PROJECTE APQUA : ELS ADDITIUS NATURAS (HERBES I ESPÈCIES)

IMG_0052 (640x480)IMG_0080 (640x480)

En grups de 3 o 4 alumnes hem fet  una visita a l’hort escolar i hem recollit algunes mostres d’herbes aromàtiques que es poden fer servir a la cuina actual per condimentar els aliments. (menta, julivert, farigola, romaní, maria Lluïsa ….). Hem buscat informació a Internet envers cada una d’elles, sobretot sobre les seves propietats i us actual.També hem collit una mostra de fulles dels arbres de l’hort que creiem que es poden fer servir com a additius aromatitzants o potenciadors del sabor (per ex. fulla de llimona,de llorer…)  IMG_0075 (640x480)Per a finalitzar, les hem assecat, triturat i etiquetat en potets per tal de tenir-ne una mostra a l’aula de ciències. Amb elles podem fer saquets de roba d’herbes aromatitzants per posar-los als calaixos o armaris de casa, com a ambientadors naturals.

Publicat dins de Cicle Superior, General | Deixa un comentari

FEM COMPOST

Un objectiu que l’alumnat de cinquè tenia és poder fer compost, ara és una realitat. El professorat de cinquè nivell que treballa amb l’alumnat l’hort: la Srta. M. Antònia, el Sr. Climent i el tutor de 5è.A van aconseguir un armari de compostatge. Hem d’agrair a la Srta. Iris de Cicle Mitjà que va ser la que va cedir a l’escola l’armari. Actualment està a la zona més ombrívola de l’hort.

Un dels elements importants per a cultivar l’hort és que la terra tingui suficients nutrients per a que les plantes que es conreen puguin créixer. Molts camps que es dediquen a l’agricultura intensiva utilitzen fertilitzants químics, que tenen pros i contres. Nosaltres es hem proposat a partir de restes orgàniques, pells de fruita, trossos d’entrepans, fulles seques, branques, llenties….,  fer el nostre compost. No serà ràpid, heu de pensar que des del primer dia que vam començar a omplir l’armari fins que es faci compost han de passar entre dos i sis mesos. També hem de donar gràcies a la cuinera i les monitores de l’escola que tenen la paciència de guardar-nos les restes de fruita i altres residus per anar omplint l’armari. Cada setmana hem de remenar bé les deixalles, comprarem un airejador que ens facilitarà molt la feina; quan el tinguéssim ja us farem cinc cèntims. Per acabar dir que l’armari actualment no fa gaire bona olor, suposo que no cal dir res més, hem donar les gràcies als que els toca “remenar”; quan veurem el resultat tothom estarà satisfet. Ara unes fotos per a il·lustrar el que hem escrit.

 

compostatge3       compostatge4compostatge6compostatge8

Publicat dins de Cicle Superior, General | Deixa un comentari

PROJECTE APQUA: UNA REACCIÓ DE NEUTRALITZACIÓ

 

 

IMG_0071 (480x640)IMG_0069 (640x480)

 

 

 

 

 

 

 

 

Hem agafat dues cullerades de bicarbonat sòdic i amb molta cura les hem introduiit a la boca d’un globus. Hem fet el mateix amb l’àcid cítric.
Posteriorment hem posat una xeringa amb 20-25 ml d’aigua a la boca del globus i hem pressionat fins que tot el líquid s’ha introduït. Hem esperat i …. sorpresa!!!!! El globus s’ha unflat!!!!!  La Montse ens ha explicat que quan el bicarbonat sòdic es barreja amb un àcid moderadament fort es descomposa en diòxid de carboni (gas) i aigua. Degut a la seva capacitat de alliberar aquest gas, s’usa conjuntament amb compostos àcids com additiu gasificant en pastisseria i flequeria per a què les masses adquireixen volum (s’unflin com el nostre globus) . També en la producció de begudes gasoses (per exemple antigament la coca cola).
També ens ha explicat que el bicarbonat sòdic s’utilitza per a combatre l’acidesa gàstrica. Ha d’usar-se moderadament ja que en excés pot produir una ruptura gàstrica (la mescla de bicarbonat amb l’àcid clorhídric de l’estomac produeix diòxid de carboni i l’excés d’aquest gas pot esgarrar-lo).

