A partir de l’experiment que es va fer a l’aula sobre la descalcificació dels ossos, els infants mostren interès per saber més coses dels ossos i del nostre cos. S’inicia una conversa on decidim d’iniciar un projecte sobre el cos.
Ens presentem!
Som l’escola Miquel Martí i Pol de Sant Feliu de Llobregat. És el segon any que participem a la Xarxa de Competències Bàsiques i continuem en el procés de canvi metodològic.
Aquest any el projecte que us presentem es du a terme a 2n curs de primària. Com veureu, intentem que els projectes que posem en pràctica parteixin dels interessos dels infants i que les activitats tinguin sentit per a ells.
Implementació i Seqüenciació Activitats. UDI L’AIGUA (Castell Ciuró)
Implementació
Un dels principals objectius d’aquesta UDI és la sensibilització i l’autoavalació i raonament sobre el que ja saben els nens/es sobre un bé tan preuat i conegut com l’aigua i també la valoració i concordança entre el que saben i les accions sostenibles que emprenen. Es procurarà ampliar i anar recollint i documentant els progressos i avenços que facin en aquest sentit.
Seqüenciació Activitats
A continuació tenim ordenades cronològicament les activitats i tasques que ha anat duent a terme l’alumnat al llarg de la unitat:
SEQÜÈNCIA ACTIVITATS UDI AIGUA (curs 18-19)
- DESCOBERTA GOTA CIURETA (lectura de la seva carta, com a motivació inicial)
- PDI: Per motivar i iniciar el tema: La gota Carlota http://www.edu365.cat/infantil/la_gota_carlota/index.htm
- FER ELS GRUPS COOPERATIUS I ESCOLLIR LES 6 TEMÀTIQUES (una cada grup)
- DEMANAR RECERCA INFORMACIÓ A CAS A COM A DEURES (23.01 per al 30.01) https://www.youtube.com/watch?time_continue=135&v=UnMQ30GFr2I
- L’AIGUA A LA NATURA: Dibuixar, en un full a doble cara, tots els éssers vius que trobin que viuen a l’aigua dolça i a la salada.
- CICLE AIGUA.
- Parlar sobre activitat Gota Carlota.
- Quin camí fa l’aigua, estats de l’aigua, com es transforma, on va a parar…
- Dibuixar parts i camí, noms importants.
- Escriure 4 fases del Cicle de l’aigua.
- CICLE AIGUA
- http://www.edu365.cat/primaria/muds/natural/aigua/imatges/cicle_aigua.swf
- Escriure darrera full CICLE AIGUA:
- “Què podem fer per no alterar el cicle de l’aigua?” (grups)
- POTABILITZACIÓ AIGUA
- Visita Museu Agbar: Itinerari Operació Aigua
- Veure vídeo https://www.youtube.com/watch?v=YZ5Hur2xnYI
- Fitxa resum
- EXPERIMENTS MATES mesura i càlcul
- El litre
- Filtrar l’aigua
- Els estats de l’aigua (gasós, líquid i sòlid) https://twitter.com/Havenlust/status/1041618518184263680
- Amb què es barreja l’aigua?
- Observació de la vida de l’aigua de la bassa, visitar la bassa, recollir aigua, observar amb lupa binocular i amb els materials que tenim sobre els animals que visiten la bassa
- CONTAMINACIÓ AIGUA
- MICROPLÀSTICS: https://twitter.com/ambienteeuropeo/status/1098903165905321984
- Mural del Dia de l’aigua: 22 de Març.
- ELABORACIÓ TRÍPTIC
- Quadernet dels temes tractats.
- Cada grup prepara un apartat dels 6 que tindrà el tríptic.
- Exposició de cada grup del que han treballat als altres, del grup d’aula i amb els grup de 5è que ens fa l’apadrinament lector.
AVALUACIÓ
En aquesta unitat integrada s’han avaluat competències dels àmbits següents:
|
S’han utilitzat diferents instruments d’avaluació com ara les proves individuals, les rúbriques de les exposicions orals, les autoavaluacions del treball en equip, la coavaluació …
Els alumnes han sigut conscients dels seus avenços i dels aspectes que poden millorar.
IMPLEMENTACIÓ
La nostra unitat integrada està programada perquè els alumnes obtinguin la informació a través dels llibres de consulta, la visualització de vídeos, la recerca guiada a internet, la lectura d’articles d’interès…i recollint aquesta informació en mapes conceptuals i graelles. En ocasions aquestes cerques es fan en equip i d’altres de manera més individual o en parelles.
