SANT JORDI HA ARRIBAT I A L’ESCOLA HO HEM CELEBRAT!

Fa molt i molt de temps, 

el poble de Montblanc era devastat per un monstre ferotge i terrible…

Amb l’inici de la llegenda de Sant Jordi donem la benvinguda a la celebració d’aquesta diada tan assenyalada a la nostra escola.

Durant els últims dies s’han portat a terme un seguit d’activitats relacionades amb aquesta festa. Partint dels projectes treballats i emprant la metodologia del treball cooperatiu s’han realitzat diferents produccions literàries, com ara poemes, rodolins, còmics, endevinalles, representacions i contes que plasmen la imaginació i la creativitat del nostre alumnat utilitzant les diferents llengües treballades a l’escola.

AQUÍ compartim amb vosaltres les creacions dels nois i noies de sisè, un text poètic sobre els animals dels casquets polars.

AQUÍ podeu veure els núvols de paraules que han dissenyat entorn a la diada de Sant Jordi.

Finalment, també volem compartir AQUÍ les fotografies que hem realitzat en relació a la celebració de la festa a l’escola. Hem gaudit d’una gimcana a l’aire lliure i d’un escape room digital on l’objectiu era recuperar un llibre perdut.

Hem gaudit d’una festa molt especial a l’escola!

FÀTIMA, LA FILLA DEL CARBONER

L’alumnat de sisè ha tingut l’oportunitat de participar en una activitat teatral, de petit format, corresponent al programa educatiu de l’Ajuntament de Viladecans “Altres pobles, altres contes”. Concretament han estat espectadors i col·laboradors del conte “Fàtima, la filla del carboner”.
L’espectacle es va representar al teatre de la nostra escola en tres sessions diferents, una per cada grup bombolla, seguint les normes de seguretat establertes a fi de fer front a la COVID-19.


L’obra s’endinsa en la cultura àrab i està inspirada en els espectacles narratius dels oradors del nord d’Àfrica. A la part central del conte, es reprodueixen les escenes al palau del rei Shamir, on els/les nostres nens i nenes, de manera voluntària, es van convertir en actors i actrius per encarnar aquests personatges de llegenda.
A més de passar una estona divertida, el nostre alumnat va conèixer els trets més característics que identifiquen la cultura del Magrib (especialment del Marroc), tan propera i present a la nostra societat.

REPTE ECOLÒGIC: DISSENYEM UNA SMART CITY!

Un cop arribats a aquest punt de la vostra missió és el moment de demostrar al Lluc i a la Laura, els protagonistes del projecte, el vostre entusiasme per canviar el món. Per aquest motiu us proposen un repte ecològic: dissenyar una ciutat intel·ligent i sostenible (Smart City).

Durant les vacances, haureu de fer una tasca d’investigació sobre el tema a fi de basar  el vostre projecte urbà en els últims avenços i descobriments tecnològics. 

A l’hora de dissenyar la vostra ciutat eficient haureu de tenir en compte els requisits essencials d’una ciutat sostenible:  

  • Accés a recursos públics bàsics: garantir una educació de qualitat (Smart Classrooms), centres de salut adequats, gestió de residus i recollida d’escombraries, seguretat ciutadana…
  • Accions de renovació urbana: implica adaptació de carrers, parcs, places; generar i mantenir espais verds…
  • Reducció d’emissions de CO2: ús d’energies renovables, transport públic sostenible, bona qualitat de l’aire, adaptació de vivendes (plaques solars, sostre verd)…
  • Afavorir el comerç just: compra local, agricultura ecològica, hort urbà, consum responsable…

Algunas reflexiones sobre “Smart City Expo World Congress”

La intenció és que elaboreu un informe amb la planificació de la vostra ciutat, tenint en compte els requisits essencials que hauria de tenir la vostra Smart City. Per obtenir informació, podeu consultar els enllaços que es troben a la Classroom. Un cop elaborat l’informe, podreu dissenyar la vostra ciutat sobre un plànol. 

A la tornada a l’escola, compartirem el nostre projecte urbà amb la resta del grup cooperatiu de treball i dissenyarem la maqueta d’una Smart City.

