PROGRAMA DE LA TROBADA.
Roberto |Consulteu el programa, -activitats i horaris- en la barra superior.
Hola, amants de la didàctica de la ciència.
Roberto |Benvinguts al BLOC de la III Trobada de ciències 2010. Aquí intentarem recollir les experiències, les inquietuds, els dubtes, i les aportacions de tots aquells que tinguin alguna cosa a dir o alguna cosa a aprendre. Durant les properes setmanes us anirem informant de tot: les dates, les inscripcions, el lloc, com podeu presentar les vostres experiències, qui col·laborarà, de què seran els tallers presentats, … Contacteu amb nosaltres de quan en quan, i entre tots buscarem l’èxit de la Trobada, com en les dos anteriors, que podeu veure en els enllaços de la columna de la dreta. Gràcies i endavant !
- ciència + sensacions = cienciaciona’t
ESCOLA TÈCNICA SUPERIOR D’ENGINYERIA
Sala de Graus
Av. dels Països Catalans, 26
CAMPUS SESCELADES
43007 TARRAGONA
Divendres, 4 de juny de 2010
Conferència inaugural.
Roberto |La construcció del coneixement científic dels 3 als 12 anys: què en sabem?
Per JORDI MARTÍ. Professor de didàctica de les ciències a la Universitat de VIC.
Els darrers vint anys, la recerca en els camps de la psicologia del desenvolupament cognitiu i de la didàctica de les ciències han fet aportacions molt significatives en relació als processos de construcció de coneixement científic dels nens i nenes d’educació infantil i primària. Malauradament moltes d’aquestes aportacions encara es tenen massa poc en compte alhora de dissenyar materials curriculars i planificar la intervenció a l’aula.
IDEES bàsiques de la conferència: construccio-del-coneixement_jordi-marti_juny2010
Petita bibliografia: bibliografia
TALLER: “Juguem, pensem i ens expliquem a l’entorn de la llum”
Roberto |Taller A1
Contingut: adreçat a Educació Infatil.
Formadora: Teresa Feu. Mestra d’EI i Psicopedagoga. Col·laboradora de la Facultat d’Eduació de la Universitat de Vic i del CEIP La Monjoia, del que ha estat directora al llarg de 8 anys. Assessora a diversos centres en l’àmbit de Ciències a Educació Infantil.
TALLER: Epaminondes, o perquè no podem rentar un entrepà a la font ?
Roberto |Taller A2.
CONTINGUT: En el taller utilitzarem el conte com a punt de partida per experimentar els canvis que podem provocar en diferents materials. Perquè no podem rentar un entrepà a la font, i en canvi podem rentar la roba ? Un material es comporta de la mateixa manera si fem amb ell accions diferents ?
FORMADORES: Núria Garcia i Aïda Basora, coordinadores de l’equip de professorat formador de ciències d’infantil i primària de l’ICE de la URV.
Adreçat a Ed. Infantil i Cicle Inicial.
TALLER: Treballem amb la llum.
Roberto |Taller B1.
Contingut: Treball experimental sobre la propagació de la llum, reflexió, refacció, descomposició i disc de Newton. Enganyem la vista amb les il·lucions òptiques i els colors.
És un taller totalment pràctic. Començarem amb una breu introducció sobre la naturalexa de la llum. Després, amb un mínim de materials específics i alguns materials casolans farem experiències pràctiques per treballar aspectes de la llum: la propagació, la reflexió, la refracció, les lents convergents, les lents divergents, la descomposició de la llum blanca i el disc de Newton. També farem petites experiències curioses per enganyar el nostre cervell i acaberem veient unes quantes il·lusions òptiques. Està enfocat per què els/les mestres tinguin pràctica suficient per dur a terme, sense dificultat, aquests senzills experiments a l’aula.
Formador: Josep Blanch Solsona; mestre de l’Escola Jacint Verdaguer de Tàrrega i enamorat de la ciència.
Adreçat a alumnes de cicle mitjà i superior.
TALLER: S’aprèn més amb els llibres de text?
Roberto |Taller B2.
FORMADORA: A càrrec de Montse Pedreira mestra d’educació infantil, psicòloga, directora dels estudis de Grau en Educació Infantil de la Fundació Universitària del Bages.
CONTINGUT: S’aprèn més amb els llibres de text? Adreçat a cicle mitjà i superior.
Presentació de pòsters o murals. EXPERIÈNCIES D’ESCOLA.
Roberto |Una de les formes d’intercanvi que proposem a la Trobada és la presentació de pòsters o murals que expliquin alguna experiència o activitat interessant. Com que necessitem saber quants es presentaran per habilitar espais i expositors, us adjuntem el model de fitxa i les orientacions per elaborar el pòster.
MODEL DE FITXA DELS MURALSORIENTACIONS PER ELABORAR EL MURAL
RECORDEU: La fitxa s’enviarà per correu abans del final d’abril. El mural es portarà el mateix dia de la trobada o alguns abans.
EXPERIÈNCIA: El cicle de la vida.
Roberto |EXPERIÈNCIA: Anem a l’hort !
Roberto |EXPERIÈNCIA: Fem salut !
Roberto |EXPERIÈNCIA: On és l’aire ?
Roberto |EXPERIÈNCIA: El cos humà per dins.
Roberto |EXPERIÈNCIA: El peix, un ésser viu.
Roberto | ESCOLA: Sant Anna de Castellvell del Camp.
FITXA DEL MURAL: santaanna
FOTOGRAFIA DEL MURAL: poster-peix-escola-santa-anna