En la creu

Lamentablement el llebrot a la brasa no els fa plaer. Ella busca l’Ànima amb la mirada, però ell li diu que no cal. I que això s’ha d’acabar. Ella diu que li comença a fer por. I ell li respon que no temi mentre ell visqui. I ella es diu que l’estima! Però ara (un cop casada) fóra una baixesa. I aquesta baixesa és del que se sent acusada per la mirada de l’Ànima .

La Mila dubta confusa, però acaba concloent que aquell estimar incomplet i antinatural és el màxim a què pot aspirar. I lloa el pastor del mateix que abans l’acusava: de la quietud de desitjos. Però es repeteix que ell l’estima com a darrera taula de salvació.

De cop, en la pujada, ella s’espanta: el camí carena i tenen caient a un costat. Si no vigilen, cauran.

Quan arriben al capdamunt, no veu d’entrada la Creu. Però sent l’olor de tots els aromes de la muntanya: el cim enter semblava un alipteri. I quan en Gaietà la fa mirar a baix, sent les arreletes dels cabells a través de sa closca. Per la descripció que ens en fa Caterina Albert, comprenem que les referències geogràfiques de la novel·la són fruit de la imaginació de l’autora, elaborades a partir de molt pocs elements de la realitat. I sembla que la Mila veu, allà lluny, per primer cop, la mar! O sigui que la referència de Sant Pere Pescador de fa dos capítols prenia la imatge del poble real (vegeu la foto del capítol Vida enrera), però el context geogràfic en què ens situa l’autora és volgudament irreal. Però versemblant! De fet, ens ha posat el Pirineu al sud! La mar, sí. La mar a llevant.

Demana al pastor per la creu. I la creu no hi és. El pastor n’explica la llegenda. Des d’aleshores, sempre que ha de passar una desgràcia, se sent dringar l’esquellinc.

Parlant d’en Matias, li explica el pastor que ara és jugador de taleia i que l’Ànima se n’aprofita. Tot ve de quan ella no es trobava bé i li va deixar corda. Ell absol la Mila de tota responsabilitat. I comenta com és de dolenta la vida a les viles. Una vegada li van oferir de muntar una carnisseria, però no en va voler saber res. I això que no hi havia tant de vici, fa trenta-cinc anys.

Trenta-cinc anys, dieu? I arribem a l’escena culminant de la novel·la. D’aquí, cap avall. És d’aquells moments literaris que un sempre recorda. Vos en feia una quarantena… Ell és l’únic suport, tot el suport que té. En ell hi confia. En ell es repenja. Pel gener vinent (…), ne fai seixanta-quatre. Podem entendre la magnitd d’un cop així per a una dona? I per a una dona com la Mila i en les circumstàncies de la Mila?

Davant del seu l’astorament, ell pensa que li deu costar de creure i li aporta dates i records. De la impressió que sent, la Mila fa petar els dits tancant els punys. Seixanta-quatre anys! Errada dolorosa, cosa repugnant, la que li havia passat…! I baixant junts, mentre el pastor cova l’odi contra l’Ànima, ella el va analitzant i va comprenent la magnitud del seu error. Aquest vell amb ànima de jove, el contari del seu marit: l’anomalia que la persegueix i li emmetzina la vida!: tot perdut (…) Un negat…! Un vell…! Pensa a saltar daltabaix. Quan ell li dóna la mà, el seu contacte li sembla repugnant. Un negat…! Un vell…!

Quin títol tan escaient per a aquest capítol!

alipteri: cambra on els grecs es perfumaven en sortir del bany
taleia: dèria

El Cimalt

Triga massa el pastor a tancar el bestiar perquè hiverni al mas de Sant Ponç. En Baldiret no pot anar a estudi i els del mas perden l’adob que fan els xais. Sap en Gaietà que, sense ell, ella es marcirà. Fins que l’Ànima diu a la jove del mas que el pastor, sense en Matias que li faci nosa, té moltes coses a fer a l’ermita.

