ELS VINCLES A L’AULA D’ACOLLIDA

ELS ANIVERSARIS A L’AULA D’ACOLLIDA 

Des d’una perspectiva sistèmica (Bert Hellinger) ajudem a treballar a l’aula: l’ordre de pertinença, l’ordre de l’equilibri entre el donar i el rebre i l’ordre de les normes i les regles. Els vincles són el teixit que uneix als membres d’un sistema humà i la matèria prima dels vincles és l’amor, com a combustible i energia. 

La mirada del docent serveix per observar que: la realitat és diferent des del lloc on es mira; posa la mirada en les relacions, posa distància i mirada perifèrica; accepta els límits de la realitat; no lluita contra realitats que no depenen de nosaltres. I, sobretot, amb una afectivitat, per tal d’aprendre a treballar amb la incertesa, la calma, la confiança, l’escolta i l’acceptació. 

El docent dóna i l’alumnat rep. Hi ha una distància jeràrquica, però no emocional. Tota relació de donar comporta un rebre. Treballem una empatia sistèmica entre els docents- alumnat i entre alumnat- alumnat.  

Celebrem tots els aniversaris de l’alumnat de l’aula d’acollida, establint unes regles consensuades entre tots i totes: 

  • Anotem tots els aniversaris en un calendari escolar
  • Uns dies abans ho recordem.
  • Cada alumna/e ha de portar un obsequi d’uns tres euros aproximadament.
  • La professora també participa amb l’obsequi.
  • L’alumna/e que fa els seu aniversari porta un pastís casolà, si pot ser fet per ell/a, o bé per alguna persona de casa.
  • Ho celebrem cantant cançons típiques de cada país.
Podeu veure l’àlbum de fotografies de l’últim aniversari d’en Hamza.
VÍDEO ANIVERSARI HAMZA 

Amics Hamza

ELS MAPES MENTALS

A l’aula d’acollida utilitzem els mapes mentals per a identificar els coneixements previs de l’alumnat.

Els mapes mentals són una tècnica que permet l’organització i la representació d’informació de manera molt senzilla, espontània i creativa per a que sigui assimilada i recordada pel cervell. Aquesta metodologia permet que les idees generin a la vegada altres i que sigui fàcil de visualitzar com es connecten, es relacionen i expandeixen fora de les restriccions de l’organització lineal tradicional. 

Per què utilitzem els mapes mentals?

Per què el cervell humà treballa de manera associativa no lineal, comparant, integrant i sintetitzant a mesura que funciona. Per això, els mapes mentals estableixen associacions entre idees ja conegudes i noves sense recórrer al procès lineal. Al desenvolupar els mapes mentals s’utilitzen els dos hemisferis cerebrals, estimulant el desenvolupament equilibrat del cervell. Fomentant la creativitat, la retenció de conceptes i l’aprenentatge en general.

Voleu veure alguns mapes mentals que hem fet entre tots i totes?

Mapes mentals  a l’aula d’acollida

Portafoli alumnat           Mapa mental 1

ARBRE GENEALÒGIC

ARBRE GENEALÒGIC 

Dins del projecte: “Hem de canviar de casa”, proposem de fer una Cacera del Tresor, per poder fer el vostre arbre genealògic.
Un arbre genealògic és una taula genealògica (estudi l’ascendència de les persones i parentius) que exposa dades genealògiques d’una persona d’una manera organitzada i sistemàtica. L’arbre pot ser ascendent, és a dir que mostra els avantpassats del subjecte d’estudi, o pot ser descendent, mostrant la seva descendència.
Fareu un arbre genealògic d’una manera divertida i senzilla de la vostra família: avis/es, pare i mare, tiets/es, cosins/es i germans/es.

CACERA DEL TRESOR: ARBRE GENEALÒGIC

Arbres genealògics de l’alumnat

Arbre genealògic de l’alumnat

LA CASA: “HEM DE CANVIAR DE CASA”

TREBALLEM LA CASA 

Aquests propers dies treballarem el tema de: “La casa”: on vivim, com és, com ens agradaria que fos, situació, tipus de cases, quantes persones hi poden viure, etc. Les cases a Catalunya es solen organitzar en una o vàries plantes o pisos i poden tenir un aparcament soterrani. Els pisos tenen diferents estances, habitacions, cuina, menjador, lavabos i rebedor. Haurem de resoldre un problema: “Hem de canviar de casa” Per això fareu unes quantes tasques: un plànol del pis, descripció del pis, càlcul de despeses, tipus de serveis, sorolls ambientals, feines a fer, ….

Podeu veure el treball que ens proposem fer: Un projecte basat en problemes (PBL) i les Intel·ligències Múltiples:

 “HEM DE CANVIAR DE CASA”

Abans de començar a treballar, hem de saber quins coneixements previs té l’alumnat. Per això fem un mapa mental sobre allò que sabem de la nostra casa.

dscn3623.jpg

Presentació vídeo: fent el mapa mental a classe.

