I.- “Aprens” a aprendre amb cooperació.-
Tot seguit exposem la fórmula general i els seus passos amb les respectives tècniques més importants en “Aprens a Aprendre”:
01.- Conèixe’t a tu mateix/a i així tu mateix/a pots controlar l’ambient que t’influeix.
Com puc recordar el que vull saber en una situació futura?.
L2+SER= Lectura lenta. Lectura ràpida. Subratllar, Esquematitzar i Recitar.
I.- Dues lectures: una lenta i l’altra ràpida.-
02.- Lectura lenta: clarificar les paraules que no se el significat.
03.- Lectura ràpida: calcular la meva velocitat de lectura i de comunicació oral mental.
II.- Tractament de la informació:
04.- Subratllar
05.- Esquematitzar:
5.1.- Resumir (RE)
5.2.- Prendre Apunts (PA)
5.3.- Anagrames, Acròstics i Mapes Conceptuals (MC).
5.4.- Mapes Mentals (MM).
5.5.- Mapes Decisoris (MD).
06.- Recitar sol/a o amb l’ajuda de l’altra o del grup.-
6.1.- Cartes
6.2.- Targetes
6.3.- Taules d’entrenament
6.4.- Taulers d’assaig de jocs cooperatius.
07.- Les dinàmiques i les agilitats necessàries en el treball personal, de parelles i d’equips.
08.- La generalització en totes les matèries i en la vida de cada día. A l’institut i en el temps de lleure.
II.- “Aprens més i millor quan ensenyes als demés”
Anem a treballar cada tècnica
“Aprens a Aprendre” i el seu art.
Aquí s’acaba la presentació.
A sota trobes els articles on per l’ordre de les sessions veuràs tot seguit els passos que treballem, tasques que elegeixen els/les alumnes treballar i el títol del dia.-
III .- Principals tècniques mnemotècniques.-
Aprens.
Com més aprens tu més aprenc jo. Si jo t’ensenyo i cooperem.-
Quan un coneixement o habilitat la volem recordar quan ens interessi tenim diverses tècniques que es diuen mnemotècniques ja que serveixen per a recordar.
Per tant les tècniques de memòria sorgeixen per tractar d’evitar l’oblit de la informació que pensem que ens pot ser útil en el futur.
Principis bàsics de les mnemotècnies
-
Visualització
L’ús d’imatges visuals afavoreix el record de la informació.
-
Associació
L’associació d’una informació amb altres informacions augmenta la seva accessibilitat.
-
Organització
El material organitzat és més fàcil d’aprendre que el material desorganitzat perquè facilita la codificació i la recuperació.
-
Atribució de significat
És la relació que la persona pot establir entre aquesta informació i altres informacions desades en la seva memòria a llarg termini.
. Divideix i venceràs !
-
Descansa i repeteix
-
Ataca per tots els fronts
-
Repassa
-
Respecta el teu temps
-
Treballa i no et preocupis
1.- Comparar o contrastar
.
Recordem quelcom perquè s’assembla o es diferencia d’alguna cosa que ja coneixem.
Exemple: La 2a. Guerra Mundial va començar l’any que va néixer el meu pare.
2.- Associació per exemples
.
Quan estudiem el significat d’una paraula (per exemple, hipotenusa) tot utilitzant una frase en la que se’n faci referència.
Exemple: en un triangle rectangle, el costat de major longitud i el costat oposat a l’angle recte és igual a la hipotenusa
3.- Analogies
.
Busquem semblants….
Exemple: El nom d’una persona ens recorda al nom d’una artista.
4.- Associacions il·lògiques
Tractem de memoritzar la llista de la compra (llet, galetes, tomàquet, pa i ceba) realitzant associacions sense sentit:
“Una galeta es va banyar en un got de llet, però quan anava a llençar-s’hi de cap va veure que estava vermella com un tomàquet i que hi havia flotant un tros de pa jugant amb una ceba.”