Així és que el pastor se n’ha d’anar. Abans, ella vol que la porti al Cimalt. I es lleven encara de nits un dilluns. Tot pujant, del fred, ella se li arramba. Ell mig somriu, però torna a mirar endavant. La Mila sent una cosa que sent sovint: quan se li acosta, ell sembla absent. Va caminant al darrere i li ve una por irracional. Tanta, que xiscla per l’esgarrapada d’una branca i es precipita cap al pastor. Ell la plany perquè encara la veu poruga. I tornen a caminar de costat, els cossos fregant-se a vegades. El trajecte s’esdevé per un paisatge fantasmagòric. Quan passen pel Clot dels Llamps, li adverteix que si té alguna animeta dolenta per enemiga, que no hi passi, que és molt fàcil fer-li caure una pedra al damunt. És evident que pensa en ell mateix. Però l’expressió amoïnada del pastor fa pensar a la Mila ¿i si fos ell mateix l’animeta dolenta de què parlava i, de repent, es girés contra mi? Tenen tantes dèries els homes! I recorda allà mateix com el desig va fer malbé la seva relació amb l’Arnau. I aviat veu clar que si en Gaietà l’hagués presa entre sos braços,(…) s’hauria deixat prendre mansament, joiosament.

Però el pastor no està per aquestes qüestions, només pensa a caminar. Ella se sap desitjable, saborosa. Els viciosos de l’aplec primer, els caçadors després, la cobejaven. Per què no aquells dos homes- en Matias i el pastor- als quals ella hagués volgut fer do generós de si mateixa? El pastor només és per ella una providència, com per als del mas, per a en Baldiret i per a les bèsties. I, de sobte, aquella providència tocà el braç de la dona, que féu un salt. Sembleu d’argent viu (mercuri), diu ell. Li volia dir que ara ja poden parlar, que ja s’hi veu. Mentre anaven per llocs foscos, prefereix vigilar.

I tots dos tenen ganes d’anar al cel: però una de deixar-s’hi caure, l’altre d’enlairar-s’hi. Segueixen caminant amunt, sense camí amb les mates encara cobertes de gebre.

I recorda la Mila la primera trista pujada amb en Matias, casats de nou. I com se li ha enfonsat tot. Però aquesta pujada és rejovenidora: el que són les bones companyies!

Veuen l’ermita des de dalt. I ella pensa que sovint havia volgut trobar-se sola amb el pastor: i ves, res de res.

En Gaietà està content de veure-la refeta. Es troben un pastor de cabres, que en Gaietà titlla de gandul. La Mila li proposa de baixar per un altre cantó, molt més costerut: no vol tornar a passar pel coll on ha tingut mals pensaments (les dones!).

És el moment en què veiem com el pastor esberla el cap d’una llebre amb una pedra llançada amb una fona. Si ens hi fixem, en el parlar i en les accions del pastor, sempre s’hi barreja la violència i la sang. Com quan li ha dit que la matinada seria fresca com una fulla de daga.

Quan es preparen per coure el llebrot, la Mila sent un impuls irrefrenable de besar. Just es tombava cap al pastor que tots dos miren instintivament amunt i hi veuen una figura humana. Tot el dia havia sabut el pastor que els vigilava, diu el pastor amb l’expressió cruelment resolta del combatent a mort. I esventra la llebre.

Vida enrera

La tardor regnava i el temps havia refrescat bona cosa. La Mila s’ha refet i les penes li ronden pel cap sense malícia. L’ermita és ara un refugi i no una presó. El lligam amb en Matias està trencat i des del cim d’una pacífica serenor, se’l mira amb indiferència. Viu en lenta harmonia. I viu enrera, recordant. I conversa amb el pastor. Li ha ensenyat d’anar per la muntanya i li ha fet perdre la por.

I recorda la seva tia, que li era padrina, i que la va recollir en morir la seva mare (filla d’uns pares vius, s’hagué casat amb un home com en Matias? És intuïció de Caterina Albert o coneixement el que li fa presentar un personatge desprotegit a l’abast de la mala decisió d’acceptar en Matias? Oi que veiem la relació amb el matrimoni de la Colometa i en Quimet, orfes tots dos, de La plaça del Diamant?). I descobrim que es diu Camila, com es deia una pubilla rica. I que el seu oncle era barquer. Travessava el riu quan no hi havia el pont. Quin riu? El Fluvià. Quin poble? Sant Pere Pescador (única referència real de moment! I no és de secà, com se’ns deia al primer capítol!)

