Tren cremallera

Avui fa anys que es va inaguara el primer tren cremallera d’Europa. Concretament fa 138 anys. Va ser el 21 de maig de 1871.

Encara ara, quan és un any de celebracions, diariament, la locomotora nº 7, una de las primeres que va tenir el ferrocarril en el 1871, surt del dipòsit de Vitznau per a iniciar l’ascens  fins Rigi Staffel, estació on enganxa un vagó d’època per a fer els cinc viatges d’anada i tornada  fent els últims 1.750 metros amb un desnivell de 180 m. fins Rigi Kulm.

1r. tren cremalleraL’invent de Niklaus Riggenbach

La cremallera entre els rails per a augmentar l’adherència dels trens va ser inventada per l’enginyer suís Niklaus Riggenbach per superar els trams de muntanya en els que la simple adherència no era suficient. Essent cap de Material i Tracció del Ferrocarril Central Suís, va concebre la idea de la cremallera quan buscava solucions per les dificultats de la tracció vapor en la forta rampa del gran túnel de Hauenstein en la línia fèrria entre Basilea i Olten.
Tot i que va patentar el seu invent el 1863 a França, ni suïssos ni alemanys li van fer cas, fins que el cònsol general de Suïssa a Washington, John Hitz, li va prometre ajuda per dur el tren de cremallera de Vitznau a Rigi-Lulm.
És el segon tren de cremallera del món ja que un invent semblant del nord-americà Marsh va permetre que un tren de cremallera remuntar el mont Washington el 1869.
El invento de Riggenbach, que realizó numerosos Proyectos de ferrocarriles de montaña para muchos países, fue el punto de partida para otras variaciones en los sistemas de los raíles dentados entre los de adherencia. L’invent de Riggenbach, que va realitzar nombrosos Projectes de ferrocarrils de muntanya per a molts països, va ser el punt de partida per altres variacions en els sistemes dels rails dentats entre els d’adherència.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *