INSTITUT ESCOLA LA TORDERA

Per a cada projecte escollim els grups de manera diferent. En aquest cas treballarem en grups de quatre alumnes.

Per presentar The Amacing Race hem comptat amb “l’ajuda” de Berni Ecleston, una de les autoritats més representatives de la Fórmula 1, que “ens ha explicat” què volem com a producte final.

Una vegada feta la presentació, hem repartit als petits enginyers un dossier amb tot el que hauran d’aconseguir. Tots plegats hem llegit els objectius del projecte punt per punt per si hi havia qualsevol dubte i per últim cada alumne s’ha assegut amb els companys del seu grup per formar la seva “escuderia”. A cada escuderia se li ha repartit un kit de partida, sense cap instrucció de muntatge.

Una vegada se’ls ha repartit el material i un ordinador per investigar, els alumnes han començat a treballar pel seu compte.

El projecte tindrà una duració de dues setmanes amb una dedicació de dues hores consecutives quatre dies a la setmana.

INSTITUT ESCOLA LA TORDERA

Hola a tot@s!!

Som l’Institut Escola la Tordera, un centre mancomunat pels municipis de Santa Maria de Palautordera i Sant Celoni i aquest és el primer curs que participem a la formació de Xarxa de Competències Bàsiques.

Des d’infantil fins a l’ESO, el treball per centres d’interès i per projectes s’ha anat convertint, en els darrers anys en un eix vertebrador del nostre centre.

Concretament a secundària, durant els darrers tres cursos s’han dut a terme projectes utilitzant diversos formats que curs rere curs s’han intentat millorar. Aquest curs s’han repensat els projectes presentant-los dins de 3 àmbits (científic-tecnològic-matemàtic, lingüístic i social-artístic).

El projecte que presentarem i desenvoluparem en aquest blog correspon al que estan realitzant durant aquestes setmanes els alumnes de 2n de l’ESO, dins de l’àmbit científic-tecnològic-matemàtic, i que porta per títol “The amazing race”. El repte: construir un vehicle i competir a “The amazing race”!

 

Institut Escola La Tordera

                                             THE AMACING RACE

Aquest projecte es troba emmarcat dins l’àmbit cientificotecnològic i inclou elements curriculars de les àrees de matemàtiques, física i tecnologia: a partir de la construcció d’un cotxe solar s’uneixen les diferents matèries i conceptes.

L’objectiu d’aquest projecte (la creació d’un cotxe solar) serveix per introduir el concepte de les energies renovables, on l’alumnat aprèn també el funcionament d’una placa solar, la seva autonomia, quina inclinació ha de tenir per obtenir el màxim rendiment del cotxe…

A banda del cotxe, l’alumnat també haurà d’estudiar tres circuits reals de Fórmula 1, per a poder  dissenyar el seu propi circuit, fet que els ajudarà a entendre el concepte d’escales, ja que el disseny l’hauran de dibuixar en un full A4. Un cop realitzat el disseny del circuit, n’hauran de calcular l’àrea total, activitat amb la qual hauran d’identificar figures geomètriques per poder realitzar els càlculs necessaris.

Per últim, es faran curses entre els diferents vehicles elaborats. Els alumnes hauran de calcular velocitats i distàncies, activitat amb la qual aprendran a relacionar magnituds físiques.

Observadors del mar

  1. Com s’organitza?

L’activitat Observadors de la platja està pensada per treballar en 3 fases:

  • Treball previ a l’aula per posar en context a l’alumnat.
  • Sortida a la platja per recollir les dades que seran d’ús per a la recerca científica. També es poden fer sortides puntuals.
  • Treball posterior a l’aula per contrastar resultats i extreure conclusions.

 Totes les activitats estan recollides al classroom

És important assegurar la recollida de dades de microplàstics i seguir estrictament la metodologia proposada perquè les dades tinguin la validesa científica que es requereix.

2. Com es treballa?

Grups: treball en equips heterogenis de 4 membres (es barrejen els 4 grups de 2n d’ESO, els distribuiran l’Equip docent).

Rols dins dels grups: coordinador o coordinadora i experts (els alumnes de cada grup decideixen les diferents funcions). El Coordinador o  la coordinadora és la responsable de publicar al classroom les tasques realitzades i omplir el diari de seguiment.

L’Organització del centre: es manté l’horari del professorat i les mateixes aules dels alumnes. Aules específiques: Laboratori. Amb la professora i l’horari corresponent a la matèria de Física i química).

3. Recursos

Laboratori Platja Projecte final (poster)

Safates grans

Paper secant

Tamís de 5mm o un regle

Pinzells mitjans

Balança de precisió 0,1g

Pots per guardar les mostres

Sedassos de diferents llums de malla

Cinta mètrica

Espàtules o pales per recollir la sorra.

Marques pels quadrants

Bosses de plàstic de tancament zip o de fruita

Retoladors indelebles

Càmera de fotos o smartphone

Rotllo paper blanc

Retoladors gruixuts de colors

Paper pinotxo colors (més de blau)

Paper celofan colors (més de blau)

Cartolines de colors

Cola blanca

Celo

Tisores

Observadors del mar

Per fer la programació del projecte definim els objectius d’aprenentatge, els criteris d’avaluació, els àmbits i les dimensions que treballarem.

