![]() |
Dins el Pla educatiu d’Entorn de Cervera, s’han programat un seguit d’activitats pel mes d’abril que formen part de l’activitat acadèmica interna dels centres. Per la seva projecció externa, en destaquem l’exposició Contem-ho. Es tracta d’una iniciativa que implica tots els centres educatius de la ciutat i compta amb la necessària col·laboració de l’Associació de comerciants. Del 19 al 27 d’abril s’exposaran en els aparadors dels comerços els llibres que alumnes i pares hagin volgut recomanar. La idea és promoure la cultura i implicar la comunitat educativa en projectes de ciutat.Una altra activitat, oberta al públic, és la dels Contes per a adults, prevista pel 8 d’abril (de 15 a 17 hores), a l’Auditori municipal. Consulteu el Dietari d’aquest Full informatiu. |
Bona ortografia sense esforç
Davant d’una quarantena de professionals, el mestre i psicopedagog Daniel Gabarró va impartir el proppassat divendres dia 7 de març, a Guissona, una interessantíssima conferència sobre aquest tema. El conferenciant és autor d’uns innovadors materials que faciliten un important descens de les faltes ortogràfiques (entre un 50 i un 80 %) en aproximadament un trimestre. Es basen en el treball de la memòria visual, autèntica clau d’aquest aprenentatge. Us els podeu descarregar lliurement des de la seva web www.danielgabarro.cat
Existeix versió castellana a www.aprenderortografia.com. També podeu consultar www.ortografia.cat. Alguns centres de la comarca ja els utilitzen. Sincerament: creiem que es mereixen l’oportunitat d’una major difusió.
Itinerari pels espais de la Guerra Civil a la Segarra
“Línia L-2. Itinerari pels espais de la Guerra Civil a la Segarra” és un projecte de divulgació dels diferents indrets comarcals que van marcar els esdeveniments més propers del conflicte, que s’inscriu dins els Espais de Memòria del Memorial Democràtic de Catalunya. S’estan finalitzant els treballs de senyalització del recorregut que, partint de Cervera (Clot dels Àubens), passa per Concabella, el “Camp d’Aviació” (prop de l’Aranyó), els afores del Canós i tornada a Cervera (Cementiri, passeig Balmes i Universitat). Més informació: Oficina de Turisme del Consell Comarcal (C/Major, 115, Cervera. Tn. 973. 531 303), www.memorialdemocratic.net i www.lasegarra.org. |
![]() |
Nova proposta: Espai d’Interès natural del Llobregós
![]() |
Acaba d’aparèixer una nova proposta de recorregut per la vall del riu Llobregós. L’entorn compta amb l’únic espai protegit de la comarca de la Segarra (PEIN), de 1190 ha. (termes de Sanaüja, Biosca i Massoteres).
Es proposen 3 itineraris circulars (senyalitzats i amb panells temàtics) per recorrer a peu o en btt: Ruta de les Gesses, Ruta del molí del Cava i Ruta de l’Aubaga i la Solana. El futlletó està molt ben editat, amb una cartografia magnífica. Més informació: Oficina de Turisme comarcal (973.531 303), www.lasegarra.org i www.llobregos.net. |
Jornada de Formació sobre Com veure la TV?.
Projectes d’innovació educativa (de primer any)
Educació en comunicació audiovisual
IES Antoni Torroja
Títol: Ficció i realitat: les dues cares de l’espot (Radio i televisió)
El Consell de l’Audiovisual de Catalunya i el Departament d’Educació organitzen anualment una Jornada de Formació al voltant del tema Com veure la TV?. A partir de la participació de l’IES Antoni Torroja, hem tingut l’oportunitat de ser presents en la convocatòria d’enguany, la 3ª, celebrada el proppassat dia 28 de gener a Barcelona.
Cal recordar que el material editat consisteix en una col·lecció de 4 volums, acompanyats de les diferents narracions audiovisuals en format DVD que, sota el títol genèric esmentat (Com veure la TV?), aborden monogràficament quatre grans apartats: els relats de ficció, els informatius, la publicitat i els altres formats. Es tracta d’uns materials altament recomanables que han estat adoptats pel MEC, en versió traduïda al castellà, per a la seva difusió en l’àmbit de tot l’Estat.
