Ja es poden veure penjats al passadís del nostre institut alguns dels cartells de foment de la lectura que el nostre alumnat ha realitzat amb motiu del miniprojecte impulsat des del Departament de Llengües per a 1r i 2n d’ESO i Aula d’Acollida.
Ja es poden veure penjats al passadís del nostre institut alguns dels cartells de foment de la lectura que el nostre alumnat ha realitzat amb motiu del miniprojecte impulsat des del Departament de Llengües per a 1r i 2n d’ESO i Aula d’Acollida.
FONT: Catorze, diumenge 26 de febrer de 2017.
Ara que estic al llit
malalt,
estic força content.
—Demà m’aixecaré potser,
i heus aquí el que m’espera:
Unes places lluentes de claror,
i unes tanques amb flors
sota el sol,
sota la lluna al vespre;
i la noia que porta la llet
que té un capet lleuger
i duu un davantalet
amb unes vores fetes de puntes de coixí,
i una rialla fresca.
I encara aquell vailet que cridarà el diari,
i qui puja als tramvies
i els baixa
tot corrent.
I el carter
que si passa i no em deixa cap lletra m’angoixa
perquè no sé el secret
de les altres que porta.
I també l’aeroplà
que em fa aixecar el cap
el mateix que em cridés una veu d’un terrat.
I les dones del barri
matineres
qui travessen de pressa en direcció al mercat
amb sengles cistells grocs,
i retornen
que sobreïxen les cols,
i a vegades la carn,
i d’un altre cireres vermelles.
I després l’adroguer,
que treu la torradora del cafè
i comença a rodar la maneta,
i qui crida les noies
i els hi diu: —Ja ho té tot?
I les noies somriuen
amb un somriure clar,
que és el baume que surt de l’esfera que ell volta.
I tota la quitxalla del veïnat
qui mourà tanta fressa perquè serà dijous
i no anirà a l’escola.
I els cavalls assenyats
i els carreters dormits
sota la vela en punxa
que dansa en el seguit de les roderes.
I el vi que de tants dies no he begut.
I el pa,
posat a taula.
I l’escudella rossa,
fumejant.
I vosaltres amics,
perquè em vindreu a veure
i ens mirarem feliços.
Tot això bé m’espera
si m’aixeco
demà.
Si no em puc aixecar
mai més,
heus aquí el que m’espera:
—Vosaltres restareu,
per veure el bo que és tot:
i la Vida
i la Mort.
“Formar lectors avui vol dir que l’alfabetització digital ha de ser bàsica perquè vivim en entorns multilingües, multimodals i multimèdia”.
Laura Borràs, Temps de reptes, temps de lectura.
El passat dimecres 22 de febrer els alumnes de 3r de l’ESO de la professora Rocío Ávila es van reunir a l’Arts Santa Mònica de Barcelona amb la Dra. de la Institució de les Lletres Catalanes, Laura Borràs. L’objectiu de la trobada era conèixer les funcions de promoció i foment de la lectura que la ILC duu a terme i aprendre a ser conscients de les múltiples manifestacions lectores que la globalització i els entorns digitals ofereixen actualment. Amb una exposició marcada per l’ús de la imatge i la paraula en moviment, els alumnes es van entusiasmar amb els coneixements que aquesta professora medievalista i experta en literatura digital va saber transmetre al nostre alumnat. Amb un tracte cordial, humà i molt proper, Laura Borràs va atendre les preguntes i inquietuds dels nostres joves i va acceptar fotografiar-se a bastament amb qui li ho va sol·licitar. Des de l’INS Torrent dels Alous volem agrair a l’organització de la Institució de les Lletres Catalanes que aquesta trobada hagi estat possible.
En commemoració del Dia Internacional de la Llengua Materna de la UNESCO el dia 21 de febrer, us convidem a participar en aquest repte nou i divertit!
El Dia de la Llengua Materna es va fundar per a promoure i celebrar la diversitat cultural i lingüística arreu del món, amb una èmfasi especial en les llengües indígenes, minoritàries, patrimonials i amenaçades.
El vostre repte: unir-vos al moviment i participar creant un mem original en la vostra llengua materna, afegint-hi un hashtag, i compartint-lo amb altra gent d’arreu del món.
Pas 1: Elegiu una imatge
Elegiu la imatge que voleu usar. Pot ser una foto usada freqüentment en mems, o una de les vostres fotografies. Moltes de les plataformes de generació de mems tenen ja imatges disponibles. Useu plataformes com ara MemeGen (nota a qui tradueix: no dubteu a canviar-les per un creador de memes en la llengua a què esteu traduint) i Memegenerator.