Aquesta nova informació cal relacionar-la amb els coneixements previs partint del que ja saben fent pluja d’idees i creant coneixement per poder-lo compartir. Faran tallers, maquetes, pòsters, presentacions multimèdia, exposicions orals… i d’aquesta manera construiran el seu propi coneixement.
Els alumnes han d’autoregular el seu aprenentatge veient el que han après completant els seu portafoli i també amb la coavaluació i l’autoavaluació tant a nivell d’equip com de manera individual.
Aquest portafoli es va construint mica en mica i recull totes les evidències del treball realitzat.
ENS AVALUEM
Amb aquest projecte s’ha decidit valorar només les següents competències:
- CULTURA I VALORS. Competència 3. Qüestionar-se i usar argumentació per superar prejudicis i per consolidar el pensament propi.
- Una de les activitats que ens ha ajudat a valorar la competència 3 ha sigut l’activitat de rol “És hora de fugir”, que ens permet comprovar si l’activitat ha alterat, i en quin sentit, la idea prèvia que es tenia sobre les persones refugiades i sol·licitants d’asil (o si abans senzillament feien alguna distinció entre persones migrants per motius econòmics i els refugiats i sol·licitants d’asil).

- Una de les activitats que ens ha ajudat a valorar la competència 3 ha sigut l’activitat de rol “És hora de fugir”, que ens permet comprovar si l’activitat ha alterat, i en quin sentit, la idea prèvia que es tenia sobre les persones refugiades i sol·licitants d’asil (o si abans senzillament feien alguna distinció entre persones migrants per motius econòmics i els refugiats i sol·licitants d’asil).
- MATEMÀTIQUES. Competència 11. Emprar la comunicació i el treball col·laboratiu per compartir i construir coneixement a partir d’idees matemàtiques.
QUÈ HEM ACONSEGUIT?
Com hem explicat prèviament a l’apartat d’implementació, el producte final correspon a la tercera fase del projecte on intentem fer projecció del nostre treball a l’entorn:
- Jornades esportives entre l’alumnat de 4t d’ESO i el grup MENA de Can Santoi: l’alumnat ha organitzat unes jornades esportives per apropar-se i fer gaudir i compartir moments de cooperació i relació entre els menors.
- Jornada de convivència a l’institut compartint experiències: els MENA de Can Santoi van visitar el nostre Institut per veure i compartir com és un dia en el nostre Institut.

- Concurs de punts de llibres de sensibilització per regalar a les escoles de primària del municipi.
- Un scape room per realitzar amb l’alumnat de 1r ESO del nostre centre.
DESENVOLUPANT A LA PELL D’UN REFUGIAT
Ara toca desenvolupar el projecte, veure com serem capaços de relacionar els coneixements o informacions que tenim prèviament que poden ser positives o negatives amb la realitat que viuen els MENA (menors estrangers no acompanyats) de Can Santoi.
Inicialment, en la primera fase, s’han treballat diferents activitats de sensibilització:
- Glossari: per prendre consciència de les connotacions negatives de certes paraules, es realitza un glossari amb els conceptes més utilitzats pels mitjans de comunicació al voltant de la crisi migratòria. Cada grup cerca la definició de diferents conceptes com persona refugiada, migrant, migrant regular o irregular, persona exiliada, desplaçada o retornada … Un cop realitzada la tasca, es posa en comú amb el grup classe per treballar amb profunditat i entendre aquests conceptes.
- Estereotips i perjudicis: en aquesta activitat es reflexiona al voltant dels diferents estereotips i els prejudicis més generalitzats sobre les persones refugiades i sobre diferents col·lectius. Per realitzar l’activitat cada grup llegirà diferents frases o arguments que s’han recollit dels mitjans de comunicació i contestarà diferents preguntes, tal i com es mostra en el següent exemple:
- “Los refugiados significan un peligro a la forma de vida, a la cultura y a las condiciones cristianas del continente” Viktor Orban, primer ministre hongarès. El Mundo, 15/03/16.
| A quina font pertany? | |
| És un fet o una opinió? | |
| Estereotip o prejudici? | |
| Per què? |
A partir d’aquestes frases es realitzarà un debat a l’aula per tal de rebatre alguns dels principals rumors i estereotips que estan sorgint sobre les persones refugiades.
