INSTITUT VILAMAJOR. Producte final. Projecte GEP: “El sistema financer en JOC” en llengua anglesa.

Aquest projecte d’aproximació al sistema financer comença a tercer de l’ESO dins de l’optativa d’emprenedoria, però és a quart de l’ESO en l’optativa d’Economia quan realment arribem a fer un anàlisi més acurat dels diferents elements que el composen:

Els bancs, els serveis i productes bancaris, l’estalvi, les inversions, les assegurances, the money, …

Els alumnes un cop acabat el bloc destinat a l’estudi del sistema financer, han de ser capaços de generar les fitxes d’un Memory per poder jugar amb els companys.

Les fitxes que s’han d’aparellar, han de ser frases curtes i coherents i una de les fitxes ha de contenir un verb i l’altre un adjectiu o una acció, aquestes frases es redacten íntegrament en anglès, ja que dins d’aquest bloc, la part que fem amb metodologia AICLE és l’apartat dels diners, The Money.

Els alumnes realment fan amb aquesta matèria una primera aproximació al sistema financer que fins ara estava fora de la seva realitat propera.

Aquesta aproximació al sistema financer comença a tercer quan els alumnes han d’investigar com pagar als comerços del poble i on poder treure diners, també han de cercar productes financers en una institució comarcal o provincial.

Els alumnes prenen consciència dels diferents tipus de pagaments i de la multitud d’entitats financeres que no coneixen.

A quart de l’ESO la immersió en la realitat és encara més potent ja que necessiten començar a entendre com el sistema financer forma part de les unitats familiars i de les entitats públiques.

Sense obtenir cap dada familiar (per preservar la intimitat) ens aproximem als pressupostos familiars, les necessitats, les preferències, les despeses, l’estalvi, les inversions,els deutes, els mitjans de pagament, entre altres conceptes que fins ara estaven fora del seu abast. El feedback dels alumnes és molt significatiu ja que alguns veuen com se’ls obre la porta a poder mantenir una conversa en l’escenari adults amb coneixement i criteri, la qual cosa els genera molta satisfacció.

També s’inicia una activitat sobre pressupostos generals d’alguna entitat pública (estatal, autonòmica o local) on poden observar que existeixen partides financeres significatives. Als alumnes els sorprèn molt veure que les entitats públiques també recorren a l’endeutament ja sigui amb l’emissió d’emprèstits o utilitzant fons del sistema financer. Aquesta activitat té continuïtat en el següent bloc de macroeconomia en l’apartat dels comptes de l’Estat.

Els ha sorprès veure l’estructura d’uns pressupostos generals, les partides i els imports i hem estat comparant diferent ens locals de la comarca.

Tot plegat ha sigut una experiència enriquidora i gratificant per a tots els participants fent ús de la llengua anglesa.

Mayte González

INSTITUT VILAMAJOR. Producte final. Projecte GEP: “Fira científica” en llengua anglesa.

El passat 28 de maig els alumnes de 3r d’ESO, dins la matèria de Física i Química, van preparar la fira científica en el marc del Dia de la Ciència per als alumnes de 1r d’ESO fent ús de la llengua anglesa en el marc del Projecte GEP del centre.

Aquest projecte es duu a terme al llarg de 3 setmanes i consisteix en l’elecció d’un experiment, elaboració del guió pertinent per dur-lo a terme, dissenyar el cartell explicatiu en llengua anglesa i exposar-lo en una paradeta de la fira científica perquè els alumnes de 1r d’ESO puguin avaluar-lo.

Cada paradeta de la fira contenia el cartell científic en anglès, on s’indicava el nom de l’experiment i el material, finalment l’explicació científica del fenomen observat.

Els joves científics van realitzar una demostració en directe de l’experiment, acompanyada d’una explicació del fenomen perquè els alumnes de 1r d’ESO poguessin entendre i explicar utilitzant les seves pròpies paraules el que estaven observant.

Va ser una jornada on tots van poder gaudir d’una manera molt propera de la ciència, aprenent el funcionament d’alguns fenòmens espectaculars fent ús de la llengua anglesa i compartint una estona amb els companys i companyes d’altres cursos.

Laura Vicente i Noèlia Teruel.

Planifiquem com documentar el PCT

Projecte Cooperatiu Transnivell (PCT) des de 2013 al Pla Marcell… A grans trets

El Projecte Cooperatiu Transnivell (PCT) és un projecte que treballa en els interessos i l’adquisició d’autonomia del nostre alumnat en la pressa de decisions. L’organització del PCT s’inicia al desembre quan els alumnes comencen a treballar en els seus projectes, en principi, només idees (viatges, cuina, esports, parkour, ciclisme, teatre, accions poètiques….). A finals de febrer i/o principis de març, els projectes es materialitzen i dediquem tota una setmana a portar-los a bon port. L’horari lectiu per matèries no es realitza durant la setmana de PCT. Hi dediquem tota la setmana a assolir els objectius que l’alumnat s’ha marcat en el seu projecte.

