Bon Nadal!

Amb el desembre l’any s’acaba,
l’hivern comença, el fred és viu
i ens toca estar-nos més a casa
a esperar els dies d’estiu

Desembre, a més, ens du vacances
i podem fer cagar el tió,
que si el tustem sense recança
se sol portar com un senyor

Miquel Martí i Pol

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/3BzPanpBxPM" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

BON NADAL!

Publicat dins de General | 3 comentaris

Videojocs a l’aula II

En l’entrada del 26 d’octubre us parlava dels videojocs a l’aula.
Gràcies a l’amic Jordi Comellas he conegut el grup de treball “aprofitament didàctic dels jocs d’ordinador a l’escola primària i l’eso” que va començar a treballar el curs 1992/93.

2009-12-06_001211

Està format per 8 membres, tots mestres i professors en actiu a escoles i instituts del Vallès i del Maresme, i està assessorat per Begoña Gros Salvat, professora de la Facultat de Pedagogia de la Universitat de Barcelona.
A la seva web trobareu els fonaments didàctics, articles, referències de llibres… I una interessant anàlisi de videojocs aplicables a l’aula.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

En defensa dels drets fonamentals a internet

Davant la inclusió en l’Avantprojecte de Llei d’Economia Sostenible de modificacions legislatives que afecten al lliure exercici de les llibertats d’expressió, informació i el dret d’accés a la cultura a través d’Internet, els periodistes, blocaires, usuaris, professionals i creadors d’Internet manifestem la nostra ferma oposició al projecte, i declarem que…

1. Els drets d’autor no poden situar-se per sobre dels drets fonamentals dels ciutadans, com el dret a la privadesa, a la seguretat, a la presumpció d’innocència, a la tutela judicial efectiva i a la llibertat d’expressió.
2. La suspensió de drets fonamentals és i ha de seguir sent competència exclusiva del poder judicial. Ni un tancament sense sentència. Aquest avantprojecte, en contra de l’establert en l’article 20.5 de la Constitució, posa en mans d’un òrgan no judicial -un organisme depenent del ministeri de Cultura-, la potestat d’impedir als ciutadans espanyols l’accés a qualsevol pàgina web.
3. La nova legislació crearà inseguretat jurídica en tot el sector tecnològic espanyol, perjudicant un dels pocs camps de desenvolupament i futur de la nostra economia, entorpint la creació d’empreses, introduint traves a la lliure competència i ralentint la seva projecció internacional.
4. La nova legislació proposada amenaça als nous creadors i entorpeix la creació cultural. Amb Internet i els successius avanços tecnològics s’ha democratitzat extraordinàriament la creació i emissió de continguts de tot tipus, que ja no provenen prevalentemente de les indústries culturals tradicionals, sinó de multitud de fonts diferents.
5. Els autors, com tots els treballadors, tenen dret a viure del seu treball amb noves idees creatives, models de negoci i activitats associades a les seves creacions. Intentar sostenir amb canvis legislatius una indústria obsoleta que no sap adaptar-se a aquest nou entorn no és ni just ni realista. Si el seu model de negoci es basava en el control de les còpies de les obres i en Internet no és possible sense vulnerar drets fonamentals, haurien de buscar altre model.
6. Considerem que les indústries culturals necessiten per a sobreviure alternatives modernes, eficaces, creïbles i assequibles i que s’adeqüin als nous usos socials, en lloc de limitacions tan desproporcionades com ineficaces per a la fi que diuen perseguir.
7. Internet ha de funcionar de forma lliure i sense interferències polítiques afavorides per sectors que pretenen perpetuar obsolets models de negoci i impossibilitar que el saber humà segueixi sent lliure.
8. Exigim que el Govern garanteixi per llei la neutralitat de la Xarxa a Espanya, davant qualsevol pressió que pugui produir-se, com marc per al desenvolupament d’una economia sostenible i realista de cara al futur.
9. Proposem una veritable reforma del dret de propietat intel·lectual orientada a la seva fi: retornar a la societat el coneixement, promoure el domini públic i limitar els abusos de les entitats gestores.
10. En democràcia les lleis i les seves modificacions han d’aprovar-se després de l’oportú debat públic i havent consultat prèviament a totes les parts implicades. No és de rebut que es realitzin canvis legislatius que afecten a drets fonamentals en una llei no orgànica i que versa sobre una altra matèria.

