El passat dijous, 20 de setembre vam fer la primera sessió en gran grup de presentació de resultats de la sessió de treball anterior. Penso que la cosa va anar prou bé tenint en compte que era l’última hora de la tarda. Acostuma a ser una de les pitjors hores, és l’última tarda de la setmana i s’acumula molt cansament.
Varem utilitzar l’ordinador i el projector de vídeo per projectar a la pantalla la web amb l’activitat dels ous a la ouera. Després vam demanar una parella de voluntaris per sortir a exposar el seu treball. VA sortir una parella de les que havia treballat amb mi amb l’ordinador. Una de les parelles mixtes. Vam establir les normes de funcionament i vam començar l’exposició.
L’exposició va anar força bé. Cal tenir present que els costa deu i ajuda expressar allò que han fet, però tot i així van dir clarament allò que havien trobat i ho van explicar força clarament.
Una de les coses que es poden veure és que el pes de l’exposició el porten les noies de la classe. Als nois els costa molt més intervenir.
Pel que fa a la meva intervenció, penso que haig de limitar molt més les meves intervencions, i deixar, encara més, que siguin ells els que portin el pes de l’exposició. Això és el que hauria de fer un bon teacher-researcher, però costa una mica.
Ara hauré de fer la trascripció del vídeo gravat a l’aula. És la part més feixuga d’aquest treball. Però necessari fer-ho ràpid atès que s’acabaran acumulant moltes hores de gravació.
Monthly Archives: setembre 2007
Primera sessió de treball amb alumnes
En aquesta primera sessió he organitzat els sis alumnes que tenien que realitzar-la en sis parelles. Ho he fet per ordre de llista. La idea és anar canviant de parelles a mesura que realitzant les activitats de la primera unitat. Haig de demanar les proves que van realitzar el primer dia de classe per veure quins van estar els seus resultats, tot i que en tinc una idea força clara, després d’aquesta primera sessió de quina pot ser la seva habilitat matemàtica. Hi havia dues parelles mixtes i una formada per dos nois.
L’activitat que tenien que realitzar era ous en una ouera
Primers problemes pel que fa a la part tècnica, la meva col·locació de les càmeres continua sent força pobre.És un tema que haig de millorar. No he connectat la gravadora de l’ordinador, per tant hauré de treballar amb el so enregistrat amb la càmera de vídeo. No és molt bo. M’estic plantejant treure els altaveus de l’ordinador i treballar amb cascos, tot i que és una opció que no m’agrada gaire.
Qüestions referides al disseny de l’activitat
Cal escriure una introducció que expliqui el funcionament de l’activitat i de les circumstàncies diverses en que ens podem trobar. També hauran d’estar recollit en un fitxer de so. Tot i que llegeixen, he observat que fan un us important del fitxer de so per recordar l’activitat que estan fent.
Hi ha vegades que no es pot escriure en el camp reservat per una activitat, cal sortir d’aquest camp i tornar a entrar-hi des d’un altre camp.És el sinus de la informàtica, sortir i tornar a entrar)
Ara tots els camps són requerits, s’han de contestar totes les preguntes per poder guardar. Sembla que això ho hauré de canviar o hauré de fer activitats més curtes.
Qüestions referides al treball.
Per ser la primera activitat estic prou satisfet del seu treball. Fins i tot d’un dels nois que pensava que en podria donar molts problemes i no ho ha fet. Fins i tot a col·laborat força amb el seu company. Tot i això, era el primer dia i estaven força cohibits.
Aquesta tarda fem sessió de presentació del treball realitzat. És una sessió conjunta entre els dos grups d’alumnes.
Demà treball de camp
Demà dimecres 19 de setembre començaré el treball de camp. He passat aquests dies, divendres, dilluns i dimarts, posant al dia tres ordinadors per poder realitzar la feina. He optat per fer-ho jo ja que el coordinador informàtic ja té prou feina i poques hores per fer-la. Tot i així hem hagut de comprar tres teclats i tres ratolins per aconseguir que funcionin correctament els tres ordinadors. Sembla mentida el que són capaços de fer alguns amb les tecles del teclat.
A banda d’això he estat treballant una mica més sobre la presentació a la web del treball que hauran de realitzar els alumnes. He obert un wiki on aniré escrivint l’esquema del treball a mesura que vagi fent coses. Evidentment ara esta poc treballat, a mesura que vagi avançant l’any estarà més complert. L’enllaç és walipiwiki
Demà comença la prova de foc.
Hem començat un nou curs
Ja fa uns dies que hem començant un nou curs. Avui a “El Pais” he llegit una noticia referida al darrer informe de la OCDE:
1) El 72% dels estudiants aconsegueix títol de batxillerat o formació professional de grau mitjà, 10 punts menys que la mitjana dels països de la OCDE i 15 punts menys que la mitjana de la UE.
2) El 29% dels estudiants deixant de ser-ho quan acaben la ESO. Van a treballar.
Podeu llegir més a
El Pais
És per preocupar-se
Decisions sobre la metodologia
El divendres m’he reunit amb la professora que m’ajudarà a portar a terme el treball de camp. Treballarem sobre un grup de 20 alumnes de primer d’ESO. D’aquest 20, cinc en son repetidors de primer curs. Dos d’ells amb problemes de conducta. Imagino que per poder valorar els resultats del treball això pot ser interessant, fa que el grup sigui més divers, però és evident que dificulta l’obtenció de les dades ja que, sobre tot un d’ells, pot influir molt negativament en la resta del grup.
De cara al treball hem dividit el grup en tres subgrups, de 6 i 7 estudiants.
Les activitats del trimestre les he separat en tres unitats, igual que el número de grups d’alumnes.
La idea és al següent:
Per treballar la unitat 1, un dels tres grups d’estudiants ho farà directament a l’ordinador i els altres dos ho faran sobre paper. (Estructura de classe més o menys tradicional). Quan comencem la unitat 2 canviarem els grups. El segon grup d’estudiants ho farà directament a l’ordinador i els altres dos grups ho faran en paper. I per la tercera unitat acabaríem de fer la rotació de grups.
Hem decidit de fer-ho així atès que ens semblava que podia ser una manera interessant de motivar a tots els estudiants a fer les activitats. No ho he dit encara, però les activitats les estic penjant a la següent adreça web:
http://phobos.xtec.net/lmora1/investigar/investigar les mates-I.html
També si pot accedir per la pàgina principal de la meva pàgina web
http://www.xtec.cat/~lmora1
Pel que fa al desenvolupament la idea é la següent
Presentarem cadascuna de les activitats a realitzar, i dedicarem una sessió al desenvolupament de l’activitat. intentaré enregistrar vídeo i àudio dels dos espais. Els grups no poden treballar al mateix espai, no és decisió, és una qüestió física, a l’espai on tenim els tres ordinadors no hi caben tots els alumnes.
En la següent sessió tots dos grups presentaran en una sessió conjunta els resultats que han trobat en al sessió anterior. Segurament el temps l’haurem d’anar ajustant en funció de la velocitat de desenvolupament de les activitats. I així fins a final de trimestre.
Bé. Ho deixo per avui. éS diumenge i s’ha de respectar el descans setmanal.
Treball teòric i preparació del treball de camp
Avui doble sessió de treball, de matí i de tarda. Pel matí començar a preparar l’estructura de la memòria. Faré servir l’habitual de tesis i tesines.
TREBALL D’INVESTIGACIÓ
Introducció
Motivació
Parts del treball
Capítol 1.
Context de la recerca: tot allò que envolta la recerca
Capitol 2
Marc Referencial: Cal afegir referències sense reelaborar-les. Fem cites
Capítol 3
Metodologia de la investigació
Quin tipus?
Població d’estudi
Tècniques procedimentals
Capítol 4
Resultats. Recull en forma de taules i dades estadístiques i amb totes les eines que tinguem a mà
Capítol 5
Conclusions: Cal enllaçar els resultats amb el marc referencial escollit
Bibliografia: Una petita base de dades
He començat a localitzar referències referides a e-learning. Aprenentatge telemàtic. No cal dir que un cert domini de la llengua anglesa és important. Pots trobar alguna cosa traduïda però en general l’anglès és l’idioma on estan escrites moltes de els referències. No he estat molt purista a l’hora de començar la recerca. He optat per la viquipèdia. En anglès, això sí. Pots trobar coses molt interessants. També pots recórrer a blogs d’altres professors interessats en el tema.
Per exemple:
Bitàcola de mestra TIC
portafolis electrònics
He començat a llegir coses molt interessants sobre aprenentatge electrònic i web2.0. Molta gent fent coses i obertes a tothom.
Per la tarda anada a lIES on faré el treball de camp. He conegut als nois i noies que participaran i els he explicat el que farem. A veure com s’ho prenen. Evidentment he demanat el permís per escrit de la seva família per tal de poder enregistrar es sessions.
Punt de partida
Farà quasi dos mesos vaig rebre la noticia, alegre evidentment, que el Departament d’Educació havia considerat que el projecte que havia presentat
“L’activitat matemàtica a l’aula virtual i presencial. Elaboració de materials i estudi comparatiu al primer cicle d’ESO”
responia als requisits que es demanaven per tal de poder ser realitzat mitjançant una llicència d’estudis d’un any de durada (tipus A).
Aquest blog respon a la meva necessitat d’anar anotant i arxivant, i rebent comentaris si s’escau, de tota la feina que vaig desenvolupament a l’hora de realitzar aquest treball, em reservo el qualificatiu d’investigació per més endavant, quan vegi les coses més clares. No cal dir, que intentaré mantenir tan al dia com em sigui possible.
És important començar amb una breu síntesi del treball:
Vull comparar el treball matemàtic que els alumnes fan a l’aula ordinària amb el treball, a partir de les mateixes activitats, que poden desenvolupar en una aula virtual, una aula amb ordinadors.
Què he fet durant aquests dos darrers mesos?
Doncs el primer pas del procés és traduir les activitats que habitualment faig en paper a l’aula a activitats que es puguin realitzar amb ordinador.
En podeu veure una mostra a :
Investigar les mates
Un altre pas que m’ha portat un cert temps decidir-lo és el tipus d’eines que utilitzaré a l’hora de desenvolupar el treball informàtic. Ara per ara estic decidit a utilitzar els següents, però evidentment, encara no és del tot definitiu
Per fer formularis, que crec que ha de ser l’element fonamental de les pàgines
La primera és fàcil però limitada ( té una part gratuïta però limitada, la de pagament, que vull evitar, és ilimitada)
JOTFORM
FREEFORMMAKER
PHPFORMGEN
La darrera, tot i que sembla la més interessant, és la que no acabo d’aconseguir que em funcioni,
Pels mapes conceptuals
IHMC cmap tools
Per l’e-learning
EXE
Bé, penso que com a punt de partida fins aquí ni ha prou.