El raconet de les ciències

El bloc de Pilar Prats Masip a XTECBlocs
  • Inici
  • TUTORIA
  • 1r ESO
    • Unitat 1. L’univers i el sistema solar
    • Unitat 2. La Terra
    • Unitat 3. Els éssers vius
    • Unitat 4. Els animals vertebrats
    • Unitat 5. Els animals invertebrats
    • Unitat 6. Les plantes i els fongs
    • Unitat 7. Els éssers vius més senzills
    • Unitat 8. L’atmosfera terrestre
    • Unitat 9. La hidrosfera terrestre
    • Unitat 10. Els minerals
    • Unitat 11. Les roques
    • Unitat 12. La matèria i les seves propietats
    • Unitat 13. La diversitat de la matèria
  • 2nESO
    • Unitat 1: El manteniment de la vida
    • Unitat 2: La nutrició
    • Unitat 3: La relació i la coordinació
    • Unitat 4: La reproducció
    • Unitat 5: L’estructura dels ecosistemes
    • Unitat 6: La dinàmica externa del planeta
    • Unitat 7: La dinàmica interna del planeta
    • Unitat 8: El moviment i les forces
    • Unitat 9: L’energia
    • Unitat 10: La Calor i la temperatura
    • Unitat 11: La Llum i el so
  • 3rESO
    • El cos humà
      • Articles
      • Imatges estàtiques
      • Pàgines web
      • Videos
      • Pesentacions PPT
      • Avaluació
    • Unitat 4. L’aparell circulatori
    • Unitat 7: L’aparell locomotor
  • 4t ESO
    • Unitat 1. La cel·lula, unitat de vida
    • Unitat 2. La informació genètica
    • Unitat 3. Herència i transmissió de caràcters
    • Unitat 4. Herència i evolució dels éssers vius
    • Unitat 5. El relleu i el modelat
    • Unitat 6. Estructura i dinàmica de la Terra
    • Unitat 7. La història del nostre planeta
  • 1r i 2n BATX. BIOLOGIA
    • Unitat 1. La composició dels éssers vius
    • Unitat 2. Els glúcids
    • Unitat 3. Els lípids
    • Unitat 4. Les proteïnes
    • Unitat 5. Els àcids nucleics
    • Unitat 6. La cèl·lula
    • Unitat 7. Membrana cel·lular i orgànuls NDM
    • Unitat 8. Orgànuls cel·lulars delimitats per membr.
    • Unitat 9. La reproducció i la relació de la Cel. Eucariota
    • Unitat 10. La duplicació del DNA i la biosíntesi de les proteïnes
    • Unitat 11. Les mutacions, els gens i l’enginyeria genètica
    • Unitat 12. La reproducció i el desenvol. dels org. pluricel·lulars
  • 1r BATX. (CMC)
    • Unitat 0. La importància de saber ciència
    • Unitat 1. El nostre lloc a l’Univers
    • Unitat 2. El nostre planeta: la Terra
    • Unitat 3. L’origen de la vida i l’origen de l’ésser humà
    • Unitat 4. La revolució genètica: revelació dels secrets de la vida
    • Unitat 5. Viure més, viure millor
    • Unitat 6. Cap a una gestió sostenible del planeta?
    • Unitat 7. Necessitats noves, materials nous
    • Unitat 8. Un món digital
  • CLIL
    • ScienceCLILWiki
    • Science questions
    • What is CLIL?
    • Useful links
    • CLIL comic strips
    • Idioms
  • Experiments
    • Laboratori 1r ESO
    • Laboratori 2n ESO
    • Laboratori 3r ESO
    • Laboratori 4t ESO
    • Laboratori 1r Batxillerat
    • Links

Glossari espanyol-anglès de termes científics

2 març 2012 | 22:51

Aquí us deixo un glossari espanyol-anglès de termes científics que penso que us pot ser de gran utilitat en les classes de ciències en anglès.

 
glosariocienciainglsespaol

Comentaris
Sense Comentaris »
Categories
General
Etiquetes
CLIL, Glossari
Comentaris RSS Comentaris RSS
Retroenllaç Retroenllaç

Viatja amb el gran metro de la ciència

29 febrer 2012 | 16:45

El camí de la ciència ha estat llarg i sinuós des que els grecs van desterrar les explicacions màgiques per estudiar la natura de forma racional. Després de Tales, Pitàgores i Demòcrit han transcorregut més de 26 segles plens de descobriments, persecucions, heretgies, revolucions i tecnologies, tot això, fruit del treball d’homes i dones que han canviat el món en tractar de comprendre tota mena de fenomens, de vegades en contra  del pensament establert en cada època. A l’antiga Grècia, aquests pensadors eren savis que conjugaven matemàtiques, astronomia, medicina i filosofia en canvi, avui els científics són superespecialistes en les seves àrees d’estudi.

