El joc de la Barcelona del 1714

L’origen d’aquest projecte es remonta al dia 23 de setembre de 2013, on els alumnes de l’ESO de la nostra escola vam anar a visitar el Born Centre Cultural, aprofitant que per les festes de la Mercè l’entrada era gratuïta. Sota l’estructura d’un mercat emblemàtic de l’arquitectura del ferro del segle XIX, trobem la Barcelona del 1700, la ciutat pròspera que va patir el setge del 1714, d’èpica i heroica resistència, abans de derivar en la pèrdua de les llibertats nacionals de Catalunya, encara no restituïdes tres segles després.

Quan vam arribar a l’escola, nosaltres, els alumnes de 1r d’ESO, vam començar a pensar de fer un treball per poder apronfundir més en els fets que van succeir aquells anys, però no trobàvem com fer-ho fins que un bon dia el professor de tecnologia ens va explicar que estava pensant en presentar una maqueta/treball als premis Baldiri Reixac que enguany arriben a la XXXVI edició. Davant aquesta iniciativa nosaltres li vam proposar fer un joc de taula sobre la Barcelona del 1700-1714. Aquí va néixer aquest treball, EL JOC DE LA BARCELONA DEL 1714.

foto grup

L’objectiu principal d’aquest projecte és conèixer de manera més profunda la Barcelona del 1700 i la memòria dels fets del 1714, dins un marc històric que configura un eix del temps que permet, des de l’avui, mirar l’ahir per projectar el demà, en aquest moment transcendent de la història de Catalunya. Des de la consciència d’on venim i què som, sabrem més i millor cap on ens cal caminar com a poble.

20140206_164410

foto caselles 1 foto font d'informació foto pintura 2

Amb la realització d’aquest treball hem pogut apronfunditzar en un dels fets més rellevants de la nostra història recent. El sofriment i capacitat de resistència d’un poble que va ser assetjat i amb la conseqüent pèrdua de drets i llibertats.

Ha estat una experiència enriquidora, emociant, reflexiva, singular, oberta, dinàmica, i creativa. Gràcies a aquest projecte hem pogut endinsar-nos en la profunditat de la història nacional i deixar un testimoni en forma de joc per altres nois i noies que podran jugar, divertir-se i aprendre del que va passar.

Els alumnes de 1r d’ESO