!

Vídeo de la I edició del Certamen d’Oratòria.

Habilitat per parlar en públic dels escolars

 

Publicat dins de concurs, expressió oral, General, II Certamen Oratòria, Tot l'alumnat | Deixa un comentari

CATALÀ: TREBALLEM EL COS HUMÀ. MATERIALS

Share

Benvolguts,

deixo penjats un conjunt de materials per treballar el cos humà a l’aula d’acollida. Hi ha enllaços que van molt bé per a la matèria d’experimentals, així és que es complementen acadèmicament.

Comencem, Unitat 3, El cos.

La Nàdia i en Li: El nostre cos.(lletra d’impremta) El nostre cos. (lletra lligada).

Quadern Virtual. La cara,

Interactiu Editorial Teide.

Zona Clic, El cos.

El nostre cos.

El nostre cos, 2.

http://www.symbaloo.com/mix/mywebmix1169

 

Publicat dins de adjectius, alumnes participants, aula d'acolllida, català, català inicial, comprensió lectora, descripció, dossiers, el cos, enllaços, Experimentals, fitxa, Quadern virtual, symbaloo, Teide | Deixa un comentari

BASTIDA PROCEDIMENTAL DE CORRECCIÓ DE FALTES D’ORTOGRAFIA

Share

indexBenvolguts,

en aquesta ocasió us ofereixo una bastida de suport que pot ser força útil per als alumnes que comencen a estudiar la nostra llengua i necessiten memoritzar-ne l’ortografia, el lèxic que van treballant. Aquesta fitxa estaria bé tenir-la sempre a classe, fins i tot penjada a la paret, o en fotocòpies que ells vagin omplint quan es fa un petit dictat, una breu expressió escrita, etc.

Espero us faci servei!

Publicat dins de alumnes participants, aula d'acolllida, bastida de suport, català inicial, correcció ortogràfica, fitxa, General, ortografia | Deixa un comentari

LA MIRADA EXPERTA: ENSENYAR I APRENDRE LLENGÜES

Share

Benvolguts companys,

us adjunto el document La mirada experta: ensenyar i aprendre llengües on el Centre de suport a la Innovació i la Recerca Educativa en Llengües (CIREL) ens ofereix la mirada de reconeguts estudiosos de la llengua com Daniel Cassany, Gloria Bordons o Oriol Guasch sobre l’ensenyament i l’aprenentatge de les llengües en el moment actual.

Els sis articles d’aquest recull donen pautes de reflexió i d’acció, i alhora obren interrogants i donen respostes a preguntes com les següents:

 • Parlem d’aprendre llengua o d’aprendre llengües?

• Planifiquem i coordinem les llengües que s’ensenyen i que s’aprenen de manera simultània?

• Podem avaluar per aprendre i avaluar per motivar?

• Com desenvolupem la capacitat motivadora de la literatura?

• Què aporta de bo i de dolent Internet a les classes de llengua?

• Quins són els punts forts de les experiències més reeixides d’integració de continguts i llengües?

Publicat dins de aprendre, CIREL, diversitat lingüística, ensenyar, General, Internet, literatura, llengües, plurilingüisme, TILC | Deixa un comentari

L’ISLAM. Materials de suport per a Ciències socials de 2n de l’ESO

Share

Benvolguts companys,

us enllaço uns materials per treballar l’Edat Mitjana i l’Islam amb els alumnes de 2n de l’ESO. Ja comentareu la utilitat, si us han anat bé o no, què milloraríeu, etc.