En voleu saber més del PCT?

Una visió clara i concisa del projecte la donen els nostres alumnes en el següent vídeo que no us podeu perdre per fer-vos una idea ben clara de quin és el nostre projecte:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=-X2kg7y3w3M[/youtube]

Com s’agrupen els alumnes?

Les idees dels nostres alumnes són ben variades i diferents, raó per la qual, s’agrupen per interessos i no per nivells educatius (Transnivell). Només han de buscar altres alumnes que vulguin treballar amb ells en aquests projectes.Els projectes solen tenir entre 15 i 20 alumnes aproximadament, sovint de diferents cursos de l’ESO, fet que enriqueix l’aprenentatge i ajuda a l’assoliment de diverses competències.

 

… i tot comença…

Així que al desembre, al pati de l’institut es fa una “fira” on els alumnes que han tingut la idea de fer un projecte, exposen a la resta de companys/es d’institut què volem fer, quin és el projecte que volen realitzar i com tenen pensat fer-lo. Busquen més alumnes per afegir-se a la seva idea a fi que es dugui a terme la setmana del PCT (finals de febrer aproximadament). Molts ho aconseguiran ja que tots els alumnes del Pla Marcell han de participar en un PCT. El professorat de l’institut s’implica activament també en un dels projectes ideats per l’alumnat amb l’objectiu d’orientar-los i organitzar-los perquè puguin assolir les fites que s’han marcat.

Projectes PCT 2019 exposats

Els nostres objectius per aquest curs

Per aquest curs a la Xarxa de Competències Bàsiques, ens hem proposat tres objectius: un relacionat amb la tasca de l’alumnat i un altre amb l’avaluació que en fa el professorat del PCT, i un tercer relacionat amb la difusió del projectes a les xarxes socials.

  1. L’objectiu que ens hem proposat aquest curs va ser que els alumnes arribin a documentar totes les fases del projecte (evidències): recollir documents, fotografies, vídeos, produccions digitals, relats de les activitats … Tot allò que generin els projectes amb la finalitat de publicar-ho al web del centre i fer visible la feina duta a terme per l’alumnat durant aquest projecte (PCT).
  2. L’objectiu pel que fa a l’avaluació per part del professorat és consolidar l’avaluació per competències tot redactant els 3 nivells d’assoliment dels aprenentatges. Hem decidit fer la valoració (incidir de manera especial) de la redacció dels indicadors de la part digital de cada projecte presentat enguany, és a dir, el web que documenta cadascun d’ells.
  3. La difusió dels diferents projectes a les xarxes socials com Twitter o Instagram per part del professorat i l’alumnat és un altre dels objectius que l’equip impulsor s’ha marcat per aquest curs.

Com recollirem les evidències?

Els alumnes de cada projecte PCT tindran un lloc web (sites) que hauran d’anar elaborant durant tot el procés.

El següent enllaç mostra el lloc web model (sites) que els alumnes hauran de duplicar per documentar (evidències) el seu projecte.

https://sites.google.com/plamarcell.net/plantillapreprojectepct1819/inici

Les competències a avaluar

El PCT ja és un projecte competencial on es treballen moltes de les aptituds i habilitats del nostre alumnat. Hem escollit per aquest curs de la Xarxa de Competències Bàsiques modificar una de les activitats finals que es demanen els alumnes: la documentació del PCT. Així doncs l’activitat que ens proposem canviar per a millorar-la  serà el lloc web ,i per tant, s’avaluaran algunes de les competències de l’Àmbit Digital:

  •  Competència 2. Utilitzar les aplicacions d’edició de textos, presentacions multimèdia i tractament de dades numèriques per a la producció de documents digitals
  • Competència 7. Participar en entorns de comunicació interpersonal i publicacions virtuals per compartir informació
  • Competència 8. Realitzar activitats en grup tot utilitzant eines i entorns virtuals de treball col·laboratiu.
  • Competència 11. Actuar de forma crítica i responsable en l’ús de les TIC, tot considerant aspectes ètics, legals, de seguretat, de sostenibilitat i d’identitat digital.

A cadascun dels projectes, les competències digitals avaluades dependran de la documentació realitzada per part dels alumnes. El tipus de documentació del projecte depèn en gran part del tipus de material generat. No tots els projectes es documenten de la mateixa manera.

 

Fem difusió del PCT (Metodologia)

Volem millorar la documentació dels projectes PCT i donar a conèixer les activitats que es fan a cada projecte PCT.

Cada projecte té un lloc web propi (sites) on s’han d’especificar programació, materials, pressupostos i tot aquell material documental que es pugui generar durant la duració del projecte  (fotos, vídeos, audios, documents…).

