Dijous passat nova sessió en grup. En aquest cas és tracta de plantejar la resolució de les activitats relacionades amb les operacions numèriques. tot i que demano especialment comentaris sobre la manera de fer i com han arribar a la resolució de l’activitat, costa fer-los sortir de la dinàmica simple d’escriure el resultat de les operacions realitzades. Com a novetat, aquesta sessió de dijous i la propera de dimecres les realitzarem a l’aula que disposa de pissarra electrònica.
Com ja he dit ràpidament tendeixen a limitar-se a escriure el resultat de les operacions, el que m’obliga a intervenir sovint per demanar el mecanisme, la manera de fer l’activitat, les que ho necessiten, evidentment. I tot i això, costa aconseguir l’atenció de la resta, que tenen fetes les activitats i no donen importància al treball que s’està realitzant, ja el tenen fet. No és cap novetat dir que les classes de correcció d’activitats (tot i que no pretenia que aquesta ho fos) representen un problema. De cara a la propera sessió intentaré donar un tomb a aquesta mena d’activitat. Donaré solucions incorrectes a les activitats que han realitzar per intentar provocar la discussió entre ells i amb els professors.
Nova sessió en petit grup
El dimecres, 3 d’octubre hem iniciat una nova sessió de treball amb els ordinadors. ens ha faltat un alumne. Faltarà a classe durant una setmana degut a una sanció del centre. Segurament demà també faltarà. No sé si en podré treure alguna conclusió del treball que està fent.
Estan habituant-se al tipus de treball amb ordinador. Fins aquesta sessió els costava arribar al final de les activitats proposades. Avui hi han arribat pràcticament els tres grups. ÉS important una certa coherència a l’hora del disseny de les activitats per tal que allò important del que fan sigui l’aprenentatge de les matemàtiques. Avui hem treballat el full dedicat a la propietat distributiva. Petites observacions que he fet i que crec que mereixen un comentari:
1) Els costa molt explicar allò que estan fent i sobretot, que entenen. Les explicacions són sempre molt reduïdes i acostumen a demanar la meva conformitat o aprovació per tal de continuar.
2) Tenen poca tendència a mirar els exemples que hi ha a la pàgina. Penso que això passa perquè són exemples estàtics. Per properes activitats els exemples els introduiré amb petites animacions flash o gif.
3) Quan hi ha igualtats només miren una part d’aquesta, que acostuma a ser l’esquerra de la igualtat. Imagino que com entenen que el que hi ha a la dreta és el resultat no té massa importància pel que estan fent.
Tenia previst que utilitzessin la calculadora wirisonline, però tot hem funcionava molt lentament. per la propera sessió la instal·laré en local.
Avui per la tarda tenim sessió en gran grup. Aprofitaré que tinc una pissarra electrònica al meu abast per utilitzar-la per fer les presentacions dels treballs que han realitzat. A veure com va.
Per altra banda, la tarda del dimecres l’he dedicat a busca ressenyes que facin referència al e-learning o b-learning (blended-learning). Aquest últim terme s’assembla més al que estic fent. He començat per la viquipèdia i pel google scholar(m’ha semblat coherent) i a partir d’aquí he anat buscant referències. Deixo per una mica més endavant la recerca e bibliografia en les biblioteques universitàries. Algunes referències que he trobat són:
Estado actual de los sistemas e-learning de Francisco José García Peñalvo de la Universidad de Salamanca
Blog d’Alvaro Gregori
Jane’s E-Learning Pick of the Day
Una feina pendent: La traducció al castellà de les activitats.