  1. Webquest ISLAM, de Lourdes Masó, pensat per als alumnes de cicle superior de primària però útil també per als alumnes d’aula d’acollida i joves amb baixes capacitats o amb necessitat d’adaptació per dificultats en l’aprenentatge. Enllaça a altres pàgines de l’xtec, amb informació ampliada que pot ser llegida i resumida o treballar-les amb altres activitats.

islam

2. El Islam de LIBROSVIVOS.NET. Webquest en llengua castellana, amb preguntes de resposta múltiple per avaluar els continguts apresos, cronologies, textos històrics, amb l’aportació d’altres llocs web per ampliar en cas de realitzar treballs, etc., i materials en format pdf útils per a l’estudi del tema.

isl-cast

3. Al-Andalus. Un Hot Potatoes (en castellà, però, tot i que els pot anar bé i més si ho fan en parelles) realitzat per Mª Dolores Villalba Madrid.

full-potatoe

I per últim, us adjunto un parell de documents extrets de la magnífica web Fascina’t amb les ciències socials amb TIC creada per Montserrat Alsius Serra.

Publicat dins de 2n ESO, adaptacions, aula d'acolllida, castellà, català, document adjunt, General, Hot Potatoes, L'Islam, Montserrat Alsius Serra, recursos, socials, Unitat didàctica, Webquest | Deixa un comentari

EL COS HUMÀ. ACTIVITATS PER A EDUCACIÓ FÍSICA I EXPERIMENTALS

Share

Benvolguts companys,

l’altre dia les professores d’Educació Física em van demanar orientació per treballar els ossos amb els alumnes de l’aula d’acollida i he trobat aquesta pàgina on es recullen activitats adaptades sobre el cos humà (l’aparell locomotor inclòs).

Feu-li un cop d’ull, potser us pot servir d’ajuda!

 

Publicat dins de acollida, adaptacions, alumnes participants, Aparell locomotor, Educació Física, Experimentals | Deixa un comentari

BASTIDES DE SUPORT. LES BASTIDES LINGÜÍSTIQUES. Mostra d’adaptació d’un text sobre el canvi climàtic.

Share

Benvolguts companys,

en aquest post us presento dos textos sobre el canvi climàtic. El primer és un text que podríem considerar “normal”, entenedor per a gran part del nostre grup-classe però, dissortadament, ple d’entrebancs per a alguns alumnes, no només nouvinguts. Seguint la pauta que us vaig penjar fa uns dies, us n’ofereixo l’adaptació corresponent, un model que podeu tenir com a guia en futures adaptacions de les vostres unitats didàctiques. Espero que us sigui d’ajuda. Acompanya el text algunes consideracions sobre els criteris de l’adaptació.

CONSIDERACIONS PRÈVIES SOBRE L’ADAPTACIÓ

Amb aquesta versió he intentat acostar-me més a les necessitats del grup d’alumnes de l’aula d’acollida (nouvinguts marroquins i romanesos) amb qui es podria treballar el material resultant en cas que la temàtica es contempli en el currículum de les ciències socials del nivell en què es troben aquests alumnes.

Què he tingut en compte a l’hora d’adaptar-lo?

A l’hora d’adaptar el text he tingut en compte, no només els alumnes abans esmentats, de parla àrab i romanesa com a L1, sinó també altres joves que pateixen greus mancances de comprensió lectora i conceptual a qui pot anar bé aquest text. Per fer-lo més entenedor, doncs, he intentat, en primer lloc, fer-lo atractiu des del punt de vista visual, que no fos massa carregat de text o que aquesta no fos la primera impressió que rebessin, i que els quedés ben clars els objectius de la tasca a fer i els conceptes que n’aprendran. D’aquí, doncs, la importància de posar en un lloc preeminent aquest Què aprendrem?

Per què penso que ara el text és més entenedor?

El text és més entenedor perquè, abans d’iniciar la lectura, tenen els recursos per encarar-la, com són els objectius de la unitat, els conceptes claus que es treballaran (que haig de dir que m’ha quedat pendent d’omplir perquè he demanat ajuda a un parell d’alumnes però no han fet els deures, ho sento, quan ho tingui ho penjaré de nou, actualitzat), en els idiomes que es parlen a l’aula, àrab i romanès, i una primera aproximació, que es pot fer en forma de debat, partint de la bateria de preguntes. Aquesta primera presa de contacte amb el tema els permetrà començar la lectura amb uns coneixements inicials.

He pensat en alumnes concrets a l’hora d’adaptar-lo?