 

 

EL GRUP DE SISÈ PUJA AL BUS!

Durant aquest mes de març, les noies i els nois de sisè han participat en l’activitat “Puja al Bus!” organitzada per l’Ajuntament de Viladecans.
L’activitat consistia primerament  en una xerrada/taller que es feia a l’aula i una segona part destinada a fer un tour amb un autobús urbà pel municipi.
L’alumnat va poder treballar els elements  bàsics que  componen aquest mitjà de transport (seient reservat, pictograma, validació, rampa d’accessibilitat, sortida d’emergència, taquilla, màquina expenedora) i va conèixer les pautes per organitzar un viatge en autobús.
També, van fer un petit role-playing on van poder escenificar quin és el comportament que hem de tenir en aquest transport públic (com esperem la seva arribada, com pugem i baixem, quines persones tenen preferència a l’hora de seure) tenint molt en compte els valors associats a un comportament cívic.
No van faltar conceptes com la seguretat, l’ús d’energies netes i l’accessibilitat per a tothom.

Va ser una activitat molt competencial i divertida! AQUÍ us mostrem algunes fotografies de la seva experiència.

MATEMÀTIQUES RIQUES I COMPETENCIALS

Fer matemàtiques ja no és només  memoritzar conceptes i fer càlculs repetitius. Fer matemàtiques és aprendre a afrontar problemes amb eines i estratègies diverses, sempre entenent què fem i gaudint de l’aprenentatge. Per això, a l’escola treballem en un ambient competencial, amb molta conversa matemàtica, reptes motivadors i amb diferents mirades per trobar totes les solucions possibles.

Avui us parlarem d’alguns dels materials manipulatius que fem servir a l’aula, tot gaudint de l’aprenentatge cooperatiu.

Hem utilitzat el tangram per treballar l’àrea i el perímetre de les figures, resolent petits reptes, ubicats en la dimensió de resolució de problemes.

Amb la mateixa finalitat, hem fet servir el geoplà. Hem plantejat la construcció de diferents figures, comparant les seves àrees i trobant patrons.

Hem utilitzat també materials quotidians com uns cordills amb el repte:” Quadrats, rectangles i cordills”, on ens hem centrat una mica més en la dimensió de raonament i prova. Els nois i noies han fet les seves conjectures  i han practicat en comprovar-les i raonar-les, tot buscant patrons que els ajudin a trobar generalitzacions.

Manipulant construïm l’aprenentatge, fent connexions amb els diferents conceptes matemàtics al voltant de les activitats que fem.

 

LA NOSTRA MISSIÓ: ESCAPAR A L’ESPAI!

Hola nois i noies,

Sóc el Pedro Duque i actualment treballo com a ministre de Ciència, Innovació i Universitats, però molta gent em coneix perquè vaig ser el primer astronauta de l’estat espanyol. 

L’any 1992 vaig ser seleccionat en un concurs que cercava persones que poguessin desenvolupar la feina d’astronauta. Posteriorment, vaig entrenar-me a la Ciutat de les Estrelles, a Moscou (Rússia) i als Estats Units.

La meva primera missió espacial va ser la STS-95, al transbordador espacial Discovery, entre l’octubre i el novembre de 1998 i va tenir una duració de 9 dies.  

Ha passat molt de temps des que la gossa Laika va enlairar-se per orbitar al voltant de la Terra, convertint-se en el primer animal viu en fer-ho el novembre de 1957, a bord de la nau soviètica Spútnik.

També, fa uns anys de la primera missió lunar nord-americana Apolo 11, que va ser la primera a posar una persona a la superfície de la Lluna.  La nau Apolo 11 va ser enviada a l’espai pel coet Saturn V des de Cap Canaveral (Florida, EUA). Es va enlairar el 16 de juliol de 1969, va arribar a la Lluna el 20 de juliol  i va tornar a la Terra el 24 de juliol.

Per convertir-se en astronauta s’han de passar moltes proves, a més de tenir moltes ganes, enginy, constància i d’altres moltes qualitats que m’han explicat que tenen els nois i les noies de l’escola Miquel Martí i Pol.

