Com podem ajudar a llegir i a escriure als nostres fills i filles?
L’escriptura és una convenció social, el procés d’aprenentatge passa per diferents fases. El que és essencial és que els posem en contacte amb la llengua escrita.
Com ho podem fer?
A partir del conte, el conte és un recurs extraordinari per tal d’estimular el llenguatge, la fantasia, l’aprenentatge de nous conceptes, el coneixent d’altres mons. A més a més creem un vincle afectiu quan llegim als petits.
Per altra banda,si us veuen llegir, llegiran. Si us veuen escriure, escriuran. Sou models per a ells.
Com ho fem des de l’escola per a que els nostres alumnes aprenguin a escriure?
Una de les activitats properes i significatives que els hi proposem és el treball del nom. Què hi ha que tingui més significativitat que escriure el propi nom, els dels pares, germans, amics i mestres?
Podem començar repassant el nom, més endavant podrem escriure’l, després fer llistes, frases…
S’aprèn a llegir i a escriure per dues vies: la via fonológica i la via lèxica (analítica i global).
Us anirem presentant propostes des de les dues vies d’aprenentatge.
Font: Xavi Castanys
Nens i nenes que encara no llegeixen, reconeixen paraules de logos comercials, paraules familiars…Jugueu-hi!