Per tal de fomentar l’ús de l’anglès al centre, més enllà de les classes reglades, es va proposar a les famílies la seva participació. La idea era fer xerrades sobre temes diversos comptant amb la col·laboració dels membres de la comunitat educativa, ja que estem en un entorn social i cultural molt ric i amb famílies molt implicades amb el centre.
En la reunió d’inici de curs, els tutors van donar una fitxa als pares i mares per omplir si volien participar en el projecte. Se’ls proposava venir a explicar la seva experiència personal en 3 àmbits possibles: experiències acadèmiques/professionals, vitals i lingüístiques.
A partir de les fitxes es va fer un buidat de les propostes, vàrem decidir començar el projecte només en dos cursos. Per una banda, a 2n d’ESO perquè hi ha un nombre important de familiars que es van oferir i, per altra banda, a 4t d’ESO per poder treballar l’orientació (els itineraris formatius i professionals).
Excepte la taula rodona d’orientació de 4t d’ESO, que es va portar a terme amb 5 persones, la resta de xerrades es va fer en anglès en el grup classe.
A continuació resumim com es van desenvolupar les diverses sessions.
Xerrades a 2n d’ESO
2n A i 2n E. La mare del Nicolas va venir a explicar la seva experiència que des de jove va anar a estudiar i, després, treballar en diferents països. L’experiència de viure en diversos llocs i les seves anècdotes.
2n B. La mare del Lucas va explicar que havia treballat a Anglaterra i actualment encara utilitza l’anglès a la feina ja que treballa en una empresa catalana que ven paracaigudes a diversos països. Fins i tot va portar un paracaigudes perquè els alumnes el poguessin veure.
2n C i 2n D. La tieta de la Ruth ens va explicar que havia viscut a Anglaterra. Va anar-hi a estudiar i s’hi va quedar a treballar. La seva feina era (i continua essent) amb persones que han perdut alguna extremitat i porten una pròtesis. A més va portar algunes de les pròtesis i sensibilitzar sobre aquesta problemàtica.
Els alumnes han valorat molt positivament les xerrades. Tots han entès el missatge bàsic en anglès. També cal dir, que si calia, el professor els ajudava a comprendre algunes paraules. Entre les idees per millorar el projecte el curs vinent els alumnes van proposar que l’activitat es fes en grups reduïts.
Xerrades a 4t d’ESO
A 4t d’ESO van venir dues mares que han viscut i treballat en països anglòfons i encara ara utilitzen l’anglès en la seva feina. Ambdues han explicat en anglès la seva feina i la seva experiència de treballar en un altre país.
Donat que a 4t d’ESO s’aprofundeix molt en l’orientació acadèmica i professional, també hem valorat que els joves puguin escoltar experiències laborals internacionals.
4t A, B i C. La mare de la Mar que treballa en projectes d’investigació aeroespacial, va explicar el projecte de construcció d’una nau espacial i el treball d’equip amb científics de diversos països del món.
4t D. La mare de l’Eudald que treballava com a correctora i traductora, va explicar algunes de les novel·les que ha traduït i van poder experimentar les dificultats de traduir un fragment real d’una novel·la.
Des del punt de vista dels alumnes va ser una experiència positiva. La majoria van ser capaços de seguir les explicacions en anglès sense problemes i, pocs, van necessitar ajut per comprendre. Alguns van ser capaços de fer les preguntes en anglès.
Els professors implicats en el projecte considerem que han sigut sessions molt interessants ja que han situat l’anglès en un context pràctic. És una manera de treballar la comprensió oral amb persones que no són habituals a l’institut, i a més té gràcia que siguin familiars dels alumnes.
Va ser una experiència per poder comprovar que l’expressió oral no cal que sigui perfecta per poder fer-se entendre, però és la clau per poder comunicar-se i «anar pel món» . A la vegada es van poder fer conscients de que com més es fa servir una llengua més fluida és l’expressió i per tant cal aprofitar tots els espais per poder practicar-la.
Creiem que l’experiència ha estat molt positiva tant per les famílies com pels joves, com pels professors. És una manera de potenciar el sentiment de comunitat educativa i l’ús de l’anglès al centre.
Esperança Roca i Maria Tallà