Escolta aquesta música i llegeix el text per començar a entrendre el tema que volem tractar:
El segle XX podria ser qualificat del segle de la mort. Mai s’havien produït tants assassinats per conflictes polítics, deportacions, guerres, persecucions, neteges ètniques… a nivell mundial.
Llegeix aquest article del diari Ara del 25 -02-2014 on la notícia és la mort de la pianista Alice Herz-Sommer de 110 anys que va sobreviure gràcies a la música a l’horror nazi dels camps d’internament.
Visitaríeu un camp de concentració com Auschwitz, Dachau o Mauthausen ? Us podeu imaginar com pot sonar una música creada en aquestes circumstàncies o motivada pel record i homenatge a les víctimes? O com sonava mentre era interpretada al camp d’extermini o a l’interior d’un guetto? Com a exemple escolta el principi de l’òpera infantil Brundibar del músic jueu Hans Krasa, obra creada primer en llibertat i després reescrita i representada en captiveri:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=i-aQDXyCcbE[/youtube]
Hem d’aturar-nos a pensar com escoltar una música que neix de l’horror i del seu impacte. És el que us proposem en aquesta activitat pensada sense deixar d’experimentar certa contradicció i dificultat moral. .
Ens centrarem en l’escolta i estudi de tres composicions.
Del jueu alemany Arnold Schoenberg : A SURVIVOR FROM WARSAW que reviu l’infern de la vida en el guetto de Varsòvia . Obra estrenada l’any 1947:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=61r2gD6UopU[/youtube]
Escoltem un fragment (el penúltim moviment) de l’ obra del francès Olivier Messiaen, Le quatour pour la fin du temps, que va ser escrit quan el músic era pres en un camp de concentració nazi l’any 1941.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_QrGzES0UNk[/youtube]
I finalment segueix amb la `partitura l’ obra del polac Kristof Penderecki que reviu els horrors de la bomba atòmica. Es tracta del Lament per les víctimes de Hiroshima (1959-61).
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HilGthRhwP8[/youtube]
Imagina’t que ets un dels personatges del darrer dibuix i contesta la pregunta inicial: Com podem escoltar música nascuda de l’horror?
Deixa un comentari