Keep Calm and Enjoy Esparreguera (Planificació)

Keep Calm and Enjoy Esparreguera és el títol del projecte que realitzarem a 2n d’ESO.

L’alumnat elaborarà la seva pròpia revista informativa al voltant del poble d’Esparreguera i el seu campanar. És un projecte transversal on tractarem diferents àmbits curriculars (anglès, matemàtiques, tecnologia…).

S’elaborarà una revista on apareixerà informació actual. Aquesta revista s’utilitzarà en el futur com a fulletó informatiu per als nouvinguts dels diferents països europeus amb qui compartim experiències formatives.

Els punts que seguirem per l’elaboració d’aquest projecte són els següents:

  • INTRODUCCIÓ DEL PROJECTE: Com ho farem? Què farem? Graella de planificació.
  • DISSENY DE LA REVISTA. Introducció, llocs d’interès, entrevista, descripció del campanar, passatemps i comiat.
  • Disseny de portada i contraportada.
  • Descripció dels llocs d’interès.
  • Transcripció de l’entrevista.
  • Visita guiada i descripció del campanar i les seves vistes basada en la mateixa visita.
  • Dibuix de les coordenades cartesianes del campanar.
  • Creació de diversos passatemps relacionats amb el poble.
  • Redacció d’un comiat adient.
  • Muntatge i maquetació del producte final.
  • Valoració del projecte.

Quant a la distribució del professorat, els membres del grup del projecte  seran els encarregats de garantir el bon funcionament de les sessions del treball, a més de la revisió i seguiment de l’intercanvi dels diferents rols del grup i el guió de les sessions.

PLANIFICACIÓ DEL NOSTRE PROJECTE…

El projecte “Ens agermanem amb Polònia” va sorgir arrel d’una activitat portada a terme des de l’àrea d’anglès a 6è de Primària, relacionat amb l’e-twinning. Les mestres tutores, que formen part del grup impulsor, van observar la motivació i l’interès per part dels alumnes. Per aquest motiu, se’ls hi va proposar iniciar un projecte relacionat amb aquesta activitat.

Com a grup impulsor hem utilitzat aquest projecte per consensuar la planificació, l’estructura, el disseny i l’avaluació de futurs projectes.

A partir del disseny d’aquest, estem elaborant una base d’orientació que presentarem a la resta del claustre.

El producte final serà elaborar un trivial “kahoot” online en anglès pels alumnes de Polònia. Primer faran la recollida d’informació en català, fent un lapbook. Les preguntes estaran relacionades amb la nostra cultura, tradicions, geografia i medi ambient.

Road to Europe (Producte final)

El producte final inclou dos elements:

  • Un bloc elaborat am b l’eina digital que ells han triat entre diverses opcions (Blogger, WIX, Sites) , que ha d’incloure tota la informació recollida, ben organitzada i estructurada, i que els servirà com a suport visual de la seva presentació oral.
  • Un tríptic en els 3 idiomes on s’ha de sintetitzar la informació més rellevant de la proposta.

Aquests dos productes els presenten el dia de l’exposició oral a l’aula, assumint el rol prèviament pactat (el grup d’alumnat pertany a una agència de viatges).

Road to Europe (Avaluació)

Dins del dossier d’orientació que s’ha lliurat a l’alumnat trobaran una graella d’autoavaluació.

A part, el professorat comptarà amb una graella per valorar tot el procés i una rúbrica per avaluar el producte final amb els criteris d’avaluació corresponents.

Criteris d’avaluació:

  • Avaluació formativa (procés d’elaboració del projecte):  50%
  • Avaluació formadora (autoavaluació i coavaluació):  10%
  • Avaluació final (exposició oral amb suport visual i tríptic):  40%
  • Instruments d’avaluació:
    • Rúbrica del treball diari.
    • Bloc, amb presentació oral: 15 minuts per grup.
    • Tríptic en tres idiomes (s’entrega al tribunal).
  • La nota final d’aquest projecte sumarà un 10% a la nota final del PR.

VALORACIÓ

Després de fer la implementació del projecte a l’aula, la valoració és molt positiva tot i que ens hem trobat alguns inconvenients que considerem que s’haurien de tenir en compte per tal de millorar aquesta proposta.

