Adolescents i joves (12-18 anys)
El joc és present en totes les cultures, perquè és una eina necessària en el desenvolupament de les habilitats socials, cognitives, físiques i emocionals, durant totes les etapes de la infància, però també entre els adults. Jugar estimula tots els sentits, i enriqueix la imaginació i la creativitat.
El joc, a vegades, és un recurs infrautilitzat a l’escola per treballar el vocabulari especialitzat. Tanmateix, les paraules amb un significat especialitzat,és a dir els termes, són la clau per poder accedir al coneixement científic. Sense un domini bàsic dels termes fonamentals, tenim dificultats per comprendre, per explicar i per recordar el coneixement especialitzat. Jugar amb les paraules que refereixen conceptes bàsics de la ciència és, per tant, reforçar, llimar i precisar les paraules que obren la porta al coneixement científic.
La maleta viatgera de paraules de la ciència és una capsa amb cinc jocs de sobretaula que convida els nenes i nenes, i els adults que els acompanyeu, a jugar amb paraules, significats i dibuixos. Mentre us divertiu, aconseguireu travar el significant dels mots de la ciència més bàsics amb la seva forma i amb la seva representació gràfica. Aquestes relacions són fonamentals per tal que l’aprenentatge de les ciències sigui, des dels inicis, ben sòlid.
RELACIÓ DE MATERIALS
Es proposen 5 jocs clàssics per jugar en grup:
- La paciència és la mare de la ciència, un joc de cartes.
- Cada ovella amb la seva parella, un joc de memòria.
- Qui no corre vola, un joc de rapidesa.
- Fent i desfent es fa l’aprenent, un joc de trencaclosques.
- On no hi ha cap tot és cua, un dòmino.
A més de treballar els aspectes lingüístics i cognitius dels termes que s’usen quan expliquem qüestions científiques (matemàtiques, llengua, medi natural, etc.), cada joc treballa prioritàriament una o dues capacitats cognitives o locomotores específiques:
- La paciència és la mare de la ciència: la relació.
- Cada ovella amb la seva parella: la concentració i la memòria.
- Qui no corre vola: l’anàlisi i la rapidesa.
- Fent i desfent es fa l’aprenent: l’anàlisi i la construcció.
- On no hi ha cap tot és cua: l’anàlisi matemàtica.
Totes les paraules que es treballen en el joc provenen de dos diccionaris col·laboratius fets amb 500 nens i nenes de 5 a 8 anys, que van ser editats per Publicacions de l’Abadia de Montserrat: el Petit diccionari de ciència (2011) i el Petit imaginari de ciència (2011).
Com a complement d’aquesta capsa de jocs, podeu sol·licitar l’expotaller Juga amb paraules de la ciència, que permet jugar amb els mateixos jocs, però amb format gegant. L’expotaller és un material ideal per jugar col·lectivament en un espai gran (definir.ciencia@gmail.com).
Finalment, podeu usar com un recurs puntual o de manera sistemàtica el Club LEXI, el Club dels petits-grans lexicògrafs. Es tracta d’un portal web per treballar a l’aula el significat de les paraules especialitzades que es treballen a les diferents matèries, a través de la definició i del dibuix. L’objectiu final d’aquest recurs és construir diccionaris col·laboratius en línia. El portal serà accessible ben aviat des de l’adreça següent: http://www.iula.upf.edu/rec/defciencia/result.cat.htm Qualsevol CRP escola que vulgui organitzar un taller per conèixer el funcionament i els objectius concrets d’aquest recurs, s’ha de posar en contacte amb l’equip de Jugant a definir la ciència a través d’un dels correus electrònics següents: rosa.estopa@upf.edu o defnir.ciencia@gmail.com.
L’elaboració d’aquests projectes s’ha dut a terme en el marc dels projectes següents:
- “Jugant a definir la ciència (I)” (FCT- 11-2501).
- “Jugant a definir la ciència (II)” (FCT-12-4482).
- “Jugant amb les paraules de la ciència” (Generalitat de Catalunya-ACDC-2012-00050).