per la Judit Tuneu i la Gabriela Karmena.
Bon dia. Us farem un reportatge de les mascotes qui hi ha a l’escola.
P3:no tenen cap mascota a la classe
P4:tenen una tortuga
P5:no tenen cap mascota
1r:no tenen cap mascota
2n:tenen una tortuga
3r:no tenen cap mascota
4t:tenen una tortuga que és diu fulla
5è:tenen una tortuga
6è: no tenen cap mascota
Ara us explicarem com s’han de cuidar!
Dues espècies de tortugues aquàtiques habiten alguns dels nostres rius, rieres i aiguamolls de Catalunya. La més abundant, tot i que prou escassa, és la tortuga de rierol, Mauremys leprosa. També hi podem trobar l’altra espècie, la tortuga d’estany, Emys orbicularis
Ambdues espècies són marcadament carnívores, s’alimenten d’insectes aquàtics i les seves larves, petits peixos, larves d’amfibis, crustacis, animals morts i fins i tot amb una petita quantitat de matèria vegetal. Per tal d’ingerir aquesta dieta se serveixen d’una boca sense dents, però amb un bec ben afilat, i s’ajuden també de les extremitats davanteres per tal de trossejar les preses més grosses.
Els mascles (fins a 16 cm) són de mida més reduïda que les femelles (fins a 20 cm), tenen la cua més llarga i gruixuda i el plastró còncau per tal de facilitar les còpules. Les femelles posen entre 5 i 12 ous a final de primavera, dels quals naixeran les cries de només 2,5 centímetres a final d’estiu, entrada ja la tardor o fins i tot la primavera següent.