La reflexió ha d’ajudar a la presa de consciència dels estereotips i prejudicis que tothom tenim, com es construeixen i com ens condicionen a l’hora de relacionar-nos. Cal posar especial èmfasi en els riscos que poden arribar a comportar: discriminació, odi i xenofòbia. Els estereotips (conceptes col·lectius) i els prejudicis (actituds negatives) es difonen ràpidament i es consoliden a través dels rumors.
- Activitat de rol “És hora de fugir”: Introducció al drama dels refugiats i sensibilització mitjançant una activitat de rols en una situació límit. L’objectiu és que coneguin el drama dels refugiats, fomentar l’empatia cap a les persones que es veuen obligades a deixar els llocs on viuen a causa de les amenaces que els envolten, així com afavorir la discussió i el treball en equip. Es treballa en grups de 8 persones.
- Inicialment llegim un seguit de casos.
- A continuació passem a treballar en grup de 8 persones, cada grup representa una família (mare, pare, àvia, oncle, nadó i tres infants en edat escolar), llegiran un text per situar l’acció i hauran de decidir què han de fer en les següents situacions:
- Qui hauria de marxar?
- Com haurien de viatjar? Amb cotxe o a peu?
- Què haurien d’endur-se?
- Llista amb les deu coses més important.
- Quins són els béns preferits que volen endur-se?
- Què necessiten per a poder sobreviure durant el llarg viatge?
- Què els ajudarà a demostrar que són veritables sol·licitants d’asil, en un altre país?
- Llista amb les deu coses més important.
Seguidament s’organitza un debat. Es demana als grups que posin en comú les seves llistes. Es discuteixen els avantatges i inconvenients de cada llista. Exemples que van sorgir:
- Una arma podria ser una bona idea però els podria ocasionar problemes o ser utilitzada en contra seva.
- Agafar un passaport els podria ajudar a entrar en un altre país, però podria dur-los a ser identificats i que se’ls prohibís escapar del seu país.
- Agafar fotos de família o una llibreta d’adreces podria ser important emocionalment, si no poden tornar mai a casa seva.
- Diners i joies es podrien utilitzar per a subornar els oficials durant el viatge.
Per acabar es realitza un visionat de diferents vídeos i curts per ajudar a entendre els problemes relacionats amb la migració i l’asil.
- Activitat interactiva (web http://www.contravientoymarea.org/), joc interactiu on l’alumne passa a ser un refugiat i haurà d’anar avançant per les diferents pantalles, finalitzada la pantalla hauran de respondre a un seguit de preguntes per veure com han actuat.
En la segona fase, l’estudi estadístic, s’ha treballat de manera individual les dades facilitades per ACNUR del països acollidors de refugiats i de l’origen geogràfic de les persones migrades des de 2014 fins a 2017.
Abans de res però, hem donat un seguit de recursos sobre estadística per tal de tenir unes nocions bàsiques i poder entendre les dades que ens ofereix ACNUR, han realitzat un mapa mental/conceptual sobre l’estadística unidireccional i visionat un vídeo de com realitzar un histograma.
A continuació l’alumnat es distribueix en grups de 4, on cada membre del grup (individualment) farà l’anàlisi i la representació de les dades d’un any concret mitjançant la realització d’un dossier on treballen diferents conceptes estadístics com població, mostra, variables freqüència absoluta, relativa, histogrames, diagrames de sector, mitjana aritmètica, moda, mediana … i així analitzen i representen les dades facilitades per ACNUR i extreuen conclusions a partir de la feina feta. Per posteriorment fer una valoració de grups (4 alumnes) de tots els resultats anuals i poder extreure unes conclusions generals que s’han discutit en el grup classe.
En la tercera fase de projecció a l’entorn s’han fet propostes i actuacions a nivell de grups classe:
- Xerrada de persones refugiades del centre de menors de Can Santoi (Rierada, Molins de Rei).
- Jornades esportives entre l’alumnat de 4t d’ESO i el grup MENA de Can Santoi.
- Jornada de convivència a l’institut compartint experiències.

- Concurs de punts de llibres de sensibilització per regalar a les escoles de primària del municipi.
- Individualment, han de proposar un disseny de punt de llibre per ser distribuït a la població amb l’objectiu de sensibilitzar sobre l’acollida dels MENA a Molins de Rei i donar a conèixer la tasca d’ACNUR des de l’institut Bernat el Ferrer. Hi ha d’haver:
- Els logotips d’ACNUR, de loco festival i del Bernat el Ferrer.
