El passat 29 de setembre va tenir lloc als Serveis Territorials de Sabadell la Formació inicial de tutors/es d’aules d’acollida i suport lingüístic i social. Hi vam assistir la coordinadora pedagògica del nostre centre, la tutora de l’aula d’acollida i jo mateixa. Aquesta formació té una càrrega de 15 hores i preveu el lliurament d’una tasca final que consisteix en la realització d’un model de Pla Individualitzat per a un alumne nouvingut o de SLS.
La formació es va centrar fonamentalment en els continguts propis del Pla LIC (llengua, interculturalitat i cohesió social; relació de l’AA amb el centre acollidor i el Pla Educatiu d’Entorn i els professionals implicats; les funcions pròpies del tutor d’AA i suport lingüístic i social, i del coordinador LIC) per aprofundir, en un segon moment, en el treball propi de l’Aula d’Acollida: l’acollida inicial, el Pla d’Acollida, l’Avaluació inicial, la seva organització (agrupaments, espais, horaris i recursos), les característiques de l’alumnat nouvingut i de procedència estrangera, les modalitats d’aprenentatge, les estratègies del tutor, els nivells MECR de llengua (NIVELL A1), els Plans individualitzats, l’avaluació i els recursos de què disposem per dur a terme totes aquestes tasques.
La trobada va suposar la possibilitat de compartir experiències d’aula i, sobretot, dubtes i és per aquest motiu que la valorem molt positivament sobretot per la quantitat de recursos que va oferir i per les possibilitats de treball que obre. Tot seguit enllaço alguns d’aquests recursos extrets del blog dels equips LIC del Vallès Occidental amb alguna petita ampliació:
DESENVOLUPAMENT DEL CENTRE EDUCATIU ACOLLIDOR.
FUNCIONS I TASQUES DELS TUTORS D’AULA D’ACOLLIDA
ACOLLIDA INICIAL
Guió entrevista inicial amb les famílies.
PLA D’ACOLLIDA
ORGANITZACIÓ
Graella alumnat aula d’acollida.
Exemple graella alumnat aula d’acollida.
CARACTERÍSTIQUES DE L’ALUMNAT NOUVINGUT
NIVELLS MECR DE LLENGUA
Marc Comú de Referència per a les Llengües (MECR).
Criteris per als descriptors dels nivells comuns de referència.
NIVELL INICIAL DE CATALÀ
Nivell bàsic de català (A1). Usuari bàsic. Continguts.
Models PI primària i secundària.
Recomanacions bibliogràfiques: