Comunicació visual

1. Elements bàsics de la comunicació

La comunicació visual és l’intercanvi de missatges per mitjà d’imatges; per tant, tot el que veiem pot formar part de la comunicació visual.

En podem identificar els elements següents:

elements comunicacio

En tota comunicació visual s’intercanvien missatges en un codi de signes concret. Aquest codi és compartit per l’emissor i el receptor. El llenguatge visual utilitza un codi de signes propi, les imatges.

En el codi de la comunicació visual, un signe és una imatge que podem percebre amb la vista a partir d’una forma, el significant, i que té un sentit per a l’emissor i el receptor: el significat.

Les finalitats dels missatges visuals:

a) Finalitat informativa

doffer boys

Doffer boys, Lewis Hine, 0909

 

b)Finalitat comunicativa o persuasiva

fiat_celeste

 

 

fruit-juice-tomato-small-84178

 

c) Finalitat expressiva

 

barcelo

La solitud organitzativa, Miquel Barceló, 2008

 

marenen

Mare amb nen mort II, Pablo Picasso, 1937

 

 

 

d) Finalitat estètica

990_1435676266_Vincon_passeig_gracia_Barcelona_foto_Adri_Costa_20150054

aparador botiga VINÇON

50AlhambradeGranada.Ataurique

Decoració arabesc, Alhambra de Granada

 

 

2. Significats de les imatges

El significat d’una imatge és allò que interpreta el receptor quan la mira, i inclou qualsevol sentiment, idea o concepte que aquesta imatge li transmet.

El significat s’una imatge inclou els aspectes següents:

Valors expressius

20121105-la-novia-del-viento

La núvia del vent. Oskar Kokoschka, 1913

Temàtica

Un-par-de-botas

Un parell de sabates, Vincent van Gogh, 1885

Simbolisme

paloma_picaso

Colom de la pau, Pablo Picasso

Procés en l’anàlisi d’imatges:

A) FITXA TÈCNICA:

Títol, autor, tècnica, materials, dimensions, estil, any de creació,  localització.

B) ANÀLISI FORMAL

composició (línies compositives, diferents plans)

colors: son contrastats, son harmonics…

pinzellada: detallista, expressiva, etc…

llum: natural, artificial, des de on entra la llum….

línies: formes anguloses o bé línies corbes…

textos: (tipografía, color del text)

c) ANÀLISI DE SIGNIFICAT

Què vol transmetre l’artista?

Què representa la imatge?

Finalitat, per a què va ser creada?

 

ACTIVITAT: Busca un anunci publicitari en una revista i fes un comentari de la imatge seguint aquest guió.

3. Les imatges de la premsa, la publicitat i la televisió

 

a) La premsa (diaris i revistes)

Generalment, les imatges que trobem als diaris i revistes complementen la informació escrita. La majoria de les imatges que s’utilitzen són totografies, i la seva missió és il.lustrar el text escrit.

b) La publicitat

La publicitat utilitza diversos mecanismes i recursos per convencer-nos o incitar-nos a consumir determinats productes o serveis.

Els missatges publicitaris poden arribar als receptors o futurs consumidors a través dels diferents mitjans de comunicació: mitjans audiovisuals (televisió, cinema, internet, ràdio) i mitjans gràfics (premsa, revistes, publicitat exterior, publicitat directa)

 

LA PUBLICITAT I L’ART

Observa aquests anuncis i fixa´t com estan relacionades amb aquestes obres d’art:

collagejardidelicies

 

escher

 

lishcenstein

 

 

 

 

 

ACTIVITAT:La publicitat i l’art: Veurem com molts anuncis publicitaris han estat creats a partir d’obres d’art (pintures), així doncs treballarem la influència de l’art en la publicitat. Busca a quines obres d’art es refereixen els anuncis següents:

 

 

 

 

 

 

absolut pub-rayban-1 pub-rayban-2-lepipe yogur-natural-azucarado

volkswagen vw-magritte

adidas andrea pozo

dali_1 pop

 

passport

polo

 

 

 

 

 

 

 

 

TIPUS DE PUBLICITAT: Hi ha difernts tipus de missatges publicitari: el descriptiu, l’emotiu i el simbòlic.

publicitat descriptiva: Pretén persuadir-nos destacant les qualitats del producte.

anuncio-smart-valla-inclinada

publicitat emotiva: Utilitza els sentiments per a convèncer-nos de consumir o utilitzar un determinat producte.

colon-nenuco-hipoalergenico-detergente-para-ropa-10-04-09-la1

publicitat simbòlica: ens vol persuadir carregant el missatge de valors i significats. Ens vol convèncer que, si adquirim determinat producte, obtindrem els valors que se suposa que el producte té. Els continguts simbòlics són presents gairebé en tota la publicitat.

phpThumb_generated_thumbnailjpg

 

TÈCNIQUES PUBLICITÀRIES: El llenguatge publicitari utilitza diferents tècniques per a captar l’atenció i l’interés del públic. Aquestes tècniques són:

La imatge de marca: Es basa en la idea que molts consumidors compren el que una marca representa i no pas el producte en si.

Beefeater01

 

nike,-just-do-it-167803

 

La identificació: Aquesta tècnica pretén que el consumidor tingui la sensació que en comprar un producte està adquirint també les qualitats que representa el personatge famós que l’anuncia.

jadoredior

 

shaquira

El dessig d’èxit: Aquesta tècnica potencia els valors de competitivitat de la societat en què vivim, on el que es valora és l’èxit social.

emporio-armani-diamonds-for-men-thumb

chvip

 

La imtge de la modernitat: Es valors que representena la modernitat són diversos: dinamisme, noves tecnologies, confort, higiene, bellesa, moda cultura.

publicitatgimnas VILLAOLIMPICA-1024x706

ACTIVITAT en grup: realitzem un contra-anunci a partir de treballar el que és la contrapublicitat.

 

c) La televisió

Permet difondre imatges i sons per mitjà d’ones o per cable. A diferència d’altres mitjans, permet una trasmissió en directe.

Tipus de programes televisius: programes informatius, d’actualitat, de varietats o magazins, esportius, musicals, culturals, de debat, dramàtics i serials, concursos i infantils.

Go to Top