I la descripció dels seus records d’infantesa és també antològica. Els paisatges, la convivència, les flors… I aprenem que l’oncle carnal era depressiu com ella. I ens assabentem del primer dia que la va veure en Matias: ens hi fa arribar seguint la història de la barca. En Matias era, doncs, un noi de muntanya que havia baixat al pla a treballar en la nova fàbrica que ha esguerrat el paisatge de la Mila.

I quan arriba a pensar en en Matias, calla i s’entristeix. És el moment que el pastor comenci a explicar rondalles. Com la del senyor de Llisquents i les cabiroles. I com en sabia de narrar Caterina Albert!

I la Mila acaba per perdre de vista la seva petitesa humana per a entrar de ple en la vida fantàstica de la muntanya gràcies al conjur de la fantasia del seu amic. Alerta a l’enfocament modernista, o sigui, romàntic): el sentit de lo meravellós es despertà en ella com una nova consciència superior. I, alhora, se li desperta devoció per aquell homenet que l’havia fet remuntar a aquells espais serens..

Amb mirada enamorada li demana com és que sap tantes coses. Jo no fai res per a sebre res, ermitana. I li explica lentament que les rondalles més llargues les inventa ell, inspirat per nostre senyor. I li ho diu amb una innocència tal que ella se sent pols davant l’alçada de l’elegit.

Montgr?

La fletxa indica el massís del Montgrí, on hi ha l’ermita de Santa Caterina.

Podem veure en el mapa també Sant Pere Pescador.
el Fluvià a Sant Pere Pescador

Fluvià, barca i passera a Sant Pere Pescador

Mal de muntanya

L’estiu passa amb les visites dels caçadors de ciutat. Heu vist mai aquests ciclistes de diumenge tan ben equipadets que s’apleguen als bars? Tan boniquets anaven aquests caçadors que s’envegen la roba els uns als altres i que no encerten una peça ni per casualitat.

També hi van d’altres colles. Com aquella en què una mare rica i desesperada de no trobar remeis hi va amb el seu fill escrofulós. En ajudar a rentar-lo i veure’l raquític i ple de bonys, deixant-se fer com una cosa humana asexuada, pensa per primer cop que potser la maternitat no és només una font de ventures, sinó que també pot ser un càstig a terminis per un crim comès en una altra vida.

Passa els dies sola. En Matias va a captar per la plana. Després de la festa de Sant Ponç, no només s’havien trobat arruïnats, sinó que havien aparegut un munt de deutes confessats per en Matias. Tanta és la seva angoixa que… accepta de quedar-se els diners que ell capta en nom del sant. Ell no hi veu mal, ella no suporta la vergonya. I el pastor , en un judici mut, resulta implacable. I ella, que hagués volgut resultar resplendent davant d’aquell home, se sent més envilida als seus ulls que un lladre de camí ral, que almenys es juga la vida.

Esperen un cop de sort. Però cada dia la tenen més lluny i estan més atrapats en la misèria moral. A partir del setembre, gairebé no ve ningú o, qui ho fa, ja es porta el berenar.

I ja veu venir l’hivern a gambades. Amb el rebost buit i la post sense pans. I a ella, se li agreja el caràcter. I comença a estalonar el seu marit i a fer-lo anar a bucar cada cèntim. I ell acaba obeint-la en tot. I s’aprima de bellugar-se i fa un posat menys mandrós, més com el dels altres homes. Ella sap que no serveix de res que capti i se sent mereixedora d’un càstig, però no s’atura. En Matias torna tard i el pastor l’avisa que no volti de nits amb diners. Ella, sentint-ho, deixa d’inquietar tant el seu home.

Un dia no ve i diu que s’ha recollit a casa l’Ànima. El pastor tem que sigui pitjor el remei que la malaltia. I comencen a sovintejar les sortides de dos o tres dies. Ella rondina i ell diu que sí, però acaba fent el que li dóna la gana. I cada dia marxa més d’hora i s’esmuny com una anguila quan ella el vol atrapar. Aviat comprèn que alguna cosa contrària a ella ha entrat en la vida del seu home, que se li escapa encara més que abans.

