Recursos: articles

Recull d’articles que us poden donar informació sobre els continguts del crèdit.

Els articles que trobeu i es considerin interessants han de portar les dades següents:

. Títol article

– Autors

– Ubicació multimèdia

– Paraules clau

One thought on “Recursos: articles

  1. ANA LOPEZ ANGAS Post author

    El paper de l’educador social en la nostra societat
    Barcelona, 1999

    PRESENTACIÓ1: XAVIER CACHO
    Com a moderador d’aquest debat sobre el paper de l’educador social en la nostra societat, em complau donar la benvinguda a tothom i agrair que hàgiu vingut encara que, avui, el temps no acompanya gaire. És una satisfacció que estiguem aquí persones que venim del camp de l’educació social, persones que estan treballant en la formació dels educadors i persones que representen diferents entitats i administracions públiques.
    Crec que la variada representació implicarà aconseguir un dels objectius inicials que ens havíem proposat en el debat, que era poder aplegar diferents visions i diferents perspectives sobre l’educador social.
    També voldria donar les gràcies al Col· legi d’Educadors Socials de Catalunya i a les Fundacions Jaume Bofill, Serveis de Cultura Popular i Esico, per haver fet possible que avui ens puguem trobar aquí i que puguem dialogar,
    reflexionar i debatre al voltant d’un tema del nostre interès.
    Si em permeteu us presentaré les persones que estem aquí a la taula: en primer lloc els tres ponents, i ho faré en el mateix ordre en el qual intervindran.
    Aquest debat, organitzat conjuntament amb el Col· legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC), es va celebrar el dia 3 de
    desembre de 1998. La coordinació i moderació del debat va ser portada
    a terme per Xavier Cacho Labrador.

    Primer ho farà en Jaume Casacuberta, com a educador social en el camp de l’animació sociocultural i que està treballant com a coordinador dels centres cívics de l’Ajuntament de Granollers.
    En segon lloc intervindrà Margarida Massot, com a educadora social en el camp de l’educació d’adults. És educadora a l’Escola d’Adults de Sabadell i professora de la Universitat Autònoma de Barcelona ocupant també,
    temporalment, el càrrec de vicedegana de la Facultat de
    Ciències de l’Educació.
    I en tercer lloc parlarà Pere Vicenç Planas, com a
    educador social del camp de l’educació especialitzada.
    Està treballant com a educador en una comunitat infantil i
    és membre del consell assessor de la revista “Educació
    social”.
    I finalment intervindré jo mateix. Sóc Xavier Cacho,
    educador social en un centre residencial d’acció educativa.
    Per començar m’agradaria destacar el fet que els ponents
    representen el que han estat els tres camps professionals
    històrics de l’educació social. Ho hem fet així perquè amb
    el debat volem potenciar al màxim la participació dels
    assistents, que veniu d’aquests camps. Per aconseguir
    aquesta participació serà convenient limitar el temps
    destinat a les intervencions dels ponents.
    Per tant, el debat tindrà dues parts: la primera amb les
    intervencions dels ponents, per a emmarcar el tema; la
    segona per a debatre i dialogar entre tots nosaltres.

    Voldria insistir que aquesta segona part és la més
    important. La finalitat és generar un diàleg i una reflexió
    que sigui conjunta i des de diferents perspectives, sobre el
    paper que desenvolupa l‘educador social en la nostra
    societat.
    En conjunt procurarem plantejar el tema des de tres eixos
    principals: un primer eix que seria allò que es demana als
    educadors socials i un segon eix, allò que fan realment
    els educadors socials. A partir d’aquests dos eixos
    inicials introduirem un tercer eix que seria allò que
    haurien de fer els educadors socials.
    Concretant una mica més aquesta primera qüestió, és a
    dir, allò que es demana als educadors socials, crec que
    s’hauria de tenir present quins són els encàrrecs que es
    fan als educadors des de la legislació i des de les
    planificacions generals de les administracions públiques, ja
    siguin locals, comarcals, provincials o nacionals.
    Cal considerar també la importància del context social
    actual: la globalització, la multiculturalitat, els canvis
    socials i de valors, la complexitat social, etc. Aquestes
    característiques suposarien que afloressin noves demandes,
    noves problemàtiques; i aquestes noves problemàtiques
    i noves necessitats potser no queden totalment
    recollides per les polítiques generals.
    En definitiva, quan parlem de què es demana als
    educadors socials podem pensar per una banda en tot un
    seguit de demandes més formalitzades; unes demandes
    que alguns autors dirien “legitimades” per la legislació i els
    encàrrecs polítics. I, per altra banda, podríem pensar en
    unes demandes que sorgirien dels mateixos destinataris i,
    en definitiva, de la mateixa societat civil.