Els llibres, així com d’altres publicacions editades pel Consell de l’Audiovisual, els podeu consultar al CRP, tot i que també els podeu sol·licitar directament a través de la pàgina web del Consell si hi esteu prou interessats (http://www.cac.cat).
La Jornada va tenir dues parts: en la primera, diferents autors d’aquest material, la Sra. Mercè Coll, el Sr. Xavier Obach i el Sr. Joan Ferrés van aprofundir en diferents aspectes dels sectors d’especialitat respectius. A la segona, es van presentar dues experiències docents: la del CEIP Montfalgars, de Girona, i la de l’IES Ramon Turró, de Malgrat de Mar.
Des d’aquí animem a conèixer i a utilitzar aquests recursos i, si s’escau, a participar en
la V Convocatòria de premis (Vegeu la categoria de Concursos i premis).
Canvi climàtic: materials de treball
El MEC recolza un programa (Guardianes del clima), accesible des del web www.guardianesdelclima.com, que ofereix un conjunt de materials (amb joc on-line inclòs) per a que l’alumnat d’entre 8 i 14 anys pugui treballar aquest tema a partir de cinc grans àrees: consum responsable, prevenció de residus, estalvi d’energia i energies renovables, transport alternatiu i sostenible i consum responsable de l’aigua. |
![]() |
Any internacional de les llengües
El 2008 s’ha establert com a Any europeu del diàleg intercultural. També és l’ Any internacional de les llengües. Més informació a:
www.unesco.org/en/languages
http://www.nationalia.cat/ca/
http://www.ciemen.cat/dungun/index.html
http://www.llenguesvives.org
http://www.eurolang.net/
http://www.eblul.org/
http://www.ciemen.org/mercator/
Així mateix, el dia 21 de febrer es celebrarà el Dia de les llengües maternes, del qual trobareu més referències a http://blocs.xtec.cat/llenguamaterna.
Programes d’innovació
Projectes d’innovació educativa/DOGC 02-05-2005 (de segon any)
Educació ambiental – Escoles verdes
CEIP Ramon Faus i Esteve de Guissona Títol : Millorem el nostre entorn
IES Antoni Torroja de Cervera Títol: Projecte “Òliba”
Biblioteca escolar
CEIP Sant Gil de Torà Títol: La biblioteca escolar. Tot el repte!
IES La Segarra de Cervera Títol: Biblioteca escolar Puntedu: Llegir i créixer
Pla experimental de llengües estrangeres
CEIP Sant Gil de Torà Títol: Content and Language Integrated Learning
CEIP Jaume Balmes de Cervera Títol: Numbers are fun
CEIP Mn Josep Arques de Cervera Títol: Intensificació de l’aprenentatge de la llengua estrangera.
Convivència i mediació escolar
IES La Segarra de Cervera Títol: Programa de Mediació
IES Antoni Torroja de Cervera Títol: Hi ha una altra manera de solucionar els teus problemes.
Educació en comunicació audiovisual
CEIP Jaume Balmes de Cervera Títol: Històries de Cervera
Projectes d’innovació educativa DOGC 19-04-2007 (de primer any)
Educació ambiental
CEIP Sant Gil de Torà Títol: Ara és l’hora! Per a una escola i un món més sostenible, posem-hi el nostre gra d’arena
Biblioteca escolar
CEIP Ramon Faus Esteve de Guissona Títol: Llegim, gaudim i aprenem en la nostra biblioteca
IES Guissona Títol: Descobrim la biblioteca
Pla experimental de llengües estrangeres
IES La Segarra de Cervera Títol: English is our choice
Educació en comunicació audiovisual
IES Antoni Torroja de Cervera Títol: Ficció i realitat: les dues cares de l’espot ( Radio i televisió)
TIC
CEIP Les Savines – Cervera Títol: Les TIC i la gestió del CEIP de Cervera en els àmbits organitzatius i curriculars
IES La Segarra de Cervera Títol: Aprofitem les TIC
Biblioteca.edu / Infantil
En aquest apartat volem elaborar un llistat de llibres destinats a nens i nenes de fins a 9 anys aproximadament. Ens interessa recollir l’experiència diària de les persones que hi sou en contacte. Animeu-vos a recomanar aquelles lectures que penseu que seran un encert gairebé segur. Feu-nos arribar quins són els vostres suggeriments!
Aquesta secció compta amb l’assessorament de la Biblioteca Josep Finestres, de Cervera, on podeu trobar la totalitat dels llibres que us proposem.