M’agradaria proposar-vos una missió, a veure si entre tots i totes em podeu ajudar.

Per portar-la a terme, us haureu d’organitzar formant grups cooperatius de treball. Al llarg del dia, haureu de resoldre uns reptes en un temps determinat. Quan tots els equips hagin acabat els desafiaments haureu completat la missió:

ESCAPAR A L’ESPAI!

A continuació, us detallo en què consisteix cada repte:

REPTE 1 “ENLAIREU-VOS!”: Fer un coet segur que comportaria massa temps, de manera que us demanaré una tasca més senzilla. Així doncs, dissenyeu l’avió de paper que millor voli. Després haureu de fer servir el vostre avió a la GIMCANA ESPACIAL que ha preparat l’equip de mestres.

REPTE 2 “PASSEIG PER L’ESPAI”: Identifiqueu estrelles, planetes i molts més astres en un planetari virtual a través de l’app Sky Map.

REPTE 3 “TOCANT EL SISTEMA SOLAR”: Ordeneu les peces del trencaclosques que mostra el nostre sistema solar. Serà necessari posar molta atenció!

REPTE 4 “NASA SCIENCE”: Investigueu la pàgina web de la NASA destinada als infants. Trobareu notícies, jocs i moltes propostes més.

REPTE 5 ” TRES EN RATLLA”: Per ser astronauta cal entrenar també la ment, de manera que amb el joc de tres en ratlla podreu demostrar el vostre enginy al mateix temps que passeu una estona divertida.

REPTE 6 “PARAULES ESPACIALS”: Sereu capaços i capaces de trobar les 16 paraules que s’amaguen en la sopa de lletres espacial? I de fer els mots encreuats? Segur que haureu de fer una mica de recerca.

Esteu preparats i preparades? La missió comenca en 3, 2, 1…

 

PRESENTEM EL NOU PROJECTE… CÀPSULA 1: PUNT DE PARTIDA DE LA NOSTRA AVENTURA!

La Laura i en Lluc tenen dotze anys i són infants del futur. Sí, sí… No feu aquestes cares! Exactament viuen a l’any 2150. No és casual que acabeu de llegir l’article científic “La vida a la Terra arriba a la fi” amb data de 28 d’abril de 2150.

La mare d’aquests nens és enginyera i ha inventat un nou sistema de realitat virtual amb el qual es poden comunicar amb altres universos paral·lels o amb una  altra dimensió en el temps. Aquesta tecnologia encara està en proves, però aquests valents s’han decidit a utilitzar-la per demanar-vos ajuda.

Us preguntareu per què precisament demanen ajuda als grups de sisè de la nostra escola, oi? Doncs perquè fa temps que us estan vigilant i confien en vosaltres. A més, saben que heu escoltat els discursos de la Greta Thumberg i, com vosaltres, han reflexionat en les paraules que va pronunciar en el seu discurs a la Cimera del Clima de l’ONU de 2019: “No són prou madurs per dir les coses com són. Fins i tot, aquesta càrrega ens la deixen a nosaltres, els nens i nenes”.

La Laura i en Lluc no poden canviar el temps passat, però estan segurs que vosaltres sí que podreu. Com vegeu, han perdut totes les esperances en la població adulta.

L’única manera de canviar les coses és que vosaltres us formeu en aprenents de científics i científiques, amb l’objectiu de prendre consciència d’aquest greu problema del canvi climàtic.

El tema que més els fa anar de corcoll és l’augment del nivell del mar. La seva casa, que estava a la costa oest de Groenlàndia (Dinamarca), ha desaparegut i per això van haver de  fugir desesperats.

En Lluc i la Laura s’han organitzat molt bé per fer de vosaltres uns veritables científics i volen que la vostra primera missió sigui esbrinar:

Què passaria si els casquets polars es fonguessin?

Per ajudar-los, haureu d’anar pas a pas i descobrir a poc a poc les causes i les conseqüències d’aquest fet, amb l’objectiu d’aprendre a actuar i construir un nou futur.

 

Des de la seva Mars Case,  que és la seva eco-vivenda, els germans us aniran enviant càpsules informatives amb tasques a realitzar per aconseguir la vostra missió.