    El segon eix que plantejava per començar era què fan
    realment els educadors socials. Respecte a aquesta
    qüestió, entre molts altres elements, jo voldria destacar i
    fer referència a quines són les funcions i quines són les
    tasques que desenvolupen els educadors. Els educadors
    socials porten a terme funcions diverses: assistencials,
    socialitzadores, de contenció, resocialitzadores, formatives,
    dinamitzadores, etc. Per altra banda, també realitzen
    tasques d’observació, planificacions o programacions; fan
    intervenció directa; porten a terme reunions, avaluen, fan
    supervisió, recerca, etc. Tot aquest ampli ventall tant de
    funcions com de tasques estaria sempre molt condicionat i
    molt relacionat amb el camp professional en el qual
    l’educador està treballant, i també estaria condicionat i
    relacionat amb quines són les necessitats sobre les que
    treballa l’educador social i les característiques de la població
    que s’atén.
    Un cop presentats aquests dos primers eixos, –allò que es
    demana a l’educador i allò que realment fa l’educador
    social– s’hauria d’introduir un tercer element que és, què
    hauria de fer l’educador social?
    Aquest tercer element, o aquest tercer eix de reflexió que
    proposava, ha de considerar les possibles respostes i
    solucions. Ja sabem que les solucions màgiques són
    difícils, però cal intentar donar respostes a les possibles
    incoherències; als possibles dubtes i, fins i tot, a les
    possibles contradiccions que existeixen entre allò que es
    demana als educadors i allò que realment fan els
    educadors.
    Bé, en definitiva, allò que hauria de fer l’educador social,
    ha de ser una resposta a la pregunta: quin ha de ser el paper de l’educador social en la nostra societat? Dono ara
    la paraula a en Jaume Casacuberta per tal que faci la seva
    aportació des de la perspectiva de l’animació sociocultural.
    Li demanaré que sigui generós amb les idees i rigorós
    amb el temps.
    JAUME CASACUBERTA
    Bé, en primer lloc vull celebrar la iniciativa de generar aquest
    debat a l’entorn de l’educació social, proposat per Xavier
    Cacho i per les institucions que, potser, són al darrere. Em
    sembla que el fet que hi hagi aquests debats ens ajudarà,
    de mica en mica, a anar construint un cos professional digne
    i, sobretot, professional.
    Intentaré fer un esforç per entendre la nostra tasca dins
    l’àmbit cultural, i principalment dins l’educació d’adults.
    L’educació social té com a finalitat, en primer terme, la
    difusió de la cultura. I en aquest sentit té una gran importància
    dintre el que són les polítiques culturals, sobretot, pel
    que fa al fet de promoure pràctiques i activitats socials que
    s’orienten cap a la generació de processos de participació
    cultural. Amb això el que vull dir és que l’educador social
    que treballa en l’àmbit de l’animació sociocultural ha de tenir
    en compte, fonamentalment, la participació.
    Això ha consistit, sobretot, en accions de dinamització
    adreçades a:
    – omplir de forma creativa el temps lliure,
    – atenuar el que podria ser un possible desarrelament que
    produeixen les grans concentracions urbanes,
    – evitar, també, que es faci més profund el tall cultural
    existent entre diferents sectors socials,
    – afavorir un cert desblocatge en la comunicació social
    mitjançant espais de creació. Estem mancats d’equipaments
    i l’animació sociocultural s’ha de fonamentar, sobretot,
    en la creació d’espais de relació on la gent es pugui
    trobar,
    – assumir l’educació permanent com a necessitat de tota
    persona i, no entendre l’educació permanent com un tema
    d’alfabetització de graduat escolar sinó com a resposta a
    possibles inquietuds formatives que la gent té i que les fa,
    probablement, en el seu temps de lleure,
    – estimular la realització d’activitats i projectes que desenvolupin
    la creativitat, la iniciativa i, sobretot, la creació.
    Intentaré començar a respondre des de la vessant de
    l’animació sociocultural, què és el que es demana que
    facin els educadors socials.
    A mi em sembla que, prèviament, cal tenir molt clar, quan
    ens fan un encàrrec, qui ens el fa. És a dir, si és una
    administració, si és una empresa de serveis o si és el
    moviment associatiu. Em centro en aquests tres àmbits:
    l’administració, el moviment associatiu i l’empresa de serveis
    perquè probablement són els contractants que
    majoritàriament reclamen els serveis dels educadors
    socials.
    També em sembla que quan ens fan l’encàrrec el que hem
    de tenir clar, sigui quina sigui la cultura organitzativa de qui
    el fa, és saber quin tarannà ideològic i polític té aquesta
    entitat contractant, que pot ser conservadora, progressista
    o pot ser transformadora.
    Si ens trobem amb una cultura organitzativa que se’ns
    mostra com a progressista, hem de tenir clar que del que
    estem parlant és de democratització de la cultura; és a dir,
    d’afavorir l’accés als béns culturals. I, normalment, quan
    ens trobem amb un encàrrec que podríem dir, transformador
    –que se’n troben poquíssims però se’n troben–,
    estem parlant del que serien polítiques de democràcia
    cultural; és a dir, aquí sí que s’entra de ple en el que seria
    el fet de la participació.
    També, voldria dir que l’administració és el contractant
    primer dels educadors socials i que no té gaire clar quin és
    el seu paper en matèria socioeducativa. Quan et proposen
    un encàrrec aquesta ambigüitat és deguda al fet que no
    tenen gens clar què volen fer, ni com fer-ho, ni res de res.
    I a partir d’aquí, a vegades, es creen uns processos
    surrealistes. És a dir, si l’animació sociocultural és generar
    participació, què passa? Doncs, per exemple, l’ajuntament
    contracta un animador sociocultural perquè dinamitzi la
    població d’un territori; comença a treballar allà, la gent es
    comença a organitzar, es creen associacions, comencen a
    reivindicar equipaments, comencen a reivindicar espais,
    se’n van a la plaça de l’ajuntament fan la manifestació de
    torn i, què succeeix? acomiaden l’educador social. No sé
    si això és un cas fictici però jo sempre he entès que els
    temes d’animació sociocultural són realment conflictius
    perquè t’estan demanant una cosa que des de l’administració,
    desprès no poden resoldre. En definitiva, el que fa
    l’educador social és mobilitzar la gent.
    Allò que fan els educadors socials davant aquest encàrrec
    tan ambigu és tenir idees. Tenir bones idees per tal de
    transformar aquestes bones intencions que tots manifesten
    en el que serien projectes operatius eficaços i capaços
    de donar resposta al que fos. Podria enumerar diferents
    tasques professionals que em sembla que estan fent –si
    més no, que algú fa– i que, probablement, responen
    també als altres àmbits d’intervenció de l’educador social.
    En primer lloc tindríem el que seria l’estudi de l’entorn en
    general i de la realitat sociocultural existent en un territori, i
    el posterior plantejament de propostes viables. A mi em
    sembla que si no es fa això és un greu error, per la qual
    cosa jo hi crec moltíssim.
    En segon lloc hi hauria la tasca d’elaboració de propostes
    pedagògiques per a la difusió de continguts culturals –
    també de continguts cívics–, és a dir, el disseny de
    programes socioculturals, ja siguin específics o genèrics.
    En tercer lloc trobaríem la possible dinamització de la vida
    sociocultural en diferents àmbits d’actuació territorial o bé
    en equipaments polivalents o singulars.
    I, finalment, trobaríem la dinamització de públics però
    sempre –com he dit abans– fomentant la participació.
    Hi ha temes de dinamització comunitària que utilitzen la
    investigació participativa com a metodologia, sobretot pel
    que fa a associacions; la direcció i la coordinació d’infraestructures:
    equips humans, recursos econòmics; i també
    és molt important la possible valoració dels objectius i el
    resultat dels programes. Em sembla que tot això es fa, i
    des del cos professional hauríem de reivindicar, cada
    vegada més, que hi hagués una certa sistemàtica.
    De totes maneres, més enllà d’aquestes tasques que
    l’educador social està fent en l’àmbit de l’animació, em
    sembla molt important –i això sí que no s’ensenya des de
    les universitats– és que l’educador social en l’àmbit de
    l’animació ha de disposar d’un “savoir faire” especial amb
    unes habilitats especials. Amb això vull dir que, en el que
    fa, ha de tenir en compte que l’entorn sempre és un
    aspecte bàsic per satisfer les necessitats educatives i
    culturals.
    L’educador social també ha de tenir en compte que les
    accions que proposi s’hauran de regir pel respecte a les
    llibertats dels individus i dels grups. L’animació sociocultural
    s’ha de moure sempre en un espai terriblement
    lliure.
    També s’ha d’entendre que l’elaboració i superació de
    conflictes és també educació social. És a dir, quan es
    treballa amb grups i col· lectivitats sempre hi ha conflictes, i
    si no n’hi ha, malament rai. Cal entendre que l’elaboració i
    la superació d’aquests conflictes també és educació social.
    Una cosa que em sembla molt important és que amb
    aquest saber fer especial de l’educador social, cal tendir a
    generar polítiques actives en contra de les polítiques
    passives, és a dir, fonamentades només en la subvenció.
    És important que l’educador social sàpiga respondre a les
    necessitats no percebudes per part de la població. Sovint
    la gent no és conscient de les necessitats culturals ni de
    les necessitats de creativitat.
    Cal que l’educador social cregui en les possibilitats dels
    mateixos individus per crear relacions i desenvolupar les
    seves potencialitats envers un benefici social. Si no creiem
    en l’individu com a persona “capaç de” no serà possible
    treballar en aquest sentit.