Aquest manifest, elaborat de forma conjunta per diversos autors, és obert i necessari. Suma’t a ell i difon-lo per Internet.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

El viatge dels protons dins el LHC

Ahir el Gran Col•lisionador d’Hadrons (LHC, per les seves sigles en anglès) va batre el rècord d’energia superant el Tevatron dels Estat Units.
En aquesta entrada us vull presentar un vídeo del CERN titulat “The Bottle To Bang” traduït al castellà. Molt didàctic explica pas a pas el viatge dels protons dins del col•lisionador des de la bombona fins a la seva col•lisió.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/X-oE_roYY-o" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Un vídeo molt diferent a l’altre que us vaig mostrar sobre el LHC.

Vist a: The Inquirer
Publicat dins de Batxillerat, Ciències, recursos, vídeos | Deixa un comentari

Intodit, la wiki fàcil

En aquest bloc us he parlat vàries vegades de wikis. Ara us presento Intodit un web on podeu fer wikis de manera molt fàcil.

intodit

Només us heu de registrar, escollir un nom i començar a treballar amb un editor complet i fàcil d’usar. Cada wiki que fem tindrà al seva pròpia URL i podrà ser compartida amb altres de forma senzilla.

Vist a: Web a 2.0
Publicat dins de web 2.0, wiki | Deixa un comentari

Exercicis de vistes de peces interactius

educacionplastica.net és un web que ens proposa exercicis de vistes de peces interactius. De llocs on fer exercicis d’aquest tipus n’havien vist d’altres, però aquí tenim la possibilitat de que l’alumnat enviï per e-mail els exercicis al professor. El professor rep l’exercici a la seva adreça de correu, el pot corregir i enviar-lo a l’alumne només responen al missatge. L’alumne rebrà al correcció a la seva adreça.
Per això haurem de tenir instal•lat el programa Compass and Ruler que es pot descarregar d’aquí. A educacionplastica.net trobarem inclús un petit manual d’aquest programa.

educacionplastica
Una altra funció interessant és que poden moure les peces i fer-les transparents per veure les arestes ocultes.

Vist a: tecnotic.com
Publicat dins de General | Deixa un comentari

TriViral, el joc de la navegació segura

El tema de la navegació segura és prou important i em temo que no es treballa prou. Per ajudar-nos a fer-ho tenim el joc TriViral.
triviral
Aquest joc va dirigit a nens i nenes de 9 a 14 anys. Seguint l’esquema del clàssic trivial, té preguntes classificades en cinc temes: Virus, Troians i cucs, Spyware, Ciberbullying i Grooming.
Molt recomanable visitar abans de començar els enllaços que proposa INTECO (Institut nacional de les Tecnologies de la comunicació) i OSI )Oficina de seguretat del Internauta).

Vist a Educación Tecnológica
Publicat dins de General | Deixa un comentari

Videojocs a l’aula, per què no?

La European Schoolnet ha editat aquesta guia sobre l’ús dels videojocs a l’aula. Ens explica els seus beneficis, com escollir el joc adient i com aplicar-los.
videojocs_aula
Videojocs a l’aula, per què no?

Vist a e-Academia.es
Publicat dins de recursos, TIC | 1 comentari

El mapa conceptual, CmapsTools

Fa temps que sento parlar del CmapsTools per fer mapes conceptuals però encara no els havia provat. Potser perquè ningú m’ho havia explica’t tan bé com la Montserrat Quiñones. Va ser dimecres passat en el curs Exposicions orals: recursos t talents que fa en el meu centre.
cmapstools
A més ens ha preparat uns tutorials realitzats amb aquesta eina.  Els a dividit en Comencem, Qüestions d’estil i Més enllà.
Molt interessant la reflexió que fa:
Insistir que l’eina és només això una eina. El que veritablement importa és la mirada amb la qual la utilitzem. Va ser concebut per l’aprenentatge significatiu…, val la pena reflexionar-hi.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Minitutorials TIC

Avui donant un cop d’ull a la Bitácora de Aníbal de la Torre he trobat un recurs molt interessant per introduir als no iniciats en el món digital. A Educa con TIC ens ofereixen 40 minitutorals que expliquen breument com començar a utilitzar una gran quantitat d’eines. Són en castellà.

formación en didática TIC

formación en didática TIC

Només cal veure l’índex per adonar-nos de l’abast d’aquests tutorials:

  • Ofimática
  • Gestion de proyectos
  • Herramientas de comunicación (blocs, wikis…)
  • Internet, herramientas y aplicaciones web (navegadors, cercadors, wikipedia, Google Earth, Webquest … )
  • Audio y Video
  • Pizarra digital
  • Herramientas de autor/Desarrollo contenidos
  • Edición de imágenes (Gimp)
  • Plataformas de creación y gestion de contenidos
  • Mapas Conceptuales (Cmaps, freemind)
  • Diseño grafico
  • Desarrollo de páginas web
  • Libro electrónico
Publicat dins de programari, programari lliure, recursos, TIC | Deixa un comentari