Darrera actualització de la secció: novembre de 2008.
![]() |
KIVITÁN. Sita Jucker
Kivitán està amagat a les pàgines d’aquest àlbum, i el lector l’ha de trobar. Cal però, posar molta atenció doncs és un ocell molt escorredís. Les endivinalles i els jocs de paraules que ens proposa l’autora ens conviden a observar amb detall les suggerents il.lustracions en aquarel·la. Una bona proposta per a estimular la capacitat d’observació i per a gaudir del joc. Editat en castellà. Adequat per a nens i nenes a partir de 5 anys. |
![]() |
EL DESIG DE LA RUBY. Shirin Yim Bridges
En una antiga ciutat de la Xina viu la Ruby. Ella és diferent de totes les nenes del seu temps. En lloc de casar-se, està decidida a anar a la universitat, com fan els nens a casa seva. Un emotiu homenatge a la independència d’esperit, inspirat en la biografia de l’àvia de l’autora. Un retrat d’una nena que s’esforça per ser millor i d’una família que recompensa la seva perseverança i el seu valor per afrontar reptes. La Ruby adora aprendre i lluitar per tenir iguals oportunitats que els nois: amb intel·ligència, integritat i confiança en si mateixa va commoure el seu avi, el patriarca savi de la família, per a que trenqués amb la tradició. Amb il·lustracions que captiven la cultura i la vida al detall de la Xina pre-revolucionària. |
![]() |
IMAGINA TOT UN MÓN D’ANIMALS. Alison Lester
Imagina que fóssim ben endins de la selva, al pol, al camp, o en un paratge prehistòric; imagina que fóssim en un safari, a Austràlia, o al fons del mar… Ara imagina tots els animals que trobaries en cada un d’aquests indrets.Pàgina rere pàgina entraràs a cada un d’aquests llocs i podràs buscar tot un món d’animals.Ideal per estimular l’observació i l’aprenentatge de nou vocabulari amb els més petits, alhora que per poder passar una bona estona amb els més grans intentant localitzar tots els animals que ens proposa l’autora. Al final hi ha quadres amb les solucions. |
![]() |
MI AMIGO JUAN. Kitty Crowther
Un corb curiós coneix en una de les seves excursions una gavina. De seguida es fan amics, però les altres gavines no accepten l’estrany ocell. Així els dos amics viuen separats dels altres. S’ho passen la mar de bé, sobretot a partir del moment quan el corb comença a llegir contes a la gavina, que utilitzava els llibres per fer foc. Gràcies a la seva capacitat les altres gavines coneixen un munt d’històries i , per fi, accepten el corb. Es una història molt poètica que utilitza una mica l’estil del còmic. Adequada per tractar el tema del racisme i la diferència. A partir de 5 anys |
![]() |
CONTES CONTATS, ANGLÈS FÀCIL AMB LES TRES BESSONES. LA BLANCANEU I ELS SET NANS.
Aquest projecte neix de la preocupació per fomentar l’aprenentatge de l’anglès des dels mitjans de comunicació, i té com a objectiu millorar i consolidar els coneixements d’aquesta llengua. Els nens i nenes de 5 o 6 anys podran seguir les aventures de les Tres Bessones en anglès, en forma de conte i amb l’ajut d’un parell de contacontes angloparlants. És una manera amena i entretinguda d’introduir els més petits en un idioma tan important com l’anglès. |
![]() |
LOS VIAJES DEL ABUELO. Agustín Comotto.
El niño-narrador de esta historia ve que todas las noches, antes de acostarse, su abuelo abre un cofre de madera y mira lo que hay en su interior. Nunca lo ha interrumpido, pero siente tanta curiosidad por conocer su contenido, que un día se acerca hasta el cofre. Lejos de enojarse con él por lo que ha hecho, su abuelo lo sienta sobre sus rodillas para contarle su historia como marinero de La Celeste, una fragata que lo llevó a recorrer los siete mares. |
![]() |
UN PETÓ DE MANDARINA. Eulàlia Canal.