    De fet, el que cal és que a l’hora de decidir què hauria de
    fer l’educador social, fem una anàlisi de quina és la realitat
    actual i així podrem fer certes inferències de futur. De fet,
    hem de trencar amb les metodologies actuals i hem de ser
    més innovadors, més arriscats i fer apostes realment
    fortes en les nostres intervencions.
    Per exemple, hem de saber que, avui en dia, la societat de
    consum i la societat industrial ja és història i que en
    l’actualitat estem ja totalment immersos en la societat de la
    comunicació i del coneixement. Això ens condiciona. Hem
    de saber que els mitjans de comunicació de masses de
    caire nacional i supranacional es troben totalment estancats
    i que el que està avançant són els mitjans de
    comunicació de proximitat; que fruit d’aquest fet apareixen
    noves formes d’exclusió social i que això ens orienta cap a
    possibles línies de treball; que l’escola ja ha començat a
    sortir del seu recinte tancat i comença a contemplar el que
    seria l’educació no formal com a part de la seva renovació
    pedagògica; i també que la suposada crisi del benestar,
    aquesta crisi de què es parla tant, provoca altres preocupacions
    polítiques i socials: la necessitat d’una societat
    solidària.
    Per tant, em sembla que per aquesta línia és cap a on
    hauríem d’anar, i per poder-ho fer els educadors socials
    hem d’assumir els nous reptes tecnològics i utilitzar-los
    com a alternativa a l’immobilisme de les metodologies de
    sempre. No ens ha de fer por treballar amb Internet, amb
    ràdios, amb televisions, amb diaris, ni amb coses
    d’aquestes. Em sembla que hauríem de ser molt més
    agosarats i tirar endavant. La tasca de l’educador social
    s’ha d’entendre com realitzada en un medi educatiu total:
    és a dir, que entre tots ens anem educant. També hem
    d’incidir en el desenvolupament de l’autonomia cultural
    amb la finalitat de preservar el que seria la identitat cultural
    de les minories.
    Pel que fa a la vessant de l’art, cal afavorir la llibertat
    artística entenent que tots els processos de creació han de
    ser independents de l’estat, i que els creadors de cultura
    han de tenir total llibertat per a expressar-se segons els
    seus propis criteris.
    Hem d’aprendre a gestionar de forma creativa els
    equipaments i recursos socioculturals. Les àrees de
    cultura, les àrees de benestar social, d’educació, sovint
    són les més “tocades” en els pressupostos i hem
    d’aprendre a gestionar amb creativitat. També interessa
    promocionar els moviments socioculturals i moviments
    associatius; promocionar-los com a plataformes vàlides
    per als educadors o per a l’educació social. En vista de la
    nova diplomatura –que ja no és tan nova– i de la creació
    del Col· legi d’educadors socials, l’educador social s’està
    definint com el tècnic mitjà per excel· lència de serveis
    personals. Em sembla que serà un professional estrella,
    donada la seva polivalència en els tres àmbits: administració,
    empreses de serveis i associacions.
    MARGARIDA MASSOT
    Agraeixo que s’hagi pensat en l’àmbit de l’educació d’adults
    perquè, normalment, es considera només l’ensenyament
    reglat. Així es pot donar una visió bastant més integradora
    de la que se sol tenir.
    Donaré dues idees molt senzilles: una és posar de
    manifest la contradicció que existeix entre el que és la
    pròpia legislació –que d’alguna manera determina quina és
    l’educació de les persones adultes a Catalunya, amb la
    Llei de formació d’adults de l’any 1991– i el desplegament
    d’aquesta mateixa llei en forma de polítiques educatives
    que fa el Departament de Benestar Social, el qual
    contradiu no solament l’esperit de la llei sinó també la
    lletra. Això és una de les primeres idees que volia
    manifestar.
    L’altra idea és reconsiderar quina és la concepció que
    tenim de formació bàsica. Em sembla que tenim una
    concepció de formació bàsica una mica més àmplia, una
    mica més integradora i és en aquest sentit que l’educador
    social i també altres professionals hi tenen cabuda. Em
    centraré, per tant, en aquestes dues idees.
    Començaré per la qüestió de les polítiques i les legislacions.
    El Departament de Benestar Social, quan desplega la Llei
    de formació d’adults té una política absolutament contradictòria.
    Pensem, per exemple, que la Llei defineix la formació
    d’adults com un conjunt d’activitats de tota mena:
    educatives, culturals, cíviques, socials i formatives, determinades
    o estructurades en tres àmbits: una bona base de
    coneixements –com ara la formació bàsica–; una qualificació
    laboral, –formació orientada a la feina– i una formació
    orientada a la satisfacció personal o desenvolupament social
    com la participació social, el lleure, la cultura, etc. En canvi,
    quan això que diu la Llei en el seu article 1 es porta a la
    pràctica, va quedant en un model clàssic absolutament
    educatiu, és a dir, escolar i, a més a més, compensatori.
    Estem en un tipus de societat en el qual el tema de
    l’educació compensatòria ja no és operatiu perquè serien
    tantes coses les compensatòries, atès que els canvis són
    tan ràpids, que és un concepte que ja no es fa servir.