TREBALLEM ELS ALIMENTS

FEM UN TALLER DE CUINA A LA BOQUERIA DE BARCELONA

El passat dilluns vam anar a Barcelona al mercat de la Boqueria a fer un taller de cuina. Vam anar amb tren i ens vam passejar per la Plaça Catalunya i les Rambles. Què divertit!

Aquestes són les receptes que vam preparar al taller:

PATÉ DE CIGRONS –HUMUS

boqueria-035.jpg

És un plat que es menja a molts indrets del nostre Mediterrani: des de Grècia, Turquia, Síria, Jordània, Equipte, Liban, Tunísia, etc.

Ingredients per a 4 persones

200 gr de cigrons cuits. – 3 cullerades de tahina (pasta de sèsam). – El suc d’una llimona –  2 cullaradetes petites de comí en pols. – 3 cullerades grans d’oli d’oliva. – Un pessic de pebre vermell dolç. – Un pessic de sal i pebre. – Fulles de cilantre fresc

Elaboració 1. Pelarem i traurem el cor dels alls (així es digereixen millor) 2. En un recipient posarem els cigrons bullits, el tahin, els alls els suc de llimona, el comí, l’oli, sal i pebre. I ho triturem tot amb una batedora. 3 . Si resta massa espès afegir una mica d’oli o d’aigua. 4. Esmicolarem ben petites les fulles de cilantre. I les afegim a la pasta de cigrons.  5. A continuació, col·locarem la crema en un o varis bols, per sobre tirem un rajolí d’oli i el polsim de pebre vermell.  

SALTAT DE CIGRONS

Ingredients per a 4 persones

500 gr de cigrons cuits. – 2 carxofes. – 2 cebes tendres. – 1 carbassó. – Un grapat de xampinyons

Elaboració 1. Rentem i traiem la sorra dels vegetals. Si els cigrons fossin de pot, els posarem en un colador i els passarem sota un raig d’aigua 2. Traiem les fulles dures de les carxofes i tallem el cor a làmines primes. 3. Tallem el carbassó a daus petits, les cebes, a tires allargades (les fulles verdes també les podem posar-hi) i els xampinyos a làmines fines. 4. En una paella amb un rajolí d’oli, anem col·locant els vegetals tallats, els cigrons i un polsim de sal. Ho remenem sovint durant 10 minuts a mig foc. Les verdures són al punt quan comencen a estovar-se. És una recepta que podem menjarn com a plat únic i, si volem, hi podem afegir altres vegetals diferents .

boqueria-061.jpg

FOTOS DEL DIA

Vídeo de la sortida

SANT JORDI 09

LA ROSA DE SANT JORDI

Un cop més es celebra la Diada de Sant Jordi, patró de Catalunya i Dia del Llibre i de  la Rosa. Com és costum, les persones estimades es regalen llibres i roses, veritables protagonistas d’una festa marcada pel civisme i la convivència. Aquesta festa té un caire nacionalista i el seu símbol ha estat la senyera penjada de la casa de la vila de cada localitat i de cada llar.

Projecte de Sant Jordi. Treballem totes les intel·ligències 

(Dossier de treball alumnes) Aquí posem uns quants recursos que treballem a l’aula d’acollida per Sant Jordi.

CACERA DEL TRESOR: “SANT JORDI”

LA LLEGENDA DE SANT JORDI (VISUAL AUDITIVA-VÍDEO)

CANÇÓ: EL MONSTRE DE BANYOLES

RELATS CURST A L’AULA D’ACOLLIDA(STORYTELLING)

Relat curt d’en Mohamed

Relat curt Stefan

Relat curt Hamza

Relat curt Rajae

Relat curt Douae

LA PRIMAVERA

La primavera 

La primavera és l’època de la floració, la fructificació, el creixement de la vegetació i la reproducció dels animals. Aquesta estació porta les pluges que seran necessàries per suportar el període eixut de l’estiu. A la primavera revifa la vegetació i el dia es fa més llarg.

Aquestes dues Caceres del Tresor: “La primavera 1 i 2” es realitzen a partir de la motivació d’un vídeo de la primavera.

La primavera 1

La primavera 2

Aquest és el vídeo de “La Primavera”

El meu esport preferit

Un entrenament regular produeix beneficis en les habilitats motrius i cognitives, sent beneficiós també per a les relacions personals i en el context del grup social que ens envolta. Aprenem a integrar-nos i obtenir benestar físic i psicològic. Tots els beneficis que s’obtenen d’una vida activa són especialment significatius. Els beneficis que podreu obtenir en practicar un esport poden ser alguns d’aquests: ajuda a superar la timidesa, ensenya a seguir unes regles, frena els impulsos excessius, seràs més col·laborador/a i menys individual, reconèixer i respectar que existeix algú que sap més que tu, produeix un augment generalitzat del moviment coordinat, expansiona les possibilitats motrius, pot corregir possibles defectes físics, estimula la higiene i la salut, t’ensenya a tenir responsabilitats, ….Aquest és el treball que hem fet entre tots i totes.