5.- Fraccionament de la informació
.
Si volem recordar un número de telèfon, per exemple, ”917104026″ ens resultarà més fàcil si el dividim:
“91-710-40-26″
6.- Agrupació
Es tracta de fer el contrari que en el fraccionament de la informació. Per exemple, en la següent cadena de números:
3 – 3 – 4 – 7 – 3 – 7 – 9 – 0 – 9 – 0 – 8
resulta més fàcil de memoritzar si s’agrupa: 334 – 737 – 909 – 08
7.- Exageració
.
La memòria es més receptiva davant quelcom absurd. La singularitat facilita la memorització: com més original sigui una informació millor es retindrà.
8.- Ritme i rima
Posar música a un text, recitar-lo com si d’una poesia es tractés.
Exemple: Crear petits versos amb les paraules que s’han de memoritzar.
9.- Recordar el context
.
Sovint resulta més fàcil recordar quelcom si es tracta de visualitzar el moment en el què s’estava estudiant un material.
Exemple: Estava al balcó del pis, era divendres per la nit; recordo que estava escoltant música d’Elvis Presley i duia una samarreta groga,…
10.- Mètode dels “loci”
.
1. Cal memoritzar molt bé una sèrie d’imatges mentals de llocs coneguts que tinguin un ordre lògic o natural (per ex.: les habitacions de casa).
2. De cadascun dels elements de la informació que volem aprendre es visualitza i s’associa a la imatge de cada un dels llocs del nostre sistema, seguint l’ordre establert.
3. Quan volem recordar la informació, només necessitem fer un passeig imaginari i ordenat pels diferents llocs del nostre sistema i “recollir”, recuperar el fragment d’informació que havíem dipositat en cadascun.
1.- La tècnica dels “Llocs”
http://www.slideshare.net/cinqueb25/com-millorar-els-meus-estudis
La Tècnica de ‘ els llocs’ **
2.- Tècnica de la cadena.-
Técnica de la cadena
És procedeix de la següent manera:
És redueix les paraules o conceptes que volem memoritzar a imatges.
Tots els conceptes es poden reduir a imatges (per molt abstractes que siguin) perquè sempre hi ha alguna cosa que en ells es pot fer servir per evocar una imatge.
Les imatges tenen que ser:
-Concretes
-Diferenciades i clares.
-Humorístiques i còmiques.
És formen imatges corresponent a la 1ª y 2ª paraula, i amb elles es forma una imatge composta en la que es ajunten les dues.
S’uneix de la mateixa manera les imatges de la segona i la tercera paraula, i així successivament. Es pot conduir la sèrie unint la imatge de la primera amb la de la última paraula.
Realitza l’exercici de la cadena amb las següents paraules:
Ordinador
Fulla
Cadira
Rellotge
Pàgina
Roba
Cadira
Nena
3.- Tècnica de la historieta.-
TÈCNICA DE LA HISTORIETA
Ex. Construeix una historieta amb les següents paraules. Recorda que el fonamental es unir la imatge amb l’acció i l’emoció.
Riu
Montanya
Butraguenyo
Comentar
Sed
Món
Vent
Menjar
Son
Demostració
Novel·la
Alumne
Quan anava pel riu, al costat de la montanya, un brutaguenyo, em va comentar que tenia sed i que havia viatjat pel tot món, amb fort vent i sense menjar res, que es moria de son,havia de fer una demostració d’una novela a la seva alumne de l’escola.
4.- Organització lògica d’una matèria o tema.-
** Organització lògica del materia **
La tècnica que estem comentant es basa en organitzar o memoritzar elements y s’ha de procurar que les dades que em de memoritzar estiguin relacionades entre si, que tinguin sentit y que integrin tot un lògic.
