Per a situar-nos

Les IX Jornades de la Coordinació d’escoles 0-12, que hem celebrat aquest curs, estan encaminades a la celebració de les X Jornades cap el febrer del curs vinent.

Una de les meses va estar dedicada al tema de l’acollida. Ens referim al tema en el seu sentit més ampli. L’acollida dels infants, dels mestres i les mestres, de les famílies…

En aquest bloc volem anar penjant diversos materials que anem elaborant, trobant, compartint i que ens permetin anar pensant en el tema de cara a millorar la nostra pràctica diària a l’escola

El primer dia a la nova escola. Diaris de mestres.

1.El dia que vaig arribar a l’escola anava amb molta il·lusió, ganes de fer-ho tot el millor possible, posar-me al dia d’allò que em tocaria fer durant aquell curs…. però la veritat és que un cop dintre de l’escola la sensació tant agradable amb la que em dirigia cap al centre es van fondre. De cop i volta, vaig veure una massificació de mestres donant-se petons contents d’alegria, i entraven més i més i més mestres. En aquell moment em va venir al cap la meva antiga escola, petitona, familiar, acollidora d’una sola línia. Jo ara em trobava en mig d’una macro escola de tres línies, per mi un nom món gran i fred en comparació amb l’escola d’abans. Però tot va passar quan la directora ens va reunir i presentar als nous mestres davant de tot el claustre. I més tranquil·la em vaig quedar quan em van posar amb els meus companys/es de cicle, en aquell moment vaig tenir la sensació que estava protegida, amb aquelles noves cares però les cares amb les que treballaria cada dia. La sensació de poder parlar amb ells va ser molt agradable i aquella primera impressió es va fondre totalment.Poc a poc vaig anar comprovant quina era la manera de treballar, com feien les coses, m’anaven explicant i els companys m’ajudaven molt des del primer dia. La meva boca quedava oberta davant d’un grup de persones que no coneixia de res, i em tractaven com si estigués allà des de feia temps. Quina sensació més bona, em feia estar tranquil·la inclòs estava més atenta a tot el que m’explicaven perquè em sentia bé.Ara després d’estar dos mesos treballant a l’escola, noto que m’he integrat bé i mira que tenia por en un principi perquè al estar acostumada a treballar en una escola petita, aquí tenia la impressió que no podria fer-ho, perquè creia que em desbordaria. Una cosa si tinc que dir, que m’ha costat una mica agafar el ritme amb tantes coordinacions de nivell, cicle… cada dia reunions, bé no estava acostumada a tant moviment constant. Clar al ser una escola gran és necessària la coordinació sinó… Estic molt contenta, veig que dia a dia estic més segura en la meva tasca com a mestra, perquè a vegades tens la sensació que quan no dominés les coses vas caminant sobre terra que es belluga, oi? Bé tot és començar diuen… doncs continuem treballant!

2. M’encanta la sensació que un pateix quan s’enfronta a una nova experiència. Aquesta efervescència que et recorre tot el cos de cap a peus i que et fa sentir més conscient de cada moviment, de cada propi pensament,… Així, exactament, és com em vaig sentir el primer dia que vaig posar els peus a la meva nova escola. Tot eren cares desconegudes, la majoria igual de desconcertades que jo, esperant que arribés algú que ens digués qui seriem a partir d’aquell moment.Finalment, la que semblava ser la directora va aparèixer i vam començar el nostre primer claustre junts. Després de les presentacions pertinents i la benvinguda als que acabàvem d’arribar, que per cert érem més de la meitat, va arribar el moment d’escollir (o no) el càrrec que ocuparíem. Els veterans van ser, evidentment, els primers en escollir i els “nouvinguts” vam fer-ho tot seguit, per ordre d’antiguitat funcionària.Com era d’esperar jo vaig ser una de les últimes en escollir. De fet, l’elecció estava clara, només quedava la tutoria de 1r B i els reforços. Tenint en compte que em fascina el treball del mestre-tutor vaig decidir quedar-me amb aquella tutoria de cicle inicial.En aquell instant la sensació d’efervescència del primer moment va desaparèixer en un obrir i tancar d’ulls. Mai havia estat al cicle inicial. Ara ja tenia un nou repte.Cal dir que he tingut molta sort amb el meu cicle, ja que formem un gran equip, i així dóna gust treballar. Durant aquests tres mesos he anat trobant el meu joc dins del centre i fins i tot m’he vist amb cor de coordinar una comissió com la de biblioteca.Ara per ara, em sento plena, ja que estic formant part de l’escola gratuïta un dret que sempre he defensat però en el que fins ara no havia pogut participar.

3 Encara recordo el primer dia. El dia abans, preparant els estris que no falten en una motxilla d’un mestre; els bolígrafs en satndby, els clàssics llapis, les gomes d’esborrar amb aquell olor tant peculiar i les nombroses llibretes blanques.Era el primer dia com a docent a l’escola pública ja que havia estat set anys al món de la concertada catalana. Després d’haver superat el mes d’oposicions, renoi quin juny, encara faltava acabar el procés.Recordo els instants previs, buscant com entrar a l’escola, com qualsevol alumne novell. El primer contacte va ser amb la conserge, quina feina tan oculta i quines aportacions fan en els centres educatius, que em va redirigir cap el despatx del director. Bé, recordo molt bé aquelles paraules, però el més destacable va ser el to i el missatge: enhorabona, si necessites qualsevol cosa, comunicant-s’ho! Després, em va comentar quina preferència tenia pel que fa al cicle i al curs. Prèviament havien dialogat sobre la meva experiència. Pocs minuts després, la situació es repetia amb altres companyes, en el meu centre som molts mestres de nova incorporació.Poc després, ens vam anar presentant, acumulant i oblidant noms de mestres. Són aquells moments d’incertesa on els prejudicis del món visual actuen i atorguen informació sobre allò que creus i no sobre allò que és o en aquest està sent.En el meu cas, faig una valoració global molt positiva dels primers dies i agraeixo a totes les persones que m’ha facilitat el poder sentir-me bé, en una feina on l’entorn laboral és essencial.

