A4 Escaneig 3D i realitat augmentada en l’assignatura de volum del batxillerat artístic

Josep Lluís Alzamora (Institut Narcís Oller. Valls)

L’objectiu d’aquesta experiència és incorporar les noves tecnologies 3D a l’aula. Els alumnes creen figures digitals a partir d’escanejar directament les seves figures fetes en fang, i tot seguit, a partir d’aquest fitxer digital, es mostren en realitat augmentada.

En aquesta experiència els alumnes van escanejar en 3D les seves obres, i van crear després, amb tecnologia de realitat augmentada, una figura virtual associada a una marca en un paper.

Aquestes activitats a l’aula vénen portant-se a terme a l’aula des de l’any 2013, variant i adaptant-se a les noves tecnologies. Es realitzen sempre amb programari gratuït i eines a l’abast de qualsevol: càmera de fotos, connexió a la xarxa i un ordinador de gamma mitjana o un dispositiu mòbil.
Aquest és part del treball que va fer mereixedor al professor del 2n premi en els XI Premis El CAC a l’escola, categoria: professorat de centres educatius al 2014.

També cal dir que aquesta és una actualització de la ponència “Creació de materials propis per la realitat augmentada a l’aula” que recollia aquesta experiència educativa en el ITworldEdu 2015, dintre de l’apartat Metodologies innovadores amb suport de les TIC. Es pot veure la ponència en: https://www.youtube.com/watch?v=Ao6BlPD7t_0 Cal indicar que aquest curs hem introduït nou programari i que ja hem imprès les primeres figures en 3d.

El programari utilitzat és: Aumentaty , Autodesk 123D Catch i Autodesk ReMake. Es remarca que els dos primers són programes gratuïts i el tercer disposa d’un mes de prova gratuïta i de llicència educativa per un any també gratuïta.