 

Publicat dins de Cicle Superior, General | Deixa un comentari

PROJECTE APQUA: ANALITZEM EL PH DELS ALIMENTS

petitIMG_6135 (640x480) (2)petitIMG_6155 (640x480)petitIMG_6151 (640x480)

 

 

 

 

 

 

petitIMG_6149 (640x480)Els alumnes de cicle superior hem analitzat el PH de dos additius alimentaris que es fan servir actualment: l’àcid cítric i el bicarbonat de sodi. Tantmateix hem analitzat el PH d’hortallisses de l’hort (llimona, tomaca, cogombre, enciam i pebrot) per comprovar quins additius naturals podien fer servir a l’edat mitjana els nostres avantpassats, en substitució dels actuals additius químics. També hem experimentat amb posibles reaccions de neutralització (àcid + bàsic).

Publicat dins de Bloc de l'escola, Cicle Superior, General | Deixa un comentari

PROJECTE APQUA: IOGURT DE LLIMONA, FRESA I MENTA

Dins el projecte Apqua aplicat a cicle superior, avui hem elaborat iogurts de llimona, fresa i menta. A un iogurt natural li hem afegit els següents additius:
colorants alimentaris: groc, vermell i verd;
edulcorants com el sucre, la sacarina i la mel.
Després se’ls hem cruspit, estaven per llepar-se els dits!!!!!!!!!!!!

petitIMG_6082petitIMG_6079petitIMG_6070petitIMG_20131202_130506petitIMG_20131202_130351petitIMG_20131202_130408

Publicat dins de Cicle Superior, General | Deixa un comentari

PROJECTE APQUA: QUÈ SÓN ELS ADDITIUS? QUINS ALIMENTS ELS PORTEN??’

Dins del projecte Apqua estem aplicant a cicle superior la unitat didàctica: Què porten els aliments?
Hem analitzat les etiquetes dels aliments que mengem a casa nostra, i em esbrinat quins ingredients i quins  additius porten. Us anirem informant ………

petitsant jordi 2013 013petitsant jordi 2013 012petitsant jordi 2013 015

Publicat dins de Cicle Superior, General | Deixa un comentari

TASTEM ELS FRUITS DE LA TARDOR!!

Imagen 042

Imagen

ELS NENS I NENES DE P-3 HEM FET EL TAST DELS FRUITS DE LA TARDOR: MANDARINA, ATMELLES, AVELLANES, POMA, RAÏM, MAGRANA,…!!!ENS HO PASSEM MOLT BÉ I A MÉS ESTAN BONÍSSIMS!!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

UN BITXO PAL AL PATI!!!

 

 

Els nens i nenes de la classe dels cangurs ens vam trobar al pati un bitxo pal!!!Estava al cabell de la senyoreta Marisol!!!Ens va agradar tant que vam decidir portar-lo a la classe. Li vam buscar una casa a l’aula de ciències!! però…també ha de menjar i beure no??? vam buscar a internet i vàrem aprendre que menjava fulles de roser!!!mmm…
Va estar uns quants dies amb nosaltres i el cuidàvem moooolt bé, però entre tots hem pensat que no té cap amic,…i que és millor deixar-lo lliure una altra vegada!!!!
petitImagen 001petitImagen 002petitImagen 004

Publicat dins de Educació Infantil, General | 1 comentari

Cràters lunars

 

A la nostra aula de ciències ha arribat un meteorit. Voleu veure quin cràter ha fet????
Estem estudiant el sistema solar, i després d’aprendre molt, hem volgut fer un experiment, amb un meteorit i la lluna.

 

aciencies2aciencies petit

Publicat dins de Cicle Mitjà | Deixa un comentari

LA XOCOLATA!!!!!

ELS NENS I NENES DE LA CLASSE DE P-5 HEM DESCOBERT QUE NO TOTA LA XOCOLATA ÉS IGUAL.

HI HA XOCOLATA NEGRA, AMB LLET, BLANCA I AMB AMETLLA.

 

petitImagen 002petitImagen 009petitImagen 007

Publicat dins de General | Deixa un comentari