Finalment ha sortit. L’informe PISA ha arribat. La radiografia pel que fa a les ciències, les matemàtiques i la comprensió lectora ens ha retratat. Hi ha alguns missatges catrastofistes i d’altres que intenten contemporitzar una mica els resultats. M’ha semblat interessant un article d’El PAIS d’un catedràtic de Sociologia. Entre altres coses deia:
1.- Una diferència de 10 punts quan la mitjana és 500 és una diferència molt petita. Imagineu doncs que pot ser una diferència d’1 punt. Estem en la mitjana. Com molts altres països del nostre entorn.
2.- Les puntuacions de molt països són molt estables i només un parell o tres presenten canvis grans respecte el 2003.
Pel que fa a les matemàtiques a més, tingueu present que aquest any representen el 15% de les tasques realitzades, contrariament a les del 2003 on el que s’avaluava prioritàriament eren les matemàtiques.
3.- Les puntuacions no depenen dels sistemes educatius ni del color del partit que governa.
4.- En el que sembla que estan d’acord tots els estudis és en el fet que els països que obtenen millors resultats són els que procuren que els professors que donen classe als estudiants siuin els més ben preparats i més ben qualificats. i també els que reaccionen de manera més ràpida davant d’aquells estudiants que presenten mancances. Fer més hores no és cap solució.
5.- No cal dramatitzar sobre els resultats, el que si cal es treballar per tal que les coses millorin. I la millor manera de fer-ho és començar a partir de les coses que fem bé, que en son moltes.