4.Quan vaig saber a quina escola m’havien donat plaça provisional, tenia molts dubtes i moltes ganes de començar, però encara quedaven molts dies per començar els curs!El dia 3 de setembre vaig anar al nou “cole” per primera vegada, sabent que trobés el que hi trobés, m’acompanyaria durant dos cursos. Sorpresa! Hi havia més mestres que començaven amb mi. No m’ha agradat mai arribar l’última a un lloc on ja es coneix tothom!El fet és que els “veterans” ens han fet un lloc als “nouvinguts”. A més a més, sóc especialista d’anglès i faig només anglès en una aula d’anglès que he endreçat i que estic decorant al meu gust, ja que el curs passat es trobava a la planta baixa i ara està al primer pis. El meu paral·lel d’anglès és el Cap d’estudis i és una persona molt propera que sempre està a la nostra disposició – com ho són la Directora, la Secretària, els coordinadors, l’AMPA, etc.- i amb qui treballo a les 1000 meravelles, i que duri!Altres sorpreses -també agradables- han estat poder participar activament en decisions com són la preparació de la festa de la Castanyada, la coordinació Primària-Secundària al barri, o en la comissió de biblioteca, així com tenir una alumna en pràctiques de la Universitat Rovira i Virgili. Les coses es veuen diferents des de l’altre costat…Pel que fa als alumnes i a les famílies, tinc un alumnat molt divers, però això no afecta negativament la meva tasca docent, ans al contrari, cada dia és un repte. Quan s’acaba l’escola m’agrada anar a casa amb la sensació de “prova superada”, sensació que he tingut molts dies. El gran repte és tenir-la cada dia.

5.Els primers dies en aquesta escola van ser molt importants per a mi, ja que era la segona vegada que treballava a un col·legi públic, només havia treballat un mes abans, i tot era una mica nou. Això suposava nous companys, alumnes, adaptar-se al nou espai de treball, etc.Però poc a poc amb l’ajuda dels mestres que coneixien el centre, i les dues setmanes sense nens on vam fer el traspàs d’informació dels tutors de l’any anterior, em van ajudar a adaptar-me a les característiques del centre.Després, un cop arribats els alumnes va començar una nova adaptació, els nous alumnes, i amb la dificultat que un 50% eren immigrants, que molts no entenien el català.Un cop passat un parell de mesos puc dir que ja tinc agafada la dinàmica dels meus grups, intentant realitzar les activitats més adients per cada grup, i tot això amb la col·laboració del centre i els altres professors. A base de preguntar dubtes als tutors, mestres especialistes sobre certs alumnes, activitats, etc.Ara mateix podria dir que hem trobo molt a gust a la meva escola, tot i que m’ha costat adaptar-me al cicle inicial, ja que mai havia treballat amb nens d’aquesta edat, sempre ho havia fet amb alumnes de cicle superior, i això em va comportar un període d’adaptació.Però crec que aprendre molt amb aquests alumnes, ja que comporta diferents formes de treballar.També veig en aquesta escola una ràpida integració dels alumnes immigrants, que formen el 50% de l’alumnat, i això és una de les coses que més em va sorprendre. Conviuen totes les cultures sense haver gaires problemes. Això m’ha fet veure que el treball des de l’aula d’acollida i des de tota l’escola dona els seus fruits. Puc dir que és una escola que m’agrada molt, perquè tots anem a una, l’únic inconvenient és que està molt lluny de casa.

6.El primer dia que vaig entrar a treballar en l’escola xxxxxxxx, aquest sense alumnes, va ser un dia que recordo ben especialment. La rebuda per part dels companys va ser força entranyable. Et saludaven i et preguntaven d’on venies, a mi mateixa i altres noies que acabaven d’arribar com jo. Tots ho feien amb un somriure, i t’asseguraven que era una escola molt petita en la qual ens hi trobaríem molt bé. La resta del matí, vam decidir els cursos que faria cada mestre/a i ens vam situar en les nostres aules.La resta de dies sense nens/es va ser una gran experiència per a mi. Jo venia d’una escola totalment concertada, i certament era un altre aire el que es respirava. Van ésser uns dies d’adaptació, tant a les noves maneres de fer de la gent, com el lloc, i la dinàmica. Sobretot la dinàmica.Però no hi ha res que amb un xic de flexibilitat, bona predisposició, dedicació i bona voluntat no es pugui solucionar.L’entrada dels nens i nenes a l’aula encara va ser d’allò més impactant. Però no pas per la seva actitud, si nó pel nombre d’alumnes, 14 alumnes. Allò era realment com un petit somni fet realitat. El poder treballar amb tants pocs alumnes et fa arribar molt més a ells, et sents més propera i d’alguna manera el treball és molt més amè i agradable.Els companys tenien raó el primer dia, m’hi trobaria molt a gust…

7. Tot i que ja disposo d’una àmplia experiència dins el món educatiu com a mestre, l’inici d’aquest nou curs ha estat diferent per ami, doncs jo vinc de l’escola privada i tot i que en alguns aspectes hi ha semblances, en d’altres hi ha diferències. Se’m barrejaven sentiments d’il·lusió pel fet de començar un nou camí buscat amb anhel gràcies a haver superat el procés que suposa una oposició, però també sentiments que et fan qüestionar què és el que et trobaràs, doncs moltes coses són noves: nous companys, nou centre, noves formes de funcionar,…Si que és veritat que a l’inici em va costar bastant adaptar-me a aquesta nova situació, però amb els pas dels dies, amb el coneixement dels nous companys, amb el saber quines àrees hauria de donar i quins càrrecs hauria d’exercir, he anat “posant-me” a lloc i estic força content de com van les coses, tant a nivell personal com a nivell de conjunt (l’escola i el seu funcionament, companys,…)

8.LA MEVA INTEGRACIÓ A L’ESCOLA AQUEST CURS
El dia 1 de setembre, deu minuts abans que fossin les 9h, ja estava a l’entrada de l’escola. La porta oberta i una conversa em van indicar que ja havia arribat gent. La persona que parlava comentava que els mestres nous són qui arriben puntuals el primer dia. Així era. Durant una bona estona d’aquell matí vaig pensar que era el conserge, al claustre vaig comprovar que era tutor de 6è. Aquest senyor ens va ensenyar el parvulari i ens va anar presentant a alguns que arribaven. La primera persona que va saber que jo era d’infantil, em va presentar immediatament a les altres del cicle. La directora ens va fer passar d’un en un als nous al seu despatx, i juntament amb la cap d’estudis va decidir en quin lloc ens ubicava mitjançant una mini-entrevista, al claustre posterior vaig saber que tindria una tutoria de P-3.
A l’hora del cafè, tots els nous estàvem en una taula i només una persona antiga va donar-nos conversa, va ser un gest molt d’agrair. Aquesta persona és la meva paral·lela i la van designar com la meva tutora de pràctiques. Des d’aquell moment, vaig saber que seria una bona companya, i així és. Ella m’ajuda dia a dia a integrar-me a l’escola.
Després d’onze anys treballant, i havent estat tant a infantil (vuit anys de tutora) com a primària (reforç i tutora),
continuo pensant que el cicle d’infantil és un món diferent i la gent de primària que no ha estat a infantil no acaba de veure totes les variants i condicionants que ens trobem les mestres d’infantil. Tot i treballar en un món “infantil” no canvio per res el somriure d’un nen/a de tres anys (qui diu tres, diu quatre o cinc)
Estic contenta de la meva professió.