GRUPS DE TREBALL.- La composició de grups de treball heterogenis ha estat valorada de forma molt positiva tant per part del professorat cm de l’alumnat.

GESTIÓ DEL TEMPS.

El fet de dur a terme el projecte en hores concretes va dificultar el desenvolupament d’algunes tasques. Creiem que seria més eficaç si es pogués implementar en franges de dues hores diàries durant una setmana.

També creiem que desenvolupar aquestes activitats a final de curs ha dificultat la programació de les diferents tasques.

Ens ha quedat pendent fer una valoració més acurada amb participació de l’alumnat, tot i que de forma informal l’hem fet i, en general, ha estat una valoració força positiva.

 

Road to Europe (Implementació)

A partir del supòsit de la creació d’una agència de viatges, amb l’objectiu d’oferir una proposta de viatge de fi de curs a l’alumnat de 4t d’ESO al maig-juny de 2019 a alguna ciutat europea, el grup impulsor ha creat un dossier amb les orientacions bàsiques de treball al llarg de 8 hores lectives repartides en el marc horari dels grups classe del del 31 de maig fins el 7 de juny.

Les orientacions es basen en una breu explicació d’aquest supòsit, els elements que ha d’incloure l’oferta de viatge, les recomanacions necessàries per viatjar i els criteris d’avaluació, calendari de treball, horari i grups de feina.

El 30 de maig es presenta en una sessió conjunta a tots els alumnes de 4t d’ESO el projecte, i el 31 de maig comencen a treballar a les seves respectives aules.   L’alumnat està distribuït  en grups de treball i fan servir els portàtils com a eina de recerca principal, amb l’ús d’Internet i els mòbils per si cal  fer trucades a agències de viatges per a sol·licitar informació.

S’observa com de manera transversal i gairebé sense prendre consciència, la iniciativa personal, la recerca d’informació, la competència digital, la història i costums dels països, la geografia i el transport, les matemàtiques (en calcular pressupostos o distàncies, per exemple), l’ús de les tres llengües (català, castellà, anglès) en la recerca d’informació, la redacció dels continguts i l’exposició oral… entre d’altres continguts i competències clau.

Es comprova com relacionen de manera eficient, en la major part dels casos, els coneixements previs ja adquirits amb nous obtinguts de la pròpia recerca, i com creen continguts de manera autònoma i de forma grupal.

El jardí botànic (Avaluació)

El projecte ha sigut molt curt (8 sessions), i tot i tenir una planificació amb les sessions del mateix hi han hagut imperfeccions que hem de millorar de cara al futur:

No hi ha hagut tota la comunicació suficient de cara a la  continuïtat d’una sessió amb la següent. L’enllaç entre el professors no ha sigut eficient del tot.

El marc horari planificat ha estat fet de manera desigual condicionat per les hores dels professors. Pensem que és millor per la continuïtat i la qualitat del projecte considerar fer les sis hores lectives, o programar-les d’una manera homogènia.

El ritme dels alumnes i les sessions programades  no s’ha  aconseguit  sincronitzar de manera adequada.  En general,  s’ha anat més lent del guió establert.  Des de l’inici, es va afegir el problema de no disposar d’internet durant alguna sessió, cosa que va fer aturar el projecte en certs moments.

Hi han grups que si han aconseguit  ser autònoms, d’altres no. El grau d’autonomia dels grups era desigual.

Els grups no coneixien des del principi clarament la meta del projecte i no s’havien en molts moments per on tirar.

La ratio dels grups era de 5 o 6 persones per grup.  Pensem que eren massa alumnes per grup i això fa que no treballin el que cal. A més tants grups en un mateix espai feia difícil el bon ambient de treball i volum de veu emprat.

Càrrecs:  la gran majoria no han sabut assolir la funció que corresponia en cada moment.

Participació: Respecte al grup E:  en general molt participatius i una bona actitud.  El B estava dividit,  la meitat participava i dintre dels grups l’altra meitat no mostrava interès per participar-hi.

Treball en Equip:  hi havien alumnes actius  als grup que lideraven, i altres que no hi participaven activament.

