Izquierda Unida proposa un canvi de model energètic per acabar, en 2050, amb un sistema basat “100% en renovables”. La “revolució energètica” que proposa IU acaba dins de 35 anys amb un sistema basat totalment en les energies renovables. L’objectiu final és “emissions zero de gasos d’efecte hivernacle a l’atmosfera”

energiesrenovables

Font: IDAE.

De la mateixa forma, la coalició d’esquerres defensa al seu programa electoral “una transició justa per a les conques del carbó nacional” i que, durant el període de transició a aquest model energètic sostenible, es prohibeixin les importacions: “Que solament s’usi el carbó de les nostres conques”.

La proposta d’IU inclou la nacionalització del sector energètic. “Les energies renovables, l’estalvi i eficiència energètica i les xarxes elèctriques han de ser de titularitat pública. La societat ha d’apropiar-se del control de les xarxes de transmissió i distribució perquè el sistema energètic no segueixi estant al servei de l’oligopoli elèctric i passada a estar al servei de la societat”, assenyala el text, que no detalla de quina forma es duria a terme. IU demana a més avançar el tancament de les centrals nuclears a abans de 2024.

La federació d’esquerres càrrega també contra el fracking (fractura hidràulica per extreure gas natural), del que diu que no té sentit “ni ambiental ni econòmic”, per la qual cosa advoca per suspendre les autoritzacions concedides i la prohibició de noves autoritzacions.

IU considera que l’accés universal a l’energia és un dret humà fonamental, i per això proposa un subministrament vital bàsic garantit d’electricitat i aigua gratuït per els qui no tenen ingressos i amb una tarifa social en funció de la renda per els qui estiguin en situació de pobresa. La mesura forma part del seu pla de “emergència social”.

Segons he pogut llegir en informes tècnics de certa solvència el problema del nostre carbó és la quantitat de sofre que conté el que li fa ser molt contaminant, el seu baix rendiment tèrmic i uns preus no competitius d’extracció, surt més barat importar carbó. En realitat l’ideal seria no utilitzar-ho en la generació d’energia elèctrica o utilitzar el sistema recombinat que redueix en gran manera la pol·lució. Xina té un greu problema a causa de l’ús del carbó ja que és un combustible barat però que produeix pluges àcides, contaminació de sòls cultivables i vies freàtiques, fet i fet el barat pot resultar caríssim. Per altra banda l’objectiu del 100 % d’energies renovables trobo difícil la seva execució ja que hi ha molts interessos entre mig que ho complicaran.

Carlos Rejano