Qui diu que no els joves no poden llegir poesia? I si es tracta de novel·la poètica? Doncs això és el que ens ofereix l’Eulàlia Canal: una magnífica història d’un primer amor, plena de poesia i d’imaginació. Un llibre que va ser premiat amb el Premi Barcanova de Literatura infantil i juvenil, que se’t fa curt de seguida -es llegeix en un tres i no res-, i perfectament recomanable tant per als més joves com pels que no ho som tant. … |
![]() |
UN ELEFANT AMB COR D’OCELL. Mariasun Landa
Ramat d’elefants amb inquietuds culturals busca mestra amb esperit dinàmic i aventurer.Oferim:Habitatge a la selva africana.Dieta vegetariana. En llegir aquest anunci, una mestra sol·licita el lloc de treball. Allà, a la selva, descobrirà que no tots els elefants són iguals… depèn del cor que tinguin! . A partir de 6 anys. |
![]() |
L’HOME DEL SAC. Josep Mª Jové. Il·lustracions de Tha.
Tot comença quan un nen veu una cosa sospitosa: un home vell i esquerp, posa, de tant en tant, un sac davant del portal de la seva casa, un casalot mig abandonat i inòspit. En la imaginació del nen es desvetllen els més obscurs temors i els fa saber a l’àvia. Aquesta comparteix els somnis del nen i l’ajuda a descobrir què hi ha darrere tota aquesta història del sac…Recomanat per a nens i nenes a partir de 8 anys |
![]() |
HI HA UN NEN AL LAVABO DE NENES. Louis Sachar. El protagonista, un nen d’uns 10 anys, se sent malament a tot arreu, a l’escola no fa res, no té amics i els professors ja l´han deixat per un cas perdut. L’arribada d’un nou company de classe i sobretot d’una psicòloga faran que reaccioni i que comenci a sentir-se millor. Al cap d’uns dies tot canvia: l’amistat d’ambdós l’ajudarà a integrar-se a l’escola i a sentir-se millor; comença a fer els deures, a jugar i a no refugiar-se en ell mateix . Recomanat per a nens i nenes a partir de 9 anys. |
Biblioteca.edu / Juvenil
Obrim aquest apartat al professorat i a les persones que esteu duent a terme la gestió de les biblioteques escolars i coneixeu quins llibres són els que atreuen més els nois i noies d’entre 9 i 14 anys aproximadament. Interessa poder recomanar lectures que seran un encert i, per tant, poden ajudar a fomentar el gust per la lectura.
Esperem les vostres aportacions.
Aquesta secció compta amb l’assessorament de la Biblioteca Josep Finestres, de Cervera, on podeu trobar la totalitat dels llibres que us proposem.
Darrera actualització de la secció: novembre de 2008.
![]() |
LA BRUIXA PALLUFA. Laura Baix
Tota bona bruixa ha de tenir un bon gat negre. Tothom ho sap això. Bé, tothom menys la bruixa més dolenta i egoista de totes les bruixes: la bruixa Pallufa. Seran les altres bruixes les que l’hauran d’avisar que si no aconsegueix un gat que li tregui la mala sort de sobre, haurà de marxar del lloc on viu. La Pallufa va per feina i es fa amb una gateta molt negra que es diu Anuca. Els problemes per la Pallufa comencen una altra vegada quan l’Anuca s’enamora d’un gatet molt bufó que es diu Bufet. Un gatet tan blanc, tan blanc, com negre és l’Anuca.És un llibre divertit, àgil, fàcil de llegir, recomanat per a nens i nenes a partir de 10 anys. |
![]() |
VARJAK. F S Said
Per sort, encara hi ha autors que consideren que la literatura juvenil no és pas menor des de cap punt de vista. Ni des del de la qualitat, ni des de la llargària ni des de l’exigència. Que la tracten amb el mateix rigor, atenció i cura que a la literatura general, la literatura per a adults. Un d’aquests casos afortunats és Varjak
El Varjak és un gat blau de Mesopotàmia que viu aïllat en un casalot amb la seva família. Però un dia, l’arribada d’un ésser misteriós i despietat al casalot, precipitarà els esdeveniments i el Varjak haurà de sortir al món exterior i espavilar-se a trobar ajuda. Així, viurà de prop els perills de la gran ciutat, però també la germanor que hi ha entre els gats del carrer. I, el més important de tot, aprendrà a conèixer-se a ell mateix i a utilitzar la força interior que ha heretat dels seus avantpassats. |
![]() |
IGRAINE LA VALENTA. Cornelia Funke
