Comunicació visual
1. Elements bàsics de la comunicació
La comunicació visual és l’intercanvi de missatges per mitjà d’imatges; per tant, tot el que veiem pot formar part de la comunicació visual.
En podem identificar els elements següents:
En tota comunicació visual s’intercanvien missatges en un codi de signes concret. Aquest codi és compartit per l’emissor i el receptor. El llenguatge visual utilitza un codi de signes propi, les imatges.
En el codi de la comunicació visual, un signe és una imatge que podem percebre amb la vista a partir d’una forma, el significant, i que té un sentit per a l’emissor i el receptor: el significat.
Les finalitats dels missatges visuals:
a) Finalitat informativa
b)Finalitat comunicativa o persuasiva
c) Finalitat expressiva
d) Finalitat estètica
2. Significats de les imatges
El significat d’una imatge és allò que interpreta el receptor quan la mira, i inclou qualsevol sentiment, idea o concepte que aquesta imatge li transmet.
El significat s’una imatge inclou els aspectes següents:
– Valors expressius
– Temàtica
– Simbolisme
Procés en l’anàlisi d’imatges:
A) FITXA TÈCNICA:
Títol, autor, tècnica, materials, dimensions, estil, any de creació, localització.
B) ANÀLISI FORMAL
composició (línies compositives, diferents plans)
colors: son contrastats, son harmonics…
pinzellada: detallista, expressiva, etc…
llum: natural, artificial, des de on entra la llum….
línies: formes anguloses o bé línies corbes…
textos: (tipografía, color del text)
c) ANÀLISI DE SIGNIFICAT
Què vol transmetre l’artista?
Què representa la imatge?
Finalitat, per a què va ser creada?
ACTIVITAT: Busca un anunci publicitari en una revista i fes un comentari de la imatge seguint aquest guió.
3. Les imatges de la premsa, la publicitat i la televisió
a) La premsa (diaris i revistes)
Generalment, les imatges que trobem als diaris i revistes complementen la informació escrita. La majoria de les imatges que s’utilitzen són totografies, i la seva missió és il.lustrar el text escrit.
b) La publicitat
La publicitat utilitza diversos mecanismes i recursos per convencer-nos o incitar-nos a consumir determinats productes o serveis.
Els missatges publicitaris poden arribar als receptors o futurs consumidors a través dels diferents mitjans de comunicació: mitjans audiovisuals (televisió, cinema, internet, ràdio) i mitjans gràfics (premsa, revistes, publicitat exterior, publicitat directa)
LA PUBLICITAT I L’ART
Observa aquests anuncis i fixa´t com estan relacionades amb aquestes obres d’art:
ACTIVITAT:La publicitat i l’art: Veurem com molts anuncis publicitaris han estat creats a partir d’obres d’art (pintures), així doncs treballarem la influència de l’art en la publicitat. Busca a quines obres d’art es refereixen els anuncis següents:
TIPUS DE PUBLICITAT: Hi ha difernts tipus de missatges publicitari: el descriptiu, l’emotiu i el simbòlic.
publicitat descriptiva: Pretén persuadir-nos destacant les qualitats del producte.
publicitat emotiva: Utilitza els sentiments per a convèncer-nos de consumir o utilitzar un determinat producte.
publicitat simbòlica: ens vol persuadir carregant el missatge de valors i significats. Ens vol convèncer que, si adquirim determinat producte, obtindrem els valors que se suposa que el producte té. Els continguts simbòlics són presents gairebé en tota la publicitat.
TÈCNIQUES PUBLICITÀRIES: El llenguatge publicitari utilitza diferents tècniques per a captar l’atenció i l’interés del públic. Aquestes tècniques són:
La imatge de marca: Es basa en la idea que molts consumidors compren el que una marca representa i no pas el producte en si.
La identificació: Aquesta tècnica pretén que el consumidor tingui la sensació que en comprar un producte està adquirint també les qualitats que representa el personatge famós que l’anuncia.
El dessig d’èxit: Aquesta tècnica potencia els valors de competitivitat de la societat en què vivim, on el que es valora és l’èxit social.
La imtge de la modernitat: Es valors que representena la modernitat són diversos: dinamisme, noves tecnologies, confort, higiene, bellesa, moda cultura.
ACTIVITAT en grup: realitzem un contra-anunci a partir de treballar el que és la contrapublicitat.
c) La televisió
Permet difondre imatges i sons per mitjà d’ones o per cable. A diferència d’altres mitjans, permet una trasmissió en directe.
Tipus de programes televisius: programes informatius, d’actualitat, de varietats o magazins, esportius, musicals, culturals, de debat, dramàtics i serials, concursos i infantils.

































