Daily Archives: 5 novembre 2010

La rotació de la Terra!

Avui al matí ha vingut la Ruth, la mare de la Marta (“petita” com l’anomenen els núvols, no perquè sigui petita sinó perquè és més petita que la Marta mestra) a explicar-nos la rotació del planeta Terra sobre ella mateixa i al voltant del Sol.

Però, abans, hem mantingut aquesta petita conversa:

RUTH (R): Sabeu el què són els planetes?

ELOI: On vivim nosaltres és el planeta Terra.

R: Sí, la Terra és un planeta! Quins més coneixeu?

MARTINA: Saturn.

ONA: La lluna.

ELOI: No, la lluna és un satèl·lit!

MARTINA: Mercuri.

ÒSCAR: Saturn.

R: Molt bé! I també hi ha Urà i quin és aquest (senyalant al póster)?

ÒSCAR: Venus.

R: Els planetes tenen llum?

TOTS: No!

MARTINA: Perquè l’espai està molt fosc.

R: I qui fa llum a l’espai?

TOTS: El sol!

MARTINA: El sol és una estrella.

MARIO: Quan surt la lluna el sol se’n va a l’espai.

ELOI: El sol és l’estrella més gran però hi ha planetes més grans.

[ La Ruth ens explica que els planetes que nosaltres coneixem formen part d’una Galàxia, però que n’hi han més al costat i en tot l’Univers. Una galàxia és un conjunt de planetes i estrelles que estan a prop ]

R: Què és un meteorit?

ÀLEX: Una pedra molt grossa.

MARTINA: Al pati nostre no hi ha pedres!

R: Sí, un meteorit és com una estrella fugaç molt grossa. I.. què sabeu de la Terra?

ÒSCAR: Que no hi ha cap monstre!

MARTINA: Té forma rodona .

ELOI: Fa així al voltant del sol i així ella mateixa (amb la mà fa la forma i com gira).

MARIO: La terra es posa cap al sol i fa voltes.

ELOI: Ja ho he dit jo!

[ Aquí la Ruth ens explica que no fa una volta rodona sinó que és més aviat com una forma d’ou, un el·lipse ]

Després d’aquesta conversa la Ruth ens explica que ara veurem la rotació de la Terra i que entendrem més bé com es fa de dia i de nit, però abans hem de conèixer una mica la Terra. Ens ensenya la TERRA QUE HA FET ELLA I LA MARTA!! ENS AGRADA MOLT!! Ens explica que té 7 continents i que cadascun té unes característiques i una fauna diferent. Ens reparteix diferents dibuixos  per pintar i que després col·loquem sobre cada continent.

Finalment, ens representa la rotació de la Terra sobre ella mateixa simbolitzant el sol amb un focus que està quiet (sí, el sol no és el que es mou!) i fa servir la maqueta de la Terra per representar com ens toca el sol i com girem i a la nit tenim la lluna. Ho entenem molt bé! I de cop descobrim que la Terra tarda un dia sencer a fer la volta sobre ella mateixa!!!

I aquí surgeix el següent dubte (que us demanem ajuda per investigar-lo!): QUANTS DIES TARDA LA TERRA EN DONAR LA VOLTA A TOT EL SOL?

Moltes gràcies Ruth!! Ens ha agradat molt l’activitat i ja estem esperant a que tornis quan vulguis! 😉

MÉS FOTOS, CLIQUEU:

Rotació Terra