Si feu una bona recerca i treballeu en equip us faran arribar el carnet especial de científics i científiques del futur.

El repte està a les vostres mans…

EXPERIMENTEM AMB L’ELECTRICITAT!

L’alumnat de sisè ha treballat al llarg de diverses setmanes sobre el projecte “Com és que viatja l’electricitat?” i per fi us podem mostrar com hem treballat la vessant més experimental amb els circuits elèctrics.

FASE D’EXPLORACIÓ

S’inicia l’activitat amb unes preguntes per ajudar a l’alumnat a situar el tema i per saber quins són els seus coneixements previs.

  • On trobem corrent elèctric? És perillós manipular objectes elèctrics? Com es descobreix si un objecte deixa passar o no el corrent elèctric?…

FASE D’INTRODUCCIÓ DELS CONTINGUTS

S’inicia l’activitat presentant els elements d’un circuit i l’alumnat comença, a partir de la manipulació, a establir les diferències entre un circuit en sèrie i un circuit en paral·lel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FASE D’EXPERIMENTACIÓ

Es fa reflexionar a l’alumnat sobre la conductivitat dels materials a partir de preguntes investigables. 

  • Com és que passa l’electricitat?
  • Tots els materials deixen passar l’electricitat?

L’alumnat prèviament al treball experimental comença a formular les seves prediccions i un cop fet l’experiment comprova les seves hipòtesis.

 

 

 

 

 

 

FASE D’APLICACIÓ 

Es proposa a l’alumnat que ara que ja han après alguns conceptes d’electricitat i a fer senzills circuits elèctrics que dissenyin un projecte.

Música country i l’american game per acomiadar-nos de l’escola

Amb ganes de vacances?

Us podem ben dir que els nostres alumnes se les han merescudes. Ha estat un primer trimestre diferent a tots els que hem viscut fins ara i tots els nois i noies han demostrat capacitat d’adaptació, màxima rigurositat a l’hora de cumplir les normes de seguretat i empatia per comprendre la situació personal de la resta del grup.

No ha estat un camí fàcil, tot s’ha de dir, però hem arribat a l’últim dia amb molta força i il·lusió i ens hem acomiadat de la millor manera possible, amb música i un joc de taula col·laboratiu dissenyat entre mestres i alumnes.

Cada grup d’alumnes de l’escola ha representat la música d’un país diferent i el grup de sisè ha ballat música country a la zona exterior de l’edifici, vist que representaven els Estats Units d’Amèrica.

 

A les aules hem pogut gaudir d’un fantàstic joc que hem anomenat “AMERICAN GAME”. S’assembla molt al Trivial, però com que l’hem dissenyat entre mestres i alumnes  combinen proves i reptes d’altres jocs, com ara el Party, el Pictionary…

 

Com que la temàtica d’aquest dia festiu s’ha centrat en els Estats Units, la canalla va haver de preparar dies previs a la festa totes les preguntes del joc. La recerca i la investigació van ser clau… Ara ja són experts i expertes en àmbits tan importants com la política i la cultura dels nord-americans.

Si voleu veure al detall com hem passat el dia podeu clicar AQUÍ.

Us desitgem bones festes!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Soroll de telers, soroll de diners…

L’alumnat de 6è curs ha finalitzat el projecte “Per què l’Oliver no anava a l’escola? i de la mà d’aquest personatge ha fet un viatge als inicis de l’època contemporània.

Han pogut conèixer, entre d’altres moltes coses, la situació dels infants del segle XIX, una situació molt precària, ja que havien de treballar des de ben petits a les fàbriques i amb unes condicions laborals molt injustes.

Per aprofundir més sobre el tema, hem visitat el Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya, on ens hem pogut posar a la pell dels nens i nenes de l’època contemporània a través d’una visita guiada teatralitzada. Amb aquesta activitat també hem observat les diferents classes socials que hi havia durant la Revolució industrial.

Amb aquest projecte interdisciplinari, els nois i noies prenen més consciència del poder de l’educació i valoren molt més el privilegi de poder anar a l’escola.

Per veure les fotos de la visita feu clic AQUÍ