Sent la Mila un profund despit de bèstia encadenada i mossega de nits el coixí, sola en el seu llit. La sensació que anem tenint els lectors és que un cop prenem una decisió errònia, n’anem encadenant d’altres amb la il·lusió de resoldre la primera i, és clar, obtenim el resultat contrari al que voldríem.

I en Matias torna cada cop més pobre i amb més pressa per marxar. I el pastor li diu que el va veure un dia voltant pel mig de la muntanya amb aquella animeta de penjat, en comptes d’anara a captar.

I a l’ermita, ara ja no hi ha ningú de debò. Passa, a finals d’octubre, els dies sola del tot. L’envaeix la tristor més dolorosa. I plora d’angoixa fins al xisclet histèric. Passa hores al llit o asseguda fugint de la claror.

Fins que el pastor li diu que prou, que vindrà amb ells a pasturar el bestiar. De fet, no s’hi està tan malament com a la forca.

I es revifa.

escròfula: forma de tuberculosi que afecta els nòduls limfàtics, sobretot del coll.

Relíquies

Llevada de bon matí, la Mila mira muntanya avall amb un posat d’au ferida. El pastor li diu que en gran mal, cal l’ajuda de Déu, de res serveix desesperar-se. Què ha passat? Que la gentada ha marxat sense pagar res i s’han endut cassoles i plats i els han estavellat per la muntanya. El pastor li diu que no s’ha de refiar mai de ningú (quanta raó tindrà) i que ell sí va cobrar als qui hi havia dins la casa. Diu que la gent ho trenca tot per jugar.

Però és que resulta que, seguint la idea d’en Matias i del rector, ho han invertit tot en aquest dinar. Tots els trossos escampats són les relíquies de Sant Ponç. Tot és ple de les fastigoses escorrialles de l’aplec.

En Matias es lleva tard, se sorpèn, s’espanta de la seva dona, tan nul com sempre. Només en els ulls del pastor troba la Mila força i calidesa.

De cop, arriba l’Arnau a recollir tot el que cal tornar a l’hostal de Murions. A ells i a un altre mas, els han robat tots els conills.

Aviat descobreix que a ella també li han pres els conills. Però el qui ho ha fet ha deixat fet un forat perquè ningú no el pugui acusar: es deuen haver escapat, podria dir.

I l’Arnau ahir just va trencar la paraula a la pubilla amb qui estava promès. I llança ella aquella pregunta que fa tant de mal en boca d’una dona: i per què, Arnau…? I ell: la culpa és meva… El minyó no vol parlar, però ella troba la manera fent la innocentona. La resposta és clara: és fer un tort a algú enganyar-lo, i ell té voluntat a dues persones alhora, com diu aquella cançó. I guaitant amb arranc coratjós als ulls de la dona, afegí amb tot un altre to (però quina força tenen aquí les mirades!): Ah! Si la que un voldria en fes cabal, d’un…! I ella s’adona que, sense haver-ho calculat, ja sabia que l’Arnau l’estimava. Fins aquell moment, ella havia posat un vel de prudència entre tots dos. Però l’atabalament d’aquell matí li ha fet abaixar la protecció instintiva i ella mateixa l’ha esqueixat, el vel. Ara les mirades de l’Arnau li exigeixen una contesta categòrica, ja que ella ha exigit la seva revelació.I ella té por, por de la bellesa i la força d’ell. I por del seu propi desig que l’envesteix de ple en sa solitud eixarreïda de dona oblidada. Instintivament, fa un pas enrera.

I per un moment s’amiden amb els ulls, oblidant els convencionalismes, sentint l’impuls de la sang. De cop, màgicament, ella recupera la compostura. Li diu que torni amb la pubilla. Ell ho rep com una ordre; i com una destralada. I se’n va sense mirar-la. Ella sent amb profunda angúnia que acaba de matar quelcom en aquell innocent i en ella mateixa.

Gatzara

Dins l’ermita i al pati, hi han muntat taules llogades a un hostal de Murons. Les persones que no duien menjar per fer-se envaeixen la casa cridant, tocant-ho tot, sacsejant les tanques, fent les seves necessitats al corral, escopint a les basses, enfilant-se als ametllers per endur-se’n el fruit, tirant pedres als xais… Per fi, s’asseuen, es discuteixen, tot ho remenen, escriuen obscenitats a la paret amb ortografia zulú. Els joves escarneixen els capellans. Els pijos criden l’atenció, fan entrebancar les cambreres i les intenten pessigar. En Matias es barreja entre la gent, sobretot les dones, per vendre estampes i rosaris. Si no li’n compren, demana almoina i s’empassa els comentaris grollers sobre la seva dona. Sembla un gitano. Les criatures l’envolten i marranegen a les seves mares perquè no els donen el que volen.

