Presentació d’APRENS en els dos primers articles, tot seguit de tècniques mnemotècniques i en tercer lloc 13 sessions de classe ordenades.-

I.- “Aprens” a aprendre amb cooperació.-

 

 

Tot seguit exposem la fórmula general i els seus passos amb les respectives tècniques més importants en “Aprens a Aprendre”:

01.- Conèixe’t a tu mateix/a i així tu mateix/a pots controlar l’ambient que t’influeix.

Com puc recordar el que vull saber en una situació futura?.

 

L2+SER=   Lectura lenta. Lectura ràpida. Subratllar, Esquematitzar i Recitar.

I.- Dues lectures: una lenta i l’altra ràpida.-

02.- Lectura lenta: clarificar les paraules que no se el significat.

03.- Lectura ràpida: calcular la meva velocitat de lectura i de comunicació oral mental.

II.- Tractament de la informació:

04.- Subratllar

05.- Esquematitzar:

5.1.- Resumir (RE)

5.2.- Prendre Apunts (PA)

5.3.- Anagrames, Acròstics i Mapes Conceptuals (MC).

5.4.- Mapes Mentals (MM).

5.5.- Mapes Decisoris (MD).

06.- Recitar sol/a o amb l’ajuda de l’altra o del grup.-

6.1.- Cartes

6.2.- Targetes

6.3.- Taules d’entrenament

6.4.- Taulers d’assaig de jocs cooperatius.

07.- Les dinàmiques i les agilitats necessàries en el treball personal, de parelles i d’equips.

08.- La generalització en totes les matèries i en la vida de cada día. A l’institut i en el temps de lleure.

II.- “Aprens més i millor quan ensenyes als demés”

Anem a treballar cada tècnica

“Aprens a Aprendre” i el seu art. 

Aquí s’acaba la presentació. 

A sota trobes els articles on per l’ordre de les sessions veuràs tot seguit els passos que treballem, tasques que elegeixen els/les alumnes treballar  i el títol del dia.-

III .- Principals tècniques mnemotècniques.-

Aprens.

Com més aprens tu més aprenc jo. Si jo t’ensenyo i cooperem.-

 

Quan un coneixement o habilitat la volem recordar quan ens interessi tenim diverses tècniques que es diuen mnemotècniques ja que serveixen per a recordar.

 

Per tant les tècniques de memòria sorgeixen per tractar d’evitar l’oblit de la informació que pensem que ens pot ser útil en el futur.

 

Principis bàsics de les mnemotècnies

 

  • Visualització

L’ús d’imatges visuals afavoreix el record de la informació.  

  • Associació

L’associació d’una informació amb altres informacions augmenta la seva accessibilitat.

  • Organització

El material organitzat és més fàcil d’aprendre que el material desorganitzat perquè facilita la codificació i la recuperació.

  • Atribució de significat

És la relació que la persona pot establir entre aquesta informació i altres informacions desades en la seva memòria a llarg termini.

. Consells per a RECORDAR

 .      Divideix i venceràs !

 

  • Descansa i repeteix

  • Ataca per tots els fronts

  • Repassa

  • Respecta el teu temps

  • Treballa i no et preocupis

 

 

1.- Comparar o contrastar

.

Recordem quelcom perquè s’assembla o es diferencia d’alguna cosa que ja coneixem.  

Exemple: La 2a. Guerra Mundial va començar l’any que va néixer el meu pare.

 

2.- Associació per exemples

.

Quan estudiem el significat d’una paraula (per exemple, hipotenusa) tot utilitzant una frase en la que se’n faci referència.

Exemple: en un triangle rectangle, el costat de major longitud i el costat oposat a l’angle recte és igual a la hipotenusa

 

3.- Analogies

.

Busquem semblants…. 

Exemple: El nom d’una persona ens recorda al nom d’una artista.  

 

4.- Associacions il·lògiques

 

Tractem de memoritzar la llista de la compra (llet, galetes, tomàquet, pa i ceba) realitzant associacions sense sentit: 

 “Una galeta es va banyar en un got de llet, però quan anava a llençar-s’hi de cap va veure que estava vermella com un tomàquet i que hi havia flotant un tros de pa jugant amb una ceba.”

 

5.- Fraccionament de la informació

.

Si volem recordar un número de telèfon, per exemple, ”917104026″ ens  resultarà més fàcil si el dividim:  

“91-710-40-26″

 

6.- Agrupació

 

Es tracta de fer el contrari que en el fraccionament de la informació. Per exemple, en la següent cadena de números: 

3 – 3 – 4 – 7 – 3 – 7 – 9 – 0 – 9 – 0 – 8  

resulta més fàcil de memoritzar si s’agrupa: 334 – 737 – 909 – 08

 

7.- Exageració

.