    Em sembla que aquesta és una contradicció fonamental, i
    demanar a l’administració que canviés la seva manera
    d’entendre les coses, és bastant difícil. Però el que
    realment se li demana es que apliqui allò que ella mateixa
    ha programat.
    L’article 2, per exemple, contempla els objectius generals
    de la llei, que van des de l’eliminació de l’analfabetisme –
    una de les coses més tradicionals– fins a la possibilitat
    d’actualitzar dels coneixements relacionats amb exigències
    tals com: laborals, socials, culturals, a més d’afavorir
    nivells de participació social, hàbits de responsabilitat
    cívica, etc.
    El que promou a la pràctica és una reducció: una espècie
    d’educació permanent, entesa com un dret inalienable que
    posi les bases de la participació en una societat
    democràtica: social, cultural, etc. Però això és redueix al
    que s’anomena formació bàsica, i aquesta formació
    bàsica, encara, es redueix al que s’anomena formació
    instrumental compensatòria. Llavors, la cosa comença a
    ser greu perquè els recursos que es donen per aquesta
    formació instrumental, que no es ni bàsica ni permanent,
    són recursos molt limitats: uns professionals que només
    arribem a ser uns dos-cents i amb prou feines. Actualment
    són alguns professors de Secundària, perquè és com si
    s’estigués aplicant la Secundària per adults i, en aquest
    sentit, a l’educador social no se li demana res perquè,
    senzillament, no se’l deixa entrar. Em sembla que aquesta
    política de reducció escolaritzada i compensatòria no sols
    no porta enlloc sinó que, a més, no beneficia ni el mateix
    Departament de Benestar Social.
    Penso que està fora de lloc intentar copiar un model
    escolar, i no pot tenir molt èxit atesos els nivells de fracàs
    escolar: en la Secundària obligatòria d’un 35% més o
    menys. Crec que si aquest model no té gaire bon resultat,
    copiar-lo en l’àmbit de l’educació d’adults, abandonant les
    tradicions d’innovació que hi havia, no té massa sentit. Sí
    que té sentit intentar canalitzar tots els joves de fracàs
    escolar cap a aquests centres de formació d’adults a fi que
    obtinguin la titulació.
    Per tant, demano que es reconegui que el fet de voler
    copiar un model que no funciona, no solament és absurd
    sinó que frena iniciatives que podrien donar alternatives
    més interessants. Ens sembla que el que cal és un model
    que es basi com a mínim en tres criteris: flexibilització
    realitzativa (integració dels coneixement des d’un punt de
    vista global i no fraccionat i dividit per matèries tal com es
    porta a terme en el centre de Primària i també a
    Secundària); organització dels coneixements d’una forma
    coherent tal com es donen en la vida i adequació en
    l’àmbit de responsabilitat de qui ha de tenir aquestes
    competències educatives. Per tant, passaria per tres
    criteris: el de flexibilització, el d’adequació i el de
    cooperació.
    Entendríem, doncs, que l’educació d’adults no ha de ser
    compensatòria –de fet sempre s’ha defensat que no ho
    fos– sinó que cal aplicar la lletra i l’esperit de la Llei, que
    aniria no en l’àmbit escolar i compensatori sinó en un
    àmbit una mica més fonamental.
    Des d’aquest punt de vist definiríem la formació bàsica
    d’adults en un sentit bastant ampli. El definiríem seguint
    els àmbits que marca la llei. Dins l’àmbit dels coneixements
    es podrien determinar una sèrie de programes que
    podrien anar des de programes de formació instrumental,
    és a dir, dit d’una forma que la gent ho entengués,
    d’alfabetització funcional que podrien anar adreçats a
    persones que tinguessin dificultats alfanumèriques, etc.,
    programes de formació en Secundària com és el propi
    GES (Graduat en Educació Secundària) per a aquelles
    persones que necessitessin els coneixements, la formació,
    la titulació, tot alhora.
    També hi ha programes per a la utilització dels
    coneixements (allò que normalment entenem per
    reciclatge, actualització i posada al dia), per tal que totes
    aquelles persones que necessitin actualitzar les seves
    competències de tipus comunicatiu ho puguin fer. Però no
    s’hauria d’acabar aquí la formació bàsica. Nosaltres
    entenem que caldria que s’afegissin els dos àmbits que la
    mateixa Llei esmenta: el desenvolupament personal i
    social que afavoreixi la participació social, per tal d’incrementar
    la creativitat, l’ajuda per orientar situacions
    personals, els canvis en la feina, etc. i també programes
    per assumir responsabilitats de tipus ciutadà.
    Una altra esfera seria l’àmbit de l’orientació per a la feina
    que, d’alguna manera, facilitaria una sèrie de programes
    formatius encaminats al desenvolupament i al coneixement
    dels àmbits laborals.
    Aquesta seria la idea de formació bàsica. És una ampliació
    bastant considerable del programa perquè fixeu-vos que
    des del punt de vista de la reducció que s’ha fet des de
    l’administració, pràcticament només es contemplen els
    programes d’alfabetització funcional, i ara els de Secundària.
    Nosaltres demanem la formació que caldria en una
    societat com la nostra per aquestes persones que d’alguna
    manera van necessitant nous programes; a vegades uns a
    vegades uns altres. Considerem que, per una banda, no
    s’ha de pensar que tota la formació d’adults hagi de ser
    reglada i que, per tant, la facin els professors d’instituts, –
    només un d’aquests programes acaba amb una titulació
    reglada– el que nosaltres demanem es que tot això
    s’inclogui en el que nomenaríem un currículum oficial de
    formació bàsica i que, per tant, es pugui obtenir una
    titulació fent els cursos de tots aquests aspectes formatius
    –des del concepte més general de formació permanent
    entès com tot allò que aprèn la persona des que neix fins
    que mor, en l’àmbit de l’educació d’adults–. Per tant, no
    estem dient que volem un currículum de formació bàsica
    tan extens que seria equivalent a vint-i-set cursos sinó que
    es reconegui com a formació bàsica tot allò que un aprèn
    quan fa un curs en el casal, en el centre cívic o en l’ateneu
    del poble. El que estem demanant és una espècie de
    flexibilitat, d’agilitat i d’integració entre els diferents
    sectors, entre el que podríem anomenar els formatius o
    reglats, els d’animació, etc.
    Em sembla que el que caldria és que tant l’educador social
    entès com animador sociocultural o especialitzat, com
    l’educador d’adults entès, a vegades, només com a
    mestre, abandonéssim les tipologies una mica estereotipades
    i penséssim en una nova educació per a una nova
    societat.
    PERE VICENÇ PLANAS
    M’he permès el luxe de trencar l’encàrrec que ens havia fet
    el Xavier i donar un to crític a la meva exposició, per una
    raó: quan se’m va plantejar aquest tema, vaig trobar un
    problema una mica gruixut i és que l’educació especialitzada,
    com a tal, ja no existeix. En tot cas, és una
    nomenclatura antiga que té una història però que en aquest
    moment sabeu tots que ningú no parla d’educador
    especialitzat sinó que qui està reconegut és l’educador
    social. Aleshores, aquí vaig haver fer un “clic” personal per
    aclarir-me.
    Per altra banda, el tema de l’educació especialitzada és
    molt ampli. A part de l’educació d’adults i, a part de
    l’educació sociocultural, podríem parlar:
    – dels educadors que treballen amb nens, amb nenes, amb
    nens adolescents
    – dels educadors que treballen als centres penitenciaris
    – dels educadors que treballen amb persones minusvàlides
    – dels educadors de carrer, de medi obert, etc.
    Davant d’això em vaig plantejar de passar una mica a la
    crítica, perquè les funcions de l’educador les trobareu en
    qualsevol enciclopèdia o escrit del Col· legi d’Educadors o
    a les mateixes universitats, i em sembla que aquest no era
    el tema.
    Què se’ns demana, als educadors socials? Podria començar
    a parlar de la Llei 8/1995, decret 2/1995, etc. És a dir,
