Aquest projecte d’aproximació al sistema financer comença a tercer de l’ESO dins de l’optativa d’emprenedoria, però és a quart de l’ESO en l’optativa d’Economia quan realment arribem a fer un anàlisi més acurat dels diferents elements que el composen:
Els bancs, els serveis i productes bancaris, l’estalvi, les inversions, les assegurances, the money, …
Els alumnes un cop acabat el bloc destinat a l’estudi del sistema financer, han de ser capaços de generar les fitxes d’un Memory per poder jugar amb els companys.
Les fitxes que s’han d’aparellar, han de ser frases curtes i coherents i una de les fitxes ha de contenir un verb i l’altre un adjectiu o una acció, aquestes frases es redacten íntegrament en anglès, ja que dins d’aquest bloc, la part que fem amb metodologia AICLE és l’apartat dels diners, The Money.
Els alumnes realment fan amb aquesta matèria una primera aproximació al sistema financer que fins ara estava fora de la seva realitat propera.
Aquesta aproximació al sistema financer comença a tercer quan els alumnes han d’investigar com pagar als comerços del poble i on poder treure diners, també han de cercar productes financers en una institució comarcal o provincial.
Els alumnes prenen consciència dels diferents tipus de pagaments i de la multitud d’entitats financeres que no coneixen.
A quart de l’ESO la immersió en la realitat és encara més potent ja que necessiten començar a entendre com el sistema financer forma part de les unitats familiars i de les entitats públiques.
Sense obtenir cap dada familiar (per preservar la intimitat) ens aproximem als pressupostos familiars, les necessitats, les preferències, les despeses, l’estalvi, les inversions,els deutes, els mitjans de pagament, entre altres conceptes que fins ara estaven fora del seu abast. El feedback dels alumnes és molt significatiu ja que alguns veuen com se’ls obre la porta a poder mantenir una conversa en l’escenari adults amb coneixement i criteri, la qual cosa els genera molta satisfacció.
També s’inicia una activitat sobre pressupostos generals d’alguna entitat pública (estatal, autonòmica o local) on poden observar que existeixen partides financeres significatives. Als alumnes els sorprèn molt veure que les entitats públiques també recorren a l’endeutament ja sigui amb l’emissió d’emprèstits o utilitzant fons del sistema financer. Aquesta activitat té continuïtat en el següent bloc de macroeconomia en l’apartat dels comptes de l’Estat.
Els ha sorprès veure l’estructura d’uns pressupostos generals, les partides i els imports i hem estat comparant diferent ens locals de la comarca.
Tot plegat ha sigut una experiència enriquidora i gratificant per a tots els participants fent ús de la llengua anglesa.
Mayte González