9. LA MEVA ENTRADA A L’ESCOLA Bé, començaré dient que aquest ha estat un any de canvis per a mi. Jo treballava a l’escola privada des de feia nou anys, estava força bé, tot i que com ja se sap a l’escola privada, i més la que no és concertada, com en el meu cas, encara li queda molt de camí per recórrer. La meva relació amb els companys de feina era molt bona, un dels motius pel qual van passant els anys i “t’acomodes” durant tant de temps.

Finalment vaig decidir presentar-me a les oposicions amb les conseqüències que això em podria portar, per sort l’escola va reaccionar molt bé, i vaig aprovar.

Ara estic en una escola al costat de casa molt diferent de la que estava, sobretot pel que fa a les famílies amb un nivell socio-econòmic molt més baix, amb immigració…i tinc la sensació que tots aquests anys no he viscut la realitat de l’educació actual.

La veritat és que m’ha costat una mica integrar-me a l’escola, no pas pels companys que són molt amables i t’intenten ajudar en el que poden, sinó per la situació en el seu conjunt, nova escola, noves maneres de fer, nous nens, noves famílies…

Només portem dos mesos de curs i per a mi hi ha tantes coses noves de les que no havia sentit a parlar mai que necessito el meu temps per anar assimilant tota aquesta informació, això sí!! amb moltes ganes d’aprendre i de fer el millor possible la meva feina!!!

10. Tinc molt bona sensació quan recordo la meva entrada a l’escola. Recordo perfectament el primer dia, tot va resultar força fàcil ja que tothom mostrava una actitud molt oberta i receptiva envers els nous mestres que començàvem aquell curs. Em va semblar que l’equip de mestres estava acostumat als canvis i moviments en el claustre. De fet, tots en un moment o altre de la seva carrera professional havien rodat per altres escoles i per tant suposo que tots recorden aquell primer dia en que entres de nou en un centre.

A més, em vaig trobar amb una escola que en tres anys, i degut al ràpid creixement urbanístic del poble, ha triplicat en nombre d’alumnes i professors. Per tant, darrerament els canvis han estat significatius per tothom. Fins i tot l’escola és novíssima, inaugurada el 3r trimestre de l’any passat. Així doncs, no només els nouvinguts sinó tots els qui formem part de l’escola ens hem trobat amb moltes novetats per assimilar.

Recordo molt bé la sensació de sentir-me ràpidament integrada i molt ben acollida des del primer moment. De fet, el dia que van arribar els mestres interins jo ja em sentia veterana en el centre! I el mateix un cop van arribar els alumnes, de seguida vaig sentir que tenia el meu lloc a l’escola, que era una més de la vida del centre.

Per tant, voldria remarcar que ha estat una entrada molt positiva de la que ben segur guardaré sempre molt bon record.

11. La meva arribada a l’ escola va ser molt cordial, de fet ja coneixia la línia pedagògica del centre, l ‘havia escollit com a primera opció i també és l’escola dels meus fills. Per tant d’ entrada em vaig sentir molt ben rebuda tant per part de la direcció i com dels companys.El primer dia va començar amb presentacions, benvingudes, enhorabones i demés. Després claustres, reunions, explicacions i més explicacions, perquè res ens fallés per tal de començar el nou curs.L’escola és de dues línies, a mi em van posar una mestra amb molta experiència, que em fa de paral·lela al mateix curs, que coordinem juntes i que em dóna suport i m’informa de les coses que van sorgint al dia a dia. Això facilita la feina i fa que entre tots els professionals seguim la línia marcada i la coordinació de tot el centre.Avui puc dir que la meva impressió de mare, la he reafirmat de mestra. Estic molt contenta de treballar al costat d’ aquest gran equip del CEIP xxxxxxxxxxxx.

12. Hola sóc la xxxxxxxx mestra d’educació primària de l’escola xxxxxxxxxxxxxxx, porto 13 anys de docència a l’escola concertada i aquesta és la primera experiència que tinc com a docent a l’ensenyament públic, al mai haver tingut contactes amb aquests tan sols havia sentit falsos mites i comentaris adversos.Des de l’inici de curs he conegut moltes PERSONES, amb moltes ganes i il·lusió pel treball, que comencen un curs amb molts projectes i expectatives, gent compromesa i que creu amb la seva tasca educativa. Un claustre molt cohesionat i col·laborador amb tot i per tot.Des del principi m’he trobat acollida , respectada i valorada tant com a persona com a professional, decidint ( dintre d’uns paràmetres, es clar!!) com treballar, amb molta llibertat de càtedra, cal dir que estic molt orgullosa de l’escola i el departament on estic

13.Vaig arribar a Cervera la nit prèvia al meu primer dia de treball al CEIP xxxxxxxx. Aprofitant la proximitat al centre de l’habitatge que tot just havia llogat una setmana abans, vaig decidir anar-hi i fer un cop d’ull. Quina decepció!Quatre barracots al ras, envoltats per un reixat metàl·lic, i prou. Res més. Cap arbre, cap sorral, cap porteria, cap signe que em recordés les imatges entranyables de la meva infància. Un pensament va copsar la meva ment: què trist estudiar en aquest lloc!Avui, després d’un bon grapat de setmanes al centre, la meva percepció ha canviat tantíssim, fins al punt d’estar convençut de la sort que tenim tots plegats, tant l’alumnat com les professores i jo mateix, de formar part d’aquest innovador projecte educatiu que es desenvolupa dia rere dia, seguint una línia ascendent i progressiva.Al CEIP xxxxxxxxx no utilitzem llibres de text. I això m’agrada, perquè si l’educació ha de ser alguna cosa, és sobretot significativa. I aquí ho és. Sí, el professorat hem de treballar hores extres per tal de preparar cada lliçó el millor possible. Sí, de vegades certa inseguretat et fa dubtar de si els continguts s’estan assolint. Però a mesura que es desenvolupa la matèria alguna cosa de ben màgica succeeix: l’alumnat participa. I això que sembla tan obvi, tan fàcil d’aconseguir (i que en el fons no ho és gens), fa que aquest mètode tingui sentit.Integrar-me en aquesta escola ha estat fàcil. Les professores m’han acollit amb una energia i un amor per l’ofici de ser mestre que jo mai abans havia viscut de tan a prop. Si necessito qualsevol cosa, si tinc qualsevol dubte, sempre hi ha una mestra disposada a ajudar-me.Ara tenim arbres al pati, un sorral, i ben aviat tindrem també porteries. Però cap cosa material m’hagués ajudat tant a integrar-me, i fer-me sentir feliç de ser mestre, com ho han fet les professores del centre.