En aquest gran metro de la ciència s’hi situen científics que han destacat en diverses disciplines i han canviat radicalment la nostra concepció de la naturalesa, com Darwin, Newton o Einstein.

Recorre amb ells aquest trajecte ple de línies que avancen, es ramifiquen, es creuen … i atenció als transbordaments!

Font: muyinteresante.es

Comentaris
Sense Comentaris »
Categories
1r Batx. CMC, General
Etiquetes
Científics
Comentaris RSS Comentaris RSS
Retroenllaç Retroenllaç

Troben una “superterra” que podria tenir vida

6 febrer 2012 | 23:22

Guillem Anglada-Escudé, un astrofísic espanyol, i altres astrònoms del Carnegie Institute d’Estats Units han descobert un nou planeta extrasolar que per la seva mida i per la temperatura de la seva superfície podría albergar vida. La nova “superterra”, és un exoplaneta que han anomenat GJ667Cc i té una massa equivalent a 4,5 vegades la de la Terra, té una òrbita de 28’15 dies (1 any cada 28 dies) al voltant d’una estrella nana vermella  (la GJ667C) amb un terç de la masa del Sol i situada a 22 anys llum del Sistema Solar, és a dir molt propera però aquest fet no impedeix que hi hagi aigua líquida, es a dir,es un planeta potencialment habitable.

Font: Carnegie Institution i elmundo.es

 

Comentaris
Sense Comentaris »
Categories
General
Comentaris RSS Comentaris RSS
Retroenllaç Retroenllaç

Seqüenciació del genoma humà a “low cost”

31 gener 2012 | 13:04

Conèixer el mapa genètic d’una persona és conèixer l’alfabet de la vida d’aquella persona, el seu potencial i el seu límit biològic i genètic. Fins ara  el preu que calia pagar per a desxifrar aquest codi era massa car per a utilitzar aquesta tècnica en medicina convencional, però ara l’empressa nord-americana Life Technologies ha anunciat el proper llançament al mercat d’un equip anomenat Ion Proton, que permet seqüenciar els aproximadament 25.000 gens de l’ADN humà en un únic dia i a un preu de 1.000 dolars, es a dir, uns 758 euros, un preu que podriem anomenar “low cost”, ja que es considera un cost assumible en ús clínic.

La tecnologia actual encara costa entre 2.300 i 3.800 euros, però es espectacular pensar que fa dos anys el cost era de 75.000 euros i el Projecte Genoma Humà, que va tardar 13 anys en aconseguir el genoma complet, 2003, va costat uns 2.047 milions d’euros.

.La seqüenciació pot ser especialment útil en el diagnòstic de malalties hereditaries com la fibrosis quística, l’hemofília o la distròfia muscular de Duchenne o també pot aplicar-se en el tractament de tumors de forma més personalitzada.

Font: El País. 30 de gener de 2012

 

Continua llegint »

Comentaris
Sense Comentaris »
Categories
1r Batx. CMC, 4t ESO Biologia i Geologia
Etiquetes
genoma humà, La revolució genètica
Comentaris RSS Comentaris RSS
Retroenllaç Retroenllaç

Una flamarada solar es dirigeix cap a la Terra

23 gener 2012 | 13:36

Segons l’Observatori  del Clima Espacial, avui a les 03:59 hi ha hagut una explosió solar classificada com M9, quasi una flamarada X, les més grans que existeixen. Es tracta de la tempesta solar més potent dels últims mesos i ha tenyit de llum ultraviolada el cel del planeta. Segons els experts, l’origen d’aquesta flamarada és la taca solar 1402. L’explosió en forma d’ionització s’ha vist  des d’Australia, des de Nova Zelanda, des de la Xina i des de la Índia amb diversos minuts de diferència.