- Un codi QR que condueixi a la pàgina web d’ACNUR.
- Una imatge original dissenyada pels alumnes i una frase positiva o un enunciat també original en català per sensibilitzar la població sobre la situació dels nois acollits a Can Santoi i la tasca que es fa en aquell centre.
- Individualment, han de proposar un disseny de punt de llibre per ser distribuït a la població amb l’objectiu de sensibilitzar sobre l’acollida dels MENA a Molins de Rei i donar a conèixer la tasca d’ACNUR des de l’institut Bernat el Ferrer. Hi ha d’haver:
- Un scape room per realitzar amb l’alumnat de 1r ESO del nostre centre.
- Cada grup haurà de preparar una prova que ha de servir perquè els participants que l’han de resoldre es posin a la pell d’un refugiat i coneguin algunes de les dificultats que han après que pateixen. Les proves poden estar inspirades en els jocs interactius amb què van treballar prèviament. Es pot organitzar l’activitat seguint aquestes petites indicacions:
- Trobar un fil conductor i un títol que relacioni totes les proves per tal que els participants entenguin la situació.
- Repartir-se diferents aspectes de la situació o temàtica triada entre els diferents grups per tal de no repetir-se
- Decidir i unificar la manera com s’obtindrà la solució, cada grup obté el codi d’un candau; cada grup obté alguna lletra per entre tots completar una paraula de pas; cada grup obté una part del codi per desxifrar un missatge, …
COM ENS HEM ORGANITZAT?
Aquest projecte es duu a terme a 4t ESO (5 grups/classe), a cada classe s’han realitzat grups de treballs cooperatius, encara que hi ha tasques que s’han realitzat individualment o col·lectivament com a grup classe.
- En la primera fase, s’ha treballat per equips col·laboratius de tres/quatre alumnes amb diferents activitats de sensibilització:
- Glossari: per prendre consciència de les connotacions negatives de certes paraules, cada grup (3/4 alumnes) cerca la definició de les diferents paraules, posteriorment es posa en comú amb el grup classe.
- Estereotips i perjudicis: en aquesta activitat reflexionarem al voltant dels diferents estereotips i els prejudicis més generalitzats sobre les persones refugiades i sobre diferents col·lectius. Inicialment l’activitat es realitza en grup per posteriorment realitzat un debat amb el grup classe.
- Activitat de rol “És hora de fugir”: Introducció al drama dels refugiats i sensibilització mitjançant una activitat de rols en una situació límit, es faran grups de 8 persones.
- Activitat interactiva “Contravientoymarea”: videojoc online que situa al jugador amb les diferents situacions que es podria trobar un refugiats amb el seu viatge de fugida del seu pais.
- Visionats de diferents vídeos i curts per ajudar-nos a entendre els problemes relacionats amb la migració i l’asil.
- En la segona fase (estudi estadístic) s’ha treballat de manera individual les dades facilitades per ACNUR del països acollidors de refugiats i de l’origen geogràfic de les persones migrades des de 2014 fins a 2017. Aquestes dades s’han posat en comú en els equips petits i finalment en el grup classe per extreure conclusions.
- En la tercera fase de projecció a l’entorn s’han fet propostes i actuacions a nivell de grups classe.
PLANIFIQUEM EL PROJECTE, A LA PELL D’UN REFUGIAT
Al llarg del temps, de manera recurrent, les persones han hagut de migrar per millorar la seva vida i la dels seus. Fent que avui dia tinguem una societat més diversa i contribuint a un enriquiment cultural.
Amb aquest projecte intentem que l’alumnat es sensibilitzi i reflexioni sobre la situació dels refugiats.
El projecte es divideix en tres parts:
- Una primera part de sensibilització on reflexionem sobre la crisi migratòria. Es tracta d’un tema molt actual que afecta milions de persones arreu del mon.
- Una segona part on es realitza un estudi estadístic de les dades que presenta ACNUR, l’agència de l’ONU per als refugiats.
- Una tercera part de projecció a l’entorn on treballem iniciatives de col·laboració amb diferents organitzacions que treballin amb menors refugiats o immigrants. Coneixerem el centre d’acolliment de Can Santoi.
Distribuït en un període de 6 setmanes (36h).






