Al llarg dels darrers anys 2006-2008, hem intentat establir les bases del que consideràvem important per tal d’engegar una educació infantil coherent i de qualitat, consensuada per tots i totes les persones implicades professionalment amb el cicle.
Tot això ens va portar a reflexionar al voltant de tres eixos fonamentals:
• Quin és el concepte d’infant que tenim.
• Quin és el concepte de mestre.
• Quin és el concepte de família.
Pensem que l’infant és una persona capaç , ple d’experiències, emocions, sentiments, espontaneïtat, curiositat i ganes d’aprendre; que sap expressar-se en múltiples llenguatges. El nen/a és un ésser social que interactua amb els companys, els adults i amb l’entorn proper. Aquesta interacció és una font de creixement i enriquiment mutu.
Tots els infants tenen unes necessitats que cal cobrir i uns drets que cal respectar.
La mestra hauria de ser una persona que se sorprengués amb tot allò que observa, que es mostra il•lusionada i no dona respostes si no que provoca preguntes.
És una acompanyant en el procés de creixement dels infants i sap deixar-los anar de la mà en el moment que cal.
Hauria de tenir capacitat afectiva, amb habilitats socials i ser empàtica. Per sobre de tot, la mestra, ha de ser una persona amb ganes d’aprendre.
Ha de ser capaç de donar recursos als infants per organitzar l’espai i gestionar el temps, provocar situacions que afavoreixin l’aprenentatge significatiu i ajudin a resoldre conflictes.
La família és el primer agent socialitzador amb qui es troba l’Infant.
Cada família té uns valors, costums i tradicions diverses que enriqueixen l’escola.
Hauríem d’aconseguir la complicitat i la col•laboració de les famílies en els diferents processos d’aprenentatge dels seus fills. Per això l’escola ha d’estar oberta a acollir-les. Tots tenim el mateix objectiu: el creixement harmònic i feliç de l’Infant.
Després de reflexionar i definir aquests aspectes de l’educació vàrem decidir iniciar un nou projecte metodològic i organitzatiu a l’etapa d’Educació infantil: els ambients d’aprenentatge.