Per obtenir un bon resultat de la documentació generada durant la setmana del projecte PCT s’hauran de realitzar les següents accions :

  • Dissenyar d’una rúbrica  per part dels alumnes abans d’iniciar el projecte on s’especificaran els elements i els criteris d’avaluació que ha de tenir el seu lloc web per a documentar el projecte PCT.

  • Dissenyar d’una rúbrica per part dels professorat del PCT determinant les competències digitals.
    • El professorat elabora els tres nivells d’assoliment de les competències valorades en el projecte.
    • Els alumnes coordinadors reparteixen les diferents tasques que han de documentar al web (sites).
  • Fer el seguiment de les tasques i elaboració del sites que documenta el projecte PCT per part de l’alumnat coordinador i del professorat encarregat de cadascun dels PCT.
  • Publicar els webs creats, twits… generats durant el projecte PCT a la web del centre per fer una àmplia difusió dels treballs realitzats:

    http://www.plamarcell.cat/pct/

    https://twitter.com/hashtag/pct2019plamarcell

COMENCEM A TREBALLAR…

El projecte triat és “LA REPRODUCCIÓ HUMANA”. Aquest projecte l’han viscut els alumnes i les alumnes de 5è.
El projecte es va plantejar per dur-lo a terme durant el segon trimestre. Es va planificar per ser executat en sis sessions d’una hora i mitja cadascuna.
El tema es va plantejar amb la formulació de les preguntes: Què sabem?, Què volem saber? I Què hem après?
Propostes de millora:
Hem analitzat aquest apartat i hem arribat a la conclusió que no cal decidir el què volem saber en la mateixa sessió. També creiem enriquidor el fet que la família, companys… puguin col•laborar en la elaboració del Què volem saber?, així les preguntes serien més assolibles per a ells. Per últim, considerem que un títol més engrescador podria

Institut Escola La Tordera

THE AMACING RACE

Avui és dia de presentació dels projectes!

Els alumnes han explicat al tribunal com han treballat tots aquests dies i quines són les principals carecterístiques dels cotxes que han elaborat. A més dels cotxes (i per iniciativa pròpia!),  també han creat uns garatges xulíssims!

I com no, per acabar de valorar el projecte, hem sortit al pati per comprovar que tots els cotxes funcionaven correctament

 

 

 

 

 

 

Institut Escola La Tordera

THE AMACING RACE

La primera investigació que han hagut de fer els alumnes, ha estat esbrinar com fer el muntatge del motor. Cada grup tenia un kit amb una ampolla, una placa solar, cable, una gometa, una corriola i un motor, però no tenien cap informació de com ho havien d’utilitzar.

La segona investigació important ha estat esbrinar com és un circuit de veritat per poder crear el seu propi circuit.

Una vegada recopilada tota la informació, els grups s’han dedicat a fer el seu propi esbós del cotxe que volien construir, i el seu circuit. Cadascú ha creat un disseny de forma individual i després, com a grup, han escollit el millor. Alguns grups, han agafat la millor part de cada esbós, de manera que han acabat creant un cotxe totalment diferent a les previsions inicials.

Estudi tres circuits

Creació del seu propi circuit

Una vegada finalitzada la etapa d’investigació s’han dedicat a la construcció del seu Fórmula 1.

Institut Escola la Tordera

 

THE AMACING RACE

El primer dia de projecte es reparteix una rúbrica a cada alumne i es comenta en veu alta, per tal que tothom entengui i conegui com es valorarà cada activitat. D’aquesta manera, l’alumnat podrà saber en tot moment si es troba dins els paràmetres requerits.

Dins del projecte hi ha activitats individuals i activitats de grup. Per exemple, cada membre del grup ha de fer el seu propi disseny de cotxe. Després, com a grup, hauran d’escollir el que més els agradi i l’hauran de portar a la pràctica. El disseny es valora individualment; la construcció del cotxe, en grup.

Una vegada acabat el projecte i obtinguda una valoració, cada professor donarà al projecte el pes que consideri més oportú per a la seva assignatura.

INSTITUT VILAMAJOR. Metodologia. Projecte GEP: “Vine i Explica’ns” en llengua anglesa.

Per tal de fomentar l’ús de l’anglès al centre, més enllà de les classes reglades, es va proposar a les famílies la seva participació. La idea era fer xerrades sobre temes diversos comptant amb la col·laboració dels membres de la comunitat educativa, ja que estem en un entorn social i cultural molt ric i amb famílies molt implicades amb el centre.

En la reunió d’inici de curs, els tutors van donar una fitxa als pares i mares per omplir si volien participar en el projecte. Se’ls proposava venir a explicar la seva experiència personal en 3 àmbits possibles: experiències acadèmiques/professionals, vitals i lingüístiques.