14. La il·lusió que tenia m’impregnava els ulls. Poder per fi començar un any sencer de mestra en una escola era com un somni fet realitat. Tants anys d’esforç, tantes tardes viscudes a la biblioteca, per fi era el moment de poder posar a la pràctica tots els continguts adquirits. De camí cap a l’escola imaginava que em trobaria, quins grups faria, quants mestres hi hauria… i un cop vaig ser davant i vaig obrir la porta em vaig adonar de que era la primera vegada que trepitjava una escola amb el paper de mestra i no d’alumna.Recordo que tan sols entrar tots els mestres ens anàvem reunint a la sala de professors, allí vam començar a conèixer-nos a l’hora que anàvem comentant com havíem arribat fins allí.Les noves érem moltes, així que tant nosaltres com els mestres de sempre sabíem que aquest seria un any intens, ple d’alegries i noves amistats.Mai s’obliden els primers dies de les coses que per tu són importants, per tant, jo se que el meu primer dia com a mestra sempre serà un dia per a recordar.

15. Després de 12 anys de treballar a la mateixa escola concertada situada al barri de Pedralbes de Barcelona he anat a parar a un CEIP de la meva ciutat natal, Cervera, situat a 200 metres de casa meva, on la realitat socioeconòmica i també cultural és totalment diferent. Mica en mica em vaig adaptant als canvis, i després de dos mesos de treballar-hi encara em sorprenc cada dia d’alguna cosa o altra. Per a mi està representant un esforç important adaptar-me a la gran diversitat d’alumnes del grup de sisè del qual sóc tutor.El que pitjor porto és el neguit de no poder arribar a tots els alumnes. L’aula d’acollida, l’educació especial, el suport a l’aula…em trobo amb molts recursos humans i amb tot un seguit d’ajudes que estan molt bé, però totes juntes només arriben a cinc o sis alumnes i només atenen 4 o 5 hores de les 30 hores setmanals que fan els alumnes.I és que m’ha sobtat molt la quantitat d’alumnes que no poden seguir – per diferents motius – el desenvolupament curricular previst per 6è.D’altra banda, m’he trobat amb un col·lectiu de mestres que ja coneixia – pel fet de viure a una ciutat petita – amb qui ens entenem força bé i que m’estan ajudant molt a trobar maneres d’atendre tothom.

16. Fins al setembre passat havia fet classes molt pocs dies, sempre sent substitucions d’altres mestres en diferents col·legis. Malgrat tot, havia treballat com a coordinador de menjador en una escola durant set anys. Ara la meva vida canviava radicalment: professió nova i localitat nova, però totes dues desitjades per mi.El 3 de setembre, després de l’estona en què ens vam presentar uns mestres als altres – molts érem nous, però excepte jo, tots interins -, a la reunió de claustre em van comunicar el nivell on faria classes: 6è. Òndia! Començo fort! – vaig pensar -. Quan van parlar-me del grup d’alumnes que tindria em van advertir que podria tenir problemes (el grup s’havia vist implicat en casos de violència escolar), però, lluny de caure en el desànim, això suposava un repte per a mi.

Durant aquella setmana vaig estar preparant-ho tot: ordenant i decorant l’aula, classificant materials, estudiant els informes de cada alumne i copsant informacions que me n’oferien altres mestres, i preparant, és clar, programacions.

I arribà el dia 12. Les nou, som-hi! Vaig fer pujar el meu grup a l’aula; els vaig permetre triar el lloc on volien seure i vam fer les presentacions. Primer, vaig presentar-me jo; després, cada nen i nena va sortir al davant i també es va presentar, autodescrivint-se breument. Uns quants reconeixien que no els agradava estudiar, altres que no els agradaven les matemàtiques…, però el que més va sobtar-me va ser la falta general de fluïdesa per expressar-se verbalment i la manca d’hàbits com el torn de paraula o el respecte mutu. Tindrem molta feina -els vaig dir-.

La meva sensació és que els alumnes em van veure com una persona seriosa, poc donada a riure. El cert és que jo els vaig advertir ben aviat de la transcendència d’estar fent sisè, fent-los veure que, el curs següent començaran una etapa completament diferent i que, per accedir-hi, han de superar aquest curs, i ho han de fer treballant i estudiant cada dia. I aquesta mateixa informació la vaig transmetre dies després a les mares dels alumnes en la reunió que vam celebrar.

La meva integració en el grup de mestres penso que també ha estat positiva. Molts m’han donat consells o m’han ajudat si ha calgut, així com jo també he fet.

Els alumnes, els mestres, l’escola… fan que jo estigui començant a complir el meu somni: ser mestre.

17. La meva experiència a la nova escola ha estat molt satisfactòria en tots els sentits.Els companys faciliten molt aquesta integració. Potser el fet de que una bona part som nous al cicle (inicial) fa que ens unim més i existeixi un grau de companyerisme gran. Treballem força, sí, però en equip, que a fi de comptes i treballant amb infants es imprescindible. Hi ha química entre le persones i això es transmet en l’alumnat.L’escola, en l’actualitat, no presenta un gran índex d’immigració i això fa que no hi hagin excessius problemes. Les famílies, en principi, agraeixen la nostra dedicació.Val a dir, que anteriorment he estat en dues escoles privades concertades, ja porto una experiència de 18 anys en la docència. Guardo bon record d’ambdues escoles, tot i així, l’entrada a l’escola pública ha representat un nou repte laboral del qual estic molt satisfeta i molt motivada. Els tòpics que arrossega l’escola pública s’han esvaït. Suposo que molt docent de la pública pensa igual de l’escola privada concertada en sentit contrari, potser es sorprendrien de la realitat.Sempre he cregut que la unió fa la força i perquè funcioni una escola cal anar units i plenament coordinats.

18. Hola sóc en xxxx i treballo a una escola de Sant Feliu de Llobregat. Aquest any he començat amb una classe de P3, amb un total de 22 nens. Però a mitjans d’octubre es va incorporar un nen provinent del Marroc. Aquest nen mai havia estat escolaritzat, era la primera vegada que anava a escola i estava amb 22 nens com ell.L’adaptació va començar molt dura, plorava tots els dies, pegava, mossegava i si podia s’escapava. Tots els seus companys ja estaven adaptats però ell interrompia el ritme de l’aula. Jo intentava utilitzar tots els recursos possibles perquè el nen no ho passes malament, ni els seus companys ni jo. Però em resultava molt difícil.El tema em tenia molt preocupat i buscar una solució era el tema principal en el meu cap. Fins que vaig començar a llegir llibres sobre la cultura àrab, marroquina concretament i vaig trobar la solució.Un matí quan va arribar a l’escola i va entrar a l’aula i estava plorant com tots els dies jo em vaig apropar i li vaig dir ” Marwan havivi” i el nen va deixar de plorar i va somriure. Li vaig dir t’estimo en àrab.I a hores d’ara el nen ve content al cole, no pega, no mossega, encara que li costa encara entendre algunes coses, però amb el llenguatge dels gestos i l’afecte el nen va molt millor i aconseguiré que el nen acabi el trimestre entenent-me, segur.També de tant en tant posem música àrab a l’aula i molts dels seus companys també li diuen “Marwan havivi”19 En el meu cas el meu primer dia a l’escola coincidia amb el començament del meu primer any com a mestra en el mateix centre, ja que vaig acabar la carrera el passat mes de febrer i des d’aleshores fins al Juny vaig voltar per nou escoles fent substitucions. Coneixia una mica el centre on havia d’anar. La meva escola és un centre d’una línia ubicat al centre de Sant Boi de Llobregat. Des del primer moment tot l’equip de mestres, tant l’equip directiu com la resta de mestres, ens van posar al dia a tots els docents que vam arribar nous. A més ens van posar en contacte amb els mestres que ocupaven les nostres places el curs anterior (que en el meu cas va ser doblement útil ja que l’escola forma part del pla experimental de llengües estrangeres i l’antiga especialista em va explicar el projecte de l’escola).Durant els primers dies tenia un munt de preguntes que fer de tota mena, i sempre vaig obtenir resposta i ajuda per part de tots els companys i companyes.
Haig de reconèixer que el primer dia de curs escolar no vaig poder evitar sentir una mica de nervis: sent l’única especialista d’anglès del centre passaria per totes les aules i hauria de conèixer tots els alumnes de l’escola, a part de seguir el projecte de CLIL (basat en l’ensenyament d’àrees no lingüístiques en llengua anglesa), en el qual tenia poca formació. Però la veritat és que aquests nervis no van durar més d’una estona, ja que un cop em vaig posar per feina tot va anar sortint rodat i des del primer moment ja em vaig sentir integrada al centre.
20Jo mai abans havia treballat en una escola, era la meva primera vegada, i, es clar, estava nerviós, perquè no dir-ho?. Era una ZER formada de quatre escoles rurals. No sabia que hi faríem aquells dies abans de l’arribada dels nens, no sabia ben be l’horari que hi havia, no sabia amb que em trobaria… Estava, una mica, com quan vaig començar a l’escola als 4 anys, o com quan vaig anar a l’institut o vaig arribar a la universitat. Només arribar abans d’entrar ja ens vam trobar amb una altra mestra que també era el seu primer any allí, així que vam obrir junts la porta expectants del que ens hi podríem trobar al darrera i vam començar a buscar la sala de professors. Allí ens esperava el director del centre, qui ens va donar la benvinguda, i una altra mestra que fa molts anys que és a l’escola que ens va fer una petita i càlida visita a les instal·lacions del centre. Poc a poc van anar arribant els altres mestres, alguns de nous, alguns que ja es coneixien, i vam començar a presentar-nos abans de posar-nos a treballar. Des del primer moment hi va haver molt bon rotllo entre tots els companys, i això s’agraeix, i molt més quan es tracta de treballar en grup.

19 Durant un any vaig estar a l’escola privada i després, durant sis anys a l’escola concertada: He estat alguns anys preparant-me per les oposicions, nervis per saber si he aprovat o no, i al final, saber com seria la nova escola i els nous companys/es.El primer dia a la feina és especial, no coneixes la gent, les noves normes de l’escola, com és el funcionament de treball. To és nou i moltes informacions de cop. Ens presentem i, molts de nosaltres som nous a l’escola, i penso, ja no sóc la única que no conec res.Els mestres que ja hi treballen de fa anys, ens ho fan molt fàcil a tots i ens ajuden en tot el que poden.La meva tasca a l’escola és realitzar l’anglès des de 1r a 6è de primària, mai m’havia esperat poder realitzar la meva especialitat el primer any d’aprovar les oposicions, a més a més, haig d’ensenyar el castellà a 2n i 3r de primària. Treballo amb uns llibres amb els que mai havia treballat, així que ni els conec, així que tinc una gran feinada.El primer dia d’escola va ser bastant diferent al de la resta d’anys, ja que aquest any no m’havia d’ocupar de cap classe, al no ser tutora que he estat durant tota la meva feina d’anys enrera. Calia que ajudés a les mestres i als nous alumnes que jo tindria a organitzar-se.Comença una nova etapa a la meva vida, una etapa que no és gaire diferent de la resta. La gran feina és poder ensenyar a tota la canalla que tinc, uns coneixements de llengua anglesa que no tenen, una llengua diferent a la que ells fan servir durant tot el dia. Una llengua que comença a ser la llengua del futur, en la qual molt d’ells estan interessats, però que altres no, i cal, engrescar-los a conèixer aquesta via de comunicació i una costum diferent.

20 La meva escola és un CAEP d’una línia. Quan vaig entrar per primera vegada em vaig quedar gratament sorpresa, la sensació que vaig tenir i que avui encara mantinc és d’un ordre absolut, pulcritud i moltes ganes de treballar, quant al personal. Vaig veure una implicació total de tots els professionals que ara són companys meus, la qual cosa em va agradar molt. Em va agradar perquè jo tinc moltes ganes de treballar i donada la meva inexperiència vaig veure que tothom estava disposat i continua estant-ho a ajudar-me, oferir-me materials, i allò que faci falta. Estic molt contenta d’aquesta nova feina; pensava que seria més dur el tracte amb els alumnes. Em preparo les classes però, quan sóc a l’aula hi han matèries que realment se m’allarga molt perquè t’adones de la quantitat de coses que saben els alumnes i com pots globalitzar coneixements d’una matèria a una altra i et venen al cap multitud d’idees i coses a fer que intentes dur a terme però em veig mancada de temps. M’agrada però, apuntar-m’ho tot i sobre tot aquestes idees de com fer alguna cosa diferent perquè poc a poc es pot fer de manera natural. Concretament estic al Cicle Mitjà (4t.) i sóc molt conscient de la importància de les matèries instrumentals però també m’he adonat, cosa que no m’esperava, que les matèries de Coneixement del Medi Social i Cultural i Coneixement del Medi Natural són especialment motivadores per als alumnes que no van massa bé i les considero com a punt de partida per estudiar les llengües i sempre que es pugui les Matemàtiques.He tingut molta sort pel que fa als companys i sobre tot per la Mestra que és tutora meva, que m’anima i m’estimula en totes les meves idees i amb la qual tinc un diàleg continu sobre la nostra tasca educativa.

21 Segurament és massa aviat per fer una valoració de la meva integració en el centre però si que puc analitzar diferents aspectes i aquests dos mesos. La adaptació no està sent fàcil ja que el canvi és molt gran. No només és un canvi de centre (feia vuit anys que treballava en la mateixa escola) si no un canvi de mentalitat i de funcionament degut al pas de la concertada a la pública. Personalment els primers dies no notes el canvi, estàs satisfet, has aconseguit allò que volies, que perseguies i no notes les diferències, però de mica en mica et vas adonant que les coses són diferents i que el funcionament és un altre.
Els companys i l’equip directiu et faciliten l’adaptació, t’ajuden molt ( almenys en el meu cas) et van guiant, et van aconsellar. A mesura que passen els dies el nou centre es va fent teu i els altres (mestres, famílies, nens/es) també s’adapten a tu.
La funció de l’escola és aconseguir que el nen desenvolupi al màxim el seu potencial i que sigui un ciutadà lliure i responsable. Aquests dos grans objectius només es poden aconseguir des de l’escola pública i lluitant cada dia. Per això estic molt content de la meva incorporació en aquest nou entorn i cada dia tot mestre, inclòs jo, ha d’intentar ser millor professional i persona. Tots hem d’estar convençuts de la nostra tasca i portar-la el més lluny possible.
El canvi és molt gran i la satisfacció també.

 22 Tot inici a un nou espai, a una nova feina sempre comença amb un conjunt de sentiments contraposats de nervis, emoció, grans expectatives.. pel fet de conèixer a nous companys de treball, un nou espai de treball, nous objectius, noves dinàmiques de treball i sobretot nous alumnes. Hem de tenir en compte que el fet excepcional d’aquest curs ( gran nombre de places a les oposicions ) ha fet que hi hagi un nombre força elevat de mestres nous al centre la qual cosa fa que aquesta integració sigui més àmplia. Els docents ja veterans a l’escola, el director del centre i la resta de l’equip directiu han facilitat molt la integració tant meva com de la resta de companys ja que en ens han facilitat la seva experiència i ajut en tot moment, creant un clima de treball àgil, col·laboratiu i dinàmic que ha facilitat molt la feina.En el meu cas he d’admetre que aquesta integració ha sigut una mica més fàcil pel fet que, es dóna la casualitat, sóc ex-alumna del centre i coneixia les instal·lacions, el funcionament del centre de forma general i a molts dels docents que hi treballen. Això fa que hagi pogut dedicar els primers dies de feina a organitzar l’espai de treball, a treballar sobre els alumnes que rebré durant el curs i que la coordinació amb els companys hagi sigut més àgil.A partir d’aquí només queda anar treballant cada dia per tal que aquesta integració dins l’equip docent sigui el més bona possible i poder treballar de forma coordinada pel correcte procés d’ensenyament- aprenentatge.

23 Diari:3 de Setembre: !Finalment ha arribat el dia de conèixer la nova escola i els nous companys!. Estic molt contenta, tenia moltes ganes que arribes aquest moment, he lluitat molt fins creuar aquesta porta. La directora ens rep a l’entrada, som un munt de gent nova, petons i presentacions…Avui hi ha claustre, els mestres van arribant i es presenten; MºAntonia, MºJosep, Leonor, Carles, Carles, Mariona…. jo estic a quart, jo a sisè….!quin caos de noms i cursos!4 de Setembre: !Ja tinc curs i classe assignada!, faré primer i la meva aula serà al 1r pis porta B. La meva paral·lela serà la Vicenta. Visita a l’aula amb la coordinadora. La classe és plena de pols i desordenada. !Necessita una neteja a fons!5 de setembre: Comença la neteja i les reunions de nivell, de cicle….Estreno la llibreta d’anotacions.6 de setembre: Més reunions i més informació… Al cicle tenen les activitats ja programades pel nou curs. !Sorpresa! Anirem de colònies a primers d’octubre. !Però si sols farà 15 dies que coneixeré als nens i nenes. Horror….!7 de setembre: Ningú no m’ha ensenyat l’escola, demano a una mestra del cicle que sembla més parladora un tour. L’escola és francament bonica, m’informen que l’edifici al seu moment va guanyar un premi d’arquitectura, però sembla ser que actualment tenen problemes d’espai, soroll i ventilació.10 de setembre: Tot és apunt, la classe neta, un mural de benvinguda al nou curs, les llistes preparades….El mestre del curs passat m’ha fet un petit esbós de la situació del curs, és una classe molt moguda…. tots han fet el Cicle d’Infantil al centre.. són gent del barri,12 de setembre : Avui és el dia D! Les classes de Primària comencen a les 8’30h i es costum al Cicle Inicial que els pares i mares acompanyin als seus fills i filles a les aules, comença una fila de gent !Bon dia, sóc la nova mestra…! Bon dia tu ets…. com les famílies fa dies que no s’han vist fan petar la xerrada, !això és una festa! Finalment al cap de tres quarts d’hora ens quedem sols, cinquanta ulls m’estan observant, comença el curs…. 24La meva entrada a l’escola…buff!!!!, després d’unes oposicions esperes aquest dia amb moltes ganes.Estava nerviosa, il·lusionada, espantada…sensacions mil són les que vaig sentir en aquell moment després de tant esforç.Qualsevol llegint això pot pensar que era el meu primer dia com a mestra però no. La meva experiència com a tal va començar l’any 97 quan vaig acabar la carrera.Vaig treballar a l’escola privada i a l’escola concertada però sempre he cregut en l’escola pública doncs és aquí on jo vaig fer vida a l’escola com alumna.Va arribar el dia. Vaig trobar cares noves, entre elles un equip directiu que em va rebre molt amablement i em va atendre davant de tots els meus dubtes.Em van assignar una tutoria amb la qual estic contenta i orgullosa.L’escola és de nova creació i la vaig trobar molt maca!!!, innovadora, complerta, adaptada … Ara formo part del claustre i estic molt feliç i penso que això és transmet a les classes. No hi ha res com aixecar-se content del llit per anar a fer la teva feina!.Només espero estar aquí per molts anys i compartir molts moments amb els meus alumnes. Espero dur a terme una tasca ben feta on educar és construir i aprendre és poder cada dia una miqueta més.

25 LA MEVA ENTRADA A L’ESCOLAHa estat tot un procés d’adaptació que encara ara no s’ha acabat. Tot i que compto amb bastants anys d’experiència a l’escola, crec que tot canvi necessita una adaptació. I que aquesta adaptació pot ser més o menys llarga depenent de l’acollida que es realitzi de les persones nouvingudes. Crec que a més del pla d’acollida de l’alumnat, l’escola també hauria de tenir a punt el pla d’acollida del professorat nouvingut i, més encara tenint en compte que avui dia el moviment de professorat dins els centres és constant.No obstant, penso que aquest sentiment de “nouvinguts” és una sensació que ens envaeix a la majoria dels mestres que hem arribat nous i que deu formar part del propi procés d’adaptació. Tot i així, crec que el propi tarannar i la dinàmica del dia a dia a on les presses i la manca de temps ens marquen l’horari, no acompanyen en aquest sentit.

 26 Vinc d’una escola privada, i al cap de 17 anys vaig decidir fer un canvi dins la meva professió i anar a l’escola pública. Vaig aprovar les oposicions i estic a una escola de Sant Feliu de Llobregat. És una escola de nova creació, el claustre és petit i m’he sentit molt ben acollida tant pels companys com pels pares i alumnes. Des del primer a l’escola m’han fet sentir part i partícip del projecte i de l’escola, els claustres són molt vius , tothom hi diu la seva i jo puc donar la meva opinió, m’escolten tot i ser nova. La directora i la cap d’estudis i m’informen de molts aspectes que jo desconeixia i des del primer dia han intentat que m’hi trobés còmode. No és una escola amb gaires problemes quan a immigració, l’índex és baix per tant no hi gaires dificultats en aquest sentit. Al ser una escola de nova creació hi ha molta feina a fer quant a documents; s’acaba d’elaborar el PEC i s’està començant el PL, per tant tinc l’oportunitat de viure tot aquest procés que per a mi és molt enriquidor. M’agrada el fet que al ser una escola nova hi ha molta feina a fer i els reptes sempre són importants i motivadors. Realment estic molt contenta amb el pas que he fet i amb la meva escola.

27 Bé doncs, l´entrada al meu centre escolar actual va ser molt satisfactòria, ja que en un principi, quan em van destinar a la Seu d´Urgell, i més concretament a xxxxxxx, la idea que m’havia fet era que es tractava d’una escola molt petita i que solament i seria jo com a professora o una altra com jo, fent de directora.
No va ser pas així. El primer dia, 3 de setembre, ens vàrem trobar amb totes les itinerants de la ZER i directora. Tot va ser molt correcte.
Ens van ensenyar el centre, ens van posar al nostre abast tots els recursos a nivell de llibres, material didàctic, entre altres coses. També ens van ensenyar mètodes força pràctics, a l’hora de programa, ja que es tracta d’una escola petita, on hi té cabuda uns 3 o 4 nivells per mestra. En el meu cas, 4 nivells. Aleshores això fa en un principi t’espantis, però com que tens companyes amb experiència, la cosa es fa més amena.
En fi, l’experiència va ser molt positiva, no em puc queixar gens, si demano ajuda la rebo en tot moment i a més a més, no sóc la única que he començat nova en aquest centre i això em fa està més tranquil·la.

28 La meva experiència d’integració a l’escola durant el curs 2007-2008.La meva experiència d’integració a l’escola durant el curs 2007-2008 és molt positiva.L’equip directiu, els mestres i la meva tutora m’han ajudat a integrar-me al seu sistema de treball : A com fer les noves temporitzacions i programacions de 2on de cicle inicial per adaptar-les a la LOE, a com organitzar les carpetes de seguiment i programació, a com avaluar amb SAGA, i sobretot agraeixo els seus consells pràctics del dia a dia, sobre normes, metodologia, didàctica, conductes i actuacions a l’aula.A l’aula tinc 7 hores setmanals una mestra de reforç, també intervé una logopeda i una mestra d’educació especial doncs tinc 2 nens amb ACI, tot això em permet atendre molt bé la diversitat i els diferents ritmes de treball. L’intercanvi d’informació amb els altres mestres especialistes és constant i fluida. Abans de començar el curs la mestra de 1er em va informar de com eren els alumnes, de les seves capacitats i personalitats i em va ajudar a ubicar-los a l’aula. Tinc 18 alumnes dels quals 5 són d’un altre raça però són nascuts a Catalunya i tots tenen altes capacitats. A la classe em sento molt a gust amb els alumnes doncs és molt gratificant veure com aprenent, com participen amb entusiasme, i tenen curiositat per tot.

Article a Guix

L’acollida com a paradigma de formació d’una comunitat  L’ escola és una comunitat formada per persones i estaments diferents. Per al seu bon funcionament, cal que tots i cadascun dels seus membres ens hi sentim VINCULATS. Això vol dir ser RECONEGUTS pels altres. Quan això passa, amb la voluntat de gestionar la diversitat i no pas amb voluntat unificadora, podem parlar d’una ESCOLA ACOLLIDORA 

Com un bombó.

 Un any més les Jornades. Reunions prèvies, idees que van i vénen, presses d’última hora… La il·lusió de saber que compartirem dos dies amb persones que de debò donen gruix i sentit a fer de mestre.

La mesa 4 gira al voltant d’un tema que ens commou de manera especial perquè no parla tant d’idees, ni de projectes, ni de coneixements, sinó que parla de nosaltres mateixos perquè tots en algun moment de la nostra experiència acollim i hem estat acollits.

L’escola és  una comunitat formada per persones i estaments diferents. Per al seu bon funcionament, cal que tots i cadascun dels seus membres ens hi sentim vinculats. Això vol dir ser reconeguts pels altres. Quan això passa, podem parlar d’una escola acollidora. L’acolliment però, sempre es dóna en dues direccions: l’escola que acull a la persona que arriba i les persones de nou vingudes que acullen, fan seva, l’escola. Sense descuidar, per descomptat, que els que ja hi som, ens hem de seguir cuidant i acollint. Una escola acollidora disposa d’una cultura organitzativa creada a partir d’unes actituds que l’afavoreixen. En la nostra mesa ens vam voler plantejar, entre d’altres qüestions, quines són aquestes actituds i  com ha de ser aquesta cultura organitzativa.

Al llarg de les Jornades disposaríem de tres moments per compartir experiències, per tant vam pensar en tres àmbits des d’on aproximar-nos a l’acollida: els i les mestres de l’escola, els que ja hi són i els que arriben nous,  els nens i les nenes, és a dir l’acollida a l’aula i per fi la mirada de les famílies.

… i tot va començar dolçament, compartint una capsa de bombons. Aquest volia ser  un símbol de la benvinguda, de l’obsequi que fem als nou trobats, alhora que, per a nosaltres, triar un bombó també significava el gest que fem cadascú en aproximar-nos a l’altre, el que té de descoberta, de sorpresa, de risc, de coneixement i de transformació. L’acollida com una aventura, com la que iniciàvem divendres en començar la primera trobada de la mesa.

Quan arriben nous mestres a l’escola. I n’arriben tants!

Darrerament, i qui més qui menys en tenim experiència, a les nostres escoles no paren d’arribar nous i noves mestres. Entre la famosa sisena hora, les mitges jornades, les jubilacions…la incorporació de nous companys i companyes al claustre és un no parar. Aquest fet posa en joc un entramat d’expectatives recíproques no sempre fàcils de satisfer per part de tothom. Per tal de reflexionar al voltant d’aquesta situació, en Joan Teixidó i la Pilar Serrano, membres de GROC, van compartir amb la resta de participants la seva mirada. Entre relat i relat de mestres que havien escrit la seva vivència en arribar per primer cop a la seva escola, vam anar desgranant el que viu i necessita el nou arribat i el que viu i necessita el centre acollidor.

Acollir el nou mestre és, d’entrada, una necessitat institucional per tal de garantir el bon funcionament del centre. Una escola no es pot permetre incorporar nous membres sense que aquests se sentin vinculats al projecte col·lectiu. Per tant des dels equips directius, però també des dels cicles, les etapes, els companys de nivell… caldrà trobar estratègies i eines que facilitin per part del nouvingut el coneixement dels aspectes més rellevants de l’organització, però també dels aspectes ocults que la conformen, és en aquest context que serà possible el reconeixement de l’altre. Es fa doncs, necessari crear espais d’expressió i responsabilitat per a cadascuna de les persones que formen l’equip. Som conscients de la tensió que a vegades vivim a les escoles entre el nou i el vell, entre el que el claustre s’ha guanyat a pols i una nova proposta d’una persona tot just arribada. Per això, més enllà de protocols de benvinguda i de rituals d’acollida els quals són importants i necessaris, el que ens cal és tacte en el tracte, és una actitud que tingui present com se sentirà l’altre en la relació que li dedico, és pensar que cadascun de nosaltres (l’altre també) tenim les nostres històries de vida, és saber que de la qualitat dels primers encontres en farem els materials amb els quals cadascun dels nouvinguts es podrà sentir vinculat al projecte compartit. D’aquí la importància de les primeres impressions. Per tot plegat considerem que el temps dedicat a l’acollida dels mestres que arriben per primer cop a l’escola, no és mai un temps perdut, sinó més aviat un gest de futur. L’acollida ha de ser sostinguda en el temps. Les pors, els neguits, les inseguretats… no desapareixen en un temps determinat.

S’hauria d’equilibrar cultura i estructura. A més de garantir la cultura acollidora caldria determinar l’espai i el paper de cadascú. Establir alguna persona de referència, quin paper fa la mestra paral·lela, el cap d’estudis, la mestra de la mateixa especialitat… Clarificar els espais relacionals i d’expressió.

Compartir per créixer a l’espai de la rotllana.

La conversa, en aquest segon encontre de la mesa, es va vertebrar a partir de l’experiència de la rotllana a l’aula infantil que la M. Teresa Sogas va compartir amb tots nosaltres.  Ella ens proposà repensar l’aula, a través de la rotllana, com un espai on les inquietuds, les emocions, els problemes, les il·lusions que porta l’infant poden ser expressades i compartides per la resta de companys. Això vol dir retornar a la paraula com a eina de creixement del coneixement compartit i fer-ho a partir de la vivència personal. De nou, i ara en l’àmbit dels infants, sorgeix la necessitat de sentir-se grup, de formar part d’una col·lectivitat que, perquè coneix, reconeix i estima a cadascun dels seus membres, els pot exigir i acollir en la seva cara més amable però també en la més lletja. A mesura que avançava la tarda i el diàleg, descobríem els valors femenins que porta implícits aquesta manera d’entendre la relació educativa: l’estar amatent, la disponibilitat, el donar, la seguretat, la presència, la tranquil·litat, la confiança, la gratuïtat… tots ells dibuixen una aula presidida per la serenor, els ambients càlids. En definitiva però són els companys, els nens i  nenes qui acullen els nens i  nenes. És cert que els mestres creem les condicions perquè això es doni, però els veritables agents d’acollida són ells mateixos. La llista d’anècdotes i d’activitats que es duen a terme a les escoles i que evidencien aquest fet va ser notable: festes d’escola compartides, sortides on els grans acompanyen als menuts, regals d’un grup-classe a un altre, amics lectors, apadrinaments, grups flexibles i internivells…

Molt sovint els mestres tendim a lamentar que ens agradaria fer les coses millor del que les fem, que voldríem tenir més èxit en els reptes que nosaltres mateixos i els diversos grups socials ens posem, en aquesta ocasió però, constatem que alhora d’acollir els nens i  nenes a les nostres escoles, déu n’hi do, en sabem força i que els nostres alumnes i les nostres aules podrien ser en molts casos un bon model per espais que estan regits exclusivament per adults… i malgrat tot sempre ens preocupa aquell alumne únic, concret, que no acabem de veure prou integrat, prou acollit, prou feliç.

Les famílies: un repte, una lliçó.

El matí del dissabte el dediquem a les famílies. La Susanna Hospital és mare de llarg recorregut (quan els seus fills grans ja han deixat l’escola primària, el petit inicia P3), la Silvia Marchiano va arribar fa cinc anys d’Argentina, en Carles Canela i la Mireia Riera són pares novells en una escola de nova creació. Tenim doncs tres punts de partida diferents i situacions viscudes de forma particular  per explicar una mateixa realitat.  Com s’han sentit acollits per l’escola i com han acollit ells l’escola dels seus fills. És interessant veure com, tot i que les experiències són personals i per tant irrepetibles, hi ha trets que són comuns en les tres realitats. Les famílies se senten acollides en tant que l’escola té una cara amable, és a dir les persones concretes que els reben el primer dia i cada dia, els coneixen pel nom, els tenen una paraula per a ells, els permeten l’entrada a l’aula per compartir experiències o a la cuina per saber d’aquella recepta que agrada al seu fill. Però també se senten acollides en tant que veuen els seus fills i filles contents i acollits. Saben que els seus “fills tenen necessitat de falda” i que aquesta falda que fins fa poc només era la seva, ara també serà la de la mestra, per tant la volen conèixer per fer-li confiança, per això les famílies demanen saber la realitat del mestre, saber d’ell per entendre’l. Així mica en  mica anem parlant de com els pares i les mares acullen el mestre, a través de la distància curta, a través del coneixement, a través de la participació i la col·laboració. Si durant les trobades anteriors hem parlat sovint de la necessitat del reconeixement de les persones per tal de poder-les acollir, la Susanna, la Sílvia, en Carles i la Mireia, ens han donat una lliçó de reconeixement i acollida.

ALGUNES PREGUNTES I/O QÜESTIONS PENDENTS PER A LES X JORNADES

  • Com es retorna la imatge dels fills i filles als pares?
  • Com es fa l’acollida de nens i nens amb dificultats especials, ja que les famílies d’aquests nens tenen unes necessitats diferents.
  • Importància de l’acollida i també de l’acomiadament dels fills i filles i de les famílies. ( Potser els alumnes recorden més aquesta part que l’altra).
  • Com es gestiona la informació per part dels mestres, de la direcció, dels personal no docent, … Necessitat de dosificar-la.
  • Què fer perquè les famílies confiïn amb l’escola? Entre d’altres coses: transparència, intercanvi d’informació, implicació, si els mestres confien amb el seu projecte generen confiança, habilitats comunicatives per part dels mestres,…

Jordi Canelles, Xavier Gual i Sunta Sogas