    de lleis n’hi ha, de decrets n’hi ha. Segur que tots es
    poden millorar. Es poden criticar per allà on vulgueu. Ens
    podem permetre el que vulguem amb les lleis. Però són
    les que són. A partir d’aquesta realitat les hem de
    conèixer. No les podem obviar.
    Per a mi el que és més interessant del que se’ns demana
    és allò que ningú no diu i tothom sap. El que se’ns demana
    és que controlem, que els nens, els joves, els adolescents
    o les persones adultes que estan a les presons quan surtin
    es reinsereixin, es reintegrin. Això per una banda.
    Darrere d’això, actualment hi ha tota la qüestió, més que
    d’educació, d’assistencialisme. Hi ha un gran pes del
    paternalisme, és una constant en tot el nostre camp, tot i
    que tothom s’omple la boca d’educació, perquè això de
    parlar d’assistencialisme no està prou bé, però la realitat
    és aquesta. En tot aquest context el que potser és menys
    important és si nosaltres aconseguim educar o no. Diria, a
    més, que les lleis estan definides, que poden ser
    millorades, però ja no és una qüestió de llei. No és això.
    Per a mi el problema rau en l’aplicació d’aquestes lleis, i,
    sobretot, en el moment d’aplicar-les, en els recursos que
    es posen en marxa perquè aquestes lleis, no solament en
    la forma sinó en el contingut, es puguin dur a terme, es
    puguin complir. Aquest primer apartat el deixo aquí.
    Després la paraula la teniu vosaltres.
    L’administració el que vol és controlar les situacions, però
    no ho diu. Per altra banda el que l’educador social intenta
    és educar o reeducar les situacions de conflicte. Si
    l’encàrrec de les institucions és un encàrrec –diuen–
    educatiu però, realment d’assistència, xoca amb l’autoencàrrec
    del professional que vol principalment educar. És a
    dir, jo vull educar per moltes d’aquestes coses que s’han
    comentat abans: per la participació, per la democràcia, etc.
    Jo faria una altra pregunta que seria: què no fem? No es
    fan, per exemple, polítiques de prevenció; és a dir, la
    majoria de polítiques actuals se centren en el fet
    consumat, en la conseqüència final, no en la causa. No és
    res de nou, però és així. I sembla que cada cop més.
    També crec que hi ha una gran manca de coordinació
    entre el treball social i el treball educatiu.
    Hi ha una altra qüestió amb això de “què fem?”, que fa
    referència a les funcions i tasques que fa l’educador. Jo
    crec que no podem caure en el pur activisme perquè la raó
    d’aquest activisme està en la pressió social. És a dir, s’ha
    de controlar la societat, s’han de controlar els nens… Jo
    penso que el pas que hem de fer és un pas de qualitat,
    deixar-nos d’activismes, deixar-nos d’actuar per actuar, fer
    menys, però fer-ho ben fet.
    Abans s’ha dit que l’educador sociocultural és “un professional
    estrella per la seva polivalència”. Penso que ha de
    ser estrella per la seva polivalència i també per la seva
    qualitat.
    Una altra pregunta que em faig és si realment l’educador
    té sempre tots els mitjans per dur les seves tasques a
    terme. I, aquí hem de partir d’una realitat que és la que
    tenim i, no d’una altra. La que tenim és que moltes
    vegades aquests mitjans són molt limitats. I, la pregunta
    que sorgeix a partir d’aquí és: Com resulta això? Com surt
    la feina? Com la feu? Com eduqueu? Com porteu els nens
    endavant? Com és que hi ha èxits en l’educació de nens
    que ningú no en donava res? Penso que la raó és que el
    professional creu en la feina que fa.
    Una altra qüestió és la responsabilitat de l’educador. Crec
    que ha de proposar alternatives, solucions; denunciar les
    situacions de marginació; canalitzar la gran quantitat
    d’informació que tenim. I tenim més poder d’informació del
    que ens fan creure. El que passa és que, moltes vegades,
    aquesta informació queda a mig camí. Nosaltres la
    derivem als nostres tècnics, la reben els nostres polítics i,
    com que allò no convé i causa rebombori, es queda allà, i
    algun dia algú diu: “podríem fer això”. Penso que fer
    propostes és una responsabilitat nostra.
    I passo a l’altra qüestió: quins són els espais que hauria
    d’ocupar l’educador social i en què hauria de millorar
    l’acció professional de l’educador?
    Pel que fa als espais, hi ha els que podríem anomenar
    clàssics: els corresponents a les poblacions en risc, a
    situacions conflictives, a situacions problemàtiques, a
    persones que estan dins la xarxa de la marginació. Tot i
    treballar en aquests àmbits, s’hauria d’obrir també a un
    camp més normalitzat; i, quan dic més normalitzat, faig
    referència al fet, per exemple, de per què la figura de
    l’educador no pot estar present a les escoles d’ESO (l’ESO
    no està responent a moltes necessitats de molts dels
    nens; perquè no té els recursos econòmics, materials,
    humans, etc.). Per què l’educador, per exemple, no pot
    estar en aquest context? Hi hauria altres exemples. En
    l’atenció primària, per exemple, per què no es contempla
    la figura de l’educador en la relació amb el suport de
    famílies? Això significaria que hi hauria d’haver una
    política de prevenció, cosa que ara no existeix.
    Per què l’educador social, pel que fa a l’atenció
    especialitzada, no està en àmbits com la salut mental?
    N’hi ha alguns, no massa. Per què no estan en equips
    especialitzats?
    També caldria la participació dels educadors en
    l’elaboració de programes de formació permanent, i no cal
    dir ja, en el tema de gestió de recursos i d’elaboració de
    projectes en la planificació educativa i social. Aquí hi ha un
    camp obert en què la figura de l’educador també hi hauria
    de ser.
    I, acabo amb allò a què feia referència abans, amb els
    reptes pel que fa a l’acció professional. Un dels reptes de
    l’educació social, actualment, és el tema de les noves
    tecnologies. Un dels reptes de l’educació social, és
    intentar que les poblacions que tenen dificultats puguin
    accedir a les noves tecnologies. Perquè aquesta és la
    realitat que els tocarà viure. I, a més a més, les noves
    tecnologies –entengui’s informàtica– els pot permetre
    accedir a recursos que si no, els estaran vedats. Això
    penso que és un gran repte pel que fa a l’acció
    professional.
    Una altra qüestió seria la relacionada amb el treball
    multidisciplinar. Fins ara, quan s’ajunten l’assistent social,
    el treballador social, el psicòleg, el pedagog, etc. cadascú
    hi diu la seva, aporta els seus conceptes en funció de la
    formació que té. No hi ha una conjunció. És a dir, no
    agafen un cas i veuen que hi ha un tronc comú de
    formació a tots aquests professionals que intervenen en un
    cas. Jo penso que això és un repte que tenim. I els
    educadors socials també hi tenim quelcom a dir.
    Un altre repte que es planteja a l’educador és l’obertura
    del tercer sector: la societat d’iniciativa social o, dit d’una
    altra manera, el cada cop més ampli sector privat enfront
    del públic. L’educador s’ha de preparar perquè sembla
    imminent que les noves polítiques neoliberals van en
    aquesta direcció. És a dir, crear molts recursos de caire
    privat amb control públic. Això és un repte important
    perquè és un profund canvi de mentalitat, i això afecta
    l’acció molt més del que ens podem pensar.
    Hi ha un repte sindical o reivindicatiu o laboral, no sé com
    qualificar-ho, que és intentar casar les necessitats
    pedagògiques i educatives, i els drets i les necessitats
    professionals i laborals.
    Ens trobem, actualment, que els sindicats, en aquest cas,
    negocien qüestions estrictament laborals –que ja està bé–
    però moltes vegades s’obliden que darrere d’aquestes
    millores hi ha un perjudici. Però resulta que les empreses
    actuals, les públiques, no queden excloses; redueixen
    l’horari dels educadors però no afegeixen recursos. És a
    dir, aquell horari que tu no fas, el deixes lliure, l’alliberes