Ex: per memoritzar la llista de la compra ho agruparen en grups * làtics, carn, peix, drogueria..*
5.- Visualitzar.-
Memoria Visual
El fet de recordar mitjançant la vista augmenta el rendiment de la memòria lògica i verbal, ja que suposa posar en marxa l’emisferi dret del nostre cervell.
ex: esquemes, gràfics, diagrames…
6.- La Vivència d’un tema.-
http://www.psicologiabruc.es/tecniquesestudi.html
La vivència d’un tema
Fàcil, tenim que implicar-nos al màxim en les tasques d’estudi i associar allò que volem memoritzar en alguna cosa pròpia i personal per tal que ens sigui més agradable.
7.- Anagrama.-
Anagrama
Un anagrama és un mot o una frase formats per la transposició de les lletres d’un altre mot o una altra frase. Per exemple, l’anagrama d’anagrama és amagaran.
Anagrames cèlebres[modifica | modifica el codi]
- Avida Dollars (Salvador Dalí): inventat per André Breton, el pope del surrealisme. Salvador Dalí va acceptar l’anagrama com un dels seus atributs, passant a formar part de la seva pròpia “Llegenda Àuria“.
- Tobia Gorrio (Arrigo Boito): El cèlebre compositor i poeta italià utilitzava el seu nom vertader com a compositor d’òpera i l’anagramàtic com a escriptor de librettos.
- Alcofribas Nasier (François Rabelais)
- Sinera (Arenys), en l’obra de Salvador Espriu Cementiri de Sinera.
- Nota negra (Argentona), nom d’un bar cultural d’aquesta vila maresmenca.
- Gent raona (Argentona), joc de paraules emprat a Argentona vers ells mateixos.
- I am Lord Voldemort (Tom Marvolo Riddle), de la saga Harry Potter.
- L’anagrama de L’anagrama és La magrana.
8.- Acròstics.-
Acròstic
Un acròstic és una composició poètica en què les lletres que ocupen determinats llocs (per exemple: les lletres inicials de cada vers) formen una paraula o frase.
Pot haver-hi dues intencions darrere d’un acròstic: lúdica (fer un joc de paraules) o amagar un missatge secret dins el poema. En aquest sentit trobem acròstics a la poesia amorosa i a la Bíblia.
Per exemple, un acròstic per a la paraula “farina” podria ser:
- Faig els pastissos
- Amb el blat
- Remenem bé
- I afegim sucre
- No hi ha res millor
- A menjar tots
13 sessió. 13-01-14.- Prenem apunts i elaborem una notícia sobre el centenari del naixement de Modest Gené.-
Pren apunts i elabora una notícia.-
1.- Qui ha vingut a visitar-nos? Com es diu?
2.- Per què ha vingut a visitar-nos?
3.- Quins han estat els punts més importants de la seva exposició?
Què t’ha agradat més?
Fes una redacció de màxim deu línies pel proper dia.
Pensa amb un lema: Classe Neta, Emocions Netes,, etc. que farem un logo i un lema.
http://blocs.xtec.cat/modestgene/
Motivacions relacionades amb el projecte de la Classe Sense Fum
1.- Participar en el concurs i al premi de la classe sense fum. L’any passat vàrem participar grups d’alumnes puntuals.
2.- Per a estimular el projecte i complint l’any 2014 el centenari del naixement de l’escultor (pintor i dibuixant) Modest Gené, la seva filla i comissària de l’obra del seu pare, resta disponible a una sessió de 45 minuts per a donar a conèixer el patrimoni artístic del seu pare i per a motivar la creativitat de cara al concurs de la Classe Sense Fum.
L’any passat vàrem ser finalistes però enguany podem optar dignament ja a premis si ho planifiquem bé
Al premi la Classe Sense Fum pot ser una foto i/o un vídeo sobre escenificacions o produccions de l’alumnat com escultura ( argila polimèrica) escultura dramàtica, pintura o dibuix gràfic.
Millor optar en missatges positius TOT NET:
SALUT NETA I VIUREM UN MÓN MÉS SÀ I NET, etc en lloc de dir no fumar, no…..