Ara s’estan estudiant quins impactes podria tenir aquesta quan arribi a la Terra (previsiblement el dimarts 24 o dimecres 25), ja que la magnetosfera terrestre es troba actualment en procés de recuperació de la flamarada de categoria M3,2 que va tenir lloc el passat 19 de gener i que va impactar al nostre planeta el passat dissabte dia 21 de gener de 2012.

Les imatges han estat captades per l’Observatori Solar de la NASA (Solar Dynamics Observatory).

Font:  elmundo.es

 

Comentaris
Sense Comentaris »
Categories
1r Batx. CMC, General
Etiquetes
Astronomia
Comentaris RSS Comentaris RSS
Retroenllaç Retroenllaç

Primer assaig als EUA amb cèl·lules mare embrionàries

13 octubre 2010 | 16:50

celmare

Dimarts, 12 de octubre del 2010
EL PERIÓDICO

Un malalt que pateix lesió de la medul·la espinal serà la primera persona als Estats Units que experimentarà un tractament amb cèl·lules mare de procedència embrionària. La teràpia, que forma part d’un estudi clínic que encara està en fase preliminar, consistirà en una única injecció amb cèl·lules neuronals cultivades a partir de cèl·lules mare embrionàries.

En aquesta primera prova s’intentarà comprovar si les cèl·lules transferides són segures, és a dir, si no donen lloc a tumors o a altres reaccions patològiques, i si el malalt les tolera bé. Les cèl·lules mare tenen com a característica fonamental la seva capacitat de copiar-se a si mateixes indefinidament, i en el cas de ser transferides a un lesionat medul·lar, l’objectiu és que aquesta reproducció es tradueixi en una porció de medul·la espinal sana. El potencial d’infinita multiplicació implica, no obstant, el risc que produeixi un teixit cancerós. El malalt que experimentarà la teràpia rep tractament al centre mèdic Shepherd d’Atlanta (Geòrgia). El fàrmac injectat és de l’empresa Geron.

En els últims anys s’han aplicat tractaments de regeneració de lesions cardíaques i òssies amb cèl·lules mare obtingudes de teixit de persones adultes. La seva funció és molt similar a les embrionàries, encara que aquestes últimes són més eficaces.

Comentaris
Sense Comentaris »
Categories
1r Batx. CMC
Etiquetes
La revolució genètica
Comentaris RSS Comentaris RSS
Retroenllaç Retroenllaç

Tipus de ciència

8 octubre 2010 | 21:12

ciencia

Comentaris
Sense Comentaris »
Categories
1r Batx. CMC
Etiquetes
Importància de la ciència
Comentaris RSS Comentaris RSS
Retroenllaç Retroenllaç

Mètode científic

8 octubre 2010 | 20:58

El mètode científic es refereix a un conjunt de tècniques per investigar fenòmens, adquirir nous coneixements, o corregir i integrar coneixements previs. Normalment es basa en la recol·lecció d’evidència empírica, observable i mesurable, emprant els principis de raonament lògic. Aquestes tècniques permeten reunir un cos de dades fruit de l’observació i l’experimentació, a partir de les quals es poden formular teories.

Hi ha dos pilars bàsics del mètode científic:

  • El primer és la reproductibilitat, és a dir, la capacitat de repetir un determinat experiment en qualsevol lloc i per qualsevol persona. De la mateixa manera donades unes determinades circumstàncies tothom pot observar, amb els mateixos instruments científics uns determinats fenòmens. L’observació es distingeix de l’experimentació en què mentre aquesta darrera es pot reproduir a voler, la primera es produeix sobre fenòmens espontanis. Aquest pilar es basa, essencialment, en la comunicació i publicitat dels resultats obtinguts.
  • El segon pilar és la falsabilitat. És a dir, que tota proposició científica ha de ser susceptible de ser falsada. Això implica que es poden dissenyar experiments –o que es poden fer unes determinades observacions, per mitjà dels instruments científics adients, sempre que es donin unes condicions determinades- que en el cas de donar resultats diferents als predits negarien la hipòtesi posada a prova.

