03 Sessió. Passos 01, 02,03 i 04.- 14-X-13.- Les dues lectures i el subratllar.-

Recordem les dues lectures:

Una lenta (02) i l’altra ràpida (03)

Passem a la tècnica de subratllar:

A l’hora d’estudiar és fonamental saber quines són les idees bàsiques i organitzar-les. Per poder extreure la informació important d’un text, cal que siguis capaç de distingir i de jerarquitzar el contingut en:

 

  • Idees principals (IP)
  • Idees importants (II)
  • Idees secundàries (IS)
  • Idees detalls (ID)

 

 

El subratllat és una tècnica molt útil per poder extreure principalment les IP i les II. Et recomanem que no et precipitis a destacar la informació més rellevant del text, sinó que primer en facis una lectura per entendre’l i després el tornis a llegir i hi comencis a subratllar les IP amb llapis (per si t’equivoques). Per acabar, llegeix-lo i determina les II i, si cal, les IS o ID.

Per subratllar correctament no cal farcir el text de colors ni de ratlles, sinó que s’ha de marcar el mínim nombre de paraules possible, com si fos un telegrama.

Utilitza diferents estils o colors en funció del tipus d’idea. Tot i aquesta barreja d’estils, mira de seguir sempre el mateix criteri: per exemple, pots usar el color verd per a les IP, el groc per a les II i el gris per a les IS. D’aquesta manera podràs retenir visualment la informació.

No subratllis mai paraules que no entenguis.

A classe farem un exemple.

08.- Per a casa elegeix un text d’una matèria, que treballes avui dilluns i aplica la tècnica de subratllar. En la propera sessió l’ensenyaràs a la classe.

 

02 Sessió Passos 01 i 02. 02. 07-X-13.- Ara. Tasques de foli.-

El nostre bloc de consulta és:

 

http://blocs.xtec.cat/aprens/

 

En un foli que recollirem al final de la sessió d’avui.

 

I.- Qüestionari per a tu:

1.- Quina matèria et demana més feina per a casa?

 

2.- De les tasques escolars quina tasca t’agrada més?

 

3.- De les tasques escolars quina tasca no t’agrada tant?

 

4.- Quan de temps cada dia utilitzes l’ordinador sense accedir a internet, es a dir com una màquina d’escriure?

 

5.- Quan de temps cada dia pots navegar per internet?

 

 

6.- Dades de contacte. El meu correu electrònic és:

__________@_________._____

 

 

II.- Qüestionari per al pare/mare/altres.-

En un nou foli. Escric les preguntes i les faig als meus pares: pare /mare/ altres i el proper dia les porto escrites.-

1.- Creus que tinc clares les demandes de tasques escolars per a casa?

 

2.- Et seria possible assistir en unes reunions de pares i mares per ajudar-me  millor els dimecres a l’institut?

 

3.- A quina hora t’aniria millor?

3.1.- Dimecres a les 18 hores o les sis de la tarda. 

3.2.- Dimecres a les 19 hores o les set de la tarda.

3.3.- Dimecres a les 20 hores o les vuit del vespre.

 

Dades de contacte: nom i cognoms del pare/mare i correu electrònic:

________@______.___.

 

 

III.- Estratègies d’aprendre a aprendre:

Pluja d’idees.

Entre tots farem una llista de les nostres dificultats i de les principals estratègies per a trobar resposta i solucions.

 

 

IV.- Valorem el bloc PATMF

http://blocs.xtec.cat/patmf/

 

Mirem l’article de les experiències de  la classe sense fum (C.S.F.), i mirarem el vídeo curt de la participació d’un equip d’alumnes del nostre institut:

http://blocs.xtec.cat/patmf/2013/05/09/76-informe-final-del-nostre-programa-classe-sense-fum/

http://blocs.xtec.cat/patmf/2013/05/07/75-participem-en-el-premi-la-classe-sense-fum/

 

01.Sessió . Pas 01. 30-IX-13.- En marxa una cursa per aconseguir molta més autonomia a aprendre a aprendre.-

En primer lloc valorem:

1.- Quines matèries ens agraden més i quines ens costen més?.

2.- Quin temps dediquem a les tasques escolars a casa (TEC)?.

3.- Quina hora les portem a terme!

4.- Ens és possible estudiar o fer les tasques en grup?

5.- Qui vetlla (pare, mare, familiar, tutoria..) per les nostres tasques TEC?

6.- Quan tenim preguntes i/o dubtes a plantejar a fer a casa i necessitem ajuda d’altres a qui ens adrecem? Al pare/mare/germa/ana,altres.

 

Comencem a exposar les tècniques més importants en Aprens a Aprendre:

L2+SER=   Lectura lenta, lectura ràpida, subratllar, esquematitzar i recitar.

I.- Dues lectures: una lenta i l’altra ràpida.-

1.- Lectura lenta: clarificar les paraules que no se el significat.

2.- Lectura ràpida: calcular la meva velocitat de lectura i de comunicació oral mental.

II.- Tractament de la informació:

3.- Subratllar

4.- Esquematitzar:

4.1.- Resumir (RE)

4.2.- Pendre Apunts (PA)

4.3.- Mapes Conceptuals (MC).

4.4.- Mapes Mentals (MM).

4.5.- Mapes Decisoris (MD).

5.- Recitar.-

5.1.- Cartes

5.2.- Targetes

5.3.- Taules d’entrenament

5.4.- Taulers d’assaig de jocs cooperatius.

00.- En marxa una eina de suport a les aules i a l’acció tutorial: Aprens

Aquí exposarem els passos per a potenciar l’aprenentatge cooperatiu a l’aula des de l’aprenentatge sistèmic primer personal, després amb l’ajuda i des de les iniciatives per assolir l’aprenentatge cooperatiu.-

I.- “Aprens” a aprendre amb cooperació.-

 

 

Tot seguit exposem la fórmula general i els seus passos amb les respectives tècniques més importants en “Aprens a Aprendre”:

01.- Conèixe’t a tu mateix/a i així tu mateix/a pots controlar l’ambient que t’influeix.

Com puc recordar el que vull saber en una situació futura?.

 

L2+SER=   Lectura lenta. Lectura ràpida. Subratllar, Esquematitzar i Recitar.

I.- Dues lectures: una lenta i l’altra ràpida.-

02.- Lectura lenta: clarificar les paraules que no se el significat.

03.- Lectura ràpida: calcular la meva velocitat de lectura i de comunicació oral mental.

II.- Tractament de la informació:

04.- Subratllar

05.- Esquematitzar:

5.1.- Resumir (RE)

5.2.- Prendre Apunts (PA)

5.3.- Anagrames, Acròstics i Mapes Conceptuals (MC).

5.4.- Mapes Mentals (MM).

5.5.- Mapes Decisoris (MD).

06.- Recitar sol/a o amb l’ajuda de l’altra o del grup.-

6.1.- Cartes

6.2.- Targetes

6.3.- Taules d’entrenament

6.4.- Taulers d’assaig de jocs cooperatius.

07.- Les dinàmiques i les agilitats necessàries en el treball personal, de parelles i d’equips.

08.- La generalització en totes les matèries i en la vida de cada día. A l’institut i en el temps de lleure.

II.- “Aprens més i millor quan ensenyes als demés”

Anem a treballar cada tècnica

“Aprens a Aprendre” i el seu art. 

Aquí s’acaba la presentació. 

A sota trobes els articles on per l’ordre de les sessions veuràs tot seguit els passos que treballem, tasques que elegeixen els/les alumnes treballar  i el títol del dia.-