Objectius d’aprenentatge

  • Valorar l’impacte del turisme de platja per aprendre consciència mediambiental i plantejar possibles solucions.
  • Esbrinar com es realitza la recollida selectiva per a analitzar els residus que s’hi troben.
  • Conèixer quin és el grau de sensibilització envers a la recollida selectiva de residus.
  • Conèixer materials alternatius al plàstic per tal de minimitzar l’impacte que aquest té en el medi ambient.
  • Aprofundir en el moviment plasticarià per tal de conèixer els seus hàbits de consum i poder-los posar en pràctica.
  • Reflexionar sobre l’origen dels plàstics presents a la sorra.
  • Treballar amb rigorositat per obtenir dades utilitzables a nivell científic.
  • Conèixer el protocol establert per realitzar un mostreig.
  • Ser competent en l’ús d’estratègies d’interacció: adequar-se a la situació i a la intencionalitat comunicatives.

Criteris d’avaluació

  • Analitzar les relacions entre el territori i l’activitat humana i prendre consciència de la sostenibilitat.
  • Reflexionar sobre la sostenibilitat de l’activitat humana en el medi i extreure’n conclusions.
  • Cercar informació, avaluar-la críticament i prendre decisions justificades sobre alguns casos dels efectes de l’activitat humana en el medi: contaminació, desertificació, afebliment de la capa d’ozó i producció i gestió dels residus
  • Reconèixer, interpretar i avaluar progressivament la claredat expositiva, l’adequació, coherència i cohesió del contingut de les produccions orals pròpies i alienes, així com els aspectes prosòdics i els elements no verbals (gestos, moviments, mirada…).


Àmbits i Dimensions

  • CS 5.  Explicar les interrelacions entre els elements de l’espai geogràfic, per gestionar les activitats humanes en el territori amb criteris de sostenibilitat.
  • CS11. Formar-se un criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític..
  • CCT 11. Adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana.
  • CAL 9 Emprar estratègies d’interacció oral d’acord amb la situació comunicativa per iniciar, mantenir i acabar el discurs.
  • CPiS 4. Participar a l’aula, al centre i a l’entorn de manera reflexiva i responsable.
  • CD 5.  Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals
  • CD 8. Realitzar activitats en grup utilitzant eines i entorns virtuals de treball col·laboratiu

 

Observadors del mar

Hola companys, som l’institut d’ensenyança secundària El Sui, situats a la població de Cardedeu. Formem un grup de 13 professores i professors que estem planificant un projecte per a 2n de l’ESO. L’implementació del projecte es durà a terme durant aquest curs i per tant podrem també realitzar el procés d’avaluació del mateix.

Els alumnes provenen d’escoles de primària del poble on els treballs col.laboratius s’han treballat en diferents graus d’apronfundiment. En primer d’ESO han realitzat un treball per projectes, Pandora, on van començar a treballar col.laborativament. En general els alumnes tenen poca experiència en treball per projectes.

Les nostres expectatives per aquest nou projecte consisteix en l’aprofundiment de tècniques de treball col.laboratiu mitjançant l’elaboració d’un projecte cientificotecnològic sobre contaminació per residus (plàstics) del medi marí. Aprofitarem el treball de l’Institut de Ciències del Mar i del CSIC per col.laborar en la recollida de dades del projecte Observadors del Mar. Intentarem aconseguir el repte de treballar la dimensió sobre Medi Ambient i la competència personal i social 4, sobre el compromís dels alumnes amb el seu entorn.

El projecte s’impulsa des de dos perspectives, l’equip que forma part de la XCB i l’equip docent de segon de l’ESO. El projecte s’elaborarà en horari habitual dels alumnes i per tant tot el professorat de l’equip de 2n d’ESO hi participarà.

Metodologia

Metodologia: treball en equips heterogenis i paritaris (es barreja les 2 classes, els distribuiran les tutores) de 6 alumnes (2 per cada àmbit; cientificotecnològic, sociolingüístic i d’expressió, els alumnes trien a quin àmbit volen ubicar-se).

Hi ha grups d’experts: surten 2 alumnes de cada àmbit i es reuniran per desenvolupar les preguntes de cada àmbit.

Rols dins dels grups: secretari, dinamitzador, supervisor, vigilant del soroll, encarregat del material i fotògraf (els alumnes de cada grup decideixen les diferents funcions).

Funcions de cada rol (el professorat supervisa i aprova el pla de l’equip):

  • Secretari: El responsable de recollir el què es fa a cada hora i cada dia en un diari.
  • Dinamitzador: Anima i motiva els companys i reparteix les tasques de cada membre del grup. Sempre diu les coses positives que fan els companys (reforç positiu).
  • Supervisor: valora la feina feta durant el dia i planifica la feina dia a dia.
  • Vigilant del soroll: Moderador del volum del so.
  • Encarregat del material: Detalla quin és el material que ha de portar cada membre del grup.
  • Fotògraf i reporter: S’encarrega de fer les fotos dels diferents moments i activitats durant el projecte per fer-ne el seu registre al blog i la web del centre.

L’Organització del centre: es manté l’horari del professorat i les mateixes aules dels alumnes.

    • Aules: Aula 1, Aula 2 i un tercer espai adicional (pati o parc de davant de l’institut).
    • Aules específiques: Aula de Tecno amb dos professors/es (només per l’elaboració de la capsa, fitxes, dau).

Recursos:

 

 

    • Previsió de recursos: Fer la compra del material per fer les capses. Paper per folrar les taules de les aules.
    • Recursos de centre: Eines del taller.
    • Previsió de temps: la Maria s’endurà als alumnes al riu la setmana anterior 16 i 17 de  maig en hora d’EF per fer un joc de pistes 2h (orientació i trobar pistes en relació amb ciències naturals). Observació : caldrà un professor de reforç a l’activitat del riu.

                                                                                                   Aida Marin