La tecnologia de la impremta, atribuïda a Gutenberg a finals del segle XV, va impulsar la primera gran revolució informacional basada en el paper imprès. El Renaixement i la Il·lustració són difícils d’imaginar, sense la disponibilitat d’una tecnologia que facilités la ràpida circulació de les idees i els sabers.
Johannes Amos Comenius, pedagog i teòleg d’origen txec, va aprofitar aquella tecnologia per crear un nou tipus de contingut: el primer llibre il·lustrat per a infants “Orbis Sensualium Pictus” (El Món sensible en imatges), publicat l’any 1658.
Les dues grans innovacions d’aquest llibre, van ser les il·lustracions i l’estudi del llatí a partir de la pròpia llengua. Originalment, l’obra es va publicar en llatí i alemany. Ràpidament es va convertir en el llibre de text de referència de les escoles alemanyes i d’altres països europeus: la primera edició anglesa data de 1659, el 1666 es va publicar una edició en quatre llengües (llatí, alemany, italià i francès). La primera traducció coneguda al castellà data de 1993, possiblement el fet que Comenius fos protestant pot aportar alguna explicació a aquest retard.
Si voleu aprofundir en les característiques del Orbis Pictus, us recomano Aguirre, Ma. E. (2001) “Enseñar con textos e imágenes, una de las aportaciones de Juan Amós Comenio” (Revista Electrónica de Investigación Educativa). És particularment interessant, des del punt de vista TAC, l’apartat sobre l’estudi com a pràctica derivada de la cultura escrita.
Per aquestes aportacions, Comenius pot ser considerat com un dels precursors de les tecnologies de l’aprenentatge i el coneixement.