    pensant que així ets solidari amb tota la gent que no té
    feina. Aleshores resulta que després no et substitueixen el
    lloc i no posen educadors. Què significa? A qui repercuteix
    això? Doncs als menors que no poden ser atesos
    adequadament. I aquí s’ha de fer una denúncia.
    La implantació de l’ESO està fent augmentar el període
    d’adolescència dels nostres nois: allarga la seva entrada al
    món adult. Allargar aquest procés significa no donar
    resposta a les necessitats específiques de molts dels nens
    que tractem. Tingueu present, per exemple, que s’han
    tancat moltíssimes aules-taller. Era un recurs perfecte per
    a nois i noies que no tenien altres sortides de tipus
    acadèmic. I ara ens trobem amb el greu problema dels
    nens que han d’estar obligatòriament escolaritzats fins a
    setze anys. Hi ha nens que tenen tretze anys i no poden
    estar a l’escola, és impossible. I això genera conflictes
    constants amb l’escola i al final el nen acaba no anant-hi.
    De vegades creen uns conflictes de tal magnitud, que
    l’escola es veu obligada a prendre mesures que arriben
    fins i tot a l’expulsió. Llavors, què fas amb aquell noi?
    Aquest és un altre repte que incideix en l’acció educativa.
    Ja ho he dit abans, com a professionals estem obligats a
    crear un discurs entorn de les polítiques preventives.
    I una altra pregunta que em faria jo seria: què passa amb
    la nostra diplomatura? La formació que rebem els nous
    educadors està a l’alçada de les necessitats actuals?
    Resulta que els educadors que s’han d’enfrontar a
    situacions de risc quan un noi els diu qualsevol bajanada
    de les més gruixudes que us pugueu imaginar, es queden
    desarmats. No són capaços, moltes vegades, d’afrontar
    situacions que transcendeixen la pròpia tècnica.
    XAVIER CACHO
    Després d’aquestes ponències iniciarem el debat.
    En principi crec que han sortit moltes idees. S’han llençat
    moltes qüestions des de diferents perspectives, des de
    diferents visions i punts de vista. Vosaltres teniu la paraula.
    XAVIER ÚCAR
    La primera cosa que vull comentar és que tots tres
    ponents han dit que la professió de l’educador social és
    una professió plena de contradiccions. Hi ha contradiccions
    entre les lleis i les aplicacions, i hi ha contradiccions
    entre les demandes i les realitzacions. Es demana control i
    es vol fer una tasca més educativa. En fi, que està plena
    de contradiccions perquè jo crec que la mateixa societat
    on es desenvolupa la seva acció, està plena de
    contradiccions. Jo penso que, fins i tot potser és bo que
    sigui així perquè està recollint una mica la realitat que hi
    ha, i és una mica la lluita que hem de mantenir: intentar
    reduir cada cop més aquestes contradiccions.
    Jo crec que una de les raons, també, d’aquesta
    problemàtica de la professió és que l’educador social té
    una demanda de l’administració, de les associacions o de
    les empreses i té una manera de fer pròpiament educativa.
    A qui dóna resposta? A la demanda de les administracions:
    control? O, dóna resposta al que li demanda la seva
    professió: una tasca realment educativa? Sempre és un
    traï dor: o traeix l’administració fent una tasca educativa o
    traeix la gent amb què treballa, fent una tasca de control.
    Per tant, jo crec que aquesta seria una primera idea.
    En segon lloc vull dir que s’ha parlat de la polivalència. Jo
    recordo les jornades de l’any 1988 quan es deia “l’educador
    social no ha de ser Superman”. Doncs bé, resulta que
    és Superman. Però no és que l’educador social sigui
    Superman, ho és l’educació social perquè té una
    constel· lació de professionals que estan fent tasques
    extraordinàriament diverses. Jo crec que la riquesa de la
    professió és justament aquesta; per tant, és Superman,
    però no l’educador sinó tota la professió. La polivalència
    que es manifesta en tota la professió es manifesta també,
    des del meu punt de vista, en les maneres de fer de
    l’educador social. Per això quan parleu de creativitat, jo
    penso que, justament, aquesta és una de les característiques
    que el defineixen.
    Ha sortit també el tema de, sobre què ha de treballar
    l’educador social? Jo crec en tota una sèrie de formes de
    relacionar-se amb la gent, de comunicar-se. Jo crec que
    és un professional de la comunicació. S’ha parlat també
    que cal treballar sobre les necessitats no percebudes. A mi
    això em sembla francament perillós. Cada vegada penso
    més que en comptes de treballar sobre necessitats –que
    sempre definim des de fora–; m’agrada més treballar
    sobre les demandes i veure l’individu com relaciona la
    demanda amb la seva realitat. La necessitat penso que és
    sempre una percepció externa.
    Respecte a la formació, jo crec que la Universitat no ha
    d’ensenyar la formació bàsica de l’educador, no li ha de
    donar tot, entre altres coses, perquè no pot. Jo sempre dic
    que hi ha coses que la Universitat no podem ensenyar i és
    el xoc amb la pràctica. I, dic “xoc” perquè en l’àmbit del
    professorat està perfectament recollit el “xoc de la pràctica”.
    Potser l’educador també es troba amb aquest “xoc
    de la pràctica”. Hi ha coses que només es poden aprendre
    experimentant-les. Per exemple, trobar el punt adequat de
    relacionar-se d’una forma educativa i d’una forma creativa
    o d’una forma dinàmica en un grup. Això no és pot
    ensenyar; pots explicar estratègies que ajudin a fer menys
    errors, a arribar més ràpidament a la creació d’aquest
    clima, però ensenyar-ho, a mi em sembla realment molt
    difícil. Potser hi ha algú que ho sap ensenyar, jo me’n
    sento incapaç. Aquest “savoir faire” jo crec que vindrà de
    la pròpia experiència, que vindrà de les ganes de fer-ho bé
    i que vindrà del propi contacte amb la gent.
    Vull acabar amb una pregunta perquè m’ha sobtat una
    qüestió. Estic plenament d’acord amb el que ha dit la
    Margarida. Penso, també, que cal trencar la divisió de
    formal i no formal, ha estat molt rica i ens ha vingut molt bé
    però, potser, cal buscar altres formes d’interpretar l’univers
    educatiu. Però si per una banda demanem flexibilitat, com
    és que per una altra demanem reconeixement? No acabo
    d’entendre la qüestió.
    PERE VICENÇ PLANAS
    Em referiré a dues coses que heu comentat: d’una banda al
    tema de les contradiccions. Evidentment que hi ha contradiccions
    i, fins i tot, un s’hi habitua, en el sentit que ja va bé
    perquè si tot fos lineal seria realment avorrit; però, amb
    mesura perquè allò que porten sovint aquestes contradiccions
    és frustració. I és molt frustrant quan no veus el
    producte o el resultat del que estàs fent, i moltes vegades
    l’educador social no arriba a veure el producte. Passen anys
    fins que, potser, en algun lloc que s’ha treballat o en algun
    grup de joves, hi ha alguna reacció.
    Després voldria parlar de la pràctica. Jo estic totalment
    d’acord que hi ha moltes coses que només s’aprenen a la
    pràctica. Estic totalment d’acord que si no és amb l’enfrontament
    amb la pràctica hi ha aspectes que ni amb la
    tècnica ni amb la teoria pura, amb res s’aprèn, fins i tot ni
    amb la participació dins els grups clàssics dels grups
    d’aprenentatge. Jo recordo que quan es va fer el disseny
    curricular de l’educació social (en el qual vaig participar)
    nosaltres proposàvem, des de l’associació d’educadors,
    una quantitat de crèdits pràctics. Però les mateixes
    universitats, per pròpia dinàmica, no ho poden facilitar.
    El que ha dit en Xavier Cacho de respondre a les
    necessitats no percebudes em sembla que des de l’educació
    social hem de respondre tant a la demanda com a
    les necessitats no percebudes. Perquè quan agafem un
    nen petit i el portem a l’escola, el nen petit no té la idea de
    què va a fer allà. Ell no és conscient d’això.
    IGNASI LUPON
    Voldria parlar de la diversitat i de la riquesa de la
    professió. S’ha dit que ja som professionals perquè hi ha