Com he dit abans, parteixo de la idea que aquesta unitat didàctica es pot fer amb un grup de 2n on hi ha alumnes marroquins nous, que han vingut al centre al mes de setembre, un dels quals comença ara a llegir de forma fluïda la nostra llengua, i una altra alumna romanesa que coneix, però, el castellà. En els tres casos l’ajuda que ofereixen les imatges, tenir els conceptes clau sempre a prop, el vocabulari bàsic en la seva llengua materna i les idees expressades de forma esquemàtica poden ser de gran ajuda per a la comprensió dels elements clau de la unitat a treballar.

Quins altres recursos complementaris podrien ajudar a la comprensió del text?

Seria molt útil adjuntar activitats de reforç com les sopes de lletres, qüestionaris de vertader o fals, relacionar amb fletxes els conceptes amb imatges, vídeos de suport amb els exemples mostrats al text o fins i tot un requadre amb  un “Per saber-ne més”. En aquest sentit hi he afegit un vídeo sobre l’efecte hivernacle i el canvi climàtic del QuèQuiCom que pot ser interessant per a il·lustrar l’activitat.

Quines dificultats presenta l’adaptació?

La dificultat més gran que presenta el text original és la complexitat dels conceptes que plantegen alguns dels termes o exemples utilitzats, que els paràgrafs són força llargs per als alumnes a qui va dirigida la unitat, no acostumats encara a llegir, i que s’hauria de definir per a quin nivell estava plantejat el text d’origen.

TEXT ORIGINAL:

ADAPTACIÓ:

Publicat dins de adaptació text original, bastida de suport lingüístic, canvi climàtic, ciències socials, General, text original, Unitat didàctica | Deixa un comentari

ACTIVITATS REALITZADES DURANT LA SETMANA CONTRA LA VIOLÈNCIA DE GÈNERE

Share

mural-violencia-de-genere-ins-torrent-dels-alous

L’INS Torrent dels Alous s’ha posicionat contra la violència de gènere al llarg d’aquesta setmana realitzant treball d’aula sobre aquest tema a les diverses matèries del currículum de l’ESO i el Batxillerat.

Així, a l’àrea de Llengua i literatura catalana de 2n i 3r, els alumnes han reflexionat a partir del visionat del vídeo El orden de las cosas i de temes musicals d’autors com Bebe, Amaral, Porta i altres esmentats en un post anterior.  A 3r, a més, hem llegit el conte “Una carta”, de Mercè Rodoreda, recollit al volum La meva Cristina i altres contes  i els alumnes de l’aula d’acollida han confeccionat el títol del mural expositiu sobre aquest tema en les llengües parlades al centre: català, castellà, àrab, romanès, anglès i francès. A aquest mural s’hi han afegit tasques realitzades amb els professors d’anglès així com també s’ha debatut el tema a l’assignatura de Filosofia a l’etapa de Batxillerat.

Bona feina!

Publicat dins de activitats, alumnes participants, campanya, CLIC, cohesió social, conscienciació, General, violència de gènere | Deixa un comentari

DIVERSITAT LINGÜÍSTICA A L’AULA

Share

diversitat-lingstica-14-638“En l’àmbit de la llengua el món s’enfronta a un procés d’homogeneïtzació lingüística sense precedents i l’escola s’ha de plantejar també quin ha de ser el seu rol: sumar-se al corrent homogeneïtzador o resistir lluitant per la preservació de la diversitat lingüística (…). [l’escola] té una funció no tant en la transmissió de llengües determinades sinó en la transmissió del coneixement del valor de la diversitat lingüística, en el foment de les actituds lingüístiques positives i del respecte a totes les llengües”.

Barrieras, M.et al.: Diversitat lingüística a l’aula, pàg. 103.

,

Publicat dins de acollida, centres educatius, diversitat lingüística, Fundació Jaume Bofill, interculturalitat, plurilingüisme | Deixa un comentari

APRENDRE A APRENDRE

Share

Publicat dins de alumnes participants, Aprendre a aprendre, Assessora LIC, conscienciació | Deixa un comentari