La memòria es més receptiva davant quelcom absurd. La singularitat facilita la memorització: com més original sigui una informació millor es retindrà.

 

 

8.- Ritme i rima

 

Posar  música a un text, recitar-lo com si d’una poesia es tractés.  

Exemple: Crear petits versos amb les paraules que s’han de memoritzar.

9.- Recordar el context

.

Sovint resulta més fàcil recordar quelcom si es tracta de visualitzar el moment en el què s’estava estudiant un material. 

Exemple: Estava al balcó del pis, era divendres per la nit; recordo que estava escoltant música d’Elvis Presley i duia una samarreta groga,…

 

10.- Mètode dels “loci”

.

1. Cal memoritzar molt bé una sèrie d’imatges mentals de llocs coneguts que tinguin un ordre lògic o natural (per ex.: les habitacions de casa).

2. De cadascun dels elements de la informació que volem aprendre es visualitza i s’associa a la imatge de cada un dels llocs del nostre sistema, seguint l’ordre establert.  

3. Quan volem recordar la informació, només necessitem fer un passeig imaginari i ordenat pels diferents llocs del nostre sistema i “recollir”, recuperar el fragment d’informació que havíem dipositat en cadascun.

 

1.- La tècnica dels “Llocs”

 http://www.slideshare.net/cinqueb25/com-millorar-els-meus-estudis

La Tècnica de ‘ els llocs’ **

La tècnica mnemotècnica dels llocs consisteix en associar cadascun dels elements que es desitgen memoritzar amb els llocs d’un recorregut que ens sigui familiar. ( Per exemple, el recorregut que fem tots el dies des de casa fins l’escola o l’institut.Intenta-ho :

Oli
Pa de motlle
Olives
Llet
Detergent
Sabates
Recollir fotografies
Paper higiènic
Periòdic
Jaqueta de la tintoreria
Aquest es un exemple, tu pots fer una altre com vulguis !

2.- Tècnica de la cadena.-

Técnica de la cadena

Consisteix en encadenar aquelles paraules dins d’un resum o d’un esquema recoguin el significat fonamental i que és troba lògicament relacionades. La tècnica de la cadena és la memorització. 
És procedeix de la següent manera: 
És redueix les paraules o conceptes que volem memoritzar a imatges. 
Tots els conceptes es poden reduir a imatges (per molt abstractes que siguin) perquè sempre hi ha alguna cosa que en ells es pot fer servir per evocar una imatge. 
Les imatges tenen que ser:
-Concretes
-Diferenciades i clares. 
-Humorístiques i còmiques. 
És formen imatges corresponent a la 1ª y 2ª paraula, i amb elles es forma una imatge composta en la que es ajunten les dues. 
S’uneix de la mateixa manera les imatges de la segona i la tercera paraula, i així successivament. Es pot conduir la sèrie unint la imatge de la primera amb la de la última paraula. 
Realitza l’exercici de la cadena amb las següents paraules:

Ordinador
Fulla
Cadira
Rellotge
Pàgina
Roba
Cadira
Nena

3.- Tècnica de la historieta.-

TÈCNICA DE LA HISTORIETA

Consisteix en construir una història amb els elements que han de memoritzar-se.
Ex. Construeix una historieta amb les següents paraules. Recorda que el fo
namental es unir la imatge amb l’acció i l’emoció.

Riu
Montanya
Butraguenyo
Comentar
Sed
Món
Vent
Menjar
Son
Demostració
Novel·la
Alumne

Quan anava pel riu, al costat de la montanya, un brutaguenyo, em va comentar que tenia sed i que havia viatjat pel tot món, amb fort vent i sense menjar res, que es moria de son,havia de fer una demostració d’una novela a la seva alumne de l’escola.

4.- Organització lògica d’una matèria o tema.-

** Organització lògica del materia **

La memòria no treballa bé amb els element aïllats, sinó que organitzat lògicament el material a retenir, estarem facilitant la tasca de connexió entre allò que abans no enteníem.
La tècnica que estem comentant es basa en organitzar o memoritzar elements y s’ha de procurar que les dades que em de memoritzar estiguin relacionades entre si, que tinguin sentit y que integrin tot un lògic.