    una titulació. A mi em sembla que la titulació no defineix la
    professió. Segurament la història de les professions ve
    més per l’exercici i pel que s’ha gestat des de dins de les
    professions mateixes.
    Què fan els mestres? Treballen en escoles, que són
    institucions molt reglades amb una història llarguíssima.
    L’educador social, en canvi, treballa amb públic d’edat més
    diversa, de procedència cultural més heterogènia, en
    àmbits tant físics com conceptuals més variats. Això és
    una riquesa. Té aquesta gràcia però potser falta camí per
    arribar a una professionalització. No soc gaire partidari de
    la professionalització en el sentit d’acotar molt els terrenys
    que podrien fer caure en institucionalitzacions excessives.
    I, després, un apunt respecte a la formació –que tampoc
    sé massa com ha de ser– perquè un noi sortit de la
    Universitat es troba amb una situació de conflicte i no sap
    respondre, entre altres coses perquè es donen molt pocs
    continguts al respecte.
    En general les ciències s’han estructurat a partir del que hi
    ha. A la Universitat –jo que vaig estudiar exercint la
    professió– es dóna planificació, disseny, avaluació, però
    de què? Quins són els continguts? Jo crec que estan
    escassíssimament definits. I sempre parlem amb termes,
    potser, massa conceptuals.
    ISABEL SOLÀ
    De les intervencions de les persones de la taula i
    participants hi ha molts suggeriments interessants, però jo
    convido una mica tothom a intentar definir el professional
    més enllà dels tres àmbits tradicionals. Perquè penso que
    –i amb paraules de les persones que han intervingut– ens
    estem adonant, cada vegada més, de noves formes
    d’exclusió i vivim un canvi permanent a nivell social que
    ens genera noves necessitats. I això dintre el camp de la
    intervenció de l’educador social provoca noves línies de
    treball. Intentar encabir aquests nous àmbits de treball o
    col· lectius en els quals d’alguna forma l’educador social
    està fent una tasca important amb una d’aquestes tres
    classificacions penso que limita el que pot ser la
    classificació de la professió. Jo convidaria a obrir una mica
    més el ventall o a intentar desencasellar d’alguna forma
    aquest terme. Perquè, fins i tot les característiques de què
    s’ha dit que havia de tenir l’animador sociocultural en la
    seva intervenció sobre la comunitat jo penso que són trets
    d’un professional de qualsevol camp de treball de
    l’educador social, no exclusiu de l’animador sociocultural. I
    em sembla que aquesta visió una mica més àmplia del
    que ha de ser el treball i les característiques d’aquest
    professional donaria una visió una mica més àmplia del
    que hem de ser i de com hem de treballar. D’alguna
    manera m’agradaria poder tenir una visió bastant més
    àmplia perquè em sembla que si no ens limitem.
    Hi ha hagut una cosa que ha sortit també del tema del
    tercer sector i de com el tema de l’educació social i els
    camps de treball s’està privatitzant. Això ho lligo bastant
    amb les necessitats de treball de l’educador social: Són
    noves? Són emergents? Van canviant? La necessitat
    social ens empeny més que no pas la definició dels llocs
    de treball? Per tant jo penso que hem de donar respostes i
    no respostes tardanes sinó respostes al moment en què
    es van presentant. I, a vegades, esperem que l’administració,
    primer, reconegui aquell lloc de treball i després ens
    hi posem a treballar. Jo penso que en aquest sentit el que
    històricament s’ha demostrat és que sorgeix la necessitat,
    es dóna resposta i és després l’administració la que
    reconeix aquell lloc de treball. Des de les estructures més
    aviat estàtiques que té l’administració és difícil donar
    respostes a aquestes iniciatives, però la necessitat
    continua existint.
    Recullo amb tota la humilitat que puc aquesta crítica al
    tema de la formació. És molt complicat amb tres anys –i jo
    estic en una responsabilitat de formació d’educadors
    socials– formar un professional tan polivalent que ha de
    saber de tot: sociologia, psicologia, pedagogia, tècniques
    d’intervenció, auto-coneixement, autocontrol de les emocions.
    Jo reconec que seria ideal que aquest educador
    sortís amb tota aquesta formació però és extremadament
    complicat, i més si tenim en compte que la majoria d’ells
    són persones molt joves i que no han tingut experiència
    laboral.
    D’alguna manera recullo la crítica i penso que estem
    obligats a fer reflexió sobre aquest tema, però també
    demano des del sector, la comprensió de la realitat.
    MIQUEL ÀNGEL LÓPEZ
    Una de les coses amb què estic d’acord amb vosaltres és
    que l’educador és polivalent i que aquesta polivalència
    hauria d’acotar-se una mica. L’educador és moltes coses.
    Segurament aquesta acotació hauria de fer-se perquè
    moltes vegades arribem a conflictes amb altres professionals;
    ens fiquem en camps que no són els nostres.
    Una segona part és que estic d’acord amb el que s’ha dit
    sobre la diplomatura. Als educadors socials que estan
    sortint, alguna cosa els falla. En el centre on treballo han
    vingut molts educadors socials i fallen. Fallen perquè no
    tornen. A què és degut? No ho sé. La pràctica? Les
    tècniques? Caldria mirar-ho. I, potser, nosaltres els que
    portem molts anys, també hauríem d’ajudar a veure per
    què fallen.
    MARIANO HERNANDO
    Soy de una Unidad Escolar externa relacionada con la
    ESO. Una antigua aula-taller que se ha convertido en
    unidad escolar externa. Desde este ámbito de la enseñanza
    veo muchas incoherencias. Una de ellas es ¿Por
    qué no se puede fusionar la educación social con la
    educación formal? ¿Por qué la educación de FP no puede
    estar en todos los institutos? ¿O en todos los colegios de
    Primaria.? ¿Por qué inversamente la educación formal no
    puede estar en proyectos de educación social? ¿Por qué
    no puede haber en un instituto una clase que se diga
    educación social y pueda plantearse, tanto a chicos i
    chicas “normalizados” como a gente que tiene dificultades
    sociales? La LOGSE dice que “todas las personas: niños,
    niñas adolescentes tienen que estar hasta los dieciseis
    años como máximo en la escuela. Algunos chicos tienen
    problemas de agresiones con educadores, agresiones con
    algunos compañeros y salen del instituto y siguen en la
    ESO pero en la escuela externa. ¿Qué pasa con esta
    gente? Bueno, yo creo que es importante que estén estas
    instituciones porqué eran las antiguas aulas-talleres que
    han funcionado durante muchos años y que ahora siguen
    funcionando con el mismo estilo de antes, pero ahora
    dentro de la enseñanza formal. Con un inspector detrás o
    una inspectora que te está controlando todo lo que estás
    haciendo y que tipo de medida estás tomando.
    Claro, es una incoherencia porqué a la vez que la LOGSE
    te pide que los adolescentes estén en la escuela, también
    te pide que haya una adaptación curricular para cada
    alumno o alumna. Muchas veces cuando un chaval ya ni
    siquiera va a la escuela, porqué hay un 10% de asistencia
    o un 0% de asistencia, se crea una plataforma con otro
    tipo de actividades, más manualidades, el chaval se siente
    acogido y funciona con un 80% de asistencia.
    Yo vivo en una zona de Nou Barris. Antes estabais
    diciendo que los políticos progresistas, por ejemplo, van
    diciendo que lo importante es la participación de la gente,
    que la gente se mueva, que se monte sus propias
    historias. Pero ¿Qué pasa? Que después hay una
    demanda de la gente joven, y yo lo estoy viendo en el
    barrio, que se està pidiendo un casal de joves y el propio
    ayuntamiento dice que la demanda no se puede atender
    porqué no hay recursos o porqué no interesa. Los
    recursos siempre faltan en los aspectos sociales.
    PERE VICENÇ PLANAS
    Hi va haver un moment històric que des del Consell
    d’Universitats es va oferir la possibilitat de crear la