La Igraine viu amb els seus pares a Bibernell, un castell fantàstic on els llibres canten, els gats parlen i els lleons de pedra fan guàrdia i rugeixen sobre les torres. Els pares de la Igraine són els millors mags de la regió i el germà gran ja ha après a fer alguns encanteris, però la Igraine no vol seguir els seus passos. Ella somia a pertànyer a l’autèntica Cavalleria, per lluitar als tornejos i defensar els homes davant les escomeses dels dracs malignes. Just el dia del desè aniversari de la Igraine, els pares es transformen en porcs a causa d’un encanteri errat, i Igraine la Valenta ha d’anar a cercar dos cabells de gegant que facin d’antídot. A més a més, caldrà protegir el castell de Bibernell dels atacs de Gilgalad el Cobejós. Ja ho veieu: per formar part de la Cavalleria, no es pot tenir por de res! |
![]() |
LA NIT QUE WENDY VA APRENDRE A VOLAR. Andreu Martin
Roger i Wendy inicien la guàrdia amb un seixanta, el codi que alerta d’un assassinat, però aquest cas no serà gens corrent. L’homicidi els porta a descobrir una cambra secreta d’on ha desaparegut una joia, el robatori de la qual no vol denunciar ningú. Una novel·la trepidant en què la jove Wendy haurà d’enfrontar-se, ella sola, amb assassins perillosos; haurà de córrer, lluitar i fer ús de la pistola; coneixerà el fons de la mar, saltarà abismes paorosos i veurà la mort de prop. Aquesta serà la nit en què Wendy aprendrà a volar. Si sovint s’afirma que la literatura, en especial la infantil i juvenil, actua de mirall del que succeeix al món del seu voltant, aquesta novel·la s’erigeix com un bon exemple. La Wendy Aguilar és probablement la primera mosso d’esquadra que es converteix en protagonista principal d’una novel·la policíaca. Recomanada per a joves a partir de 14 anys. |
![]() |
KENITRA. Mª Mercè Roca El protagonista de Kenitra és l’Adrià Brugués, un noi de quinze anys que estudia quart d’ESO a Girona, bon alumne, enganxat al messenger i als manga, que fa esport i que no s’acaba d’agradar. El pare de l’Adrià, que feia de gerent d’un concessionari de cotxes, va marxar fa deu anys, i des de llavors el noi ha viscut amb la seva mare, negant l’absència del pare, sense anomenar-lo, com si no hagués existit mai. Fins que la mort de l’àvia desencadena en l’Adrià el desig irrefrenable de trobar-lo, de conèixer-lo i de saber per què el va abandonar. La mare li dirà finalment el lloc on viu, Kenitra, un port fluvial del Marroc atlàntic. |
![]() |
TOBI LOLNESS. Timothée de Fombelle Ha guanyat el Premi Andersen 2007, que és una cosa així com l’Òscar de la literatura juvenil. En Tobi Lolness no fa més d’un mil·límetre i mig. Forma part del poble que habita el gran roure des de la nit dels temps. Com que el seu pare s’ha negat a revelar el secret d’un invent revolucionari, la seva família s’ha hagut d’exiliar i després ha estat empresonada i condemnada a mort. En Tobi, però, s’ha pogut escapar. Amagant-se als forats de l’escorça, corrent per les branques, esgotat, els peus ensagnats, en Tobi fuig, perseguit pels seus… Durant quant de temps? Al cor d’un inoblidable món en miniatura, una gran novel·la d’aventures i d’amistat. |
![]() |
LA INVENCIÓ DE L’HUGO CABRET. Brian Selznick L’Hugo és un noiet orfe que malviu amagat en una estació de París. La seva dèria és reparar un autòmat que havia trobat el seu pare i que representa un home assegut en un escriptori. Quan aconsegueix fer-lo funcionar, però, el noi queda glaçat. Quina relació té el dibuix que ha fet la figura mecànica amb el vell sorrut de la parada de joguines de l’estació? Amb l’ajuda de la Isabelle, la fillola del vell, l’Hugo farà un descobriment sorprenent. Més de la meitat de les pàgines dell libre són il·lustracions, però no són un suport al text, sinó que formen part de la història ja que aquesta avança gràcies a les il·lustracions que són un homenatge al món del primer cinema mut. Per tant, l’autor crea un nou concepte de novel·la que pot revolucionar la literatura juvenil. És una novel·la d’aventures fàcil de llegir encara que té més de 500 pàgines. Recomanada per a públic juvenil i adult i per a tothom interessat en els orígens del cinema. |