Mapa mental dels esports (Coneixements previs)

dscn3006.jpg

El meu esport preferit

Conèixer Catalunya. Projecte “Voltem pel Món”

Catalunya està situada a la costa nord-oest de la península Ibèrica limitant al nord amb Andorra i França, a l’oest amb Aragó, al sud amb el País Valencià i a l’est amb el mar Mediterrani. La capital és Barcelona. La població de Catalunya supera els 7 milions d’habitants, en un total de 946 municipis dels quals 59 superen els 20.000 habitants. Dos terços de la població viuen a la regió metropolitana de Barcelona.

Volem conèixer Catalunya (Vídeo)

Ens visiten els nostres cosins!

cosins.jpg  
Ens visiten els nostre cosins i volen conèixer Catalunya. Tenim un problema a resoldre. A on els portarem? Quins llocs visitarem? Amb què ens desplaçarem? … Tot això es resoldrà seguint una planificació. (PBL: Aprenentatge basat en problemes)
http://www.slideshare.net/nalart/pbl-visita-cosins-catalunya (ppt)

Activitat del projecte “Voltem pel Món”

 dscn2772.jpg

Presentació al projecte col·laboratiu. “Imatges del món i canvi climàtic” Nom: Cebes.

Sabeu quines conseqüències es poden donar amb el canvi climàtic:

1. Temperatures més elevades. 2. Deseertització. 3. Aiguats molt forts. 4. Pujada del nivell del mar. 5.  Extinció d’animals i plantes,…

Què podem fer nosaltres? Estalviar energia, tancar llums quan no cal, tancar portes i finestres per conservar la temperatura, utilitzar més el transport públic, fer bon ús de l’aigua, reutilitzar tot allò que sigui possible, no comprar per comprar, …

Imatges del món i canvi climàtic.

Les Intel·ligències Múltiples i les Competències

Presentació de les IM i les CB: noves metodologies a l’aula

I Trobada de les Intel·ligències Múltiples i les Competències Bàsiques a l’ICE de la UB

Sabem que no hi ha dues persones iguals ni en la manera d’aprendre ni en les seves qualitats, ni en el procés de maduresa intel·lectual, social i emocional. La diversitat és una qualitat intrínseca de l’ésser humà. Tenim diferents ritmes i estils d’aprenentatge, interessos, motivacions, etc. Però, nosaltres volem que tot el nostre alumnat respongui d’una manera igual en el mateix moment. Gardner ens diu que tothom tenim totes les intel·ligències, però no hi ha dues persones que tinguin el mateix perfil d’intel·ligència.

Al 1983, Gardner, a la seva obra “Estructura de la ment”, va definir la intel·ligència com la capacitat per resoldre problemes i crear producte valorats, en una cultura. És un conjunt d’habilitats o capacitats mentals, que anomenà Intel·ligències Múltiples (IM). Proposa l’existència de set intel·ligències que, més tard, amplià a vuit. Va estudiar l’evolució de l’especie humana, com el cervell s’organitza, quines parts del cervell són responsables dels moviments, va estudiar persones prodigioses i persones amb força dificultats i discapacitats d’aprenentatge. Amb totes aquestes evidències va poder demostrar que la visió tradicional de la intel·ligència era molt limitada i era millor una visió múltiple i/o pluralista. Va sotmetre a una sèrie de proves per poder validar les intel·ligències i va destacar que tothom tenim totes les intel·ligències, les necessitem totes, cadascú les té desenvolupades en diferents graus i es poden desenvolupar amb una estimulació.

Podeu veure aquesta presentació:

http://www.slideshare.net/nalart/im-cb-trobada-ice-1-09-presentation

Les Competències Bàsiques a l’aula

Competències Bàsiques a l’aula 

L’aprenentatge basat en competències es fonamenta en la integració mental dels coneixements i la utilització d’aquests coneixements en noves situacions de característiques diverses. Només es pot utilitzar de manera adequada i en situacions diverses aquells aprenentatges que s’han assolit de manera eficaç, és a dir amb comprensió i amb possibilitat de ser aplicats. El coneixement no arriba amb la memorització de fets o conceptes aïllats, sinó amb la capacitat de raonar, d’extreure conclusions coherents. Els descobriments científics i tecnològics més actuals i les manifestacions artístiques, literàries, musicals i esportives més rellevants han d’incorporar-se a les activitats educatives

Vídeo que explica com treballar les competències bàsiques a l’aula

[kml_flashembed movie="http://es.youtube.com/v/IGRIROx5tik" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

 http://es.youtube.com/watch?v=IGRIROx5tik&feature=channel