Fins la propera
Més OFIMÀTICA d’ús lliure
Acabo de llegir al suplement “ciberpais” de l’existència d’una beta d’un nou paquet ofimàtic d’ús lliure.. No m’atreveixo a anomenar-lo programari lliure atès que no en tinc prou informació. És una evolució del programari de l’empresa lotus(actualment IBM). Pels que no sapigueu de que va, recordeu aquell amipro amb el que molts vam començar a treballar el tractament de textos amb windows3.1. Aquesta nova versió és diu SYMPHONY i es pot trobar una versió beta a
https://www14.software.ibm.com/iwm/web/swerplotus/LotusSymphonyPick.html
Inclou un programa de tractament de textos, un full de càlcul i un programa de presentacions. I tots tres Treballant amb als mateixos formats que l’Openoffice.
Una bona noticia
Tercera i quarta sessió en petit grup
El passat dimecres i dijous, vam començar a treballar les activitats d’operacions amb nombres naturals, “Multiplicar i sumar” i “Cadenes numèriques sense parèntesi”.
El ritme de treball dels alumnes amb les activitats es una mica inferior al que em pensava. Vam estar dos dies per fer dos fulls d’activitats, quan la previsió era que les quatre activitats les realitzéssim en dos dies tres com a molt.
Això pot ser degut a que no aprofitem del tot l’hora de classe. Vaig a buscar els alumnes a la classe, primer pis, i anem a al biblioteca, planta baixa. Tot i que tinc els ordinadors preparats tardem una mica en posar-nos a treballar. No hi ha queixa pel que fa al treball dels alumnes.
Aquests dos dies em fet canvi de parelles respecte a la primera activitat. Ara no hi ha cap parella mixta de les tres que hi ha. Els dos nois que en la primera activitat tenien una noia per parella ara estan més actius. Dóna la sensació que estan més relaxats. També val a dir que les dos noies del grup són força activitats
Pel que fa a la part tècnica, les activitats han funcionat prou bé. Tot i així hi ha un parell de coses que han aparegut que no tenia previstes. Per una banda la memòria que sembla ser té el navegador, quan escrius una resposta en un dels camps i pel que sigui és borra, el navegador la recorda. Això no ser si és bo ho dolent. A alguns alumnes els ha anat prou bé, ja que se’ls ha esborrat l’activitat i han pogut recuperar. Si prems la tecla retorn, el formulari guarda les respostes. Això últim si que ho hauria de retocar.
Pel que fa la part de treball dels alumnes hi ha una cosa que m’ha sobtat. En la segona de les activitats de “multiplicar i sumar” han de buscar parelles de nombres que quan els multipliquem obtinguem 15. Ràpidament pensen en 3×5 o 5×3, però els costa tenir present que 15×1 també és un resultat vàlid. Això va passar en totes les parelles que estaven treballant.
Dijous, sessió en gran grup
El passat dijous, 20 de setembre vam fer la primera sessió en gran grup de presentació de resultats de la sessió de treball anterior. Penso que la cosa va anar prou bé tenint en compte que era l’última hora de la tarda. Acostuma a ser una de les pitjors hores, és l’última tarda de la setmana i s’acumula molt cansament.
Varem utilitzar l’ordinador i el projector de vídeo per projectar a la pantalla la web amb l’activitat dels ous a la ouera. Després vam demanar una parella de voluntaris per sortir a exposar el seu treball. VA sortir una parella de les que havia treballat amb mi amb l’ordinador. Una de les parelles mixtes. Vam establir les normes de funcionament i vam començar l’exposició.
L’exposició va anar força bé. Cal tenir present que els costa deu i ajuda expressar allò que han fet, però tot i així van dir clarament allò que havien trobat i ho van explicar força clarament.
Una de les coses que es poden veure és que el pes de l’exposició el porten les noies de la classe. Als nois els costa molt més intervenir.
Pel que fa a la meva intervenció, penso que haig de limitar molt més les meves intervencions, i deixar, encara més, que siguin ells els que portin el pes de l’exposició. Això és el que hauria de fer un bon teacher-researcher, però costa una mica.
Ara hauré de fer la trascripció del vídeo gravat a l’aula. És la part més feixuga d’aquest treball. Però necessari fer-ho ràpid atès que s’acabaran acumulant moltes hores de gravació.