La descripció del monumental desordre de l’àpat de l’aplec és d’aquelles que es recorden per sempre.

La primera cassola que apareix, massa tardana, aixeca un clam, però és pels capellans. Quan arriba el menjar, la gent tampoc no es calma. El dinar es va allargant. Crits, rialles estúpides, renecs, embafament de vi, mans que palpen a l’atzar…

Surten d’allà dins les dones, les famílies, els capellans. El pastor diu a la Mila que no entri a la sala. Els que dinen a fora tenen un posat més harmònic. Els de dins són els qui no tenen família, els ganduls, els solters. Entre els qui dinen a fora, passegen tot de marxants. Els avis compren caramels als néts. Els promesos, taronges a les estimades, i els demanen que els deixin xuclar allà on elles han mossegat. Els homes fan la migdiada. Les dones, a prop, bressolen els nadons. Les filles solteres miren els pares. I les parelles es busquen.

I comencen les sardanes. De cop, a l’altre extrem d’on hi la parella de la guàrdia civil comença a haver-hi garrotades. I un ganivet. I un tret.

La gent no deixa passar els civils. Intenten separar els qui es barallen. Però tothom s’atura i comença a insultar-los. Ells s’encaren l’arma. La multitud s’uneix contra els guàrdies. La gent d’ordre fuig. I tot prové d’una discussió sobre el ball!

Hi ha detinguts i els civils se’ls enduen, seguits d’un centenar d’homes. Només una pobra velleta ha quedat ferida (i com!) i encara dóna gràcies al sant.

I ara, quan ja no queda ningú, encenen totes les closques de cargol clavades al frontis de la capella i que han omplert d’oli.

La festa de les roses

Baixa al cap d’un mes la Mila cap a Ridorta a buscar-hi enciams i ous pel dia de Sant Ponç. Torna a veure el pla, que li torna a semblar molt bonic. Els horts estan plens de roses de colors.

Ja a Sant Ponç, comprova al cap d’un parell de dies que, tal com li havien anunciat, les roses pugen muntanya amunt, portades per la gent que ve a l’aplec.

Tota la vida de la contrada es concentra a Sant Ponç. Arreu s’escampen fumeres de la gent que es fa el dinar. La plaça de l’ermita s’omple de firaires. La quitxalla comandada per en Baldiret, fa anar les campanes sens parar. Hi ha un desori monumental. L’ermita deixa a poc preu el que cal per fer-se el dinar. I també menjar cuinat. Dues cuineres i les seves ajudants no paren d’enllestir aviram. Els conills, onze, els havia dut l’ànima el dia abans. L’endemà en porta més i no para d’escorxar-los i de vendre’ls directament. Tan desagradable és l’espectacle que la Mila pensa que els conills pelats i penjats semblen persones.

La cobla afina els instruments. Els capellans es preparen per a la missa. Tan atapeïdes de gent queden capella i plaça, que hi ha desmais i tot. I comença la processó. El rector ruixa amb aigua beneita les roses que ofereixen els fidels: tothom s’agenolla. L’espectacle emociona la Mila, que el veu des del balcó.

Es canten els goigs de Sant Ponç, el sant remeier, la mare del qual provà de fer avortar el diable, i la muntanya queda coberta de pètals marcits.

goigs de Sant PonçSta. Caterina

goigs del sant    Sta. Caterina és l’ermita en què es va inspirar l’autora

Un enllaç útil pot ser el del Diccionari Català Valencià Balear. Hi trobareu força vocabulari.

Primavera

I arribem al maig, el mes de Sant Ponç. La muntanya sembla jove. I, com la muntanya, la Mila es rejoveneix i torna més bella: no és per tant una joveneta. Diem sovint que la novel·la modernista relaciona la força de la naturalesa amb l’estat de l’ésser humà que hi habita. En voleu un exemple més clar? La seva emotivitat s’exalta, té una llum interior. I els altres la hi perceben. El pastor li diu que és la dona més atractiva que ha vist mai: miracle de Sant Ponç. L’Arnau no la coneix i la segueix amb la mirada.