Autonomia: Als dos grups no han sabut ser autònoms, necessitaven ajuda o guia.

L’autoavaluació dels alumnes: Veient els resultats que ens han mostrat els alumnes podem afirmar que són autocrítics amb la seva actitud de treball. En general proposen com poden millorar i aportar coses positives en el grup i en el projecte.

Exemple avaluació

El jardí botànic (Implementació)

S’inicia el projecte preguntant als alumnes les seves preferències tot guiant-los a fer alguna cosa relacionada amb les plantes. Es va decidir decorar una reixa del centre amb el logotip de

l’institut emmarcant el projecte sota el nom: “un logotip ben colorit”. A continuació els vam donar tot el material (graelles d’autoavaluació, rols i càrrecs, seguiment de les sessions de treball), i  vam fer  un sorteig per obtenir la  composició  dels grups.

Seguidament, una pluja d’idees entre els grups per poder decidir i planificar totes les tasques i feines que havien de resoldre i fer entre ells.

Una vegada feta la pluja d’idees vam començar a desenvolupar totes les tasques que havíem decidit prèviament: disseny del jardí (logo de l’institut El Castell),  elecció del tipus de planta més adequada, llistat dels materials, costos del projecte, etiquetatge de les plantes i normes de manteniment.

Representants  de cada grup van anar a veure la localització d’on aniria el jardí prendre mides per decidir  si el disseny és viable i  trobar la millor distribució possible.

Preses les mesures comencen a fer la distribució amb el nombre de plantes necessàries i la terra suficient per dur a terme el projecte.

La idea inicial era fer ús d’ampolles d’aigua reciclades amb material PET i fer una paret vertical, però ens adonarem que no es podia assegurar la supervivència de les plantes per la falta d’espai a les ampolles, llavors es va decidir canviar per testos. A més a la descripció de la planta trobada pels alumnes especificava que calia trasplantar-la a mesura que anava creixent, per tant, es va de sestimar l’ús de les ampolles per ser inviable.

Fins aquí hem esgotat el temps planificat per dur a terme el projecte, quedant a faltar la realització física del producte final. És per això que es decideix deixar-ho en un marc teòric i recollir tota la feina feta en una memòria i deixant el muntatge final del projecte per més endavant.

Queda pendent trobar un marc horari adient per tal de dur a terme la plantació (previst per la primera setmana de juny).

Som una agència de viatges!

El treball de síntesi de 1r i 2n d’ESO sempre es feia a La Vall de Ribes. Allà es feia una estada a la natura i els alumnes realitzaven un dossier d’activitats. Un cop l’equip impulsor va veure que el dossier no era gaire competencial ni oferia els continguts gaire globalitzats va decidir donar-li una utilitat a aquesta feina que es feia durant l’estada a Planoles.

En les sessions de treball es va decidir que cada grup fos una agència de viatges i que aprofités allò après durant l’estada (dossier) per fer la promoció turística de la zona. D’aquesta manera els alumnes, un cop han tornat al centre, han d’utilitzar la seva experiència durant els tres dies per preparar un tríptic i una presentació en què, des del punt de vista d’una agència de viatges, es fa promoció de la zona. Això fa que hagin de parlar de la geografia, de les activitats, de les tradicions…

La nostra feina com a equip impulsor.

A continuació us adjuntem la graella prèvia que hem generat al nostre grup impulsor per organitzar el treball del nostre hort.

Dintre del mateix grup impulsor hem considerat que aquesta organització és dinàmica i pot anar variant segons la valoració que fem, tant alumnes com professorat, de les feines que anem realitzant.

Fins aviat!

Hort

El nostre hort.

Hola a tothom!

A la nostra escola hem iniciat un projecte d’un petit hort amb verdures. Tenim enciams, cebes i tomàquets.

Com podeu veure a les fotos que us adjuntem anem fent de mica en mica….però us podem dir que els tomàquets estan boníssims!!

Us anirem ensenyant com creixen les nostres verdures i les feinetes que fem al voltant d’aquestes!

Ens menjarem una amanida a finals de curs??

BON PROFIT!!!