A partir d’una pregunta inicial que vam plantejar als alumnes: els escacs són un esport?, els alumnes van anar descobrint l’origen, jugadors famosos, les normes, les tàctiques i les estratègies per desenvolupar una bona partida d’escacs.
El producte final d’aquest projecte va ser fer un torneig d’escacs humans entre 3r i 4t.
Vam plantejar la següent seqüència d’activitats:
• Recerca d’informació a partir de la pregunta inicial (origen, normes, jugadors famosos….)
• Posada en comú al grup classe d’informació i aclariments de dubtes (aquí vam recollir informació que el ja sabien els alumnes i els que ja sabien o no jugar als escacs)
• Explicació de les normes (els que sabien explicaven als que no sabien, petits grups o parelles)
• Vam fer mural amb els moviments específics de cada figura
• Celebració de Mini torneigs a cada grup classe amb temps limitat. (10 minuts per partida)
• Biografia d’un jugador famós
• Speaking: who am I ?
• Cançó dels moviments de cada figura
• Confecció de diademes amb les figures de l’escac (headbands)
• Torneig final d’escacs humans
Els recursos humans han estat tutores de 3r, tutores de 4t i els especialistes adscrits al cicle mitjà.
Els recursos materials han estat: 12-13 taulells i peces d’escacs, graella llista d’alumnes per aula per identificar els que saben o no jugar, taulell vertical gegant, paper d’embalar color negre a 3r i color blanc a 4t pel mural que inclourà la figura gegant amb els corresponents moviments, cronòmetre (STOP WATCH), fitxa de biografia en Castellà, goma Eva blanca i negra, cartolines blanques i negres per les diademes, moviments-normes plastificats per a cada alumne, cartolines blanques i negres per fer el taulell gegant al gimnàs.
Els recursos espacials han estat: aules de 3r i 4t, passadís, vestíbul i gimnàs
Les agrupacions de l’alumnat han estat: grup classe, petit grup, parelles i internivell i intercicle
El projecte està centrat en l’alumnat de 3r i 4t de Primària i és transversal per a totes les àrees.