    diplomatura d’Educació Social. En aquell moment allà van
    confluir monitors del temps lliure i tot d’una els hi va caure
    “som educadors, perfecte!”; animadors socioeconòmics –
    recordo aquesta figura perquè, la tinc aquí present,
    gravada– quan un senyor es va aixecar i va dir “però què
    dieu?, això és una funció no és una professió”, i algú
    intentava definir-la com a professió. Sort que es va
    imposar el seny. Els animadors socioculturals, els
    educadors d’adults, la polèmica que hi va haver en aquell
    moment quan hi havia el sector que es definia dins
    l’educador de l’ensenyament reglat i els educadors en el
    sentit més ampli que coneguis de l’educació integrada. I
    després la figura que històricament tenia molt de pes era
    la figura de l’educador especialitzat. I, ara, quan diem que
    l’educador social és una figura tan polivalent, evidentment,
    és que és una conseqüència del procés que vam iniciar.
    En aquells moments, potser, estava més parcel· lada la
    cosa i hi havia una altra necessitat que era que ens
    reconeguessin professionalment, i per definició un professional
    és tot aquell que és reconegut socialment, té un títol
    i se’l paga com a tal. I ara estem desfent el camí. Hem de
    tenir un sentit més ampli i és que ens hem trobat amb això;
    ens hem trobat dins d’una diplomatura i han especialitzat
    el seu currículum. Se centren molt en el tema del temps
    lliure. I ara ens trobem amb això: que és una professió
    polivalent.
    I després, un altra qüestió: les necessitats sempre van per
    davant de l’administració, això està clar. El problema ve
    quan qui té la potestat de controlar aquestes institucions
    privades o semiprivades no realitza el control: ni laboral, ni
    salarial. A mi em fa vergonya sentir el que cobra
    l’educador que treballa en el tercer sector. Estan treballant
    per sota de mínims. No hi ha un control dels convenis. Es
    fan convenis en el tercer sector a la rebaixa. Els educadors,
    sigui quin sigui el camp en què treballem, ja sigui el
    privat, el tercer sector o el públic, estem obligats a
    denunciar aquests fets. No és la meva intenció llençar les
    culpes a fora, però jo també faig autocrítica perquè sé
    coses i a vegades haig de callar perquè perilla el meu lloc
    de treball. I ho dic així de clar.
    Hi ha fets que no podem obviar. El tercer sector és una
    realitat. I, millor que es diversifiquin els recursos, però hi
    ha d’haver un control; un control a tots els nivells; i el que
    està passant en aquest moment és una vergonya conseqüència
    de les polítiques neoliberals. Això està més que
    vist.
    XAVIER CACHO
    Penso que s’han tractat molts temes i han sortit moltes
    qüestions, que és un tema ampli, que és un tema dur i que
    amb el temps que tenim no sé si podrem acabar.
    Jo voldria destacar la qüestió de les contradiccions. Diuen
    que hem de fer coses i en realitat volen dir que n’hem de
    fer unes altres i, a la pràctica, encara, diguin el que diguin,
    nosaltres en fem unes altres.
    I, una altra qüestió ha estat que no podem treballar sols,
    que treballem amb pedagogs, amb psicòlegs; s’ha comentat
    la idea de crear un medi educatiu total, en el sentit
    d’una societat educativa.
    ASSISTENTS
    Sara Alcaraz Rivero. Educadora social, Centre Juvenil Martí-
    Codolar.
    Maria Anglas i Mora. Educadora social, Inserció Laboral de
    CEK.
    Xavier Cacho. Educador social, CRAE Sant Andreu.
    Jaume Casacuberta. Coordinador de centres cívics,
    Ajuntament de Granollers.
    Josep M. Flotats Grau. Educador social, Diputació de
    Barcelona.
    Montserrat Guasch Garcia. Professora, Universitat Rovira
    Virgili.
    Mariano Hernando Sarniente. Educador Social, Unitat
    Escolar Externa Cruï lla.
    Miquel Àngel López. Educador social, CE L’Alzina.
    Ignasi Lupon i Bas. Director de l’Escola Taller la Farinera.
    Margarida Massot. Professora, Universitat Autònoma de
    Barcelona.
    Mertxe Pérez. CEESC.
    Carmen Ponce. Professora, Universitat Rovira Virgili.
    Fidel Prellezo. Centre d’Acolliment Els Llimoners, CEESC.
    Jordi Querol. Educador social, Departament de Justícia de la
    Generalitat de Catalunya.
    Jordi Sànchez, FUS, Grup de Fundacions.
    Anna Sarrias Hoyos. Educadora social, Institut Politècnic
    Sant Ignasi.
    Isabel Solà Albareda. Coordinadora d’Educació Social,
    Universitat Ramon Llull.
    Josep M. Triadó. Educador social, Associació d’Ajuda als
    Toxicòmans.
    Xavier Úcar Martínez. Professor, Universitat Autònoma de
    Barcelona
    Pere Vicenç Planas. Educador social, CRAE Sant Andreu.
    Col.lecció DEBATS DE L’AULA PROVENÇA¡ERROR!MARCADOR NO
    DEFINIDO.
    1. Els mestres, agents del model d’escola. M. Rúbies, P.
    Darder, J. Cots. 1989.
    2. Ciutat i habitatge: perspectives per als anys 90. L.
    Cantallops, J. A. Solans, M. Ribas Piera. 1989.
    3. El metge davant l’atenció sanitària. N. Acarín, A.
    Segura, A. Salgado. 1989.
    4. Els Jocs Olímpics: per què i per a qui? J. M. Huertas
    Clavería, J. Cruz, R. Alquézar. 1989.
    5. Les televisions privades des de la perspectiva de la
    comunicació a Catalunya. J. M. Forn, J. Gifreu, M.
    Reixach. 1990.
    6. Els treballadors africans a Catalunya, aspectes socials i
    culturals. T. Losada, N. Sastre, J. Soler. 1990.
    7. És possible una defensa no ofensiva d’Espanya? Es
    pot defensar un país pacifista? L. M. de Puig, V. Fisas,
    J. Porta. 1990.
    8. Sindicats i concertació després de la vaga general. S.
    Carrasco, S. Aguilar, J. Roca, F. Pindado. 1990.
    9. Enquestes d’opinió: entre la informació i la manipulació.
    E. Bonet, J. Estruch, J. Porta. 1991.
    10. Alternatives per a un funcionament més eficaç de
    l’administració de justícia. J. Roig. J. L. Jori, J. M.
    Gasch. 1991.
    11. Àudio-visuals arreu. I a l’escola? P. Ribera, A.
    Bartolomé, J. Ferrés. 1991.
    12. Els reptes de l’associacionisme. M. Ferrés, P. Martínez,
    F. Pindado. 1991.
    13. Multiculturalitat a les escoles. R. Cañadell, D. Juliano, J.
    Pérez, M. Pujol. 1992.
    14. Què se’n fa, dels llibres? S. Fàbregues, E. Teixidor, J.
    Terribas, M. Reixach. 1992.
    15. El descrèdit de la política. S. Cardús, L. Hernández, J.
    Subirats, J. Porta. 1992.
    16. La Justícia de Menors, una justícia menor? C.
    González, J. Funes, L. Ventosa, F. Pindado. 1992.
    17. Unió Europea, cultura i cultures a Europa. L. V. Aracil.
    1993.
    18. El canvi global en el medi ambient des de la dimensió
    personal i social. Què cal fer i com? M. Ludevid, P.
    Pous. 1993.
    19. Mercat de treball, ocupació i competitivitat empresarial.
    J. M. Gasch, J. Roca i A. Contijoch. 1993.
    20. L’orientació professional inicial: de la LOGSE a la seva
    aplicació. M. Inglès, S. Auberni i J. A. Blasco. 1994
    21. Cinema i llengua a Catalunya. G. Planella, J.
    Romaguera i P. I. Fages. 1994
    22. Experiències d’educació en els valors amb adolescents.
    R. Grasa, R. Batlle i J. Cela. 1994
    23. Èxit i fracàs escolar en temps de reforma. J. Casal, O.
    Homs i J. Trilla. 1995.
    24. ONG per al Tercer Món. Quina solidaritat? Quina
    coordinació? I. de Senillosa, G. Serra i J. Soler. 1995.
    25. El futur de la TV pública. J. Ferrús, J.M. Tresserras i I.
    Tubella. 1996.
    26. Moviment veïnal: reptes de futur. J.M. Huertas, R. de
    Cáceres i A. Naya. 1997.
    27. Les tendències de l’evolució de la sanitat a Catalunya.
    O. Ramis, G. López Casasnovas i Ll. Monset. 1997.
    28. Activitat econòmica i normalització lingüística. M.
    Reixach, M. Corell, J. Guàrdia i Y. Griley. 1997.
    29. Qui determina l’agenda electoral? M. Minobis, J.Gifreu i
    F. Pallarès. 1998.
    30. Participació ciutadana: la utilitat de la Iniciativa
    Legislativa Popular. J.Vintró, J.M. Gasch i J.Moner.
    31. El paper de l’educador social en la nostra societat.
    Jaume Casacuberta, Margarida Massot, Pere Vicenç
    Planas i Xavier Cacho.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *