Avui som ELS CONTACONTES: EL PEIX IRISAT

 

El dimecres 28 de març de 2012 l’alumnat de la UEC  que ha participat en el projecte LA LECTURA ENS APROPA, ha fet la sessió de contacontes que portaven dies preparant.

 

Els CONTACONTES de la UEC vam explicar el conte “El peix irisat” a l’alumnat d’educació infantil del CEIP Joan XXIII utilitzant la tècnica de les ombres xineses.

El contacontes el van fer tres vagades: una per a P3, una altra per a P4 i la darrera per a P5.

 

Les ombres de les acolorides imatges projetades van captar l’atenció de l’alumnat d’educació infantil.

 

En acabar es va establir un diàleg amb l’alumnat per tal de copsar les impressions sobre el conte i la seva posada en escena.

 

 

I , com a record de l’experiència, les nenes i els nens es van endur un titella que els havien preparat amb molta cura l’alumnat de la UEC.

 

 

Aquí podeu veure una de les representacions enregistrada per la Neus Cabau del CRP de les Garrigues:

El peix Irisat

Avui som ELS CONTACONTES: LA PRINCESA D’AINEDRAG

Un grup d’alumnes de 3r C d’ESO de l’INS Josep Vallverdú va representar el conte LA PRINCESA D’AINEDRAG en una primera sessió per a l’alumnat de cicle mitjà i en una segona per al de cicle superior de l’escola Joan XXIII de les Borges Blanques.

 

 

En acabar la representació els actors van tenir un canvi d’impressions amb l’alumnat que va poder preguntar i explicar la seva percepció de la història explicada sobre el valor de l’amistat.

En una de les representacions hi va ser present la inspectora d’Ensenyament, la Sra Carme de Andrés, qui va dialogar amb l’alumnat i els actors en acabar el conte, tot valorant molt positivament la feina feta pels actors i l’actitud atenta i respectuosa del públic.

 

Si voleu veure el vídeo de la posada en escena del Contacontes en la versió resumida feu click aquí

Si voleu veure el vídeo de la posada en escena del Contacontes en la versió sencera    feu click aquí

 

Avui som ELS CONTACONTES: PINXO

Un grup d’alumnes de 3r d’ESO de l’Institut Josep Valverdú van posar en escena el Conte PINXO per a l’alumnat de cicle inicial de l’escola Joan XXIII de les Borges Blanques.

L’alumnat va seguir amb mol d’interès l’explicació del conte per part dels CONTACONTES tot participant aixecant un titella de paper que representava els diferents animals que anaven apareixent en el decurs de la història narrada.

 

 

Cal valorar molt positivamnet tant la tasca dels contacontes com l’actitud positiva i participativa de l’alumnat que van manifestar que els havia agradat molt però que l’havien trobat “curt”.

 

Cliqueu aquí per a veure el vídeo del contacontes.

2a SESSIÓ AMB L’EUGÈNIA GONZÁLEZ del Celler D’Espectacles

El dimecres 21 de març es va dur a terme el segon assesorament per part de l’Eugènia González del Celler d’Espectacles. Es va fer un assaig general per veure com estava l’obra a una setmana vista de la seva posada en escena.

En un primer moment del matí va treballar amb l’alumnat de l’Ins Josep Vallverdú.

 

 

En un segon moment del matí va treballar amb l’alumnat de la UEC.

 

1ª SESSIÓ AMB L’EUGÈNIA GONZÁLEZ del Celler D’Espectacles

Dins l’activitat del contacontes que  preparen l’alumnat de 3r C d’ESO i de l’aula UEC, es va fer una sessió de treball amb l’Eugènia Gonzàlez del Celler d’Espectacles. La sesió va tenir lloc el dia 16 de Febrer de les 11:15 a les 13:05.

 

En ella, es van comentar aspectes relatius a la presència i postura corporal que cal adoptar quan som davant d’un grup i pretenem captar la seva atenció i comunicar.

També es va parlar de l’expressió vocal: entonació i emissió del so.

L’explicació va ser molt vivencial. A traves d’explicacions, exemples pràctics, activitats, i exercicis es va introduir a l’alumnat en el camp de la dramatització.

L’Eugènia explicava amb paraules i exemples tot fent notar què havia fet, si era adequat, com es podia fer i expressar d’altres maneres. Per expressar i cridar l’atenció, la postura corporal ha de ser activa, veure com varia el missatge segons l’entonació o actitud, com recolzar amb gestos. Els alumnes participaven aportant idees i propostes.

També van fer exercicis per preparar la veu, per despertar l’aparell fonador, per tal que l’articulació sigui clara i el volum adequat.

La sessió va ser força interactiva i molts alumnes van participar  i es van  implicar força activament en la sessió.

 

L’alumnat comenta la sessió:

La primera hora va ser difícil. L’Eugènia,  del Celler d’espectacles, ens preguntava constantment, nosaltres estàvem tallats i una mica aturats. La segona hora vàrem fer uns exercicis d’escalfament de la veu… a alguns ens varen semblar infantils i estranys i a d’altres els varen agradar…

A la propera classe parlant amb l’Eugènia, la profe de catellà, ens va dir que havíem de valorar aquesta oportunitat com una experiencia única, no gaires alumnes del centre tenien l’oportunitat de fer un contacontes per a l’alumnat del col·legi públic i ho havíem de gaudir com el que era, una experiència especial, i  que havíem de tenir clar que no erem actors i que probablement cap de nosaltres es dedicaria al teatre, per tant es tractava de gaudir, de passar-ho bé, sense perdre de vista que ens havíem d’esforçar i  fer-ho el millor posible, però sense pressió…

A les properes sessions d’assaig vàrem aplicar els consells de l’Eugènia González i va anar molt millor…

Ja hem fet la tria i comencem a treballar

Els contacontes de la UEC hem triat el  conte que treballarem: El peix irisat

 

La representació del conte la realitzarem mitjançant ombres xineses i a partir de titelles elaborades amb cartolina i cel•lofana de colors.
Per tant, el primer pas ha consistit en fer una recerca sobre aquest tipus de teatre i què és el que es necessita per portar-ho a la pràctica.
En segon lloc, els alumnes s’han distribuït les diverses tasques: titellaires, narradors, encarregats de la música i les llums, etc., de manera que tots participen i es responsabilitzen d’unes tasques concretes. Es tracta d’un treball cooperatiu ja que per a que el resultat final sigui satisfactori cal que tots es comprometin en la consecució d’una meta comú i on és necessària la implicació de tots.
Finalment, s’han elaborat les titelles i l’escenari. Cal agrair al Centre de Recursos Pedagògics de les Garrigues que ens hagi facilitat algun material necessari, com el projector de transparències.

 

 

 

 

Els contacontes de 3rC d’Eso hem triat els dos contes que treballarem:

 

contes triats

Els contes triats

 

 

ASSAIGS

Són moltes les hores de classe que hem aprofitat per assajar, de fet de les tres hores de classe de castellà que tenim cada setmana, tot el segon trimestre, una  l’hem dedicat a assajar el contacontes i al març, una vegada haurem acabat l’avaluació del 2n trimestre, i fins el dia del contacontes hi dedicarem totes les hores de classe de castellà.

En els primers assajos hem llegit, buscat l’entonació adecuada, hem ressaltat les paraules més importants, hem mirat d’acompanyar amb gests el text… i ens trobem amb el primer problema: això fa vergonya!

 

 

Podeu veure més informació dels contes a la pàgina del nostre blog: Els contes

 

Els contacontes a la recerca de contes

llibres
traginant llibres

Els contacontes de la UEC a la recerca de contes:

Vam anar a fer una visita a la Biblioteca Marqués Olivart amb els alumnes, on ens van ensenyar diversos contes que tractaven el tema de l’amistat.

 

Tot seguit, ens els vam emportar a la UEC i després de llegir-los i comentar-los amb els alumnes vam decidir triar “El peix Irisat” per les possibilitats que oferia, tant a nivell de contingut com a l’hora de realitzar el contacontes. A més, tenint en compte que els destinataris són alumnat de cicle infantil, vam creure que aquest conte era molt apropiat.

 

 

Els contacontes de 3r C d’ESO a la recerca de contes:

A triar els dos contes els quals aniríem a explicar els nens i nenes del col·legi Joan XXIII hi vàrem dedicar moltes hores de classe.

-A l’aula de l’institut i durant algunes sessions vàrem llegir fragments de El petit Princep de Saint Exupéry. A L’Eugènia, la profe li agradava molt, deia que era el llibre per excelencia que parla de l’amistat, però a nosaltres nom ens acabava de fer el pes.

-L’Eugènia ens va portar una tria de llibres de la biblioteca del centre però només aptes per a cicle mitjà i superior, doncs a la Biblioteca del centre no hi ha llibres infantils. Eren bastants llargs i calia fer-ne una adaptació.

biblioteca ins JV
Biblioteca Raül Torrent de l’Ins Josep Vallverdú

 

-També la coordinadora LIC, la Rosa li va enviar per correu electrònic a l’Eugènia un munt de contes ambientats a la Índia (a petició del professorat de l’escola, el conte havia de parlar de l’amistat i més endavant van afegir la petició que estés ambientat a l’Índia).

A classe amb el canó vàrem llegir els que parlaven d’amistat i n’hi va haver un que ens va agradar especialment, explicava la història d’un condemnat a mort que uns dies abans de ser executat demana permís per anar a acomiadar-se de la seva mare, el rei li dóna permís però  fa que deixi com a candidat a ser executat en el seu lloc, si no torna, un altre pres, amic seu. El dia de l’execució tot segueix el ritme normal per preparar-la i l’amic està molt tranquil. Tothom li diu que és un inconscient i que morirà per un amic que el trairà, però ell continua tranquil. Poc abans de l’execució l’amic arriba.

 

-Una hora de classe vàrem anar a la Biblioteca Municipal on vàrem triar i remenar, hi havia tota una sala dedicada als contes, sort que estaven classificats per edats, en vàrem agafar uns quants de cada categoría en préstec, els que ens van agradar més, i després un altre dia a l’aula amb tranquil·litat cadascú va explicar breument de què anava cada conte triat.

Finalment, vàrem fer la votació i els llibres triats, tots dos de la Biblioteca Marquès d’Olivart, són:

 

PINXO per al cicle inicial.

LA PRINCESA D’AINEDRAG per al cicle mitjà i superior.