La Xarxa de Biblioteques Escolars de les Comarques de Lleida ha impulsat durant el curs 2013-14 un projecte comú de lectura a l’entorn del llibre “Alícia al país de les meravelles” en el que han participat molts centres educatius així com biblioteques, serveis educatius…
En el marc 2d’aquest projecte, Anna Fontelles, logopeda del CREDA-Lleida ha dissenyat una sèrie d’actuacions amb l’objectiu  de facilitar  la participació activa i el compromís de dos alumnes 2n de primària de l’escola Balàfia, un sord mitjà i l’altre amb trastorn de llenguatge i moltes dificultats de parla, en una activitat planificada per tots els alumnes de la seva aula.

L’ús de les Tecnologies per a l’Aprenentatge i el Coneixement (TAC) i especialment el de dispositius mòbils tenen un gran potencial per enriquir la planificació de situacions d’aprenentatge oferint oportunitats variades de creació a l’alumnat.
En aquest cas, els alumnes han treballat amb una tauleta digital preparant amb l’app Story Creator una adaptació del conte que incorpora múltiples formats (text, imatge, so) i que presentaran davant els seus companys.
Des del primer moment, els alumnes han afrontat amb gran implicació el repte de crear una narració digital de qualitat i al llarg del procés de creació han mantingut la motivació i s’han esforçat per millorar les seves produccions.
La part afectiva influeix positivament en què els aprenentatges siguin més significatius, els 4serveix de catarsi en parlar dels seus somnis, de com es senten en relació amb el grup…
Amb aquesta activitat desenvolupen  la funcionalitat del llenguatge, la forma (morfologia, sintaxi, parla) i el contingut (lèxic), a la vegada que es desenvolupen diferents llenguatges: escrit, gràfic, simbòlic, artístic,
Treballen el pensament amb els conceptes de:

  • Temps: ritme narratiu
  • Recerca: formular hipòtesi, buscar alternatives, anticipar conseqüències.Fer pauses i anar preguntant: com segueix?,  algú sap un conte que també surti…, com seria el conte si l’expliqués…, equivocar la història…
  • Conceptualització: classificar personatges, buscar imatges i relacionar-les, el que més m’ha agradat, el que menys, m’agradaria ser…, dir el mateix amb altres paraules (sinònims), contraris…
  • Raonament: quan, com, on, qui, perquè?
  • Argumentació i imaginació: Continuar el conte quan ja s’ha acabat, representar-lo, dibuixar-lo, a partir d’una paraula inventar un conte, a partir de diferents imatges…

Per a la planificació i anticipació del que caldrà fer durant el projecte  s’ha utilitzat Popplet, una Captura de pantalla 2014-04-05 a las 17.33.17app que els ha permès estructurar i organitzar les idees de forma gràfica. A mesura que anaven treballant inserien les imatges de la feina feta.  Així podien veure el que estava fet i/o faltava per fer.

Per acabar el projecte, els alumnes conjuntament amb l’Anna han elaborat una sèrie de tasques relacionades amb el conte amb Make it, una app de creació d’activitats que compta amb múltiples plantilles. Van pensar quines activitats podien fer els companys després d’explicar el conte, què els hi podien preguntar…  A la classe, amb el suport de la pissarra digital, van anar sortint nens i nenes de la classe a resoldre les propostes preparades. Podeu veure una mostra seguint aquest enllaç.

I per últim, no deixeu d’escoltar els participants en el projecte valorant la seva experiència.

Imatge de previsualització de YouTube

 

Apps utilitzades

story creator poppletmake it