Ex: per memoritzar la llista de la compra ho agruparen en grups * làtics, carn, peix, drogueria..*

5.- Visualitzar.-

Memoria Visual

 

El fet de recordar mitjançant la vista augmenta el rendiment de la memòria lògica i verbal, ja que suposa posar en marxa l’emisferi dret del nostre cervell.

ex: esquemes, gràfics, diagrames… 

6.- La Vivència d’un tema.-

http://www.psicologiabruc.es/tecniquesestudi.html

La vivència d’un tema

Aquesta tècnica es basa en el fet que, recordem més les vivències que han sigut importants per nosaltres. És a dir, els moments que ens han deixat una emprempta i no per exemple: memoritzar uns números o un text qualsevol.

¿I com aplicar aquesta tècnica en els estudis?

Fàcil, tenim que implicar-nos al màxim en les tasques d’estudi i associar allò que volem memoritzar en alguna cosa pròpia i personal per tal que ens sigui més agradable.

7.- Anagrama.-

Anagrama

Un anagrama és un mot o una frase formats per la transposició de les lletres d’un altre mot o una altra frase. Per exemple, l’anagrama d’anagrama és amagaran.

Anagrames cèlebres[modifica | modifica el codi]

  • Avida Dollars (Salvador Dalí): inventat per André Breton, el pope del surrealisme. Salvador Dalí va acceptar l’anagrama com un dels seus atributs, passant a formar part de la seva pròpia “Llegenda Àuria“.
  • Tobia Gorrio (Arrigo Boito): El cèlebre compositor i poeta italià utilitzava el seu nom vertader com a compositor d’òpera i l’anagramàtic com a escriptor de librettos.
  • Alcofribas Nasier (François Rabelais)
  • Sinera (Arenys), en l’obra de Salvador Espriu Cementiri de Sinera.
  • Nota negra (Argentona), nom d’un bar cultural d’aquesta vila maresmenca.
  • Gent raona (Argentona), joc de paraules emprat a Argentona vers ells mateixos.
  • I am Lord Voldemort (Tom Marvolo Riddle), de la saga Harry Potter.
  • L’anagrama de L’anagrama és La magrana.

8.- Acròstics.-

Acròstic

Un acròstic és una composició poètica en què les lletres que ocupen determinats llocs (per exemple: les lletres inicials de cada vers) formen una paraula o frase.

Pot haver-hi dues intencions darrere d’un acròstic: lúdica (fer un joc de paraules) o amagar un missatge secret dins el poema. En aquest sentit trobem acròstics a la poesia amorosa i a la Bíblia.

Per exemple, un acròstic per a la paraula “farina” podria ser:

Faig els pastissos
Amb el blat
Remenem bé
I afegim sucre
No hi ha res millor
A menjar tots

13 sessió. 13-01-14.- Prenem apunts i elaborem una notícia sobre el centenari del naixement de Modest Gené.-

Pren apunts i elabora una notícia.-

1.- Qui ha vingut a visitar-nos?  Com es diu?

2.- Per què ha vingut a visitar-nos?

3.- Quins han estat els punts més importants de la seva exposició?

Què t’ha agradat més?

 

Fes una redacció de màxim deu línies pel proper dia.

http://blocs.xtec.cat/patmf/2014/01/02/102-any-2014-centenari-del-naixement-de-lescultor-modest-gene/

Pensa amb un lema:  Classe Neta,  Emocions Netes,, etc. que farem un logo i un lema.

http://blocs.xtec.cat/modestgene/

Motivacions relacionades amb el projecte de la Classe Sense Fum

1.- Participar en el concurs i al premi de la classe sense fum. L’any passat vàrem participar grups d’alumnes puntuals.

 

2.- Per a estimular el projecte i complint l’any 2014 el centenari del naixement de l’escultor (pintor i dibuixant) Modest Gené, la seva filla i comissària de l’obra del seu pare, resta disponible a una sessió de 45 minuts per a donar a conèixer el patrimoni artístic del seu pare i per a motivar la creativitat de cara al concurs de la Classe Sense Fum.

 

L’any passat vàrem ser finalistes però enguany podem optar dignament ja a premis si ho planifiquem bé

 

Al premi la Classe Sense Fum pot ser una foto i/o un vídeo sobre escenificacions o produccions de l’alumnat com escultura ( argila polimèrica) escultura dramàtica, pintura o dibuix gràfic.

 

Millor optar en missatges positius TOT NET:

SALUT NETA I VIUREM UN MÓN MÉS  SÀ I NET, etc en lloc de dir no fumar, no…..