Pas 2: Afegiu-hi text
Usant una plataforma lliure de creació de mems o qualsevol altre programari que vulgueu, seleccioneu els textos de dalt i de baix de la imatge. Aquests textos poden ser humorístics o reflexius: us animem a crear mems que parlen de la preservació o la revitalització de les llengües.
Pas 3: Guardeu i apugeu la imatge
Guardeu i apugeu la imatge a la vostra plataforma social preferida (p.e., Instagram, Twitter, Fracebook).
Pas 4: Afegiu-hi hashtags
Tingueu en compte que promoure la diversitat lingüística en línia comporta ser capaç de comunicar en qualsevol llengua que elegiu sense haver de publicar contingut digital per a no parlants. Tot i això, si voleu arribar a una audiència més àmplia, teniu l’opció d’afegir una traducció general en el text descriptiu per a idees que siguen difícils de traduir literalment.
Pas 5: Uniu-vos al repte
.Pas 6: Divertiu-vos!
I, si ho voleu, envieu els vostres mems a ravila@instorrentdelsalous o etiqueteu-me a twitter, a @rocioavilagamer i en publicarem alguns en aquest espai.
Font: Catorze, divendres 17 de febrer de 2017,
http://www.catorze.cat/noticia/4735/superhome
El Lucas és un nen que viu en un barri marginal de Brasil. La mestra li crida l’atenció: amb l’edat que té ja hauria de saber llegir. Enmig del no-res i entre residus, troba la filosofia: Així parlava Zaratustra, de Nietzsche. Rere l’anècdota d’un nen encuriosit per tot de paraules que no entén i que repeteix com un lloro, s’hi amaga la construcció d’un nou pensament, del nen a l’home, de l’home al superhome.
Aquest curtmetratge de Fáuston da Silva ens fa reflexionar sobre el poder de la lectura i de les ideologies. Ha guanyat el Premi Canal+ al millor curt al Festival Internacional de Cinema de València Cinema Jove i el reconeixement a la millor realització audiovisual del 20è Festival Latinoamericano de Video y Artes Audiovisuales.
Aquest matí ha tingut lloc la jornada de presentació i formació de les 15 parelles lingüístiques que s’han constituït al nostre centre i que donaran suport lingüístic als alumnes de procedència estrangera. L’acte s’inscriu dins del programa Cercle d’Amics i pretén ser una eina de cohesió social i cultural entre els nostres alumnes, a més d’un element clau de foment de l’ús del català. La sessió ha estat presentada per la coordinadora del projecte lingüístic al Cercle d’amics i orientadora del nostre centre, Roser Barceló, i ha comptat amb la presència de l’assessora de Llengua, Interculturalitat i Cohesió social de Rubí, Susana Jiménez, qui ha conduït la sessió formativa juntament amb la coordinadora LIC del nostre institut, Rocío Ávila. Les sessions Compartim converses es duran a terme al llarg de deu sessions, un cop a la setmana, seguint les pautes d’un dossier que engloba el vocabulari de la vida quotidiana imprescindible per a adquirir fluïdesa en la nostra llengua. A la cloenda, la directora de l’INS Torrent dels Alous, Anna Malonda, ha expressat el seu agraïment als alumnes compromesos amb aquesta acció de voluntariat que, de ben segur, seran un referent ferm per als alumnes nouvinguts.
Us desitgem unes bones sessions de Compartim converses. Endavant!
Demà es durà a terme a l’INS Torrent dels Alus la formació de les parelles lingüístiques que el nostre centre engega aquest curs dins el projecte del Cercle d’Amics. L’objectiu d’aquests voluntariat és, en primer lloc, MILLORAR L’ÚS ORAL dels aprenents en situacions quotidianes com a eina fonamental per a la seva INTEGRACIÓ. Un segon objectiu és que l’aprenent adquireixi un nou HÀBIT LINGÜÍSTIC: consolidar el català com a llengua d’acollida i trencar amb el model, sovint repetit, de dirigir-se al nouvingut en castellà. Amb l’ajuda, doncs, d’alumnes de 2n, 3r, 4t de l’ESO i 1r de Batxillerat, durant mitja hora a la setmana del temps d’esbarjo i en deu sessions de durada, esperem que els beneficis a obtenir per ambdues parts sigui molt i molt gran. La nostra enhorabona als participants i endavant les atxes!
MATERIAL PER A LA FORMACIÓ
Dossier amb el guió pautat del desenvolupament de les deu sessions de treball.