A partir de les fitxes es va fer un buidat de les propostes, vàrem decidir començar el projecte només en dos cursos. Per una banda, a 2n d’ESO perquè hi ha un nombre important de familiars que es van oferir i, per altra banda, a 4t d’ESO per poder treballar l’orientació (els itineraris formatius i professionals).

Excepte la taula rodona d’orientació de 4t d’ESO, que es va portar a terme amb 5 persones, la resta de xerrades es va fer en anglès en el grup classe.

A continuació resumim com es van desenvolupar les diverses sessions.

Xerrades a 2n d’ESO

2n A i 2n E. La mare del Nicolas va venir a explicar la seva experiència que des de jove va anar a estudiar i, després, treballar en diferents països. L’experiència de viure en diversos llocs i les seves anècdotes.

2n B. La mare del Lucas va explicar que havia treballat a Anglaterra i actualment encara utilitza l’anglès a la feina ja que treballa en una empresa catalana que ven paracaigudes a diversos països. Fins i tot va portar un paracaigudes perquè els alumnes el poguessin veure.

2n C i 2n D. La tieta de la Ruth ens va explicar que havia viscut a Anglaterra. Va anar-hi a estudiar i s’hi va quedar a treballar. La seva feina era (i continua essent) amb persones que han perdut alguna extremitat i porten una pròtesis. A més va portar algunes de les pròtesis i sensibilitzar sobre aquesta problemàtica.

Els alumnes han valorat molt positivament les xerrades. Tots han entès el missatge bàsic en anglès. També cal dir, que si calia, el professor els ajudava a comprendre algunes paraules. Entre les idees per millorar el projecte el curs vinent els alumnes van proposar que l’activitat es fes en grups reduïts.

Xerrades a 4t d’ESO

A 4t d’ESO van venir dues mares que han viscut i treballat en països anglòfons i encara ara utilitzen l’anglès en la seva feina. Ambdues han explicat en anglès la seva feina i la seva experiència de treballar en un altre país.

Donat que a 4t d’ESO s’aprofundeix molt en l’orientació acadèmica i professional, també hem valorat que els joves puguin escoltar experiències laborals internacionals.

4t A, B i C. La mare de la Mar que treballa en projectes d’investigació aeroespacial, va explicar el projecte de construcció d’una nau espacial i el treball d’equip amb científics de diversos països del món.

4t D. La mare de l’Eudald que treballava com a correctora i traductora, va explicar algunes de les novel·les que ha traduït i van poder experimentar les dificultats de traduir un fragment real d’una novel·la.

Des del punt de vista dels alumnes va ser una experiència positiva. La majoria van ser capaços de seguir les explicacions en anglès sense problemes i, pocs, van necessitar ajut per comprendre. Alguns van ser capaços de fer les preguntes en anglès.

Els professors implicats en el projecte considerem que han sigut sessions molt interessants ja que han situat l’anglès en un context pràctic. És una manera de treballar la comprensió oral amb persones que no són habituals a l’institut, i a més té gràcia que siguin familiars dels alumnes.

Va ser una experiència per poder comprovar que l’expressió oral no cal que sigui perfecta per poder fer-se entendre, però és la clau per poder comunicar-se i «anar pel món» . A la vegada es van poder fer conscients de que com més es fa servir una llengua més fluida és l’expressió i per tant cal aprofitar tots els espais per poder practicar-la.

Creiem que l’experiència ha estat molt positiva tant per les famílies com pels joves, com pels professors. És una manera de potenciar el sentiment de comunitat educativa i l’ús de l’anglès al centre.

Esperança Roca i Maria Tallà

 

 

Arribem al final del projecte

Un cop han arribat les plantes, que la tutora ha comprat, els/les alumnes les planten en els testos. L’Ivan els explica coses sobre les plantes i com treure-les dels testos. Les planten cada una en un test.

Es demana als alumnes que facin un text escrit on han d’escriure tot el procés des que vam buidar els testos fins que van plantar les plantes (amb aquest text s’avalua l’expressió escrita, l’adquisició de vocabulari i el coneixement relacionat amb el projecte). Se’ls explica que és una activitat per avaluar i se’ls facilita una pauta d’observació per ajudar-los a revisar la feina. 

Els alumnes van a l’espai aromàtic per observar com són les plantes, les fulles, la tija, la terrra i fan un dibuix de la que han de cuidar.

Per poder repassar algunes idees sobre el que han treballat en aquest projecte, els alumnes fan unes activitats amb un jclic.

Un cop finalitzat el projecte el alumnes comenten que els ha agradat veure tot procés de creació d’un espai  aromàtic, diuen que sabem més coses sobre les plantes.

Tot el que han treballat en aquest projecte ho han pogut aplicar el dia que vam plantar a l’entrada de l’escola unes tomaqueres.