Havent dinat un dia, s’adorm esplendorosa sota un ametller. La desperta la mirada impúdica de l’Ànima (tenen molta força les mirades! Ho podeu veure comentat al pròleg del llibre). Té en el seu interior un reacció fruit de la força de la natura més que de la raó humana: sent alhora una onada de desig feliç i de vergonya poruga. Aquelles sensacions internes que la vida civilitzada ens ensenya a reprimir.

Pensa si hauria de confessar el que aquells dies li passa pel cap al senyor rector. No, al rector no! Al pastor! Ai, si en Matias se la mirés com els altres. Però en ell regna la pau, la pau de la bèstia, de la bèstia sense zel, sense desig. Això fa indigna i miserable la vida de la Mila.

I llegim una descripció ferotgement única del que és el desig femení, les arts que cal utilitzar per satisfer-lo i el dolor immens que causa el seu fracàs, en aquest cas, la indiferència del seu home.

La Mila es dol de la seva claredat de seny. El seu pes interior és més feixuc que els feixos que carreguen les pageses cap a Ridorta. I encara no troba la vida d’elles prou morta. Voldria ser planta, muntanya. Veiem doncs com el personatge s’ha integrat ja en el nou paisatge.

La Mila s’agrada d’un xaiet. Dels gatets abandonats d’una gata que l’Ànima va estripar per divertir-se. Mala-sang, diu el pagès, pobres gatets, moriran de gana: val més d’un bon cop de roc… que no pateixin!

Quan els gatets es fan grans, torna a tenir necessitat d’estimar, de donar-se. Un dia, tan fort és el seu desig maternal, es menja a petons en Baldiret. Ell no sap si no se l’estima més que el pastor.

Rondalles

Al vespre, encara fa més fresca que bo i passen les nits a la vora del foc. El pastor pela branques tendres de lledoner que després seran collars pels marrans eixelebrats, bastons pels minyons presumits de les masies o fuets pels carreters. Mentrestant, explica rondalles amb la seva paraula que encara conserva l’encís foraster. Una paraula que s’eleva en la calma de la cuina il·luminada pel foc amb majestat de druïda. La primera que conta és la de les Llufes. I l’autora, per primer cop, se’ns adreça: Aquí la teniu com a mostra.

Hi havia un home molt revell que vivia en santedat a la muntanya només cobert pel cabell i la barba alimentant-se d’arrels i lledons. El Torrent de Mala-Sang, La Gorga de les Tres Pintetes, i les Sitges de Bellsolera eren més plens d’encantades que una ròssa (euga) de mosquits. Avorrides sense gent perquè la santedat de l’home les allunyava, la mes petita va dir que ja el faria perdre ella.

Quan el pastor s’atura, tal és el poder de la paraula humana, ells es regiren inquiets.

El vell, que no tenia malícia, es veu atabalat per un estrany ocell que no pot atrapar. Oblida de pregar Déu, de rosegar un lledó… Li pren el pèl de mala manera. I l’ermità es planteja coses que mai havia pensat sobre el món i la gent.

L’ermità dubta si morir d’enyorament si no fa cas a la goja o condemnar-se fins a la fi dels temps. Dubta, però resisteix. Ella el besa llargament. N’hi ha prou per fer-lo parar boig, que no hi ha cadena més poderosa. Les Llufes començaren a escarnir el vell que cridava buscant l’encantada que l’havia enamorat. I encara els dura el vici. El vell, quan va morir, no va poder entrar al cel. Les nits de tempesta es veu passar la seva ànima en pena.