Font: http://ca.wikipedia.org/wiki/M%C3%A8tode_cient%C3%ADfic

Els elements del mètode científic són:

metodo_cienti1

Comentaris
Sense Comentaris »
Categories
1r Batx. CMC
Etiquetes
Importància de la ciència
Comentaris RSS Comentaris RSS
Retroenllaç Retroenllaç

La societat espanyola millora la seva percepció sobre la ciència i la tecnologia

8 octubre 2010 | 20:15

Segons la cuarta enquesta de Percepció Social , presentada per la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnologia. (FECYT)

* Van ser entrevistat més de 7 mil homes i dones majors de 15 anys a totes les comunitats autònomes.

* Per primer cop la salud i la medicina apareixen com els temes que més interessen a la població espanyola, per damunt dels esports

* Augmenta significativament la quantitad d’espanyols que creuen que la ciència té més beneficis que perjudicis i diminueix el nombre de persones que manifesta que la ciència no els interessa.

* L’interès per la ciència és major en joves i disminueix a mesura que augmenta l’edat.

* Els dos grups professionals millor valorats pels espanyols són els metges i els científics.

* Catalunya, Madrid, País Vasc, Navarra i Aragó, són les comunitats autònomes més interessades en ciència i tecnologia.

Font: http://www.fecyt.es

Comentaris
Sense Comentaris »
Categories
1r Batx. CMC
Etiquetes
Importància de la ciència
Comentaris RSS Comentaris RSS
Retroenllaç Retroenllaç

La navalla d’Occam

8 octubre 2010 | 19:52

El principi de la navalla d’Occam (o navalla d’Ockham) és atribuït al frare franciscà Guillem d’Occam, lògic del segle XIV, i que forma la base del mètode reduccionista.

occam2

 

• En l’actualitat, és enunciat de la següent forma:

“De dues teories competidores, essent les altres coses iguals, la més simple ha de ser preferida”

• La versió d’Isaac Newton pot ser més ben entesa:

We are to admit no more causes of natural things than such are both true and sufficient to explain their appearances. És a dir: “Hem d’admetre només aquelles causes de les coses naturals que siguin vertaderes i suficients per explicar la seva aparició.”

Segons l’ús modern, “vertader” pot significar “ben establert”.

La navalla d’Occam també ha estat anomenada “economia de postulats”, o “principi de la simplicitat”.Un altre proverbi que expressa aquesta idea, i que és sovint escoltat a les escoles de medicina, és “Quan sentis renillar, pensa cavalls, no zebres.”

La Navalla d’Occam ha esdevingut un principi bàsic del mètode científic. És important fer notar que és un argument heurístic, que no dóna necessàriament respostes correctes. Sovint, diferents hipòtesis són igualment simples, i la Navalla d’Occam no expressa cap preferència en aquests casos.

Per exemple, després d’una tempesta us adoneu que un arbre ha caigut. Basat en la evidència d'”una tempesta”, i “un arbre caigut”, una hipòtesi racional podria ser “la tempesta ha tombat l’arbre”. Aquesta hipòtesi només necessita una suposició, és a dir, un fort vent ha tombat l’arbre, més aviat que un bòlid, o un elefant. La hipòtesi que “l’arbre ha estat tombat per alienígenes de 200 metres d’alçada”, implica moltes suposicions addicionals, com ara la vertadera existència d’alienígenes, llur capacitat i voluntat de fer viatges interestel·lars, llur capacitat de fer caure arbres amb o sense intenció, i la biologia que els permet vagarejar per la gravetat terrestre mesurant 200 metres d’alçada. En conseqüència, la primera hipòtesi és preferible.

La Navalla d’Occam no és equivalent a la idea que la perfecció és la simplicitat. Albert Einstein tenia això en ment quan escrigué el 1933 que “El suprem propòsit de tota teoria és fer irreductibles els elements bàsics tant com sia possible sense haver de abandonar la representació adequada d’una dada simple de l’experiència”, sovint parafrasejat com “Les teories haurien de ser tan simples com sia possible, però no més simples.” Hom ha simplificat en excés la Navalla d’Occam dient: “La més simple explicació és la millor” (o la “vertadera”).

Cal recordar que Guillem d’Occam potser es va inspirar en altres pensadors. Per exemple: el Llibre V de la Física d’Aristòtil postula que “la natura opera en el camí més curt possible.”

Font: http://ca.wikipedia.org/wiki/Navalla_d’Occam

Comentaris
Sense Comentaris »
Categories
1r Batx. CMC
Etiquetes
Importància de la ciència
Comentaris RSS Comentaris RSS
Retroenllaç Retroenllaç

« Previous Entries

Benvinguts al Raconet de les Ciències

Frases Cèl·lebres

Quina hora és?

Calendari

octubre 2025
dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
« març    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Agenda

El temps per demà

Previsió meteorològica

Categories

Etiquetes

Astronomia Científics CLIL genoma humà Glossari Importància de la ciència La revolució genètica

Cercadors

  • Google

blogroll

  • El bloc d'Eduard Punset
  • Laboratoris virtuals
  • Recursos TAC per al professorat
  • WordPress.org

Diccionaris, enciclopèdies i traductors

  • Diccionari de geologia IEC
  • Diccionari de les ciències ambientals IEC
  • Diccionaris bilingües
  • DIEC2
  • Viquipèdia
  • Wordreference

Eines per a tots i per a tot

  • converteix escrit en parlat
  • Converteix text en veu
  • Crea activitats
  • Crea comics online
  • Crea diagrames de flux
  • Crea el teu arbre genealògic
  • Crea el teu Avatar
  • Crea i comparteix documents
  • Crea mapes conceptuals
  • Crea Mots encreuats
  • Crea pel·lícules online
  • Crea videos a partir d'imatges
  • Descarrega videos Youtube
  • Edita fotos
  • Edita i barreja videos
  • Edita i retoca fotos
  • Edita presentacions
  • Edita videos
  • Embed videos al teu bloc o web
  • Emmagatzema fitxers
  • Enquestes i qüestionaris
  • Enquestes online
  • Escurçador d'adreces
  • Free images
  • Free online file converter
  • Free online puzzle maker
  • Free online storage space
  • Free website hosting
  • Genera Rúbriques
  • generador online
  • generador online
  • Graba i edita sons
  • Guarda, comparteix i descobreix
  • Learn english online
  • Llibres per descarregar
  • Mapes conceptuals
  • Mapes conceptuals exp
  • Núvols de paraules
  • Núvols de paraules originals
  • Online charts builder
  • Posters online
  • Presentacions
  • Presentacions amb diversos documents
  • Presentacions dinàmiques
  • Publica documents
  • Publica i explora
  • Superteachertools
  • video educatiu
  • Videos educatius
  • Wikis
  • Xarxa social

Pàgines interessants

  • Alexandria
  • CDEC
  • Ciènciatk
  • Competències bàsiques
  • Competències bàsiques
  • Comunitat Catalana de Webquests
  • CSIC
  • De mestr@ a mestr@
  • Diversitat biològica
  • edu3.cat
  • edu365.cat
  • educacontic
  • ESA. Agència Espacial Europea
  • FECYT
  • Genmagic
  • Institut d'Alcarràs
  • Interactive multimedia language course
  • Interactive simulations
  • Merlí
  • Ministerio de educación
  • NASA
  • Núria Alart
  • Online labs
  • Pàgina web de Pilar Prats
  • Premis Nobel
  • Programa el Medi ambient
  • Programa Espai Terra
  • Programa Quèquicom
  • Programa Tres14
  • Proyecto Biosfera
  • Quizzes and flashcards
  • Telescopi Kepler

Posa't a prova

  • Prepara't per les PAU Prepara't per les PAU

Diaris i Revistes

  • Actionbioscience.org
  • Avui
  • BBC Science & Nature
  • Ciencia@NASA
  • Ecosistemas
  • El Periódico de Catalunya
  • historianatural.net
  • La Vanguardia
  • National Geographic
  • Nature
  • Revista Eureka
  • Science
  • Science and Development Network
  • ScienceNews
  • Segre

Altres llocs d’interès

educ@conTIC

Radio i Música

Contador de visites

Website counter Map

D’on veniu?

Institucional

  • Educació i cult
  • Educació i cultur
  • Educació i cultura1
  • Educació i cultura2

Membre de:


Visit RedBioGeo

Visit Xarxa docent eduCAT 2.0

Bloc participant:

rss Comentaris RSS valid xhtml 1.1 design by jide powered by Wordpress get firefox