III .- Principals tècniques mnemotècniques.-

Aprens.

Com més aprens tu més aprenc jo. Si jo t’ensenyo i cooperem.-

 

Quan un coneixement o habilitat la volem recordar quan ens interessi tenim diverses tècniques que es diuen mnemotècniques ja que serveixen per a recordar.

 

Per tant les tècniques de memòria sorgeixen per tractar d’evitar l’oblit de la informació que pensem que ens pot ser útil en el futur.

 

Principis bàsics de les mnemotècnies

 

  • Visualització

L’ús d’imatges visuals afavoreix el record de la informació.  

  • Associació

L’associació d’una informació amb altres informacions augmenta la seva accessibilitat.

  • Organització

El material organitzat és més fàcil d’aprendre que el material desorganitzat perquè facilita la codificació i la recuperació.

  • Atribució de significat

És la relació que la persona pot establir entre aquesta informació i altres informacions desades en la seva memòria a llarg termini.

. Consells per a RECORDAR

 .      Divideix i venceràs !

 

  • Descansa i repeteix

  • Ataca per tots els fronts

  • Repassa

  • Respecta el teu temps

  • Treballa i no et preocupis

 

 

1.- Comparar o contrastar

.

Recordem quelcom perquè s’assembla o es diferencia d’alguna cosa que ja coneixem.  

Exemple: La 2a. Guerra Mundial va començar l’any que va néixer el meu pare.

 

2.- Associació per exemples

.

Quan estudiem el significat d’una paraula (per exemple, hipotenusa) tot utilitzant una frase en la que se’n faci referència.

Exemple: en un triangle rectangle, el costat de major longitud i el costat oposat a l’angle recte és igual a la hipotenusa

 

3.- Analogies

.

Busquem semblants…. 

Exemple: El nom d’una persona ens recorda al nom d’una artista.  

 

4.- Associacions il·lògiques

 

Tractem de memoritzar la llista de la compra (llet, galetes, tomàquet, pa i ceba) realitzant associacions sense sentit: 

 “Una galeta es va banyar en un got de llet, però quan anava a llençar-s’hi de cap va veure que estava vermella com un tomàquet i que hi havia flotant un tros de pa jugant amb una ceba.”

 

5.- Fraccionament de la informació

.

Si volem recordar un número de telèfon, per exemple, ”917104026″ ens  resultarà més fàcil si el dividim:  

“91-710-40-26″

 

6.- Agrupació

 

Es tracta de fer el contrari que en el fraccionament de la informació. Per exemple, en la següent cadena de números: 

3 – 3 – 4 – 7 – 3 – 7 – 9 – 0 – 9 – 0 – 8  

resulta més fàcil de memoritzar si s’agrupa: 334 – 737 – 909 – 08

 

7.- Exageració

.

La memòria es més receptiva davant quelcom absurd. La singularitat facilita la memorització: com més original sigui una informació millor es retindrà.

 

 

8.- Ritme i rima

 

Posar  música a un text, recitar-lo com si d’una poesia es tractés.  

Exemple: Crear petits versos amb les paraules que s’han de memoritzar.

9.- Recordar el context

.

Sovint resulta més fàcil recordar quelcom si es tracta de visualitzar el moment en el què s’estava estudiant un material. 

Exemple: Estava al balcó del pis, era divendres per la nit; recordo que estava escoltant música d’Elvis Presley i duia una samarreta groga,…

 

10.- Mètode dels “loci”

.

1. Cal memoritzar molt bé una sèrie d’imatges mentals de llocs coneguts que tinguin un ordre lògic o natural (per ex.: les habitacions de casa).

2. De cadascun dels elements de la informació que volem aprendre es visualitza i s’associa a la imatge de cada un dels llocs del nostre sistema, seguint l’ordre establert.  

3. Quan volem recordar la informació, només necessitem fer un passeig imaginari i ordenat pels diferents llocs del nostre sistema i “recollir”, recuperar el fragment d’informació que havíem dipositat en cadascun.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *