II Jornade ‘Empresa i coneixement’.

Aquest 29 de novembre AED i Tribuna de Girona varen organitzar les II Jornades ‘Empresa i coneixement’ i varen convidar a alumnat i professorat. Moooltes gràcies.

A diferència de l’any passat, varen separar als directius de l’alumnat. La primera sensació que vàrem tenir no va ser gaire bona, però just va ser al contrari. Els ponents, un cop acabades les comunicacions, venien a la nostra sala a parlar amb l’alumnat. S’establien diàlegs i discussions molt riques i properes.

Els ponents de les primeres jornades varen ser de primera línia, i els de les segones jornades també. Fem un repàs de les seves aportacions:

Ulrik Blinkenberg – Director del Copenhagen Institute for future studies. Va donar una visió sobre les tendències del futur per cercar ‘on hi ha oportunitats empresarials‘. Algunes d’elles són: cotxes que circulen sols, impressores 3d, online shopping, salut (obessitat, malalties emocionals, orthorexia, turisme sanitari, testos, robots hospitalaris, pròtesis, apps, …), negocis amb 3a edat, cirurgia estètica, … Va remarcar que l’atenció de les empreses tendia a 27/7/365. Oportunitat de negoci a Brasil, Xile i Finlàndia que aposten pels start up. Smartcities, Compra amb smartphones a diferents espais. Social media. Dones accedeixen a l’autoritat i volen productes per a elles. Atenció sanitària online. Nous materials. I les seves idees finals referides a l‘educació varen ser: must change, work with real life, with challenges, making entrepreneurs, with fluent english.

Francisco Belil – Vicepresident de la fundació CEDE. Amb molta experiència ocupant càrrecs molt importants en empreses multinacinals . Va donar pistes sobre el que cal fer per liderar en moments d’incertesa. Un canvi en la manera de pensar, una adaptació a l’entorn per decidir (a què renunciar, què mantenir i què incorporar), parlar clar i amb tota la informació, els grans canvis és millor fer-los de cop, aliances entre empreses amb interessos comuns i sense tabús, aprofitar els nous mitjans tecnològics per millorar, tenir una estructura lleugera combinant in – out i passant d’una jerarquia a una xarxarquia, … I referit al món de l’educació va donar algunes pistes del que cal potenciar com són el treball en equip, i pensar que quan es fa una cosa amb la qual hom s’ho passa bé, segur que surt bé (principal motiu pel qual es pot motivar a tot l’alumnat).

A la taula rodona sobre com s’enforteix el nivell de negoci des de la innovació varen parlar:

Albert Castellón – Director general de MORITZ. Va explicar l’aventura d’innovar en un sector de la cervesa on hi havia poc marge. Excel.lent. Innovar en el valor de la marca.

Salvador Requena – KPMG. Les idees són molt importants. Cal tirar-les endavant i no frenar-les per pensar que no funcionaran. Ja s’analitzaran un cop estiguin en marxa. Prendre riscos. Una recomanació és que al currículum s’ha d’ensenyar el que s’ha fet, més que el que s’ha estudiat.

Josep Maria Lloreda – President de KH. Una lliço de creativitat i de com fomentar-la entre tots els empleats. Vincles emocionals. Jerarquia diluïda amb comitès. Propers al client. Llar d’infants dins l’empresa. Relacions internacionals per buscar oportunitats de negoci. Treball en equip.

Tim Towle – Director de Review Pro. Importantíssim el tracte amb el client. No ofendre ni enfadar-se. I des del món educatiu recomana fomentar l’anglès, eliminar l’autocensura (sentit del ridícul) per fer aflorar idees i fomentar les estades d’estiu a les empreses.

Pankaj Ghemawat– Professor IESE. Després d’un munt de dades aconsellava invertir en R+D i fer el pas a exportar per millorar la competitivitat de les empreses.

Al debat de la tarda es debatia sobre elres joves del futur, el futur dels joves. Entre els ponents no hi havia en Xavier Verdaguer i ens vàrem perdre l’oportunitat d’escoltar les seves reflexions. Sí que hi havia en Mads Ehrhardt (New Media), en Pep Gómez (CEO de Fever), l’Ulrik Blinkenberg (CIFS) i l’Esther Casademont (Hunivers). Varen deixar les seves idees:

– Cal entendre als joves per així integrar-los millor als equips. No s’ha de ser molt proteccionista. Flexsecurity. Donar l’oportunitat de que facin més que aprenguin. Deixar que innovin i s’equivoquin. Flexibilitat. Reptes. No jerarquis, més codecisió. Y Generation. Redwashing. Boomerang. Fer les coses amb passió, en grup, definint el que cal per desenvolupar el projecte i, si funciona, donar un petit percentatge. Per anar a buscar finançament és millor ja haver començat una mica el projecte. Perseverança. Amb reptes es poden retenir els talents, sinó acaben marxant.

I així van concloure les jornades. Donem les gràcies que encara els directius creuen en l’educació i ens conviden a participar de les aportacions que ens han fet aquests grans personatges. Recordem que l’aportació que es fa per formació del professorat des del departament d’ensenyament és gairebé nul.la!!!! (15 cursos per primària i secundària a tot Girona).