Com li agradava de narrar a Caterina Albert! I com fer relats cruels! Si poguéssiu llegir els seus Drames rurals i els seus Caires vius!!

lledonermarrà

lledoner                         marrà

Sumant dies

Un títol revelador. Tot està a punt, a l’ermita. Fins hi ha plantes de flor, ja que, gràcies al pastor, la jove del mas de Sant Ponç li ha donat plantes amb terra i arrel. Les hi prepara son fill Arnau. Un xicot ben plantat. Té 22 anys, perquè en fa dos que ha quintat. Es casarà amb una noia així que ella en faci 20. Mirant-se’l, pensa la Mila quins rebrots tan sans sortiran d’una tal planta humana. Entre d’altres coses, sabem que ella és més gran. Jo sempre li he fet almenys uns 25 anys, uns 15 menys que el pastor. Entre d’altres raons, una noia més jove no es casaria amb un home com en Matias.

La Mila fa amistat amb els de la casa, els fa petits encàrrecs del poble: que si una mica de safrà, que si unes sangoneres… La Marieta, la jove de la casa, està un pèl marcida per la vida de pagès i després de les vuit criatures… La Mila li demana que li deixi en Baldiret, el menut. Ell, que és el preferit, i que ara ha de començar a anar a estudi… Vinga va, fins que estigueu feta a l’ermita!

Peculiar manera de l’autora de dir que no mantenen relacions la Mila i en Matias: Eh, desperta, Matias, gandul, tindrem un nen! I quan li ho ha explicat, diu ell, ah! Déu sap el que em pensava.

Ella queda malhumorada i ho nota quan s’altera en veure l’endemà el seu home content amb tots els estris d’anar a demanar caritat i escapularis i rosaris per vendre.

Aprenem que no s’hi havia dedicat abans, que és novençà en l’ofici. L’Ànima li ha dit que això dóna tant! De l’escridassada de la Mila sabem que ella es va vendre una caseta a la seva terra que devia haver heretat. Fa tot just un dia que en Matias ha parlat amb l’Ànima, i li fa il·lusió sortir a captar. Veiem també que ell tem els esclats de la Mila, que seran comptats, perquè sap que és mansa i resignada. Era covard davant d’aquest esclats, perquè és un home feble. Però sap que després tot passarà.

El pastor, veient-la encara emprenyada dos dies més tard, proposa de fer una cargolada a l’ermitana. Ell farà l’allioli, que si no els cargols valen menys que una escopinada de penjat. Res no prepara en Matias.

En fi, veiem com es preparen els autèntics cargols a la brutesca. Els posen sobre una esplanada un darrere l’altre en forma d’espiral. Quan els han calat foc, el nen salta per sobre. Els bufen. Els cargols han quedat soldats entre si. El pastor estrafà el so de la campana que crida a dinar al refetor. Abans de començar diu que deixin que el petit agafi el bover més gros del mig, que se l’ha ben guanyat. Diu el pastor que deu haver dit molts renecs abans de morir-se. Vol penjar-ne la closca al coll del marrà del ramat.

Diu també el pastor del cargols que els ha sentat bé el dejuni a la cargolera, perquè no són tan amargs com un brot de donzell.

Apareix l’Ànima i s’afegeix al grup, convidat per en Matias. Té un riure ben característic. I ensuma com un animal. I s’asseu sobre els talons, en una actitud que podem veure sovint en països del tercer món. I es menja els cargols sencers i escup la closca. A la Mila, se li regira l’estómac. I quan li veu les mans!

S’han deixat de portar l’escudella! El pastor diu que no cal. L’Ànima llança una llambregada al pastor. Demana aleshores un cargol per a la seva fura, que porta en una bossa de xarxa penjada al pit amb un cordill.

La Mila es demana de què coneix aquest home. L’Ànima convida en Matias i en Baldiret a caçar aquella tarda. Quan se’n van, el pastor adverteix la Mila que no se’n refiï. Li explica quin és l’origen d’aquest home i de la seva enemistat. És un gandul. És l’única cosa que li fa tenir l’ull viu (estar alerta). De fet, sospita que una vegada li va disparar. L’Ànima ho coneix tot, sap fer veus i en porta sempre una al magí (cap). I diu, li heu vist les potes de bogiot (mico)? Sembla més una bèstia que una persona. I la Mila diu: ja sé qui em recorda! La gossa del meu oncle! La Mila, em temo, era òrfena.

escapulari: bossa de tela beneïda que es duu penjada sobre el pit
refetor: menjador, especialment d’un convent
bover: tipus de cargol
marrà: mascle de l’ovella

sangonera.jpgdonzell

sangonera         donzell